Toon posts:

IP volgt te traag tijdens opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• freeco
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 09:29
Ik worstel al een tijdje met het probleem dat mijn nieuwe HTPC zó snel opstart, dat de NIC nog niet volledig is geïnitialiseerd en dus mijn network shares niet toegankelijk zijn.

Efjes een situatieschets:
* Intel H55 chipset met Core i3 530
* Win7 x64 Ultimate boot van Crucial C300 RealSSD 64GB
* Autologon ingesteld van een dummy user die leesrechten heeft op een aantal shares op mijn NAS. Ik weet het, autologon wordt afgeraden om veiligheidsredenen, maar ik wil niet telkens een paswoord ingeven bij het booten van de HTPC om gewoon een filmpje of wat muziek te spelen.

Ik heb de boottijd nog niet getimed, maar ik schat zo'n 15 seconden van start tot bureaublad. Op die tijd heeft de NIC blijkbaar nog geen IP gekregen en krijg ik een popup dat mijn shares niet toegankelijk zijn. Je moet ze dan allemaal eens manueel benaderen in de explorer vooraleer je er iets mee kan doen.
Ik heb dit scriptgewijs opgelost door volgende batch file in de startup te zetten:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
@echo off
net use * /d /y
net use m: \\nas\share1 /persistent:yes
net use * /d /y
net use p: \\nas\share2 /persistent:yes
net use q: \\nas\share3 /persistent:yes
net use s: \\nas\share4 /persistent:yes
net use v: \\nas\share5 /persistent:yes

De delete en het mappen van de eerste share doe ik 2x omdat in sommige gevallen die share ook niet werkte ondanks het script.
Bovenstaande workaround vind ik nu ook niet echt ideaal, want het duurt toch ook een 10tal seconden eer het OS er effectief aan begint (time-out na de eerste mislukte poging??)

Is hier geen betere manier voor? Ik denk aan een ping naar de NAS en wachten tot er geen time-out meer is, waarna de mappings te maken... Maar geen idee hoe dat te scripten. :?
Of misschien iets waar ik stomweg overkijk?

• bosgoed
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 22-03-2017
en als je vaste ip instellingen invoert?

Thanks Mate

• freeco
Wel, daar zat ik nu eigenlijk ook net aan te denken... Misschien ligt het aan de DHCP?
Zal het straks nog eens uittesten.

• Black Hawk
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 29-06 20:53
Op die tijd heeft de NIC blijkbaar nog geen IP gekregen
De vraag is: licht het aan de hardware (NIC, Router), of software (DHCP server, Win7).
Zie je wel knipperende activity leds op je NIC en Router in tijdens de opstarttijd?

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

• freeco
Net eens een fixed IP ingesteld en het huidige script voert ie nu toch op 2 seconden tijd uit, dus het lijkt toch aan DHCP te liggen. Kan zo niet direct zeggen of het aan de router of NIC ligt, want die staan heel ver uit elkaar. Ik zou dat eens moeten bekijken met 2 personen.

Ga eerst eens zien of het script nog nodig is. 1x een persistant mapping met een fixed IP is misschien al voldoende.

• KerberosX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-06-2020
Er zijn nog een aantal mogelijkheden.

- Het is niet echt duidelijk op welke manier je je script aanroept. Indien je dit gewoon in de Startup folder hebt staan, kan je het daar verwijderen en er een Scheduled Task van maken. In Windows 7 kan je voor een taak bv instellen dat deze moet lopen bij Logon, maar je kan er ook een delay aankoppelen van bv een minuut.

- Er bestaat een policy "Always wait for the network at computer startup and logon" die ervoor zorgt dat er pas kan aangelogd kan worden wanneer het netwerk geconnecteerd is. Ik veronderstel echter dat je een Workgroup omgeving hebt, en ben niet zeker of deze policy in dit geval effect heeft.

Maar het is misschien eens een mogelijkheid om uit te proberen. Je kan deze op de volgende manier instellen:

Open Group Policy MMC
code:
1
START > RUN > gpedit.msc

Je vind de policy onder
code:
1
Computer Configuration > Administrative Templates > System > Logon

Daarna even herstarten

• freeco
De link naar het batch scriptje staat inderdaad gewoon in de startup folder. Een scheduled task lijkt me niet beter want ik wil de shares direct toegankelijk hebben, vanzodra er netwerk is.

Die policy ga ik zeker ook eens bekijken.

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
KerberosX schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 10:20:
- Er bestaat een policy "Always wait for the network at computer startup and logon" die ervoor zorgt dat er pas kan aangelogd kan worden wanneer het netwerk geconnecteerd is. Ik veronderstel echter dat je een Workgroup omgeving hebt, en ben niet zeker of deze policy in dit geval effect heeft.

Maar het is misschien eens een mogelijkheid om uit te proberen. Je kan deze op de volgende manier instellen:

Open Group Policy MMC
code:
1
START > RUN > gpedit.msc

Je vind de policy onder
code:
1
Computer Configuration > Administrative Templates > System > Logon

Daarna even herstarten
Als het goed is moet dit ook gewoon lokaal werken.

• KerberosX
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 29-06-2020
freeco schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:00:
De link naar het batch scriptje staat inderdaad gewoon in de startup folder. Een scheduled task lijkt me niet beter want ik wil de shares direct toegankelijk hebben, vanzodra er netwerk is.
Die scheduled task kan je gewoon laten lopen bij logon (of bv 1 minuut na logon, zodat er zeker netwerk is). Ik wilde gewoon even aanhalen dat de task schedules meer geavanceerde configuratiemogelijkheden heeft.

• Babipangang
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02-01-2012
Hoe heb je je HTPC verbonden met je netwerk?

Als hij bv. op een cisco switch hangt, dan wil die wel eens laat de connectie open zetten,
dan dient die poort het commando spanning-tree portfast te krijgen.

dan is hij vrijwel gelijk up aan die kant

[Voor 31% gewijzigd door Babipangang op 13-10-2010 21:12]

I'm Sorry, Are you from the past?

• freeco
De DHCP is de BBox2 router van Belgacom VDSL2.
Daarop zit een Allied Telesis unmanaged 16 poort gigabit switch.
De HTPC zit om technische redenen wel maar met 100mbit op het netwerk. Ik heb maar 1 LAN kabel van de garage (switch/router/nas) tot de living, dus ik heb de 8 UTP aders moeten splitten in 2x4 (=2x 100mbit) voor BelgacomTV & HTPC. Maar daarvan ondervind ik geen problemen.

Ik merk trouwens geen verschil met of zonder die policy enabled. Het batch filetje moet ook steeds bij bootup worden gestart, anders zijn de shares niet zonder tussenkomst beschikbaar.

Voorlopig heb ik het beste resultaat met de fixed IP en het script in de startup folder.

• Proxx
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 30-07 09:49
beter als fixed ip zal het niet gaan worden.

en waarom laat je in je batch bestand niet controleren of de share gemaakt is?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
@echo off
:share1
IF ERRORLEVEL 0 goto share2
ELSE IF ERRORLEVEL 2 goto share2
ELSE goto share1
:share2
net use p: \\nas\share2 /persistent:yes
IF ERRORLEVEL 0 goto share3
ELSE IF ERRORLEVEL 2 goto share3
ELSE goto share2
:share3
net use q: \\nas\share3 /persistent:yes
IF ERRORLEVEL 0 goto share4
ELSE IF ERRORLEVEL 2 goto share4
ELSE goto share3
:share4
net use s: \\nas\share4 /persistent:yes
IF ERRORLEVEL 0 goto share5
ELSE IF ERRORLEVEL 2 goto share5
ELSE goto share4
:share5
net use v: \\nas\share5 /persistent:yes
IF ERRORLEVEL 0 exit
ELSE IF ERRORLEVEL 2 exit
ELSE goto share5

of via
code:
1
2
3
:start
net use ...
IF NOT EXIST W:\. goto start

deze codes zijn maar voorbeelden en zullen dus niet zomaar werken.

trouwens misschien is het verstandig om er sleep 1 of 2 tussen te zetten anders kan die nog wel eens raar gaan doen :P

en waarom maak je persistend netwerk mappen aan als je ze toch bij elke boot verwijderd en opnieuw mapped?
code:
1
net use * /d /y
C:\>net use * /d /y
U hebt de volgende externe verbindingen:

W: \\nas\share$
Als u doorgaat, worden de verbindingen verbroken.

De opdracht is voltooid.

[Voor 165% gewijzigd door Proxx op 15-10-2010 10:11]

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

• tc982
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 10:03
Probeer eens een start /wait net use te gebruiken...

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee