Toon posts:

Meest simpele proxy server oplossing

Pagina: 1
Acties:

• Opperhoof
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 09:40
Ik studeer op de universiteit Twente en ik woon iets verderop in Enschede. Het beste internet abonnement dat we kunnen krijgen voor een redelijke prijs, is een 4mbit adsl verbinden. Harder kan adsl niet op de plek waar ik woon.
Door middel van een VPN verbinding (al dan niet met OpenVPN) kun je contact maken met campusnet. Het netwerk van de UT dus.
De maximum downloadsnelheid met deze vpn verbinding is ongeveer 220kb/s. Maar dit varieert erg tussen de 130-230kb/s.
Het streamen van video is hierdoor net te doen, maar het is verre van ideaal.

Nu dacht ik het volgende. Als ik een proxy server aanzet op de UT, kan ik thuis op campusnet komen via deze proxy server en zo downloaden met 500-550kb/s. Dit maakt het leven een stuk eenvoudiger.

Nu vroeg ik mij af wat hiervoor de makkelijkste oplossing is? Een oude pentium3 zou bijv kunnen, maar dit is een grote kast welke ook nog veel stroom verbruikt. Een oude laptop met wifi. Deze is makkelijk op te bergen in een kluisje met stroomaansluiting. Of natuurlijk gewoon een oude router met wifi aansluiting.

Bij de laatste optie vroeg ik mij af of dit mogelijk is?
En wat zijn jullie eerste gedachten bij dit probleem?

• Def!ance
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 28-08 22:09

Def!ance

Assumption is the mother.....

huh, hoezo kan je dan opeens harder downloaden, je zegt ervoor dat je adsl niet sneller kan?

http://www.gotlive.nl | XBL : DeFiAnCeNL

• Opperhoof
Def!ance schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:28:
huh, hoezo kan je dan opeens harder downloaden, je zegt ervoor dat je adsl niet sneller kan?
Dat was ik inderdaad vergeten te melden. Downloaden van torrents of andere dingen op internet via de adsl verbinding gaat met 500-550kb/s.

• ItsValium
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20-09 21:08
eens met Def!ance, een proxy server op de campus zal niets uitmaken aan je downloadsnelheid thuis. De beperkende factor is je lijn. De vereiste van VPN zal je niet kunnen omzeilen met een proxy-server. En een VPNconnectie heeft nu éénmaal wat overhead tov een niet geencrypteerde verbinding. Ik denk niet dat je veel kan doen, of misschien een andere provider zoeken die meer aanbied, maar je zegt al dat dit niet mogelijk is, misschien via kabel?
Opperhoof schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:32:
[...]

Dat was ik inderdaad vergeten te melden. Downloaden van torrents of andere dingen op internet via de adsl verbinding gaat met 500-550kb/s.
Ligt puur aan de overhead van de VPN dus en niets met je lijn te maken, zul je dus ook niets kunnen aan veranderen, ook niet met een proxy-server.

Als voorbeeld neem ik de VPN hier thuis naar het datacenter. De lijn kan 100 Mbit aan, maar ik haal max 60 Mbit met een hardware LAN to LAN VPN connectie.

[Voor 38% gewijzigd door ItsValium op 11-10-2010 23:38]

• sanzut
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21-09 21:03

sanzut

It's always christmas time

maar je hoeft toch niet al je internet verkeer via de uni te laten verlopen?

• DukeBox
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 11:35

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je zou natuurlijk wel compressie over een vpn kunnen draaien tussen jou en de proxy (over je adsl lijn) maar voor streaming zal dat niet veel helpen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Kamose
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 31-05-2016
Als je in Enschede woont dan kun je misschien beter kabel nemen. Dan haal je veel hogere snelheden.

Wat verder het gemakkelijkst is, is om een servertje op de campus te zetten met SSH en vervolgens al het verkeer voor de UT hierdoor te tunnelen. Dan trek je de 500 kb/s wel vol.

\x31\xc0\x50\x68\x2f\x2f\x73\x68\x68\x2f\x62\x69\x6e\x89\xe3\x50\x89\xe2\x53\x89\xe1\xb0\x0b\xcd\x80

• Opperhoof
Normaal internetverkeer gaat met 550kb/sec.
Internetverkeer via de VPN gaat met 200kb/sec.

Nu wil ik, een proxy server op de campus. Deze kan zonder vpn verbinding downloaden met >10mbit up/down.
Volgens mij is het zo, dat als ik via mijn gewone internetverbinding, verbinding maak met de proxyserver, ik kan downloaden met de max snelheid van mijn internetverbinding.

Als ik namelijk download via een @ random proxy server op internet, gaat dit ook met 550kb/sec

• Def!ance

Def!ance

Opperhoof schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:41:
Normaal internetverkeer gaat met 550kb/sec.
Internetverkeer via de VPN gaat met 200kb/sec.

Nu wil ik, een proxy server op de campus. Deze kan zonder vpn verbinding downloaden met >10mbit up/down.
Volgens mij is het zo, dat als ik via mijn gewone internetverbinding, verbinding maak met de proxyserver, ik kan downloaden met de max snelheid van mijn internetverbinding.

Als ik namelijk download via een @ random proxy server op internet, gaat dit ook met 550kb/sec
Zet een linux server op de Uni, en gebruik lynx lokaal op die machine(middels ssh) om op dance of swing te zoeken, download het naar die Linux machine, en log daarna in met FTP vanaf thuis op die FTP server..

• ItsValium
Wat Dukebox zegt zou misschien ietwat kunnen helpen maar veel zal het niet zijn. Blijkbaar zijn er hier een paar die niet doorhebben dat wanneer jij connect met VPN naar de UT en je download aan grofweg 230 kbs, je eigenlijk wel je lijn voltrekt, echter gaat er een groot stuk verloren aan de encryptie ... waardoor je slechts 230 kbs aan ongeencrypteerde datastromen overhoud.

Ik vermoed dat de UT wel het één en het ander zal dichtgetimmerd hebben aan het netwerk, waardoor je niet zomaar een FTP of andere connectie kan maken. Zou eigenlijk nogal stom zijn om een VPN connectie te eisen van studenten buiten de campus en dan zo'n zaken open te laten ...

[Voor 27% gewijzigd door ItsValium op 11-10-2010 23:45]

• Kamose
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 31-05-2016
Def!ance schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:43:
[...]

Zet een linux server op de Uni, en gebruik lynx lokaal op die machine(middels ssh) om op dance of swing te zoeken, download het naar die Linux machine, en log daarna in met FTP vanaf thuis op die FTP server..
Waarom zou je het dan niet gewoon tunnelen? Dat doe ik ook. Je hebt al SSH op die bak draaien omdat je daarvoor lynx moet aansturen. Nu moet je het eerst op die bak kopiëren (en dus ook de ruimte voor hebben) om het vervolgens via een tweede protocol weer verder te kopiëren.

\x31\xc0\x50\x68\x2f\x2f\x73\x68\x68\x2f\x62\x69\x6e\x89\xe3\x50\x89\xe2\x53\x89\xe1\xb0\x0b\xcd\x80

• Def!ance

Def!ance

Je kan tunnelen, maar dat is niet voor iedereen weggelegd ;)
Ik hield het even "simpel".

• Def!ance

Def!ance

ItsValium schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:44:
Ik vermoed dat de UT wel het één en het ander zal dichtgetimmerd hebben aan het netwerk, waardoor je niet zomaar een FTP of andere connectie kan maken. Zou eigenlijk nogal stom zijn om een VPN connectie te eisen van studenten buiten de campus en dan zo'n zaken open te laten ...
Nee hoor, de machines op de campus hebben gewoon normale mogelijkheden hoor.
Ik doe het zelf ook ;)

oeps dubbelpost

[Voor 3% gewijzigd door Def!ance op 11-10-2010 23:48]

• ItsValium
Def!ance schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:48:
[...]

Nee hoor, de machines op de campus hebben gewoon normale mogelijkheden hoor.
Ik doe het zelf ook ;)

oeps dubbelpost
offtopic:
Ja man, dan vraag ik me toch af welke beheerders daar de zaken instellen :p

Je zou het kunnen proberen met een vorm van oncampus server, het kan natuurlijk ook zijn dat het netwerk van de campus naar buiten toe niet meer aankan dan de genoemde 230 kbs per connectie?

• Def!ance

Def!ance

offtopic:
Hoezo , er is een verschil tussen Campusnet (op de campus) en de belangrijke verbindingen hoor ;)

Je moet Campusnet gewoon als huizen zien met consumenten internet, zij het was sneller :)
ItsValium schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:50:
[...]

offtopic:

Je zou het kunnen proberen met een vorm van oncampus server, het kan natuurlijk ook zijn dat het netwerk van de campus naar buiten toe niet meer aankan dan de genoemde 230 kbs per connectie?
Ik haal 10MB/s dus dat lijkt me sterk ;)

[Voor 60% gewijzigd door Def!ance op 11-10-2010 23:55]

• ItsValium
Hmm, dan had ik het verkeerd voor, in mijn tijd was het toch iets anders aan de universiteit, excuses bij deze ...

Enige wat de TS echt verder zal helpen is natuurlijk een snellere verbinding, als het niet via ADSL kan dan maar via kabel...

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ItsValium schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:44:
Wat Dukebox zegt zou misschien ietwat kunnen helpen maar veel zal het niet zijn. Blijkbaar zijn er hier een paar die niet doorhebben dat wanneer jij connect met VPN naar de UT en je download aan grofweg 230 kbs, je eigenlijk wel je lijn voltrekt, echter gaat er een groot stuk verloren aan de encryptie ... waardoor je slechts 230 kbs aan ongeencrypteerde datastromen overhoud.
Euh, nee. Tenzij je heel brakke crypro gebruikt is de overhead daarvan niet zodanig dat je maar de helft overhoudt. Waarom dat hier wel gebeurt heeft geen eenduiding aanwijsbare reden.

Oh, en last I checked zat de UTwente met 10 gigabit aan SURFnet vast, dus laten we stellen dat bandbreedte aan die kant niet het probleem is.
Ga eerst eens langs bij een fatsoenlijke uni en kijk eens hoe vrij je internetverbinding daar is. FTP'en is prima mogelijk. Het is waarschijnlijk gewoon zo dat TS van buiten het UT-netwerk op shares wil komen die alleen van binnen het UT-netwerk bereikbaar zijn.

[Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 12-10-2010 00:01]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gertvdijk
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 19-09 16:37
Meest simpele proxy is een SOCKS proxy en deze zit al ingebouwd in OpenSSH server en staat in de meeste configuraties ervan al aan. In de client doe je dit:
ssh -D 9999 user@server.tld

Vervolgens stel je in een progsel als Firefox in dat de SOCKS proxy te vinden is op localhost (127.0.0.1) en op poort 9999 (meegegeven met de -D optie). Dit kan ook in een globale netwerk setting als GNOME Desktop of in Windows netwerkinstellingen. Voor een Windows client kan je gewoon PuTTY gebruiken als client en kan je grafisch een SOCKS client proxy starten. OpenSSH server is beschikbaar voor bijna elk *NIX besturingssysteem.

Als bonus kan je ook nog compressie aanzetten (by default meestal) voor je SSH verbinding. Je hebt ook géén root rechten nodig (zowel server als client) om iets dergelijks op te zetten (behalve SSH server install natuurlijk).

Een SOCKS proxy is een IP-over-TCP tunnel. Er wordt onder water gebruik gemaakt van local portforwarding waarover een IP tunnel wordt opgezet. Er kunnen heel veel progsels overweg met SOCKS. Echt VPN is het niet (geen routering), maar je kan er wel meer mee bereiken dan een gemiddelde HTTP-proxy.

[Voor 14% gewijzigd door gertvdijk op 12-10-2010 00:09]

Follow me on TwitterMy blog for articles on security and other stuff.

• ItsValium
CyBeR schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 00:00:
[...]

Euh, nee. Tenzij je heel brakke crypro gebruikt is de overhead daarvan niet zodanig dat je maar de helft overhoudt. Waarom dat hier wel gebeurt heeft geen eenduiding aanwijsbare reden.

Oh, en last I checked zat de UTwente met 10 gigabit aan SURFnet vast, dus laten we stellen dat bandbreedte aan die kant niet het probleem is.

[...]

Ga eerst eens langs bij een fatsoenlijke uni en kijk eens hoe vrij je internetverbinding daar is. FTP'en is prima mogelijk. Het is waarschijnlijk gewoon zo dat TS van buiten het UT-netwerk op shares wil komen die alleen van binnen het UT-netwerk bereikbaar zijn.
Met betrekking tot je opmerking over 'de helft', is idd niet zo, echter kan het best zijn dat je een honderd a tweehonderd kb overhead hebt per connectie (al zal dat bij de heel zware encryptie vormen zijn), wat hier toevallig de helft is van de verbinding.

Met betrekking tot je opmerking over 'fatsoenlijke uni', mijn excuses, blijkbaar worden de belgische uni's niet als fatsoenlijk beschouwd door onze noorderburen, bij deze oprechte excuses voor onze gebreken ...

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ItsValium schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 00:09:
[...]

Met betrekking tot je opmerking over 'de helft', is idd niet zo, echter kan het best zijn dat je een honderd a tweehonderd kb overhead hebt per connectie (al zal dat bij de heel zware encryptie vormen zijn), wat hier toevallig de helft is van de verbinding.
Over het algemeen (nogmaals, tenzij brak enzo..) is de overhead relatief aan de hoeveelheid data. Zeker bij een VPN tunneltje ga je geen 200KB/sec (da's dus 2mbit) aan overhead hebben voor dezelfde hoeveelheid data.
Met betrekking tot je opmerking over 'fatsoenlijke uni', mijn excuses, blijkbaar worden de belgische uni's niet als fatsoenlijk beschouwd door onze noorderburen, bij deze oprechte excuses voor onze gebreken ...
Voor wat betreft onderwijs heb ik daar geen mening over, maar voor wat betreft beschikbaar internet is dat absoluut waar. Dat valt al af te leiden uit het verschil in kwaliteit tussen BELNET en SURFnet, en het redelijkerwijs onbetwiste feit dat SURFnet het absoluut beste NREN is ter wereld.

[Voor 4% gewijzigd door CyBeR op 12-10-2010 00:14]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee