Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-08 22:09
Oke ik wil mijn Gigaset SX552 router portforwarden zodat ik een eigen MineCraft server kan starten, alleen gaat dit niet helemaal soepel.
Ik heb dus eerst een Static IP adres nodig, en dit is al gelijk mijn eerste probleem.
Dit zijn de properties van mijn internetconnectie.
Mijn eerste probleem is dus moet ik bij zowel bij "Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4)" als bij "Internet Protocol Version 6 (TCP/IPv6)" een nieuwe static IP invoeren?

Ik ga nu even door met IPv4 omdat ik die wat makkelijker vind.
Dit zijn de dingen die je moet invullen om een static IP(v4) te krijgen.
Oke ik heb de gevraagde dingen opgezocht bij ipconfig /all en bij mijn router instellingen.
Nu kom ik bij probleem 2: mijn router en de ipconfig /all geven verschillende dingen aan.
Dit geeft ipconfig /all aan
Dit geeft mijn router aan

De router geeft 195.190.242.9 aan als Default Gateway en ipconfig geeft 192.168.2.1 aan als Default gateway. Ook geven ze 2 verschillende DNS Servers aan en mijn IP adress is anders.
Het kan zijn dat ipconfig aangeeft wat mijn router mijn computer wijsmaakt wat de DNS Servers zijn oid. want ik weet ook dat 86.95.34.54 (Het IP adres wat mijn router aangeeft) het IP adres is hoe mijn computer naar buiten bekend staat, en 192.168.2.8 het IP adress is wat mijn router mijn PC heeft aangewezen, maar daar weten jullie vast meer over.

Dan kom ik bij Probleem 3. Stel, ik heb mijn Static IP, ik heb de port geforward via mijn router direct naar mijn nieuwe IP adres, moet ik dan ALSNOG een uitzondering maken voor mijn Firewall en evt. ook voor AVG?

Alvast bedankt voor de hulp, Jasper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

Een goede start is Het Grote Poortmappingsverhaal.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
Voor ik aan Poortmappen kan beginnen heb ik toch eerst een Static IP nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:14

lier

MikroTik nerd

WitchHunter schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:43:
Voor ik aan Poortmappen kan beginnen heb ik toch eerst een Static IP nodig?
Dan is een zoekopdracht op Google misschien een betere eerste stap!?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:08
ik zou mijzelf eerst een s gaan verdiepen in hoe netwerken nu werken. Je vergelijkt je router/modem met je pc. En dat zijn echt appels en peren. Je hebt interne ipadressen en externe ip adressen....

Daarnaast kun je zelf niks instellen op het gebied van vaste ip adressen (buitenzijde) daarvoor moet je echt bij je provider zijn. Je kunt voor een vast bedrag per maand een vast ip krijgen.

Maar zoals eerder aangegeven ga eens goed googlen.

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
Wat ik nu weet is dat mijn router me een vast intern ipadress moet aanwijzen zodat andere gebruikers direct naar mijn pc geportgeforward worden. Het enige wat ik hierbij voor informatie nodig heb is welke gegevens ik moet invullen om een static (intern) ip adress te krijgen.

Enne BTW
quote: muppet99
Je vergelijkt je router/modem met je pc. En dat zijn echt appels en peren. Je hebt interne ipadressen en externe ip adressen....
Kan je misschien dit stukje iets beter doorlezen
quote: WitchHunter
ik weet ook dat 86.95.34.54 (Het IP adres wat mijn router aangeeft) het IP adres is hoe mijn computer naar buiten bekend staat, en 192.168.2.8 het IP adress is wat mijn router mijn PC heeft aangewezen, maar daar weten jullie vast meer over.
Ik zeg hierin dus dat ik al het verschil tussen externe IP en interne IP adressen weet, en ik mij afvraag of zoiets bij Default Gateways en DNS Servers ook het geval kan zijn, aangezien ik hierdoor verschillende gegevens moet invoeren om een static IP te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
ja, want jou modem krijgt ook weer een ander ip toegewezen. Dat is dus door de KPN router. Echter zal er in die router dus een adresserings lease gemaakt moeten worden, zodat wanneer jou router bij kpn (het 195.X.X.X) adres een dhcp aanvraag doet, altijd hetzelfde ip toegewezen krijgt. Maar daarvoor moet je dus bij je ISP zijn. Dus jou router (192.168.2.1 is de DHCP server voor jou pc (en interne netwerk) en dat 195 adres is de DHCP router voor jouw modem (staat bij je ISP)

Als jij vaste ipadressen in je interne netwerk wil, moet jij dus in jouw router gaan vroeten om dat voor elkaar te krijgen en zodoende moet jij dus voor een vast extern ip, in de router van KPN gaan vroeten. Echter gaat dat niet gebeuren, dus zal je bij je provider moeten aankloppen :)

Ditzelfde verhaal gaat ook op voor je DNS servers.... Extern zul je dus andere DNS servers hebben. Jou modem voorziet ook in een DNS server, echter is dat niet meer dan een forwarden vanuit een extern DNS apparaat.... En ja extern heb je twee DNS servers... Als de een plat ligt pakt hij de andere :)

En wat betreft het vaste ip adres: Wat jij in alinea twee beschrijft is dus het verkrijgen van een vast ip adres op je INTERNE netwerk. Dus jouw PC's krijgen altijd hetzelfde ip. Echter het ip adres wat jij op internet hebt, is dus nog niet vast. En dat is belangrijk aangezien je een minecraft server wil opzetten....

Met als eindconclusie.... ja ik heb het goed gelezen alleen gaan mijn brainfart soms wat sneller dan mijn vingers kunnen typen. Maar feit blijft dat je eens moet gaan googlen.....

[ Voor 58% gewijzigd door muppet99 op 11-10-2010 16:20 ]

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
muppet99 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:13:
ja, want jou modem krijgt ook weer een ander ip toegewezen. Dat is dus door de KPN router. Echter zal er in die router dus een adresserings lease gemaakt moeten worden, zodat wanneer jou router bij kpn (het 195.X.X.X) adres een dhcp aanvraag doet, altijd hetzelfde ip toegewezen krijgt. Maar daarvoor moet je dus bij je ISP zijn. Dus jou router (192.168.2.1 is de DHCP server voor jou pc (en interne netwerk) en dat 195 adres is de DHCP router voor jouw modem (staat bij je ISP)

Als jij vaste ipadressen in je interne netwerk wil, moet jij dus in jouw router gaan vroeten om dat voor elkaar te krijgen en zodoende moet jij dus voor een vast extern ip, in de router van KPN gaan vroeten. Echter gaat dat niet gebeuren, dus zal je bij je provider moeten aankloppen :)

Ditzelfde verhaal gaat ook op voor je DNS servers.... Extern zul je dus andere DNS servers hebben. Jou modem voorziet ook in een DNS server, echter is dat niet meer dan een forwarden vanuit een extern DNS apparaat.... En ja extern heb je twee DNS servers... Als de een plat ligt pakt hij de andere :)
Dus eigenlijk zeg je, dat het krijgen van een static intern IP adress weinig uitmaakt, omdat de modem ZELF ook telkens een ander IP krijgt van de ISP? Oftewel ik moet naar de provider gaan om een vast extern IP adress aan te vragen zodat een vast intern IP adress zin heeft waardoor ik WEL kan portforwarden en zelf een server op kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
ja je moet het zo zien. Als ik met mijn client wil communiceren, ga ik naar jou verbinden. Dat kan via IP adres (lees jou externe ip, 86......) Als dat elke keer veranderd kom ik dus niet altijd bij jou huis uit. Er zijn daarvoor wel omwegen. Dus je zult eerst een vast ip moeten regelen, op google zijn ook andere methodes te vinden. Daarna moet je zorgen dat de aanvraag extern, door jou router intern naar de juiste pc wordt geleid. Dus je moet zowel intern als extern een vast adres hebben. Dat bedoel ik er mee te zeggen. De instellingen gelden alleen voor je interne gedeelte.

Dus ja, je moet ook het interne ip vast zetten. Maar zonder vast extern ip, kan je nog wel eens in de problemen komen. Als je gaat connecten via ip adres en jij krijgt dus op jou modem een ander ip adres, lijkt het of jij offline bent.

Daarom moet je die twee combineren. Als je vaste ip adressen gaat uitdelen in je interne netwerk, zorg dat dan ALLE pc's een vast ip krijgen. Anders wil het nog wel eens voorkomen dat er pc's zijn die aangeven dat er een ipadres conflict is ;)

Voor je externe ip verwijs ik je dus door naar je ISP of je moet gebruik maken van een gratis dns domein. Echter durf ik niet te zeggen of jou modem dat ook ondersteund. Kort gezegd, op het moment dat jou modem een nieuw extern ip krijgt, geeft hij dat door aan een DNS service. jouw clients maken dan geen kontact via 85.X.X.X maar via een naam: b.v. witchhunter.freedns.org en worden dat doorgerouteerd naar jouw juiste ip adres

freedns.org is een kleine hint btw ;)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WitchHunter
Oke de server is opgestart.
Dingen die ik uiteindelijk heb gedaan: bij m'n IPv4 instellingen de data ingevoerd van ipconfig /all en mijn INTERNE IP aangepast tot 192.168.2.42
DAT WAS HET, geen gezeik dus met ISP of DNS.
Pagina: 1