Toon posts:

SSD overleden vanwege ontlading statische elektriciteit?

Pagina: 1
Acties:

• pinockio
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18:57
In een Asus barebone (aangesloten op een niet-geaard stopcontact) zit een SSD (SuperTalent). Op een gegeven moment wordt hier een externe schijf (USB) op aangesloten. Vanaf dat moment werkt de PC niet meer. Tenminste, volgens de gebruiker begon de PC direct "raar" te doen. Inmiddels wordt de schijf niet meer herkend.

Nu weet ik dat het mogelijk is dat een ontlading van statische elektriciteit leidt tot een defect in een PC; ook weet ik dat het nog wel eens gebeurt dat bij het inpluggen van een USB-device een vonk overspringt.

Het gaat om een huis met houten vloeren (mogelijk meer statische elektriciteit).

Ik vermoed dus dat statische elektriciteit de oorzaak is. Heeft iemand ooit een dergelijke ervaring gehad? En: zijn SSD's hier misschien gevoeliger voor dan gewone harde schijven? Je zou natuurlijk verwachten dat het moederbord een aangesloten SATA-schijf beschermt, maar het is misschien mogelijk dat er een spanningspiek is ontstaan.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• TERW_DAN
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een SSD is niet meer dan een printje met wat geheugen erop, dus dat is redelijk ESDgevoelig. Een harde schijf net zo, hoewel je daar nog de mogelijkheid hebt om de print te vervangen, iets wat je met een SSD niet lukt.

30" monitor te koop

• pinockio
Dat weet ik.... er zit op een gewone harde schijf ook een printje (met o.a. RAM cache) maar ik vraag me af of het op deze manier (dus: dat via de USB-poort een ontlading invloed heeft op een SSD in de PC) vaker voorkomt. Ik vind het een vreemde zaak maar niet ondenkbaar.

Overigens: flashgeheugen kan natuurlijk door hoge spanningen worden gewist. Zoals gezegd wordt de SSD in het geheel niet meer herkend.

[Voor 33% gewijzigd door pinockio op 12-10-2010 21:11]

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 21:21

mux

99% efficient!

Ik zie niet hoe je op de oorzaak 'statische elektriciteit' komt eigenlijk. Je denkt dus dat de gebruiker statisch geladen was, en dit via de usb-stick heeft doorgegeven aan de rest van de computer, waardoor enkel de SSD stuk is gegaan, welke een heel eind verderop zit?

Het kan, uiteraard, want de 5V-lijn van de USB-stick is dezelfde als die naar je SSD gaat, en een SSD loopt (bijna altijd) uitsluitend vanaf de 5V-lijn. Maar ik vind het vergezocht, zeker gezien ik dan eerder zou zeggen dat de usb-stick ook kapot moet zijn (die is nog een stuk gevoeliger voor ESD, gezien de ontlading nog door een VDR heen moet om bij de 5V-lijn voor de SSD te komen, en bij de USB-stick direct naar binnen moet). Het zou niet mijn eerste conclusie zijn.

Heb je de SSD zelf al in handen gehad, en gekeken wat er exact mis mee is? Supertalent SSDs zijn de simpelste van de simpelste, hebben (althans de generatie van voor deze zomer) de brakste vorm van wear leveling en meer van dat soort dingen. Is hij niet gewoon op? Te vaak gevirusscand, teveel het pagefile aangeraakt zonder effectieve wear levelling, dat soort geintjes?

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Vinnienerd
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
Het lijkt me sterk dat dit door een externe USB schijf komt, zo'n beetje elke connector is tegenwoordig ontworpen om eerst de aarde te verbinden zodat statische electriciteit weg kan vloeien, en dan pas de datalijnen.

• pinockio
De USB-stick (feitelijk een USB-harddisk) is nog heel. De SSD is nog maar enkele weken oud...

Wat voor mij meer telt dan de vraag "hoe heeft het kunnen gebeuren?" is de vraag "komt het vaker voor"? Het blijkt namelijk dat het zo gek niet kan zijn of iets gebeurt door een toevalligheid wel, ook vrijwel ondenkbare dingen (zie het WTF topic bijvoorbeeld... :))

[Voor 59% gewijzigd door pinockio op 12-10-2010 22:10]

• Aganim
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 21:56

Aganim

I have a cunning plan..

Heb je al gecontroleerd of de SATA stekkers nog goed aangesloten zitten? Soms willen SATA stekkers nog weleens (half) loskomen, een klein duwtje tegen de kast kan dan genoeg zijn om net wel of net geen verbinding meer te maken in zo'n geval.

• mux

mux

99% efficient!

pinockio schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 22:08:
De USB-stick (feitelijk een USB-harddisk) is nog heel. De SSD is nog maar enkele weken oud...

Wat voor mij meer telt dan de vraag "hoe heeft het kunnen gebeuren?" is de vraag "komt het vaker voor"? Het blijkt namelijk dat het zo gek niet kan zijn of iets gebeurt door een toevalligheid wel, ook vrijwel ondenkbare dingen (zie het WTF topic bijvoorbeeld... :))
Nou, specifiek SSDs of dit model heb ik nog weinig ervaring mee, maar flashgeheugen in het algemeen kan slecht tegen vaak herschrijven. Ik heb regelmatig problemen daarmee gehad. Daarom voer ik ook de mogelijkheid aan dat hij de pagefile op zijn SSD niet uit had gezet, te weinig geheugen had en daardoor een hele hoop writes in de pagefile. Als dat vervolgens niet goed wordt ge-wear-leveld door de SSD-controller krijg je dit soort problemen (raar gedrag van de computer, wat meestal wordt veroorzaakt door slecht RAM of een kapotte hdd).

• pinockio
Aganim schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 10:25:
Heb je al gecontroleerd of de SATA stekkers nog goed aangesloten zitten? Soms willen SATA stekkers nog weleens (half) loskomen, een klein duwtje tegen de kast kan dan genoeg zijn om net wel of net geen verbinding meer te maken in zo'n geval.
Opnieuw aansluiten kabels is al geprobeerd. Een andere (gewone) schijf werkt wel op die SATA poort en met die voedingskabel.

De schijf is ook getest in een externe SATA-behuizing (voor een 3,5 inch SATA HDD, dus stroom genoeg).
ssj3gohan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 12:16:
[...]

Nou, specifiek SSDs of dit model heb ik nog weinig ervaring mee, maar flashgeheugen in het algemeen kan slecht tegen vaak herschrijven. Ik heb regelmatig problemen daarmee gehad. Daarom voer ik ook de mogelijkheid aan dat hij de pagefile op zijn SSD niet uit had gezet, te weinig geheugen had en daardoor een hele hoop writes in de pagefile. Als dat vervolgens niet goed wordt ge-wear-leveld door de SSD-controller krijg je dit soort problemen (raar gedrag van de computer, wat meestal wordt veroorzaakt door slecht RAM of een kapotte hdd).
Geheugen zit er genoeg in (4GB, 64-bits Windows 7); deze schijf ondersteunt ook TRIM.

Het lijkt me logisch dat "versleten" SSD's uitval van sectoren vertonen, geen complete defecten van de hele schijf (niet meer herkend worden).

[Voor 5% gewijzigd door pinockio op 13-10-2010 15:20]

• Rieverst
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14-07 09:24
pinockio schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:26:
......(aangesloten op een niet-geaard stopcontact)....
Dat is dus de oorzaak, je krijgt dan vereffenings stromen bij het aansluiten van een ander apparaat. Het spanningsniveau op de aarde, en dus de kast, is ongedefinieerd (ligt ergens rond de halve voedingsspanning (110v)). Heb daar alle vaker vonken mee getrokken tijdens het aansluiten van printers en monitoren. Enige tijd geleden er nog een KVM-switch mee opgeblazen.

• mux

mux

99% efficient!

Voordat ik meer ga schrijven: welke SSD is het precies? Is er iets over te googlen? Weet je wat voor controller erop zit? Is die controller te googlen met dit soort problemen?

• pinockio
Rieverst schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:28:
[...]
Dat is dus de oorzaak, je krijgt dan vereffenings stromen bij het aansluiten van een ander apparaat. (...)
Zoiets dacht ik al... heb het ook al vaker gezien. Maar meestal leidt het niet tot problemen. Sterker nog, in meer dan 50% van de huishoudens is volgens mij geen aarding aanwezig op de normale wandcontactdozen in de woonruimtes, alleen in nieuwere huizen (1995 en later?). In die zin kan een fabrikant van elektronica het ook niet verwachten.
ssj3gohan schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 15:29:
Voordat ik meer ga schrijven: welke SSD is het precies? Is er iets over te googlen? Weet je wat voor controller erop zit? Is die controller te googlen met dit soort problemen?
Helemaal geen verkeerde schijfjes hoor:
FTM64GX25H
http://www.supertalent.co...etail.php?type=UltraDrive
http://www.supertalent.com/datasheets/6_155.pdf

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee