Toon posts:

Ubuntu installeren na Windows

Pagina: 1
Acties:

• Mixie
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 17-04 20:30
Hallo,

Ik heb op mijn laptop eerst Winxp en daarna Win7 geïnstalleerd. Hij gebruikt dus de bootmanager van Win7.

Nu wil ik een paar distro's van linux installeren, Ubuntu, Kubuntu en Elive.
Wat gebeurd er dan met de bootmanager van Win7? Blijft dat de bootmanager of krijg ik in een keer een bootmanager van linux te zien zonder de Windows installaties?
Ik heb voor dit doel 3 extra partities aangemaakt.

Of is dit gewoon makkelijker op te lossen door die distro's te installeren binnen de huidige windows installatie met WUBI?

Alvast bedankt.

gr. Mix

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21:31
Als je de standaard ubuntu installatie doorloopt zal je een nieuwe bootmanager krijgen (grub).
Grub ziet de andere twee windows versies en voegt deze aan zijn bootmenu toe.

edit: 3 extra partities is niet genoeg. Je hebt ook nog een swap partitie nodig.

[Voor 19% gewijzigd door job op 11-10-2010 23:54]

• citruspers
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 22:22
Als je ons deze vraag al moet stellen zou ik het lekker bij 1 linux distro houden, een tripleboot is nog wel bij te houden, maar 4 of OSen op 1 systeem gaat niet lekker werken (zodra eentje een kernel update krijgt kun je bootmanagerproblemen krijgen).

Kijk ook eens naar de Universal USB Installer, daarmee kan je een distro op je USB stick zetten en daarvanaf opstarten. Scheelt je wellicht een hoop problemen :)

I'm a photographer, not a terrorist

• Sebazzz
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 20:46
job schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:53:
edit: 3 extra partities is niet genoeg. Je hebt ook nog een swap partitie nodig.
Mwoah.. ligt er maar net aan hoeveel geheugen je hebt én wat je met je OS wil doen. Swap kan je altijd nog later toevoegen als het moet. Bij mij, Intel Core 2 Quad Q9000 laptop met 4GB geheugen en 64-bits Ubuntu is swap nog nooit gebruikt ondanks dat ik het heb. Ik draai Wine met Office 2007, Firefox, Rhythmbox, /tmp als ramdisk gemount met de Firefox en Gnome cache in /tmp en zelfs dan is het geheugengebruik marginaal. Ubuntu en bijna iedere Linux die ik tot nu toe ben tegengekomen is een zeer licht OS. Zelfs voor oudere systemen zoals de PC van mijn ma, AMD Athlon XP 2800+ en 2GB geheugen.

[Website en online portfolio] [Return: realtime retrospective tool] [PokerTime planning poker]

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
Ik zou er gewoon virtualisatie op los laten. Tenzij je in ieder van die OSsen topprestaties verwacht. (Ik draai al mijn test-ossen gewoon onder vmware)

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

• robbert
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 23:46
Nu wil ik een paar distro's van linux installeren, Ubuntu, Kubuntu
Je kan onder een "normale" Ubuntu installatie het pakket "kubuntu-desktop" installeren, dan kun je bij het inloggen kiezen of die Gnome of KDE moet gebruiken.

• Mixie
dat is inderdaad ook een mogelijkheid.

[Voor 86% gewijzigd door Mixie op 12-10-2010 00:07]

• Mixie
Bedankt allemaal. Ik ga Ubuntu installeren, met daarbij kde en xfce. Ik wil gewoon weten hoe het eruit ziet en of het allemaal lekker loopt. Ik heb een dual core met 3 gig geheugen, dus dat moet wel lukken.

gr. Mix

• Mistraller
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:51
Mixie schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 00:14:
Bedankt allemaal. Ik ga Ubuntu installeren, met daarbij kde en xfce. Ik wil gewoon weten hoe het eruit ziet en of het allemaal lekker loopt. Ik heb een dual core met 3 gig geheugen, dus dat moet wel lukken.

gr. Mix
Ja kan natuurlijk ook nog een image trekken van je huidige disk, en dan na het testen weer terugzetten. Of een tweede/derde harddiskje gebruiken, als ie makkelijk te swappen is.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee