Noctua fans; snelheid niet aan te passen

Pagina: 1
Acties:

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19-12-2025
Ik heb een mediacenter pc gebasseerd op een van de laatste bbg's met daarin een MSI h55m moederbord. Ik gebruik een kleine silverstone behuizing. Ik vond het geluidniveau van de fans nog mee vallen maar hou van absolute stilte. Daarom heb ik de standaard fans vervangen door drie noctua NF-S12B FLX fans. Ik schrok me kapot toen ik het systeem aanzette. Veel meer lawaai dan voorheen. Ze draaien volgens heet MSI Control center nu op 900-1000 rpm. Ik wil ze zo laag mogelijk zetten om te kijken of ik ze stiller krijg dan de standaard fans. Ik weet niet of het hoort maar bij het MSI control center zie ik alleen system fan 1 aanstaan. Als ik de slider op 50% zet gebeurt er niets met de rpm. Ook met de laatste versie van speedcontrol gebeurt er niets. Heeft iemand enig idee hoe ik de snelheid kan aanpassen of is het tijd om de standaard fans er weer in terug te plaatsen?

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
Zijn ze wel aangesloten via de connecters op het moederbord? Of heb je ze rechtstreeks (via een verloopje) op de voeding aangesloten?
In dat laatste geval zou het kunnen zijn dat je fans constant op 12V staan te draaien. Sluit ze dus sowieso via de connecters op het moederbord aan.

Hebben de fans een 4-pinsaansluiting of een 3-pins? Een 3-pins fan kan alleen voltage gereguleerd aangestuurd worden; een 4-pins ook via PWM.

Ook kan je een fancontroller kopen en deze ertussen zetten. Zo kan je het geheel naar wenst aanpassen.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01:14

M2M

medicijnman

probeer speedfan eens, of schaf jezelf van die zalman fancontroller dingen aan.

-_-

• Keesk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 30-12-2025
Als het goed is heb je 2 extra "draadjes" bij je fans gekregen (bij mij zaten ze er in ieder geval wel bij) om de snelheid te regelen. Zie de link voor een voorbeeld:
http://www.noctua.at/main...p=2&products_id=12&lng=en

• michielvz
In het openingsbericht noem ik speedcontrol maar ik bedoel speedfan.Ik heb ze direct op het moederbord aangesloten. Volgens mij zijn het drie pinnetjes. Het moet toch kunnen zonder losse fancontroller.

[ Voor 26% gewijzigd door michielvz op 11-10-2010 23:53 ]

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:55
michielvz schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:52:
In het openingsbericht noem ik speedcontrol maar ik bedoel speedfan.Ik heb ze direct op het moederbord aangesloten. Volgens mij zijn het drie pinnetjes. Het moet toch kunnen zonder losse fancontroller.
Nou dat hoeft niet. Als je moederbord het niet ondersteunt om de snelheid via het voltage aan te passen zullen ze dus altijd op hun max blijven draaien.
Maar in principe ondersteunt ieder moederbord dat. Is er misschien niet een instelling in BIOS veranderd dat de fans niet aangepast worden aan de temperatuur? Dit zou het al kunnen verklaren.

Anders rest je denk ik alleen nog om een fancontroller te kopen (of je wil zelf aan de slag gaan en er weerstandjes tussen solderen).

• michielvz
Keesk schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:50:
Als het goed is heb je 2 extra "draadjes" bij je fans gekregen (bij mij zaten ze er in ieder geval wel bij) om de snelheid te regelen. Zie de link voor een voorbeeld:
http://www.noctua.at/main...p=2&products_id=12&lng=en
Aha, dat is het. Ik zie nu pas dat het doosje een dubbele deksel heeft die met klittenband vastzit. Aan de binnenkant staat het uitgelegd. Mooi doosje maar je kijkt er makkelijk overheen. Vond het al raar dat er geen boekje bij zat. Bedankt voor de reacties!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Lars93 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:59:
Anders rest je denk ik alleen nog om een fancontroller te kopen (of je wil zelf aan de slag gaan en er weerstandjes tussen solderen).
Bij deze Noctua's hoeft ie zelf geen weerstandjes ertussen te solderen want er zitten al 2 weerstanden bij geleverd die je ertussen kan plaatsen.

• commanderxp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-12-2025
Staat toevallig iets van Q-fan aan op je moederbord (of msi's soortgelijke functie). Dan regelt namelijk het moederbord de fanspeeds aan de hand van de temperatuur en kan jij dus niks met speedfan.
Aan de fans ligt het niet, heb er zelf hier ook 5 zonder problemen op 400 rpm draaien _/-\o_

[ Voor 19% gewijzigd door commanderxp op 12-10-2010 22:28 ]

Pagina: 1