Toon posts:

fpga project gezocht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Zed29
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 27-01 12:03
zoals de titel al laat weten, ben ik op zoek naar een fpga project.
het fpga bordje die we gebruiken zie je onderaan (->link)
het is een bordje van school, en we moeten binnen 6 weken een project uitgevoerd hebben (dit is de 3de week)

ik heb al op google gezocht naar toepassingen en ik was toch teleurgesteld. Fpga heeft naar horen zeggen
heel veel toepassingen, hoewel ik niets interessants gevonden heb.
dan vond ik toch iets interessants, fpga + cryptografie (mbv rsa of elliptische krommen ...), dat vond ik wel
interessant maar ik begrijp niet hoe je cryptografie met fpga moet toepassen.

om de moeilijkheidsgraad te visualiseren: ik zit in het 2de jaar hogeschool op universitair niveau

alle ideeën zijn welkom!!

link: http://www.digilentinc.co...ath=2,400,790&Prod=BASYS2

• bredend
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 00:18

Verzin eens wat leuke input die je erop kan aansluiten en bedenk wat voor output je kan maken. Je kan bijvoorbeeld een een aantal sensoren aansluiten en aan de hand van die input een beeld genereren dat je via de VGA met een beamer ergens op projecteerd.

Let op: Al mijn reacties zijn relatief!

• beanbean
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 23-12-2011
Hier al eens gekeken
http://www.fpga4fun.com/

• Zed29
bredend schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:59:
[afbeelding]

Verzin eens wat leuke input die je erop kan aansluiten en bedenk wat voor output je kan maken. Je kan bijvoorbeeld een een aantal sensoren aansluiten en aan de hand van die input een beeld genereren dat je via de VGA met een beamer ergens op projecteerd.
ik zou met sensoren kunnen werken maar dan heb je wel zo'n Pmod of iets dergelijks nodig en dit hebben we niet beschikbaar. ik heb al geprobeert iets te bedenken met een toetsenbord en iets met de aanwezige knoppen en schakelaars te doen, maar niet gelukt 8)7 |:( .
Hoewel ik geen sensoren heb, heeft het me doen denken, dank je wel hiervoor.
zal ik zeker eens bekijken, zeker een interessante site-naam :P

ik vind het wel moeilijk, het is de eerste keer dat we vrij zijn om iets te maken + eerste keer dat het effectief over digitale apparatuur gaat. totaal nieuw voor mij, maar wel tof, ben misschien van plan om zo'n bordje te kopen zo enorm veel is het nu ook weer niet ~50€

snelle reacties ik ben blij _/-\o_
(als iemand nog iets weet, *O* hierzo *O* )

• RoadRunner84
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-04-2020

RoadRunner84

Meep meep

FPGA heeft ook ontzettend veel toepassingen, maar waarom wil je een FPGA project doen als je geen project hebt?

Een FPGA is een groot blok programmeerbare logica, ga eens denken aan ieder willekeurig project waar een computer niet toereikend is. Cryptografie zoals je noemt is er een, maar wat dacht je van een "dedictated" d.net toepassing? En dan kijken wie er sneller is: een PC op 3GHz, of een FPGA op 100, 200, 500 MHz :)

Dingen die normaliter op een computer veel tijd innemen kan je nu in hardware (programmeerbare logica) uitvoeren en op die knelpunten super veel winst behalen.

http://specs.tweak.to/list/3907 | π = τ/2

• DaWaN
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 10:15

DaWaN

'r you wicked ??

Het heeft denk ik geen zin om iets met een FPGA te gaan doen zonder kennis van Verilog of VHDL.
Kun je één van deze talen en heb je al wel eens wat files met bijbehorende testbenches geschreven ?

In 3 weken kun je overigens niet heel veel bereiken met een FPGA vrees ik. Ik heb ooit een keer een complete 10MBit/s netwerkkaart met SPI interface gemaakt, maar daar was ik met 4 man met al wat VHDL kennis toch zo'n 16 weken (niet helemaal fulltime; maargoed) mee bezig..

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• JER00N
  • Registratie: maart 2002
  • Niet online
Er zit een PS/2 poort op en een VGA-uitgang. Bij mij op de opleiding heeft een kerel een keer die twee gecombineerd om zo een soort cursor (of twee kruisende lijnen eigenlijk) op een VGA-scherm te tekenen. Misschien niet zo heel spectaculair maar qua theorie misschien wel interessant vanwege de VGA-timing.

• 3V3RT
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21-09 20:28
Ik zou ook voor iets met VGA gaan. Extreem simpel om een testbeeld te maken en als je het wil uitbreiden: genoeg mogelijkheden om bijvoorbeeld te interfacen met een externe microcontroller die bijvoorbeeld wat plaatjes laat zien. Erg leuk om te maken!

• Zed29
na wat de prof deze week zei, weet ik wat ik ga doen

hij zei namelijk: keep it simple, een simpele horloge is genoeg

dan dacht ik, waarom maak ik niet gewoon een combinatieslot,
met als pushbuttons, de set code, reset code, unlock ofzo
waarbij je via de schakelaars de code ingeeft,
deze wordt op de 4 7segment leds weergegeven. de code wordt opgeslaan en van de leds verwijdert.
dan kan men terug via de schakelaars een getal ingeven en drukken op de unlock button,
als het de goede code is gaan er groene leds en bij een foute code uiteraard rode leds

zo dat is hem denk ik
heel wat simpeler dan ik eerst had gedacht :P (gelukkig)

maar nu heb ik wel een vraag: hoe moet ik de code opslaan?

• CopperCAT
  • Registratie: april 2003
  • Laatst online: 20-09 21:47

CopperCAT

Cu --> Cu(2+) + 2e-

Zed29 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 21:46:
maar nu heb ik wel een vraag: hoe moet ik de code opslaan?
:F
Waarom begin je niet eerst eens om een kant-en-klare voorbeeldapplicatie te synthetiseren en in de fpga te laden? Zo leer je eerst de tools (Xilinx ISE veronderstel ik) te gebruiken. Er staat bvb een "basys2 user demo" op de website die je gaf. Als dat werkt, pas die dan wat aan en ga zo verder :)

Core2D E6600 :: Scythe Ninja 1000+ :: G-Skill DDR2 PC6400 4-4-4-12 HZ 2048Mb :: Asus P5W DH :: 2* Barracuda 7200.10 320Gb S2

• _Erikje_
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21-09 21:29

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Zed29 schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 21:46:
dan dacht ik, waarom maak ik niet gewoon een combinatieslot,
met als pushbuttons, de set code, reset code, unlock ofzo
waarbij je via de schakelaars de code ingeeft,
deze wordt op de 4 7segment leds weergegeven. de code wordt opgeslaan en van de leds verwijdert.
dan kan men terug via de schakelaars een getal ingeven en drukken op de unlock button,
als het de goede code is gaan er groene leds en bij een foute code uiteraard rode leds
je bent een noob (no offense) en je wilt meteen complexe dingen doen. Begin gewoon bij het begin en ga begrijpen hoe een fpga werkt, hoe je er programma's voor schrijft. Ga dan experimenteren met I/O en dergelijke.

one step at a time :X

• sebastius
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21-09 23:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Kijk ook eens naar fpgaarcade.com, erg gave ideeen

• joesoef
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 03-03-2018
Anders reverse engineering, zoek een project wat overzichtelijk is en je aanspreekt en geef daar je eigen touch aan.

• Dutch Lion
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 21-09 20:59
als ik zo je posts leest heb je totaal geen idee hoe je überhaupt met een fpga moet omgaan laat staan programmeren.
Niet dat ik een expert ben maar ik zit tweede jaar elektro en kan toch wel een aantal dingen in VHDL schrijven en op een fpga zetten.
Vorig jaar hebben we dit als project gemaakt: YouTube: Robot Optimus Prime
Met 2 man 3-4 uur per week 10 weken ofzo.
We zijn momenteel met een groep van 10 bezig aan een project waarbij we een chip gaan ontwerpen. Hiervoor zijn we Pacman aan het maken. Om te testen gebruiken we een fpga dus miss ook een idee voor je. (Alhoewel behoorlijk lastig denk als je geen verstand van hardware programmeren hebt.)

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee