Toon posts:

Netwerk aanleggen (beginner)

Pagina: 1
Acties:

• Andonaki
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 27-10-2010
Beste iedereen,

Ik heb een kleine maar brandende vraag.
Ik heb een switch, 2 werkpc's(winXP64bit), 2 rendernodes(winXP64bit) en een server(windows server 20003) hier thuis, waarvan ik nu alles opnieuw heb geinstalleerd. De vorige keer had een vriend voor mij het netwerk aangelegd omdat hij er nou eenmaal verstand van had. Nu moet ik dat dus in mijn eentje doen.
Ik heb nu alle (netwerk)drivers geinstalleerd op alle pc's en server en alles is verbonden aan de switch.

Kan iemand mij uitleggen wat ik precies moet doen van hier uit? (of woont er toevallig iemand in de buurt van bussum, die mij hier een handje kan helpen)

-Hoe leg ik de verbindingen tussen alle pc's naar de server?
-Moet ik beginnen bij de server? en dan de pc's?

Sorry voor mijn vragen, ik heb nou eenmaal weinig verstand van netwerken aanleggen en
daarom ben ik hier ook voor vragen. En met wat richtlijnen en een goede stappenplan kan ik proberen te researchen om de stappen uit te voeren.

• Babipangang
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 02-01-2012
Je kan beginnen met de mappen te sharen die op je server beschikbaar dienen te zijn met daar de benodigde rechten.

Zie ook How To Share Files and Folders over the Network in a Windows Server 2003 Domain Environment

Vervolgens open je "deze computer" en onder extra vind je netwerkverbinding maken.

zie ook How to connect and disconnect a network drive in Windows XP

Om het gemakkelijk te houden kan je er voor kiezen om de gebruikersnaam + wachtwoord zowel voor de 2003 als de xp clients gelijk te houden

[Voor 52% gewijzigd door Babipangang op 12-10-2010 20:45]

I'm Sorry, Are you from the past?

• Bloodshot
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 13-07 14:54
Waar heb je precies hulp bij nodig?
- Het aansluiten van de apparatuur?
- Het IP-plan (IP-adressen, netmasker, routering, DNS, etc.)
- Het configureren van netwerkshares?

• enveekaa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:59
-Hoe leg ik de verbindingen tussen alle pc's naar de server?
Zorgen dat ze zich in hetzelfde netwerk bevinden, als uitgangspunt gebruik je in een thuisomgeving vaak het lan ip van je router om je subnet te bepalen, meestal 192.168.1.0/255.255.255.0.

-Moet ik beginnen bij de server? en dan de pc's?
Dat maakt niet uit.

• 238498
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08-2014
De server= domein
Maak de clients lid van het domein.
Maak de gebruikers aan op de server (AD)
Maak shares op de server.
Zorg dat de clients hetzelfde ipreeks hebben als de server (via dhcp of handmatig)

Voila basis netwerkje.

• enveekaa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 09:59
Een domein lijkt me redelijke overkill.

• Andonaki
Hey iedereen,

Mijn update tot nu toe. Ik had gisteravond het voor elkaar gekregen dat alle 5 pc's elkaar kunnen zien. Toen had ik de mappen/schijf van de server geshared en aangegeven dat ook andere pc's dingen kunnen kopieren en plakken. Oftewel data aanpassingen maken vanuit andere pcs. Alles zit in hetzelfde netwerk.

Nu vandaag heb ik een nieuw probleem want ik wil veel data kopieren van mijn werkpc naar de server, maar krijg telkens errors.

Errors zoals: cannot copy the specified network name is no longer available.

Het rare is dat ik de gesharede servermappen op andere pc's wel zie en erop kan komen. Maar als ik dus meer data vanuit bijv deze pc op de server kopieer, dan geeft de pc na een klein tijdje deze error.

Heeft iemand een snelle oplossing? Ik zie namelijk dat dit probleem vaker voorkomt.

• Andonaki
Ik heb deze 2 stappen nog niet gedaan.

-Maak de gebruikers aan op de server (AD)
-Zorg dat de clients hetzelfde ipreeks hebben als de server (via dhcp of handmatig)

Toen alle pc's elkaar simpelweg zagen, ging ik meteen shares maken en data van andere pc op de servershare zetten (wat uiteindelijk dus resulteerde in het probleem wat ik hierboven omschreven heb).

1.Hoe maak ik de gebruikers aan op de server? En de gebruikers zijn in dit geval al mijn andere pc's die ik eraan wil verbinden?
2.En hoe zorg ik dat de clients (neem aan mijn andere pc's) hetzelfde IPreeks hebben als de server?
3.De IP van de server kan ik denk ik achterhalen door bij "run" CMD in te tikken en dan "ipconfig /all" toch?

• nielsl
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:19
Andonaki schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 17:15:
Ik heb deze 2 stappen nog niet gedaan.

-Maak de gebruikers aan op de server (AD)
-Zorg dat de clients hetzelfde ipreeks hebben als de server (via dhcp of handmatig)

Toen alle pc's elkaar simpelweg zagen, ging ik meteen shares maken en data van andere pc op de servershare zetten (wat uiteindelijk dus resulteerde in het probleem wat ik hierboven omschreven heb).

1.Hoe maak ik de gebruikers aan op de server? En de gebruikers zijn in dit geval al mijn andere pc's die ik eraan wil verbinden?
2.En hoe zorg ik dat de clients (neem aan mijn andere pc's) hetzelfde IPreeks hebben als de server?
3.De IP van de server kan ik denk ik achterhalen door bij "run" CMD in te tikken en dan "ipconfig /all" toch?
voor iemand zonder kennis ben je vrij ver gekomen, hulde daarvoor, maar een serverinstallatie onderhouden vergt best wel wat kennis. Ik wil je niet ontmoedigen maar tenzij je hier nog best wel wat avondje tijd in wilt steken, kun je hier nog wel even mee bezig zijn.

Wat voor windows server distributie heb je? Als het SBS2003 is, maak je gebruikers aan in het server management (plaatje) Daar kun je gebruikers binnen je domein aanmaken. Je computers kun je gewoon aanmelden bij het domein door op elke pc met je rechtermuisknop op "Deze computer" te klikken en vervolgens te kiezen voor eigenschappen. Hierna ga je naar het tabblad "Computernaam" en vul je bij domein de naam van je domein in. Hierop zul je je administrator password moeten invoeren en moet de computer rebooten. Vervolgens kun je met de gebruikers die je op je server hebt aangemaakt aanmelden bij de computers die je bij je domein hebt aangemeld.

Voor wat betreft de IP range / DHCP. Je kunt in SBS via de wizards (tweede optie in server management -> to do list) de DHCP en DNS afconfigureren voor je domein. Zorg dat alle andere DHCP servers, mits je maar één netwerkkaart op je server hebt, uit staan. Als je twee netwerkkaarten op je server hebt kun je aan de WAN zijde best een DHCP server aan laten staan maar heeft het de voorkeur dat je je server een fixed IP geeft in de router die adressen uitdeelt. Het mooiste is natuurlijk als je je modem direct naar de WAN NIC kunt bridgen.

Je ziet het, veel termen, veel opties, veel mogelijkheden, misschien moet je overwegen (ik weet niet of het zakelijk is?), er iemand, al dan niet betaald, bij te halen om je helpen? Desalniettemin, als je de tijd en zin hebt, laat je niet afschrikken en keep on trying, bij vragen mag je hier altijd terug komen :)

• Craven
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 23:14
Ik mis in dit hele verhaaltje even wat de TS nu precies wilt? Je hebt het over verbinding leggen tussen de server en de clients? Gaat het alleen om filesharing? En wat voor router/switch heb je?

• Andonaki
@nielsl.

Ik ben er net weer mee aan de slag gegaan en ik zie sowieso al een mogelijk probleem.

Wat ik nu zie is dat al mijn pc's in de XXXXXXXX workgroup zitten, maar dat de server nu in een YYYYY_server.local domain zit.
Zou dat misschien te maken hebben met dat ik bij "manage your server" een
server role heb toegewezen?

Zou het allemaal 100% kunnen werken als ik alles in de zelfde workgroup zet? of is het toch beter om wat meer uit te vinden over domains? (zoals hoe ik de pc's dan aansluit op de domain van de server). Wat ik eigenlijk wil is dat ik met zo min mogelijk poespas het allemaal laat werken.

En het probleem dat ik data niet kan kopiëren is nog steeds van toepassing. Op de servershares kon ik dan wel komen maar als ik data ging overzetten kreeg ik de error (vorige 2 posts omschreven).

@craven87
Wat ik wil is:

1.verbindingen leggen tussen server en 4 pcs
2.Data shares op server aanmaken en data in hebben staan die op andere pc's aangepast kunnen worden
3.Dat ik programma's die te maken hebben met mijn werk kan laten werken. Kort gezegd wil ik alle pc's laten meerenderen. Daarom moet alle data op een server staan zodat alle pc's de data daar vanaf kan lezen.

Ik heb een switch: D-Link gigabitch switch DGS-1024 24 poorts. Moet een goed ding zijn. Had er 200-300 euro voor betaald.

• Andonaki
Poging in domain gedaan
Ok ik heb net 1 werkpc in de server domain gezet. Mijn werkpc moest dan vervolgens inloggen op dit domain en eenmaal ingelogd had ik een compleet andere desktop. Grappig.

Vervolgens ging ik vanuit mijn werkpc naar de servershare (die ik vanuit mijn server geshared heb) en ging weer data proberen te kopieren. Maar krijg alweer dezelfde error "Cannot copy %filename%, network name no longer available.".
Dus ik heb mijn werkpc nu net uit de domain gegooid en ga nu kijken hoe ik mijn server kan laten ontdoen van een domain en weer in een doodgewone workgroup zetten. In een normale workgroup zou het toch moeten lukken lijkt mij toch?

Ondanks dat ik het nog niet werkende heb, ben ik wel blij dat ik weer vanalles heb geleerd. (positief)

Met vriendelijke groet

• nielsl
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 21:19
ik zou de pc's wel degelijk in het domein laten. Op die manier kun je rechten e.d. allemaal centraal regelen. Een server configureren vergt nu eenmaal wat meer kennis en kunde dan een XP bakje waarop je een share openzet. Welke gebruikers hebben er toegang tot de share en hoe zit het met de beveiliging van de bestanden in de mappen?

Hier een korte howto van MS over hoe eea in te stellen met shares. Voor wat betreft die andere desktop, de domeingebruiker is een nieuwe gebruiker. Je zou deze gebruiker een roaming profile kunnen geven, en vervolgens je oude lokale profiel in dit centrale profiel neerzetten. Op deze manier kun je op elke pc in je domein inloggen met je profiel en heb je al je bestanden op elke PC. Hier daar wat meer informatie over.

Let wel op dat dit alleen gaat om bestanden, en niet om programma's. Stel dat je een pdf document hebt in je profiel en op de ene pc wél adobe reader en op de andere níet, dan kun je op de PC waar adobe reader níet staat, het pdf document niet openen, maar dat is natuurlijk logisch.

*edit* voor wat betreft de wegvallende netwerkshare, wat zijn de respectievelijke ipadressen van je server en werkstations die in het domein hangen? En is je server DHCP server of niet? Dat is namelijk met domeinen sterk aan te raden omdat middels die DHCP dan ook DNS gepushed kan worden, iets wat heel erg belangrijk is omdat AD (active diretory, aka "een domein" kort door de bocht genomen) sterk afhankelijk is van DNS

[Voor 15% gewijzigd door nielsl op 14-10-2010 14:12]

• 238498
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08-2014
Heb je gekeken waar je pc's hun IPadres vandaan krijgen:Staan je router en server niet beide adressen uit te delen?

Werken met shares of een domein is afhankelijk hoe je hetzelf in wil delen. Mijn thuis pc's werken op basis van:zelfde werkgroep en shares.Centrale opslag op mijn synology.Voor mijn werk heb ik een virtueel domein draaien. Hoever wil je zelf gaan?

[Voor 5% gewijzigd door 238498 op 14-10-2010 14:14]

• aZuL2001
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 22:43
Zou toch maar eerst wat leeswerk doen.

Zo ingewikkeld is het nu ook weer niet.

[Voor 15% gewijzigd door aZuL2001 op 14-10-2010 14:15]

Abort, Retry, Quake ???

• Andonaki
Bedankt allemaal.

Het is dan eindelijk allemaal gelukt. Heb alles wat los en vast zit getest en vervolgens alles opnieuw geïnstalleerd en opnieuw geconfigureerd. Nu werkt alles en de bugs zijn verdwenen. Het was een leerzame rit.
Hoe dan ook wil ik jullie bedanken voor de tips.

Met vriendelijke groet
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee