Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Kaas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-07 17:17
Hallo :)

Ik ben van plan een Asus O!Play HDP-R1 aan te schaffen voor in de huiskamer aan de tv.
Nu lijkt mij het beeld over HDMI nou niet echt een probleem, maar het geluid over de 5.1 set krijgen lijkt me wat lastiger.

Nu hebben wij een beetje simpele 5.1 home theater set. Een soort DVD speler waar de speakers aan zijn gesloten, die verder ook fungeert als radio en waar het signaal van de digitale tv (humax) binnenkomt met een SCART-kabel.

Ook zit er 1 SCART-uitgang die dus weer die bron (DVD of tv signaal) naar de tv stuurt
Verder heeft het apparaat vreemd genoeg geen aansluitingen.

Nu vonden we het hier een beetje overdreven om een hele nieuwe receiver o.i.d te gaan halen, als het misschien ook goedkoper kan (budget).

Aangezien de O! Play ook een analoge uitgang heeft voor geluid (RCA) en dat signaal waarschijnlijk wel volstaat voor dit goedkope 5.1 setje kwam een maat van mij met het idee een SCART schakelbox te halen
Waar je zeg maar de scart kabel in prikt, het geluid wat dan vanaf de O! Play erin insteekt en die vervolgens in dat home theater ding.

Zodat je dan de source voor het geluid kan schakelen tussen dat van de Humax (beeld+geluid) en dat van de O! Play (alleen geluid) en het beeld van de O! Play via HDMI.

Beetje dit idee:
Afbeeldingslocatie: http://www.brigatti.nl/contents/media/HQSS0025.jpg
1x scart plug - 1x scart contra + 3x RCA+S-VHS audio/video (in)
Met deze scart schakelbox is het mogelijk om één van de twee bronnen door te schakelen naar de TV door middel van een drukknop aan de zijkant.

Wat betreft geluidskwaliteit maken wij ons niet echt heel druk als het maar gewoon niet over die schrale standaardspeaker uit de tv komt.
Nu vraag ik mezelf alleen af of
  • dit uberhaupt wel gaat werken
  • de geluidskwaliteit nog wel een beetje fatsoenlijk blijft
  • de O! Play het wel ondersteund om het beeld via de HDMI kabel af te geven en het geluid dan nog apart zoals hierboven
  • het geluid en het beeld nog wel synchroon blijft
Wat is jullie opinie hierover?
Bij voorbaat dank :)

[ Voor 8% gewijzigd door .Kaas op 13-10-2010 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-09 18:44

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Als het werkt (dus die scartbox heeft een in- én output), dan kun je stereogeluid naar je surroundset pompen.

Geluid is dan el 2.0, maar iig beter dan wat je nu op de tv-speakers krijgt :)

Meer mensen gebruiken overigens zo`n oplossing (deed ik vroeger ook zo).

Un je O!play zul je wel moeten aangeven dat er gelijktijdig 2.0 stereo en/of audio over hdmi gaat. Of dat mogelijk is, kun je zo nagaan in het menu van je speler of de handleiding.

[ Voor 25% gewijzigd door Michael Knight op 16-10-2010 19:57 ]

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Kaas
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-07 17:17
Bedankt voor de reply, is inmiddels prima gelukt.
Geluid klinkt een stuk beter dan ik zelf had verwacht, dus al met al toch een prima oplossing voor deze situatie :).

Is alleen wel een A.C. Ryan PlayOn!HD Mini geworden. Was bang dat deze zou gaan stotteren over het netwerk, maar zelfs mijn 22gb bluray rip speelt hij vloeiend af. Hulde _O_