Toon posts:

Verlichting voor de berging

Pagina: 1
Acties:

• mking
  • Registratie: juli 2004
  • Niet online
Beste mede-tweakers,

zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik een lamp kan aansluiten in de berging.

......hahahaha..ik hoor jullie al denken. ''Is er geen stopcontact in de berging of een lamp in de buurt?''

Beide antwoorden zijn inderdaad 'nee'.

Er is wel een lamp in de centrale hal maar daar mag/kan ik geen kabel vanuit trekken omdat dit een lamp betreft van de centrale verlichting van het gebouw. Ik kan/wil natuurlijk niet illegaal stroom daar vandaan 'aftappen'. (Ook al staat deze verlichting 24/7 aan...maar door een extra lamp aan te sluiten wordt natuurlijk wel meer stroom getrokken). Dus daarom doe ik dat niet.

Mijn vraag is dus: Hoe kan ik toch mijn berging GOED verlicht krijgen met een sterke lamp? Kan ik bijv. een auto-accu gebruiken of zo'n kleine 12v accu pakket zeg maar of zijn er nog andere mogelijkheden ofzo? En in het geval van het gebruiken van een auto accu kan ik daar dan wel een 60W lamp mee aan krijgen? (Voor bijv. 10 minuten?) Maar is het dan niet zo dat de auto accu dan wel zijn spanning verliest omdat het niet wordt opgeladen door de dynamo (zoals die wel in de auto zit?) of kan ik de auto accu ook gewoon dan binnenhuis steeds opladen? Al met al dus misschien veel vragen maar ik ben niet zo goed met stroom en dat soort dingen...

Overigens, ik wil dan wel een soort 'systeem' dat ik zeg maar de kabels die van de lamp afkomen wel zeg maar op een veilige manier kan 'verbinden, inpluggen (hoe je het ook wilt noemen)' aan de accu pack.

Want het is niet voor mijzelf ofzo maar voor de berging van mijn oom. (die toch al 58 jaar is ondertussen) en die ook niets moet hebben van electriciteit. Veel mensen zijn daar namelijk bang voor....wat ik wel kan begrijpen.

Nou ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen met advies/tips of kant-en-klaar oplossingen misschien?

Bij voorbaat dank.

• Black Hawk
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 29-06 20:53
Ik gebruik zelf wel eens een 12v auto-accu, met daarop een omvormer naar 230v (van 1000W). Was een keer bij de Makro in de aanbieding. Hier een andere als voorbeeld.
Ik heb er zelfs een keer koffie mee gezet met een 900w koffiezetapparaat ;)
Maar voor jouw is een omvormer van 300 watt al voldoende denk ik.

Qua veiligheid: Op de 230v omvormer die ik heb zit een officieel stopcontact, zoals je ook in je huis hebt. Dus daarvandaan kun je met een gewone stroomkabel verder.

Edit: en de autoaccu laad ik binnen op, met een oplader > voorbeeld.

[Voor 30% gewijzigd door Black Hawk op 12-10-2010 21:18]

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

• -Paul-
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online
Ik zou denken aan een oplaadbare werklamp o.i.d..

• ls470
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16-09 15:57
Handiger dan een autoaccu is zo een starthulpbatterij die bij de doe-het-zelf zaken te koop is; in de mijne zat een accu van 17Ah oftewel 200Wh, waarvan best maar de helft verbruikt vooraleer hem op te laden (en een lader die vanzelf stopt zodat hij de accu niet overlaadt werd bijgeleverd). Een 60W lamp op omvormer kan er dus anderhalf uur op branden.
Nog beter is naar een kampeerwinkel te gaan om buislampen te kopen die rechtstreeks op 12V werken en dan heb je wel enkele uren licht op een kleine batterij.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Je kunt een accupack van boormachine ofzo in een "omgebouwde" oude oplader stoppen. Dat hij niet laad maar gewoon de accu vasthoud en netjes verbind. En dat vervangt natuurlijk gemakkelijker.

En dan met een leuk sterk led lampje en een Deur-Open-Schakelaar of hoe die knopjes heten, iets proberen.

Daar kan je wel even licht mee maken.

Het nadeel van al die autoaccus is dat je ze moet opladen, en dat duurt nogal lang. Even een andere pakken is er ook niet bij.

[Voor 16% gewijzigd door jeroen3 op 12-10-2010 21:36]

• mking
  • Niet online
@Iedereen: Bedankt voor jullie advies/tips. Maar ik denk dat ik meer iets heb aan hetgeen dat Paul mijn aanraadt. Zo'n werklamp. Dan heb ik namelijk alles-in-1.

Overigens, in de berging is geen stopcontact.

Dus die werklamp is wel ideaal denk ik zo. Toch groot maar niet zo groot/zwaar als een accu en toch wel voldoende verlichting. En makkelijk mee te nemen naar binnenshuis om hem aan de 230V AC te hangen om op te laten laden.

EN wat ook belangrijk is: Hij is niet zo duur. Tussen de 12,95 euro - 19,95 euro.

Die kan ik dus wel cadeau doen aan mijn oom. (als soort van nieuwe woning intrek cadeau :P ).

Bedankt mensen.

Als dat met bouwen van eigen schakelingen is wel reuze interessant maar net niet interessant genoeg voor mij om de 'hogere investering' te rechtvaardigen en mij over de 'lijn' te trekken om toch maar eens iets te gaan doen aan mijn electronica 'kennis'.

Nogmaals bedankt iedereen.

• Looney11
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16:20
Is een campinglamp wat?

• Engineer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 13-09 11:08
.

[Voor 127% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 15:51]

• Techneut
  • Registratie: september 2007
  • Niet online
Eh, weerstand te laag om genoeg stroom te trekken? Bedoel je dat echt zo? Nee toch hoop ik?

• 247pro
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 24-03-2017

247pro

Wat ? CAD !

Hoewel je aangeeft dat het niet mag kan je wellicht met de eigenaar van het pand in gesprek gaan over het feit dat verlichting wel zo fijn zou zijn en dat het simpelste is om in dit geval een aftakking te maken op de lamp in de hal en er dan gewoon een schakelaar tussen te zetten, waarna je er in principe ook gewoon een stopcontact kan plaatsen en je alleen stroom verbruikt mits de schakelaar (in je berging) aan staat.

Warum später machen wenn es auch jetzt kann ? | Steam: 247pro

• DJSmiley
  • Registratie: mei 2000
  • Laatst online: 21:33

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
En een simpele TL lamp? TL balkje van 15 watt geeft best wel wat licht. Een beetje accu kun je dan ook rustig een tijdje gebruiken zonder m telkens te hoeven laten opladen.

En heeft je berging een plat dak of buitenmuur? Als je via een zijkant/bovenraampje oid een kabeltje kan leggen kun je misschien ook een simpel zonnepaneeltje plaatsen. Rekeninghouden dat je misschien 5-10min licht nodig hebt per keer, en vermoedelijk nieteens dagelijks, kun je denk ik redelijk een accu op pijl houden met een relatief licht paneel.

• mking
  • Niet online
@Iedereen: Bedankt voor jullie verdere tips. Het is namelijk een berging in een flatgebouw van minimaal 25 jaar oud. Dus er zitten van die kleine vierkante raampjes in. En in de halletjes zitten zeg maar wel verlichting. Maar in de bergingen zelf (die iets van 4m (l) x 2m (b) x 3m (h) is?) zit dus geen electriciteit.

Praten met de woningbouw zou kunnen maar mijn oom is een nieuwe bewoner...en om dan al allerlei 'eisen' te gaan stellen vind het overkomen als 'gezeur' daarom wilt hij dat niet denk ik.

Maar ik heb ondertussen dus een TL-lamp gekocht op batterijen en die heeft 30 ledjes en geeft toch veel licht. Maar alleen zijn er 2 ledjes kapot. Dus ik ga hem ruilen denk ik. Hij koste is van 14,99 euro.

Bedankt iedereen voor het meedenken en tips geven. :)

• WVL_KsZeN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:55
Een oplossing zonder batterijen/accu's/zonnecellen : Raampje in de deur naar de gang? :D

[Voor 43% gewijzigd door WVL_KsZeN op 19-10-2010 09:38]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

• TNW
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 23-09 07:43
Je hebt van die TL buisarmaturen voor 12V, daar komt best wel een bak licht vanaf. Akkuutje van 10-15 Ah eraan en je hebt redelijk lang licht.

Vziw geven TL buizen nog steeds het beste rendement bij veel licht.

Nadeel is wel dat akku's en snelladers daarvoor niet echt goedkoop zijn. Als je echter geen 220V ter beschikking hebt en je goed licht nodig hebt lijkt me deze opzet het beste qua kosten.

Weblog | Straling!

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee