Ik heb ook sinds een paar dagen last van random freezes en vervolgens bsod. Ik draai Windows 7 pro sinds twee maanden en tot nu toe zonder problemen. Alle recente drivers voor mijn systeem (Core2Duo E6850@3.00 met 2x2 GB geheugen en 8800GT Videocard). Windows 7 staat op een WD Raptor 150 GB, die recent vervangen is omdat de vorige de geest gaf. Ik vermoedde daarom opnieuw een HD failure, maar de Diagnostics toool van WD vindt geen problemen op de drive.
Ik heb vanmiddag ook een uur gegamed (CoD MW2) zonder problemen. Kreeg vanavond opeens een freeze terwijl ik een tijdje in Outlook bezig was. Daar kom ik niet uit via Ctrl/Alt/Del, dus reset is enige optie. Tijdens de reboot krijg ik dan steeds een BSOD. De recovery mode van Win7 lost niets op (ik heb bewust nog niet gekozen voor het terugzetten van een backup zodat ik beter kan troubleshooten). Afgelopen weekend had ik hetzelfde probleem en uiteindelijk heb ik mijn geheugen vervangen door 2 andere repen die ik nog had liggen. Toen ging het even goed, maar uiteindelijk toch weer een BSOD. De andere, nieuwere repen weer teruggeplaatst en de afgelopen dagen geen problemen gehad. Tot vanavond dus. Het leek vanavond erger omdat ik keer op keer tijdens reboot een BSOD kreeg. Op een of ander forum vond ik een aparte oplossing: De geheugen repen er helemaal uit en er weer in. Geen idee wat dat moet oplossen, maar daarna startte het systeem wel goed op en tot nu toe draait het ok. Echter heb ik niet de hoop dat dit een blijvende oplossing is omdat het de vorige keer na een paar dagen ook weer mis ging. Overigens heb ik de geheugen modules ook in de andere slots geprobeerd, maar ook daar uiteindelijk problemen. Memtest geeft geen fouten; harddisk geeft geen fouten en windows vindt ook geen fouten.
Hieronder de crash dump analysis van vanavond en afgelopen weekend (door progje Who Crashed):
--------------------------------------------------------------------------------
Analysis
--------------------------------------------------------------------------------
Crash dump directory: C:\Windows\Minidump
Crash dumps are enabled on your computer.
On Wed 13-10-2010 17:12:41 your computer crashed
This was likely caused by the following module: wininit.exe
Bugcheck code: 0xF4 (0x3, 0x887F9030, 0x887F919C, 0x82E6FDD0)
Error: CRITICAL_OBJECT_TERMINATION
Dump file: C:\Windows\Minidump\101310-20716-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\wininit.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: Windows Start-Up Application
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.
On Sat 9-10-2010 11:14:11 your computer crashed
This was likely caused by the following module: ntkrnlpa.exe
Bugcheck code: 0x7A (0xC056DC80, 0xC000000E, 0x5E4E5BE0, 0xADB90000)
Error: KERNEL_DATA_INPAGE_ERROR
Dump file: C:\Windows\Minidump\100910-18907-01.dmp
file path: C:\Windows\system32\ntkrnlpa.exe
product: Microsoft® Windows® Operating System
company: Microsoft Corporation
description: NT Kernel & System
The crash took place in a standard Microsoft module. Your system configuration may be incorrect, possibly the culprit is in another driver on your system which cannot be identified at this time.
----------------------------------------------
Een search op de foutcodes geeft zoveel opties dat dat niet in een duidelijke richting wijst. Aangezien ik twee sets mem-repen heb geprobeerd sluit ik geheugen uit. Ik vrees voor het mobo, maar omdat het ook een paar dagen goed ging zou het ook softwarematig kunnen zijn. Ik gebruik hoofdzakelijk Office en Outlook en Firefox op de momenten dat het fout gaat. Had recent Daemon tools geïnstalleerd maar die er nu voor de zekerheid weer afgehaald. Verder houd ik alle software en Win7 up to date. De virusscanner is Eset Nod32 4.2.
Iemand nog ideeën om de source van de bsod te achterhalen?