Toon posts:

DDR2 ECC geheugen + Intel P35

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• bjp
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 01:02
Hello Tweakers all-over-the-world,

ik heb onlangs 4x 2Gb DDR2 533MHz ECC geheugen gekregen (recuperatie, uit een werkende computer gehaald, gewoon standard DIMM, geen FB-DIMM). Ikzelf heb 2 computers maar geen enkel van beide will met dat geheugen opstarten, ze werken wel perfect met hun oorspronkelijk geheugen. Volgens mij is ECC het probleem. Ik heb dus geprobeerd om op te starten met als geheugen enkel 1 van deze ECC geheugen (dus geen mix van ECC en geen-ECC).

Eerste computer :
- Intel E6550 Core 2 Duo
- Asus P5K-SE moederbord (Intel P35 chipset)
- 4x 1Gb DDR2 667MHz geen-ECC
Bij opstart stop de computer zonder eenige bip, na een tijdje proberen. Na het terug zetten van het origineel geheugen zegt de BIOS "failed overclocking" : wat ik kan begrijpen, de FSB van de processor is 1333, wat overeenkomt met een 333MHz frequentie, te veel voor het 533MHz ECC geheugen (clock snelheid van 266MHz). Underclocking het ik nog niet geprobeert.

Tweede computer:
- Intel E5200 Pentium Dual-Core
- Gigabyte P35-DS3P moederbord (Intel P35 chipset)
- 2x 1Gb DDR2 533 MHz geen-ECC
Hier herstart de computer oneindig, zonder bip. Hierin is de FSB 800, dus 200MHz wat laag genoeg is voor het ECC geheugen. Snap niet waarom het faalt. Op deze computer heb ik onlangs de laatste BIOS geflasht (wegens incompatibel met deze processor met oorspronkelijk BIOS).

Opties:
1. Zouden Intel P35 chipsets geen ECC support hebben?
2. wat kan ik proberen om het toch aan de praat te krijgen? (boot is genoeg, ik hoef de ECC correctie niet, gewoon meer geheugen is wat ik wil)
3. wat kan ik kopen zodat ik zonder te veel kosten deze 4x 2Gb kan gebruiken? Als tweaker heb ik zelf mijn machine in elkaar gedraaid, nieuwe thermal paste en zo kan ik allemaal.

Dank U bij voorbaat.

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:54
1. Volgens de technical document van intel (http://www.intel.com/Assets/PDF/datasheet/316966.pdf) wordt ECC en/of registered geheugen niet door de P35 chipset ondersteund.
2. Ander moederbord met een chipset die wel ECC (en registered) ondersteund (maar dan werken je oude modules niet meer)
3. Zie 2 (of probeer ze met iemand te ruilen/verkopen).

Edit @gekke-gerrit: Volgens mij heeft de CPU er weinig mee te maken aangezien de memory controller in de chipset zit. Het is echter de vraag of er een chipset is die deze CPU ondersteunt en een geheugencontroller heeft die ECC/Registered ondersteunt.

[Voor 30% gewijzigd door Aragnut op 12-10-2010 16:11. Reden: edit 2: gaat inderdaad om registered, niet om ECC]

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-09 13:27

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

als ik het goed heb ondersteund je processor het niet
zoek nog naar bewijs :P

edit:
te laat 8)7

[Voor 19% gewijzigd door gekke-gerrit op 12-10-2010 15:59. Reden: te laat]

...

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

ECC support kan gewoon genegeerd worden door het moederbord (hij gebruikt de 9e chip gewoon niet).
Vaak is ECC geheugen ook registered, en dit zal niet gaan werken en dan kun je vreemde problemen krijgen waardoor het systeem niet opstart.

Dus zoek even wat je nu precies hebt, ECC of ECC registered.

30" monitor te koop

• bjp
Ok dus zonder verandering van hardware lijkt het alsof het niet haalbaar is.

Ik dacht dat ECC gewoon een 9de bit data was bij ieder 8-bit woord, en dat de chipset parity-check deed, wat aan het OS doorgegeven is als er een fout is. Dus bij een niet-ECC chipset is de ECC data lijn (9de bit)gewoon niet verbonden, en zou het werken als niet-ECC.

Welke chipset zou ik moeten hebben om met dezelfde processor (E6550) en DDR2 geheugen met ECC te kunnen werken?

@Aragnut: is ECC exclusief (beide hetzelfde type), zodat een moederbord met ECC ook niet werkt met niet-ECC geheugen?

@Terw_Dan: ik zal naar de registered kijken... Fully-Buffered is het al niet (past niet in mijn moederbord, andere connector).

[Voor 10% gewijzigd door bjp op 12-10-2010 16:16]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bjp schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:12:
Ok dus zonder verandering van hardware lijkt het alsof het niet haalbaar is.
Als het gaat om ECC registered zeker niet.
Ik dacht dat ECC gewoon een 9de bit data was bij ieder 8-bit woord, en dat de chipset parity-check deed, wat aan het OS doorgegeven is als er een fout is. Dus bij een niet-ECC chipset is de ECC data lijn (9de bit)gewoon niet verbonden, en zou het werken als niet-ECC.
Dat klopt, de 9e chip wordt gewoonweg niet gebruikt
Welke chipset zou ik moeten hebben om met dezelfde processor (E6550) en DDR2 geheugen met ECC te kunnen werken?
Dan kom je toch op workstation of serverchipsets uit. Die bijv hier staan: http://ark.intel.com/#serverchipsets (dit zijn vast niet allemaal voor S775). Maar dat is wel duur en die borden voldoen meestal niet echt aan de eisen van een consumentenplank.

30" monitor te koop

• Aragnut
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 22:54
Zie ook de post van Terw_Dan.

Zoals hij aangeeft is het veel meer van belang of het registered geheugen is dan ECC geheugen. In meeste gevallen zal ECC geheugen ook registered zijn. Om een chipset te vinden die met de CPU samenwerkt moet je op de intel website (http://www.intel.com/cd/p...ea/eng/desktop/319976.htm) gaan rondneuzen om te kijken welke chipsets geschikt zijn voor de CPU en welke daarvan registered geheugen ondersteunen. Vervolgens kun je met deze informatie een moederbord vinden welke dit geheugen ondersteund.

Persoonlijk zou ik proberen het geheugen te verkopen, en er 2de hands non-registered (non-ECC) modules voor te kopen. Doorgaans is registered duurder dan non-registered, wat doorzet in de tweedehands prijs.

• bjp
het is inderdaad registered... damn!

ok dus registered is gewoon een cycle latency erbij of wat bevat dit? De connector is wel dezelfde als 'gewoon' unregistered non-ECC geheugen. Indien het latency is, dan zou de chipset toch gewoon met andere instellingen (latency, timing, ...) moeten opstarten?

Verkopen is misschien een optie...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bjp schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 16:27:
het is inderdaad registered... damn!

ok dus registered is gewoon een cycle latency erbij of wat bevat dit? De connector is wel dezelfde als 'gewoon' unregistered non-ECC geheugen. Indien het latency is, dan zou de chipset toch gewoon met andere instellingen (latency, timing, ...) moeten opstarten?
Nee, het is zeker niet zomaar een cycle latency erbij.

Je geheugencontroller wil geheugen adresseren. Bij normaal geheugen heeft hij toegang tot de chips waarin hij data kan zetten. Bij registered is dat niet zo. Registered geheugen heeft z'n eigen registerchip om het geheugen te adresseren, dit is in een aantal configs handiger om grote hoeveelheden geheugen aan te spreken.

Chipsets moeten wel kunnen 'praten' met die registerchip. Jouw chipset kan dat niet. Hij probeert het geheugen te benaderen, maar hij ziet maar 0MB geheugen, omdat daar nog een registerchip tussenzit. Dus ongeacht hoe je dingen instelt, je geheugencontroller ziet het geheugen niet, dus hij zal er nooit wat mee kunnen.

Dat de 'connector' wel hetzelfde is zegt niets, dat is alleen omdat veel chipsets die overweg kunnen met registered ook kunnen werken met unbuffered geheugen, of enkel ECC (soms met wat beperkingen). Dus het zal wel passen, maar werken zal het dus niet.

Ik zou het spul verkopen en standaard geheugen kopen. Ik weet niet hoe de vraag is naar ECC regged geheugen op het moment, maar grote kans dat je er financieel niet eens op achteruit hoeft te gaan, omdat ECC regged in de regel wat duurder is.

[Voor 9% gewijzigd door TERW_DAN op 12-10-2010 16:34]

30" monitor te koop

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20-09 13:27

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

dan word het vraag en aanbod denk ik, suc6 :)

...

• bjp
Dank U allemaal voor de snelle reply!

Misschien dan toch een nieuwe mobo of AMDje + mobo... blijkbaar is bij AMD het probleem kleiner, de geheugen controller zit in de processor en _zou_ vanalles (registered & ECC) supporteren, nog maar te checken.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee