N en G netwerk gemixt ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 11:18
Beste mensen,

Thuis heb ik laatst een WRT 320 N van linksys aangeschaft, hier probleemloos DD-WRT op geïnstalleerd.
Nu mijn vraag:

Deze router heeft dus de "N" functie en mijn laptop kan "draft-N" aan ( Wireless card: Intel 4965 AGN ).
Maar de rest van het gezin hier gebruikt alleen het "G" netwerk. ( weet hiervoor niet de juiste benaming, maar ik denk dat dit helder is voor iedereen ).

Kan ik de router op één of andere manier zo instellen dat ik gebruik van het N netwerk kan maken en hun nog steeds op het G netwerk zitten?
Bij voorbaat dank!

Life is meant to be experienced

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Nee, router heeft één wireless radio dus dat gaat niet.

Edit:
Ik heb het dus over een volledig apart wireless netwerk van elkaar, dat gaat niet. De WRT320N is Dual-Band maar geen simultaneous Dual-Band router, dus 802.11a/n 5GHz of 802.11b/g/n 2,4GHz maar niet gelijktijdig. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de WRT610N of de WNDR3700 die dat wel gelijktijdig doen, zij hebben dan ook twee wireless radio's.
Natuurlijk kun je wel b/g apparaten laten verbinden tegelijk, je moet hem dan instellen gebruik te maken van de 2,4GHz en wireless mode: b/g/n mixed. Met natuurlijk WPA(2) AES niet TKIP.
Het zal de snelheid van n-apparaten nadelig beïnvloeden als de b/g apparaten daadwerkelijk actief bezig zijn. Zijn ze idle maar verbonden dan gaat er geen snelheid verloren. Bereik heeft daar niets mee te maken.

[ Voor 89% gewijzigd door Nivk op 12-10-2010 13:10 . Reden: latere posts ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-07 19:41
Is een 802.11n AP niet backwards compatible dan? Zolang je op 2.4GHz band zit...
Leuk artikel.

[ Voor 43% gewijzigd door enveekaa op 12-10-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-07 20:50
Je kunt toch in een gemiddelde router instellen dat je zowel G als N wil? Althans, op mijn WRT54G wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-06 13:05

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Backwards compatible is het zeker, maar dat betekent alleen dat zowel G- als N-clients verbinding kúnnen maken. Het gehele netwerk zal dan echter op de laagste standaard draaien als er tegelijkertijd G- en N-clients actief zijn.

Als je echt tegelijkertijd G- en N-clients wilt hebben die op hun eigen standaard verbinding hebben, zul je een dual band router aan moeten schaffen. Dat is het hele idee achter dual band namelijk :)
Is niet helemaal waar, zie: Nivk in "N en G netwerk gemixt ?".

edit:
Of meerdere accesspoints op verschillende channels natuurlijk.

[ Voor 22% gewijzigd door Cloud op 12-10-2010 14:42 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 235502

enveekaa schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:49:
Is een 802.11n AP niet backwards compatible dan? Zolang je op 2.4GHz band zit...
Leuk artikel.
ik vermoed dat je 802.11n naar 54mbit overschakelt als je geen WPA2/AES gebruikt en als er een 54mbitter connecteert... je kan expleciet WPA2/AES/wifi-N instellen zodat deze wifi-g niet kan connecteren...

iets soortgelijk gebeurd er als je iphone connecteerd... of als je oude pda met 802.11b connecteerde...je had opeens 11mbit ipv 54mbit

wat je dus moet doen is *2* accesspoints... en om elkaar niet te storen...1tje op kanaal 1 en 1tje op kanaal 11

als je wifi-n "laptop" ook op 5ghz kan klappen en je wifi-n ook dual band is... is er evt geen probleem...
maar 5ghz heeft wel minder radius...

als je wifi-n 3T3R is (een aantal Belkins hebben die feature geloof ik... je ziet er ook vaak 3 antennes op gemonteerd) ... zal het zelfs alle andere 2,4ghz uit de lucht blazen...heeft dan zelfs geen nut om 2 ap's te draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Aha, dus als je eenmaal met 802.11g verbonden bent met een single band AP dan kan je met een 802.11n device wel connecten maar dan zit je ook op 802.11g in feite.. dat wist ik niet.
Dual band router aanschaffen dus :)

Een tweede AP kan idd ook, kanaal lijkt me niet echt relevant want als je tweede AP echt 802.11n only is kan je op 5GHz draaien.

[ Voor 27% gewijzigd door enveekaa op 12-10-2010 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen9551
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:55
Even voor mijn duidelijkheid, op de website van Linksys staat toch echt dat dit een dual-band router betreft. Waarom zou het dan nu hier niet werken?

n.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
Weet niet zeker, maar volgens mij was het wel een dual-band router.
Ik kijk thuis wel even. Nu op stage (:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Inderdaad. pricewatch: Linksys WRT320N Selectable Dual-Band Wireless-N Gigabit Router

[ Voor 10% gewijzigd door enveekaa op 12-10-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

arjen9551 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:59:
Even voor mijn duidelijkheid, op de website van Linksys staat toch echt dat dit een dual-band router betreft. Waarom zou het dan nu hier niet werken?
Doh |:( Ik volgde even Nivk in "N en G netwerk gemixt ?" en dacht dat hij dat nagekeken had.

Het is inderdaad een dual band router, dus dan moet het gewoon kunnen ja. Als je de verschillende radios goed instelt.

Klopt niet, zie: Nivk in "N en G netwerk gemixt ?"

[ Voor 8% gewijzigd door Cloud op 12-10-2010 13:16 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
Hoera! :P

Zijn er veel voordelen aan een N netwerk ?
En zal ik veel last hebben van andere netwerken die gebruik maken van het G netwerk ?

Wel mooi dat dit kan, moet nog even kijken hoe dit precies kan instellen in DD-WRT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Uit de manual:

Network Mode
From this drop-down menu, you can select the wireless standards running on your network. If you have Wireless-N, Wireless-G, and Wireless-B devices in your network, keep the default setting, Mixed. If you have only Wireless-G and Wireless-B devices in your network, select BG-Mixed. If you have only Wireless-N devices,
select Wireless-N Only. If you have only Wireless-G devices, select Wireless-G Only. If you have only Wireless-B devices, select Wireless-B Only. If you do not have any wireless devices in your network, select Disabled.

Voor de rest lees ik weinig over specifieke dual band settings, wellicht gaat dat automagisch?

Ehhh je gebruikt custom firmware... dus bovenstaande verhaal gaat niet helemaal op 8)7
Welke channel je het beste kan kiezen kun je nagaan met bijvoorbeeld NetStumbler.

[ Voor 17% gewijzigd door enveekaa op 12-10-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
Cloud schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:00:
[...]

Doh |:( Ik volgde even Nivk in "N en G netwerk gemixt ?" en dacht dat hij dat nagekeken had.

Het is inderdaad een dual band router, dus dan moet het gewoon kunnen ja. Als je de verschillende radios goed instelt.
Het is geen Simultaneous Dual-Band, maar selectable. Verwarrend he?
Deze quote van hier is dan nog grappiger ook: "Mani Dhillon, Director, Linksys Consumer Business Organisation says, "There are products on the market that are framed as Dual-Band that allow access to only one band at a time or lose transmission speeds when both bands are in use.” "

[ Voor 32% gewijzigd door Nivk op 12-10-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Verwarrend 8)7

Linksys WRT320N Selectable Dual-Band Wireless-N Gigabit Router. Daar staat "Selectable" dus voor :)

[ Voor 173% gewijzigd door enveekaa op 12-10-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
Oké, nu snap ik er zelf niet meer zoveel van.

Iemand een conclusie :P ?
Maar is het uiteindelijk beter als ik het laat zoals nu ? ( iedereen internet, ik geen N )
Of als ik het wijzig in een N en een G netwerk ?

Of haal ik daar dan niet zoveel voordelen uit.
Opzich vind ik het nu prima, maar ik geil altijd op meer snelheid =D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

Mijn god dat is verwarrend 8)7 Je hebt helemaal gelijk dan Nivk. Wat de TS wil kan dus niet met z'n huidige router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enveekaa
Nivk schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:10:
[...]

Het is geen Simultaneous Dual-Band, maar selectable. Verwarrend he?
Deze quote van hier is dan nog grappiger ook: "Mani Dhillon, Director, Linksys Consumer Business Organisation says, "There are products on the market that are framed as Dual-Band that allow access to only one band at a time or lose transmission speeds when both bands are in use.” "
LOL, ze doen zelf precies hetzelfde :)
kevinr1 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:14:

Maar is het uiteindelijk beter als ik het laat zoals nu ? ( iedereen internet, ik geen N )

Gaat niet werken, dus lekker mixed laten staan.

[ Voor 27% gewijzigd door enveekaa op 12-10-2010 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
enveekaa schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:05:

Welke channel je het beste kan kiezen kun je nagaan met bijvoorbeeld NetStumbler.
InSSIDer is ook een hele fijne tool hiervoor, in mijn ervaring.

Houd er ook mee dat een volledige overlap in channels beter is dan een halve overlap! Je signaal zal aanzienlijk minder last hebben van een zender op hetzelfde kanaal dan van een zender een of twee kanalen verder.
Gebruik dus in het 2,4GHz bereik gewoon kanaal 1, 6 of 11, dat zijn de algemeen geaccepteerde kanalen.
In het 5 GHz bereik speelt dit eigenlijk niet, daar kun je gewoon een leeg stuk lucht uitkiezen, zo veel zenders zijn daar toch niet in te vinden over het algemeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivk
kevinr1 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:14:

Je zou je oude router kunnen inzetten als AP die alleen b/g apparaten afhandelt en dan de WRT320N alleen de wireless-N apparaten. Zie ook mijn eerste post

[ Voor 5% gewijzigd door Nivk op 12-10-2010 13:21 . Reden: link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinr1
Oké bedankt voor de reply.
Genoeg gelezen en ik laat het lekker zoals het nu is (:

Heb nog wel een oude router, de Sitecom 153.
Kan ik deze niet als repeater gebruiken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
kevinr1 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:45:
Oké bedankt voor de reply.
Genoeg gelezen en ik laat het lekker zoals het nu is (:

Heb nog wel een oude router, de Sitecom 153.
Kan ik deze niet als repeater gebruiken ?
Een repeater zal enerzijds een inkomend signaal moeten verwerken, en dat vervolgens over dezelfde zender weer vooruit sturen. Dat betekent minstens een halvering van de capaciteit. Op een medium waar je sowieso maar zo'n 40% van je theoretische bandbreedte als maximaal haalbaar mag rekenen, word je daar niet vrolijk van.

(54 Mbit * 40%) /2 = 10,8 Mbit, en dat is in een storingsvrije omgeving, die niet bestaat.
Ik zou het niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cloud schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:55:
Backwards compatible is het zeker, maar dat betekent alleen dat zowel G- als N-clients verbinding kúnnen maken. Het gehele netwerk zal dan echter op de laagste standaard draaien.
Dat is niet waar. De N-clients kunnen dan prima N-snelheid praten, maar alleen als er niet ook tegelijkertijd G-verkeer aan de gang is. Het protection-onderdeel dat er voor zorgt dat G-clients niet compleet in de war raken als dat gebeurt zorgt echter wel voor een kleine vermindering in snelheid ongeacht of er G-verkeer is of niet.
Als je echt tegelijkertijd G- en N-clients wilt hebben die op hun eigen standaard verbinding hebben, zul je een dual band router aan moeten schaffen. Dat is het hele idee achter dual band namelijk :)
Ook niet. Je hebt een dual-radio AP nodig. Die kunnen best allebei 2.4GHz (dat is de frequentieband namelijk) zijn. Wel is het zo dat dual-band AP's altijd dual-radio AP's zijn, trouwens, maar dan is het weer niet per see zo dat ze allebei kunnen selecteren welke band ze gebruiken. Zat AP's die best 2.4 en 5GHz kunnen, maar niet 2x 2.4GHz of 2x 5GHz, of alleen met externe antenne's, etc.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 12-10-2010 14:38 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

CyBeR schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 14:37:
[...]
Dat is niet waar. De N-clients kunnen dan prima N-snelheid praten, maar alleen als er niet ook tegelijkertijd G-verkeer aan de gang is. Het protection-onderdeel dat er voor zorgt dat G-clients niet compleet in de war raken als dat gebeurt zorgt echter wel voor een kleine vermindering in snelheid ongeacht of er G-verkeer is of niet.
Ja tegelijkertijd ja. Ik had het misschien wat duidelijker moeten verwoorden.
[...]

Ook niet. Je hebt een dual-radio AP nodig. Die kunnen best allebei 2.4GHz (dat is de frequentieband namelijk) zijn. Wel is het zo dat dual-band AP's altijd dual-radio AP's zijn, trouwens, maar dan is het weer niet per see zo dat ze allebei kunnen selecteren welke band ze gebruiken. Zat AP's die best 2.4 en 5GHz kunnen, maar niet 2x 2.4GHz of 2x 5GHz, of alleen met externe antenne's, etc.
Dit is inderdaad een paar reacties later al gecorrigeerd ja. Ik zal dat deel maar even doorstrepen voordat nog meer mensen massaal mijn later gecorrigeerde reactie gaan quoten ;)

edit:
Zo ik heb mijn eerdere reactie even backwards compatible met de uiteindelijke discussie gemaakt :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Cloud op 12-10-2010 14:42 ]

Pagina: 1