EEE PC (en 433Mhz zender) voeden met 12V

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:15

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hi,

Voor een paintball score systeem ben ik bezig met een "mobile HQ".

Het systeem werkt nu door middel van een laptop op één plaats met daarbij een zender om het systeem te laten communiceren met de vlaggemasten.

"Probleem" is nu echter dat ik vaak gedoemd ben om de hele dag in een tent te zitten en daar de games te leiden, maar het lijkt mij uiteraard leuker om op het veld rond te kunnen lopen en daar het systeem te kunnen bedienen

Wat heb ik bedacht?

* EEE PC (Lekker klein en mobile)
* 12V accu voor zender en EEE PC
* 12V -> 9V converter (3x 7809 paralellel) voor de EEE PC input

Dit alles in een rugzak maakt een "Mobile HQ" die het systeem kan bedienen.

Het probleem daarbij:

Gemiddeld duurt een toernooi (waarbij dit systeem gebruikt wordt) al snel 8 tot 9 uur, dat is dus hoe lang ik de EEE PC en de zender werkend wil hebben.

De zender zelf is via USB aangesloten aan de EEE PC, maar heeft 12V 100mA nodig om te werken, dat zou wellicht uit de USB gevoed kunnen worden, maar wat ik zo tegen kom ( http://www.circuit-projec...-converter-by-lt1618.html ) gaat dat krap worden.

Daarom wil ik de zender direct voeden vanaf de accu, bij het gemiddelde verbruik van 40mA (met uitschieters tot 100mA) is dat geen enkel probleem, maar als ik de 12V ook direct naar de EEE PC voer zie ik wel een probleem.

De EEE PC denkt dat hij aan de netspanning hangt en zal zijn interne accu dus nooit raadplegen en eerst de 12V accu leeg trekken alvorens zijn eigen accu aan te spreken.

Doe ik dat, dan valt de zender dus uit, want die heeft geen stroom meer.

Oplossingen voor het bovenstaande

Oplossing #1
* Losse accu voor de zender, 1Ah kan het zendertje al een flinke tijd van stroom voorzien (accu-pack RC-auto bijv)
* 12V accu om de EEE PC aan te prikken

Oplossing #2
* EEE PC pas verbinden met de 12V accu als de interne accu bijna leeg is

Oplossing #3
* De zender toch proberen via USB te voeden. (Gebruik een FT232R)

Zoals het er nu uit ziet is optie #2 de simpelste, gewoon kabeltje der in prikken als de EEE PC er bijna mee stopt.

Maar dat is toch redelijk riskant, want als de EEE PC uit valt tijdens een lopende wedstrijd heb ik een probleem, dan loopt die game in de soep, wil niet dat dat gebeurd.

Ik probeer dus een simpele manier te vinden om dit hele systeem mobiel te houden, doch betrouwbaar. Met als laatste eis, ik heb geen eindeloos budget :)

Wie heeft hier een tip of andere idee over? Hoe kan ik dit systeem voor een uur of 9 online houden zonder al te moeilijk te moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh gewoon alles aan die accu hangen en eens kijken hoe lang het werkt ?

wat is voor jou de grens ? wat is er bijv mis met een dikke auto accu

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
fish schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:53:
euh gewoon alles aan die accu hangen en eens kijken hoe lang het werkt ?

wat is voor jou de grens ? wat is er bijv mis met een dikke auto accu
De accu van een EEE PC is al 10Ah (Lithium) en daar doet de EEE PC het iets van 3 uur op?

Een auto accu is gewoon te zwaar om mee te slepen in een rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je wil idd wel LiIon hebben. Wat je kan doen is een grotere accu voor de EEEPC halen, iirc heb je ze erbij zitten die die 8-9 uur wel trekken. Daarna zou je je zendertje via een boostconvertertje (zijn wel ICs voor) aan de USB-poort kunnen knopen, en heb je een mooie compacte oplossing.

Sowieso een tipje: als het je om batterijverbruik gaat zijn 78xx's uit den boze; pak liever een buck-converter-ICtje of -moduletje, die zijn veel efficienter.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
LiIon is leuk, maar wel prijzig, ik zit dan namelijk met een aardig dure accu en lader.

En wat voor boost converter bedoel je precies voor de USB poort? Zo ontzettend thuis er in ben ik niet.

De 78XX gebruik te veel stroom bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Snow_King schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 18:38:
Zoals het er nu uit ziet is optie #2 de simpelste, gewoon kabeltje der in prikken als de EEE PC er bijna mee stopt.

Maar dat is toch redelijk riskant, want als de EEE PC uit valt tijdens een lopende wedstrijd heb ik een probleem, dan loopt die game in de soep, wil niet dat dat gebeurd.
Die stap kun je automatiseren met een stukje software en een schakeling.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
bobo1on1 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 20:01:
[...]

Die stap kun je automatiseren met een stukje software en een schakeling.
Je bedoeld vanuit Ubuntu (dat is wat er op de EEE PC draait) een relais schakelen bij minder dan X aan batterij power?

Ja, zeker mogelijk, maar dat maakt het geheel weer complexer dmv een extra aansluiting aan de EEE PC (en stuk extra software wat er draait).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Misschien denk ik te makkelijk, maar:
Kan je niet gewoon een draadloos accespoint aan je EEE PC hangen en dan met VNC of iets dergelijks het scherm overnemen met een andere pc/laptop. Zo blijft je 'server' altijd blijft draaien ongeacht wat er gebeurd met je 'aflees' scherm.

Hoef je niet moelijk te doen met accu's en kan je zelfs nog meerdere aflees schermen maken.

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarom moet die zender op 12V? Is anders het bereik te klein? Wat voor spanning levert de accu van de EEE pc, is het misschien een optie om de 433Mhz module rechstreeks van een interne spanning te voeden i.p.v. over USB?

Hoe gaat de zender met de PC communiceren? Heb je daar niet een extra pinnetje over om de accu los te schakelen?

Ik neem aan dat die 3 uur bij "normale" belasting is? Uit je verhaal maak ik op dat er geen gebruiker naar het scherm zal staan kijken dus die kan uit. Hoe lang kan je PC dan draaien?

De 7809 zal de overtollige spanning gewoon verstoken. Als je er drie parallel wilt zetten kan er maximaal 4,5A geleverd worden bij een spanningsverschil van 3V. Dan staan ze dus vrolijk 13,5W te verstoken .... Je rugzakje zal er wel lekker warm van worden.

[edit]
Het systeem lijkt mij sowieso waardeloos opgezet ... waarom niet een klein beetje meer intelligentie bij de base en periodiek de score uitvragen? De laptop hoeft volgens mij alleen maar aan om de eindscore te tonen/bewaren?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-10-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Yoram schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:15:
Misschien denk ik te makkelijk, maar:
Kan je niet gewoon een draadloos accespoint aan je EEE PC hangen en dan met VNC of iets dergelijks het scherm overnemen met een andere pc/laptop. Zo blijft je 'server' altijd blijft draaien ongeacht wat er gebeurd met je 'aflees' scherm.

Hoef je niet moelijk te doen met accu's en kan je zelfs nog meerdere aflees schermen maken.
Het bereik van WiFi is te klein daarvoor en dan heb je ineens met een IP-netwerk te maken, dat is niet echt handig imho.
Verwijderd schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:33:
Waarom moet die zender op 12V? Is anders het bereik te klein? Wat voor spanning levert de accu van de EEE pc, is het misschien een optie om de 433Mhz module rechstreeks van een interne spanning te voeden i.p.v. over USB?
Dat is wat de zender nodig heeft. Overigens levert de accu van de EEE PC 8.4V.
Hoe gaat de zender met de PC communiceren? Heb je daar niet een extra pinnetje over om de accu los te schakelen?
De FT232R chip (die wel USB powered is) zorgt er voor dat ik een serieële poort heb waarover de communicatie met de zender plaats vindt.
Ik neem aan dat die 3 uur bij "normale" belasting is? Uit je verhaal maak ik op dat er geen gebruiker naar het scherm zal staan kijken dus die kan uit. Hoe lang kan je PC dan draaien?
Dat is iets wat ik nog niet getest heb, maar er zal elke 15 minuten minimaal even gekeken moeten worden hoe alles er voor staat.
De 7809 zal de overtollige spanning gewoon verstoken. Als je er drie parallel wilt zetten kan er maximaal 4,5A geleverd worden bij een spanningsverschil van 3V. Dan staan ze dus vrolijk 13,5W te verstoken .... Je rugzakje zal er wel lekker warm van worden.
Daar was ik al bang voor, geen optie dus.
Het systeem lijkt mij sowieso waardeloos opgezet ... waarom niet een klein beetje meer intelligentie bij de base en periodiek de score uitvragen? De laptop hoeft volgens mij alleen maar aan om de eindscore te tonen/bewaren?
Tnx! Maar zo werkt het systeem ook.

Aan het begin van een game stuurt de PC de game/respawn tijd waarna een start volgt, vervolgens zijn de masten autonoom. Valt de PC uit, dan draait de game gewoon door. Alleen als de PC uit valt, heb ik op de PC geen idee meer hoe lang de game duurt.

Ook moeten masten stil kunnen worden gezet danwel geswitched in geval van cheaten. Maar de PC is niet nodig om het geheel draaiend te houden.

Valt echter de PC uit en start ik deze weer, dan kan deze niet "inhaken" in de game en verder gaan waar hij gebleven was. (Is een mooie uitbreiding voor de software)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De FT232R heeft naast de UART (RS232) poort nog een aantal I/O pinnen die je vanaf de PC aan zou moeten kunnen sturen, ik durf alleen niet te zeggen welke ondersteuning daarvoor is onder linux.

Als de masten autonoom kunnen draaien dan wordt daar neem ik aan een microcontroller gebruikt? Het lijkt mij handig als daar een huidige status opgevraagd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-10 06:44

Sprite_tm

Semi-Chinees

Snow_King schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:50:
LiIon is leuk, maar wel prijzig, ik zit dan namelijk met een aardig dure accu en lader.
Ik bedoel gewoon een 'officiele' accu voor je EEEPc, zoiets als dit dus. Die kan je gewoon laden met de netbook zelf.
En wat voor boost converter bedoel je precies voor de USB poort? Zo ontzettend thuis er in ben ik niet.
Om even een willekeurige link uit Google te grijpen: zoiets dus.
De 78XX gebruik te veel stroom bedoel je?
Yep, die 'eet' het verschil tussen 12V en 9V 'op', dwz dat verlaat als warmte de behuizing. Switched-mode converters zijn in de regel een heel stuk zuiniger.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baazie
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online
of je neemt een flaptop met een accuduur van 10 uur ?
die timelines kunnen aardig lang mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Sprite_tm schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 10:21:
Om even een willekeurige link uit Google te grijpen: zoiets dus.
Ah, precies dat ding wat ik al gevonden had (Stond ook in de TS ;) ) Tnx iig!
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 10:10:
De FT232R heeft naast de UART (RS232) poort nog een aantal I/O pinnen die je vanaf de PC aan zou moeten kunnen sturen, ik durf alleen niet te zeggen welke ondersteuning daarvoor is onder linux.

Als de masten autonoom kunnen draaien dan wordt daar neem ik aan een microcontroller gebruikt? Het lijkt mij handig als daar een huidige status opgevraagd kan worden.
Ja, ik kan de gametijden ook pollen uit de masten, dus in principe moet de PC kunnen syncen met de huidige tijd, maar dat is in de PC aardig wat werk.

Onder Linux krijg ik simpelweg een ttyUSBX er bij, alle details ken ik niet (iemand anders heeft grotendeels geholpen met de elektronica).
Baazie schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 10:28:
of je neemt een flaptop met een accuduur van 10 uur ?
die timelines kunnen aardig lang mee
De EEE PC is aardig compact en die heb ik al, een timeline laptop is toch weer een stukje groter wat niet zo handig is om mee rond te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:27
even een zijweggetje inslaan:

Waarom niet de eee pc op een vaste locatie, en vervolgens met een pda het veld in?

lijkt me gewoonweg teveel gedoe om een laptop mee te slepen in de jungle.. terwijl je alleen dus enkel wat dingen hoeft uit te lezen / af en toe een commando te geven

een pda met op maat geschreven software en een wifi verbinding naar HQ lijkt mij veel praktischer

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
shure-fan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 13:50:
even een zijweggetje inslaan:

Waarom niet de eee pc op een vaste locatie, en vervolgens met een pda het veld in?

lijkt me gewoonweg teveel gedoe om een laptop mee te slepen in de jungle.. terwijl je alleen dus enkel wat dingen hoeft uit te lezen / af en toe een commando te geven

een pda met op maat geschreven software en een wifi verbinding naar HQ lijkt mij veel praktischer
WiFi is niet gemaakt voor zulke afstanden en omgeving. Je bent snel een 150 tot 200 meter vanaf die plek en dan staat er vaak ook nog veel tussen, WiFi is daar niet betrouwbaar genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:53

DaWaN

'r you wicked ??

Ik vraag mij af; werkt het 433MHz gedeelte eigenlijk al ? Mijn ervaring met die modules is dat ze eigenlijk niet bijzonder veel verder komen dan WiFi in vergelijkbare situaties

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
DaWaN schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:56:
Ik vraag mij af; werkt het 433MHz gedeelte eigenlijk al ? Mijn ervaring met die modules is dat ze eigenlijk niet bijzonder veel verder komen dan WiFi in vergelijkbare situaties
Ja, dat werkt prima! Het hele systeem is ook al meerdere keren gebruikt (in grote velden), daar zat ik alleen de hele dag in een tent. Daar wil ik dus verandering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
Je kan die WiFi vervangen door een ander zend/ontvang systeem op 433Mhz wat via de seriële poort wat commando's de lucht in zend. Dat vang je vervolgens op met een pda/laptop die dat over zijn seriële poort weer binnen krijgt. Als de 433Mhz verder gaat.

Lijkt mij nogal omslachtig om het hele systeem mee te zuilen met zware accu's.

Hier staan genoeg modules:
http://samenkopen.net/action_products/938451

Hallo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Yoram: Misschien moet je de topic eens lezen?

@Snow_king:
Dat de modules voldoende reikwijdte hebben is denk ik te danken aan de 12V voeding. Hoe heb je het bij de masten opgezet? Welke modules gebruik je btw? Ik krijg de indruk dat je tranceivers (tweeweg communicatie) gebruikt? De meeste 433Mhz modules die ik gezien heb werken bij een spanning vanaf ~3V. Als de spanning enkel op 12V wordt gezet om de benodigde reikwijdte te halen kan je experimenteren met een lagere spanning. Als de modules niet te duur zijn kan je zelfs overwegen een aantal extra "mast" modules in te zetten om een mesh netwerkje te maken (extra tranceivers die het signaal verder sturen).

Er zijn volgens mij meer dan genoeg mogelijkheden om te voorkomen dat je een lompe accu mee moet sjouwen.

Wat betreft de FT232R, hier is (linux) code te vinden waarmee je de extra I/O poorten aan kunt sturen.

[EDIT]
De masten versturen toch ook data? Dan kan het toch niet zo moeijlijk zijn een extra commando toe te voegen dat de huidige status en speeltijd uitvraagt?

Is het systeem overigens beveiligd of kan de eerste de beste tweaker even snoopen en zijn eigen start/switch/stop signaal versturen? O-)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:10:
Dat de modules voldoende reikwijdte hebben is denk ik te danken aan de 12V voeding. Hoe heb je het bij de masten opgezet? Welke modules gebruik je btw? Ik krijg de indruk dat je tranceivers (tweeweg communicatie) gebruikt? De meeste 433Mhz modules die ik gezien heb werken bij een spanning vanaf ~3V. Als de spanning enkel op 12V wordt gezet om de benodigde reikwijdte te halen kan je experimenteren met een lagere spanning. Als de modules niet te duur zijn kan je zelfs overwegen een aantal extra "mast" modules in te zetten om een mesh netwerkje te maken (extra tranceivers die het signaal verder sturen).
Ik heb bij het systeem wat extra hulp gekregen, software heb ik geschreven en deel van de elektronica, maar grootste deel is door een kennis gemaakt (die nu helaas érg druk is)
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 20:10:De masten versturen toch ook data? Dan kan het toch niet zo moeijlijk zijn een extra commando toe te voegen dat de huidige status en speeltijd uitvraagt?
Dat doen ze al, maar dan moet ik alleen mijn PC software zo schrijven dat deze kan "inhaken" in de tijden waar de masten op dat moment zijn. Is een hoop werk, maar een rewrite zal eens nodig zijn.
Is het systeem overigens beveiligd of kan de eerste de beste tweaker even snoopen en zijn eigen start/switch/stop signaal versturen? O-)
Iedereen kan zo maar een start, stop en switch sturen, geen enkele vorm van encryptie danwel beveiliging :)

Een afstandsbediening maken is dus in principe makkelijk te doen, maar daar schiet ik de kennis voor tekort.

Heb ook gekeken naar een Android tablet, maar het probleem is dat deze simpelweg geen ondersteuning hebben voor de FT232R. (Kan ook niemand vinden die het werkend heeft gekregen).

Daarom leek mij de EEE PC voor nu de beste optie, maar het is qua stroomvoorziening gewoon lastig te realiseren, vandaar dit topic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat moet je allemaal kunnen met de PC?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 21:15:
Wat moet je allemaal kunnen met de PC?
Eigenlijk wat er hier staat: http://www.team-fubar.nl/...ntrol/pbcontrol_gui_1.png

Ik moet dus een game kunnen starten, stoppen en resetten. Gametijden hoef ik maar één keer per dag in te stellen, die onthouden de masten daarna.

Maar ik moet eigenlijk die applicatie kunnen draaien.

Nu kan ik er wel een kleine versie voor schrijven die op een Telefoon draait, maar dan zit ik met de FT232R aansturing vanaf een telefoon :)

Zelf heb ik wel een N900, daar kan het in theorie allemaal op, maar in praktijk wordt lastig, zo draait er meen ik geen Java op een N900. (En daar ben ik wel het meeste in thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij kan je dat allemaal ook op dit dingetje, die kan rechtstreeks met de radio module kletsen. Moet natuurlijk ook een accu bij maar ik vermoed dat 'ie een stuk minder verbruikt dan de pc en klein genoeg kan blijven dat je 'm misschien zelfs bij je kunt houden?

Is natuurlijk wel ff wat programmeerwerk ...

[EDIT] en geen java ....

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2010 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 22:15:
Volgens mij kan je dat allemaal ook op dit dingetje, die kan rechtstreeks met de radio module kletsen. Moet natuurlijk ook een accu bij maar ik vermoed dat 'ie een stuk minder verbruikt dan de pc en klein genoeg kan blijven dat je 'm misschien zelfs bij je kunt houden?

Is natuurlijk wel ff wat programmeerwerk ...

[EDIT] en geen java ....
Dat ding is wel gaaf! Ben een beetje thuis in C (alles is te leren), maar daar moet zoiets wel mee te maken zijn.

Daar ga ik dan ook eens naar kijken, inderdaad een stuk simpeler te gebruiken en te voeden!
Pagina: 1