Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-09 21:54
Vooropgesteld: ja, ik weet dat een harddisk met tikkende geluiden 99.9% zeker maar 1 ding betekent:accuut een backup maken, en de pricewatch alvast checken voor een nieuwe.

Toch dit topic.

Ik heb een dualboot systeem, met een aantal (Samsung) harddisks er in, waaronder 2x een F1 (500GB) in RAID0. Sinds enige tijd maakt er 1 regelmatig een tikkend geluid, en lijkt op het geluid afgaand vrijwel continu up en down te spinnen. Echter, dit gebeurt alleen in win 7, en niet/nooit (!) in Vista.

Ten tweede lijkt dit in win7 alleen enige tijd na het opstarten te beginnen, en is het met een restart opgelost. Met meerdere gebruikers inloggen in win7 lijkt het tikken sneller te laten beginnen. Last but not least, met de Samsung h-util harddisk checker zijn er geen fouten te vinden.

Vandaar dat ik langzaam maar zeker begin te twijfelen: is dit wel hardware matig falen van de harddisk? Of kan er een software reden voor zijn? Conflicterende instellingen in win 7? Slecht geschreven software? 2 admin user accounts tegelijk ingelogd, die verschillende settings hebben voor 'harddisk spin-down time?"

Iemand enig idee, *anders* dan "harddisk is waarschijnlijk aan het overlijden"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Welke CPU en mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Oeps, de specs vergeten....

CPU: Intel Q6600
Moederbord: Asus p5k-e
Harddisks: 2x HD501LJ (500GB) en 1x HD642JJ (640 GB)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Is het niet gewoon 'background defragmentatie' die dan 'toevallig' het 'rotte deel' van je HDD benadert ?
En wat als je in Vista een full disk-surface scan doet; tikt ie dan ook op een bepaald moment of niet ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:25
In mijn systeem (Dell XPS 420 met ICH9R) had ik ook een Samsung schijf in RAID0 zitten. Deze presteerde akelig slecht en had ook vaak last van failende RAID. Na een aantal maanden heeft Dell in samenwerking met Samsung hier een firmware patch voor uitgegeven. Echter heb ik toch gemerkt dat mijn Samsung schijf veel stabieler is, en blijft, zonder RAID(0). Dus misschien is het handig te proberen wat er zonder RAID gebeurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Mijn oudere HDs deden ook redelijk raar tot ik de Intel Rapid Storage Technologie driver geinstalleerd had. Maar dit zal wss hier niet het geval zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Is het niet gewoon 'background defragmentatie' die dan 'toevallig' het 'rotte deel' van je HDD benadert ?
Ah, interessante gedachte. Brengt me trouwens op nog een idee: indexing.

Heeft het benaderen van een deel van de schijf dat 'rot' is, tot gevolg dat de harddisk up- en downspint? Met een duidelijk hoorbare klik erbij?

/edit: Ik heb de laatste versie van de intel storage drivers al geinstalleerd staan. Zowel onder vista als win7

[ Voor 14% gewijzigd door BartS12 op 11-10-2010 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik heb al een paar keer te maken gehad met een tikkende schijf. In bijna alle gevallen bleek het aan de voeding te liggen.
Ik zou ook even een full error scan met HD tune doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
In bijna alle gevallen bleek het aan de voeding te liggen.
Op zich een interessante gedachte, die ik inderdaad ook een keer uit moet sluiten. Echter, onder vista geen problemen.... Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de voeding het zwaarder heeft in Win7
Ik zou ook even een full error scan met HD tune doen.
Gedaan, in vista. Geen fouten. Van de ene kant word ik daar natuurlijk blij van, maar van de andere kant is het probleem nog niet gevonden....

Zijn er eigenlijk programma's om spin-up en spin-down te 'loggen'? Of komt een read-error ergens terug in b.v. een event log van windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 18:00

Eguna

AMD is liev

Kan je voor de lol eens een HD tune benchmark doen in Vista, en dan luisteren naar de schijf?

Je zou kunnen beredeneren dat Win7 op een andere plek op de schijf staat vergeleken met Vista en misschien is de installatie van Win7 nog vers? Ik dacht ook gelijk aan indexing zoals eerder aangegeven.

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Kan je voor de lol eens een HD tune benchmark doen in Vista, en dan luisteren naar de schijf?
Ook gedaan, weinig bijzonders gemerkt. Op het gehoor in ieder geval niets; in Vista is er gewoon *niets* te horen. Het enige dat marginaal opvalt, is dat de snelheid niet helemaal netjes een 'standaard' curve laat zien, maar gezien het feit dat het een RAID0 + 1 is, is dat ook niet zo vreemd. Ook zaten er geen vreemde uitschieters in de access time.

Voor alle duidelijkheid: win7 staat op een nieuwe SSD; niet op de Samsung 2x500GB Raid array. Vista wel. En juist win7 laat die andere disks (die dus op dat moment pure 'data' disks zijn), voortdurend up- en downspinnen. Heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eguna
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-09 18:00

Eguna

AMD is liev

En is het heeltoevallig dat hij na een tijdje idle afspint, en zodra je een game, file of applicatie start die op die disk staat dat hij weer aan gaat? Dan kan het nog wel eens zijn dat Win7 de disk door idle op standby zet, even zoeken hoe dat ook alweer werkt

My life for hire!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Ik heb precies hetzelfde probleem. Ook onder Win7 en ook met een Samsung (F1) disk. In eerste instantie dacht ik ook dat de schijf aan het sterven was. Maar niets is minder waar. De schijf werkt na 6 maanden nog steeds perfect.

Ben nog een tijdje bezig geweest om de oorzaak te achterhalen. Maar dat is nooit gelukt. Kheb het maar naast me neer gelegd en ben het onderhand wel gewend, dat tikken.

Maar uiteraard blijf ik dit topic wel volgen. Ben benieuwd of er een mooi oplossing uit voort komt... :9

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Windows 7 heeft standaard aanstaan dat een schijf mag downspinnen. Omdat Samsung een karakteristieke spindown heeft kan dat angstaanjagend zijn. Misschien dat Vista standaard de schijven aanliet? Enige dat ik dan niet kan verklaren, is dat je sneller tikken krijgt bij meerdere users.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Windows 7 heeft standaard aanstaan dat een schijf mag downspinnen
Ik neem aan dat je hier doelt op de energy/powersave settings? Daar heb ik (momenteel) staan dat de harddisks 'nooit' mogen downspinnen.

Los daarvan, als ze downspinnen, zou dat moeten zijn omdat er geen gebruik van gemaakt wordt. Dan horen ze niet onmiddelijk weer op te spinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik herken de beschrijving van het tikkende geluid. Bij mij wilde een 'nieuwe' externe hdd ook wel eens gaan tikken. Heb dat meerdere malen aangehoord en geprobeerd te verhelpen. De enige oplossing bleek ; wisselen van systeem.

Ik denk aan een hardware/software bug. Kinderziekte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-09 10:34
Het gaat dan inderdaad om die settings.
Het kan wel dat ze dan meteen weer opspinnen. Als, om de één of andere reden, je bootschijf meedoet in de spindown (lijkt mij dan een bug) dan zal deze geregeld opspinnen. Wat staat er op die RAID0?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
Op de RAID0 staat mijn Vista installatie, plus nog wat andere programma's. Op mijn SSD staat Win7, inclusief de programma's die ik onder Win7 gebruik.

Tenzij ik dus ergens iets niet helemaal logisch heb gedaan (i.e. Win7 programma's toch op de Raid0 gezet), zou de volledige RAID0 array een pure 'data disk' moeten zijn, waar default niets mee gebeurt.

Eigenlijk zou ik het meeste gebaat zijn bij *een* manier om spin-up en spin-down te loggen, of eventuele andere 'disk events' in kaart te brengen. Misschien ook wel read-errors, spin-up count, etc. Probleem is echter dat de meeste programma's (HD tune e.d.) niks kunnen uitlezen van RAID0 arrays.

Kent er iemand een alternatief?
Pagina: 1