B&O Beogram 1203 reparatie?

Pagina: 1
Acties:

• Jasua
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-08-2024
Help!
Ik heb onlangs een prachtige B&O Beogram 1203 op de kop kunnen tikken, de naald is in schitterende conditie, het geluid dat er uit komt is werkelijk formidabel. Mooi geluid en mooi design... maar er is een serieuze haar in de boter... ik veronderstel dat de motor zijn beste tijd heeft gehad... Hij gaat ofwel te snel, ofwel te traag, maar blijft in ieder geval nooit op juiste snelheid. Ook is er een verschrikkelijke sinustoon bij het spelen vanuit de deck (niet vanuit het kanaal, dat is zeker zuiver).

Nu, ik heb eerst B&O zelf gecontacteerd, die konden me aan een nieuwe band helpen maar ze hadden me eerst aangeraden de motor te ontvetten (met isopropanol) en dan te hervetten. Het was in ieder geval iets beter maar we zijn er nog niet, de sinus en de snelheid die niet klopt is er nog steeds. Ik vrees dat die motor gewoon moet vervangen worden of er iemand met echt verstand eens een kijkje naar moet nemen.

Ik ben dus een beetje wanhopig aan het worden, ik ken er ook helemaal niets van en zoek ofwel nieuwe ideëen die me verder kunnen helpen of een hersteller in de buurt van Gent... ik wil daar gerust wel wat voor neerleggen. Een vriend had me deze website aangeraden, ik ken Tweakers.net natuurlijk wel, maar ik wist niet dat er een HIFI gedeelte was. Dus elke hulp ben ik extreem dankbaar voor, ik wil het beestje echt terug in gang krijgen.

In ieder geval al merci voor dit te lezen!
Jasper

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:16

DjVe

Hatsaflats!

lastig.....

Ik heb geen idee wat de waarde is van zo'n 1203, maar wellicht dat je een defect model of onderdelen kan krijgen op tweedehands sites?

• Jasua
Jup, daar ben ik op dit moment naar op zoek... Voorlopig geen chance.

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10 13:54

dreeke

outdated icon

Het klinkt als een snaar probleem. Het zou op zich niet vreemd zijn als de snaar na ca. 35 jaar wat versleten was. ;)

Als de snaar te slap is komt 'ie op het verkeerde stuk van de motorpoelie te liggen en dat verklaart waarom de snelheid niet klopt. Zodra de snaar iets afzakt verandert de snelheid ook weer.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-12 15:28

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Pics!: http://www.radiomuseum.org/r/bang_beogram_1203.html

Het lijkt mij ook stukken logischer dat dit aan de snaar ligt. Alleen dat verklaart de gekke sinustoon nog niet, wat voor frequentie schat je die sinustoon? en varieert deze met de snelheid van de motor? Aan de pics te zien is de motor wel een geval apart, en dus niet eenvoudig vervangbaar.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:12

Stoney3K

Flatsehats!

Voor een nieuwe snaar voor je Beogram kun je eens een poging doen op http://www.beoworld.org, daar is een groot forum met B&O liefhebbers die misschien nog wel een handelaar kennen of een snaar hebben liggen.

Komt de sinustoon van de speler af of hoor je hem alleen als je de Beogram door de versterker speelt? Als het geluid van de speler afkomstig is, dan kan het goed zijn dat de motor aan het slippen is. Dat zou ook je te-snel/te-langzaam probleem kunnen verklaren ;)... De oplossing is dan dus ook gewoon de snaar vervangen.

Is het element van je Beogram trouwens nog in orde? Vervangende elementen voor dat type zijn namelijk belachelijk duur. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Jasua
Element en naald zijn prima, ik ga hem in ieder geval niet wegsmijten :)
Ik heb reeds eerder op Beoworld gezeten, vandaar dat ik dat Isopropanol ding geprobeerd heb (dat goedje was ook nog miserie om te vinden). Ik herlees net die topic, die is al even oud... blijkbaar ben ik toen wel het sinus probleem vergeten te vermelden, good job. De frequentie schatten heb ik geen idee van, de sinus hoor ik altijd, aan versterker of niet, het komt uit de binnenkant. Ik haal even de topic naar boven op Beogram om te zien of ze me aan die snaar kunnen helpen.
Merci! :)
Pagina: 1