Toon posts:

Laptop op ATX voeding?

Pagina: 1
Acties:

• Maxican
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 01-01-2013
Hallo allemaal,

Ik heb een laptop waarvan de voedingsplug op het moederbord afgebroken is. Daarnaast is ook de adapter die er hoorde te passen zoek geraakt.

Het is een Gericom Masterpiece 26660 XL+ ter informatie.

Nu heb ik de laptop compleet uit elkaar gehaald en de kapotte voedingsplug van het moederbord afgehaald d.m.v. solderen.

Weet iemand hoe ik deze laptop weer van spanning kan voorzien met een ATX voeding bijvoorbeeld? of is er een andere goedkope oplossing?

De reden dat ik aan een ATX voeding denk is omdat ik er daarvan nog 1 over heb die ik wel kan missen voor de laptop.

• iDaniel
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 23:02
Hangt ervan af welk voltage je laptop nodig heeft. Mijn werkt op 18,5V. Die spanning levert een ATX voeding dus niet.

• Maxican
Oei ja dat is waar idd.
Het is nog verdomde lastig om de specificaties van deze laptop te vinden.

Ik ben er dus ook nog niet achter hoeveel volt hij graag wil hebben.

Edit:
Oke volgens de website van replacedirect vreet hij 19V (althans dat geeft de adapter) en de accu geeft vervolgens 14,8V.

Ik ben bang dat ik dan dus iets anders moet verzinnen of gewoon de plug moet vervangen en een adapter moet kopen?

[Voor 42% gewijzigd door Maxican op 11-10-2010 17:01]

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

bij mijn dell staat er achterop: for use whit <..> and <..> adapter, gevolgd door het voltage (19.5v)

dat is bij jou niet het geval?

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:48
Maxican schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:59:
Oke volgens de website van replacedirect vreet hij 19V (althans dat geeft de adapter) en de accu geeft vervolgens 14,8V.
Kan wel kloppen, volgens deze site is 't ook een 19V/6.3A adapter. Mocht de printplaat echt beschadigd zijn zou je ook kunnen proberen om er een mbv een kort kabeltje een externe plug aan te maken. Ziet er misschien wel een beetje raar uit, maar dat doet een ATX voeding aan een laptop ook :)

• Maxican
darkstone schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:02:
bij mijn dell staat er achterop: for use whit <..> and <..> adapter, gevolgd door het voltage (19.5v)

dat is bij jou niet het geval?
Ik heb de accu er even bijgezocht en daarop staat alleen het aantal mAh en het output voltage.
Maar meerdere sites met reserve onderdelen zeggen dat de voeding 6,x A op 19V moet wezen. Dat zal dan wel kloppen.

Het moederbord is helemaal heel nog, de originele plug kan ik gemakkelijk vervangen.

Dan mis ik vervolgens alleen de adapter nog... en die zijn helaas niet goedkoop. Maar als een ATX dus niet gaat zit er niets anders op ben ik bang.

Edit:
Even een vraag tussendoor: als ik de laptop straks van stroom weet te voorzien... en het word een server.
Is het dan verstandig om de accu niet meer te gebruiken of moet die er wel als een soort buffer tussen blijven zitten?

[Voor 14% gewijzigd door Maxican op 11-10-2010 17:19]

• enveekaa
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20:35
Ik probeer me een laptop even voor te stellen met een ATX voeding... :)

• thekip
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 07-11-2014

thekip

A.K.A. LA Kip

enveekaa schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:20:
Ik probeer me een laptop even voor te stellen met een ATX voeding... :)
:)

ik probeer me voor te stellen hoe je die voeding dan moet starten :) aangezien je de atx stekker niet gaat gebruiken, elke keer met een nietje rondlopen is ook weer niets :D

It is difficult to get a man to understand something when his salary depends upon his not understanding it (Upton Sinclair)
Website
Los Alcoholicos

• Nielson
Maxican schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:17:
[...]
Dan mis ik vervolgens alleen de adapter nog... en die zijn helaas niet goedkoop.
Moah, sites zoals replacedirect zijn nooit echt goedkoop, probeer het type liteon adapter te achterhalen en kijk op ebay ed.
Even een vraag tussendoor: als ik de laptop straks van stroom weet te voorzien... en het word een server. Is het dan verstandig om de accu niet meer te gebruiken of moet die er wel als een soort buffer tussen blijven zitten?
Noodzakelijk is de accu ws niet, maar op die manier heb je wel mooi een goedkope ups voor je server.

• Maxican
Nielson schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:24:
[...]
Moah, sites zoals replacedirect zijn nooit echt goedkoop, probeer het type liteon adapter te achterhalen en kijk op ebay ed.
[...]
Noodzakelijk is de accu ws niet, maar op die manier heb je wel mooi een goedkope ups voor je server.
Ah ja dat is wel goed idd! nog niet aangedacht dat hij dan als UPS werkt :)

Op zoek naar een goedkope adapter dus...

• kaasaanfiets
  • Registratie: januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Maxican schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:27:
[...]

Ah ja dat is wel goed idd! nog niet aangedacht dat hij dan als UPS werkt :)

Op zoek naar een goedkope adapter dus...
alternate hebben universele

• iDaniel
Elke webshop heeft die adaptors wel, jammer is wel dat ze vrij prijzig zijn. Of je kunt op v&a kijken, er zal vast wel iemand één hebben met het juiste voltage.

• -The_Mask-
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Universele adapters hoeven ook niet duur te zijn, ze zijn er zelfs vanaf 10 euro in NL te koop, maar de kwaliteit is dan echt belabberd.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Nielson
-The_Mask- schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:46:
Universele adapters hoeven ook niet duur te zijn, ze zijn er zelfs vanaf 10 euro in NL te koop, maar de kwaliteit is dan echt belabberd.
Plus dat de adapter die hier standaard bij zit een redelijk stevige 120W is, een universele adapter met dit vermogen zal niet veel goedkoper zijn dan een originele.

• Maxican
Weet iemand waar ik zo'n chassis deel kan bestellen voor de voedingsplug?
Hij ziet er nagenoeg zo uit... alleen heeft hij een 3 pin aansluiting:

http://www.laptop-parts.c...power-connector-large.gif

• iDaniel
Heb je een 3-pins dan? Daar moet je dan ook nog eens op letten, doe je er een (normale) 2-pins adapter in dan start ie nog niet.

• Maxican
Ik weet niet of we het zelfde bedoelen nu maar ik bedoel dat er 3 contacten op het moederbord gesoldeerd moeten worden.

De plug voor de voeding bestaat maar uit 1 pin zoals volgens mij elke laptop.

Edit: gevonden!
Dit moet hem wezen: http://doctorlaptop-repair-jack.com/images/Jack1.JPG

[Voor 20% gewijzigd door Maxican op 12-10-2010 17:18]

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

2, of 3 als er aarding opzit.

• Maxican
Nieman die weet waar deze te krijgen is?
http://doctorlaptop-repair-jack.com/images/Jack1.JPG

• Killerbert
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 20-09 20:44
al bij farnell gekeken :?

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• Gaming247
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 21:22
Andere optie is misschien dit:
http://www.trust.com/products/group.aspx?coll=POWER-ADAPTERS

Universele laptop adapter, dan hoef je alleen nog maar iets te verzinnen voor de plug op je moederboord.

[Updated spec's]

• Pixeltje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 22:18

Pixeltje

Woo-woohoo!

Conrad of dealextreme? Die hebben dit soort dingen meestal wel liggen. Anders kan je lokale electroboer het wel bestellen voor je?

Zu Risiken und Nebenwirkungen fragen Sie ihren Arzt oder Apotheker

• The-Source
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 20-09 20:25
Maxican schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:09:
Ik weet niet of we het zelfde bedoelen nu maar ik bedoel dat er 3 contacten op het moederbord gesoldeerd moeten worden.

De plug voor de voeding bestaat maar uit 1 pin zoals volgens mij elke laptop.

Edit: gevonden!
Dit moet hem wezen: http://doctorlaptop-repair-jack.com/images/Jack1.JPG
Die 3e pin bij Dell is toch voor adapter identificatie (65w / 90w etc)

Wat betekenen foto's nou echt
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn V&A adv.
Meater - Ultieme kerntemperatuur meter

• Maxican
Ja dat heb ik zojuist geprobeerd.
De farnell website is echter dusdanig chaotisch dat ik er niet uit kom. Daarnaast weet ik ook niet de exacte zoekterm.

De lokale elektroboer kan de juiste connector voor me leveren alleen is deze zo ongelovelijk duur dat ik daar niet aan begin.

• Darkstone

Darkstone

Het kan altijd sneller.

klaasbram schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 12:44:
[...]

[...]

Die 3e pin bij Dell is toch voor adapter identificatie (65w / 90w etc)
volgens mij word daarvoor de 3e pin als serieele bus gebruikt

• Killerbert
Maxican schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 21:15:
[...]

Ja dat heb ik zojuist geprobeerd.
De farnell website is echter dusdanig chaotisch dat ik er niet uit kom. Daarnaast weet ik ook niet de exacte zoekterm.

De lokale elektroboer kan de juiste connector voor me leveren alleen is deze zo ongelovelijk duur dat ik daar niet aan begin.
speciaal opgezocht voor jou :)

o.a. leverbaar van lumberg en CLIFF onder connectors / low voltage dc power connectors

224-959
224-960

121-6993
121-6990
enz ;)

• Maxican
Bedankt Killerbert! daar ga ik direct naar kijken.

Edit: oei, die passen helaas allemaal niet op de pcb. Farnell heeft het juiste jackje helaas niet zie ik nu op de site. Ik heb de PJ001 nodig met een pin van 2,5mm. Ik heb hem ondertussen via ebay voor 2,50 euro weten te verkrijgen. Hopelijk is hij er snel.

Bedankt voor alle hulp allemaal!

[Voor 74% gewijzigd door Maxican op 18-10-2010 22:12]

• Killerbert
je had niet verteld wat de afmetingen waren van de plug en van de PCB. farnell zou hem echt wel hebben :)
mooi dat je het nu bij ebay hebt gefixed

succes met solderen

• Maxican
Dankjewel Killberbert.
Ik hoop binnenkort het werkende resultaat hier te kunnen laten zien ;) maar de post is nog wel even onderweg vermoedelijk. Het schijnt 2 weken te kunnen duren voor het pakketje hier arriveert.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee