Toon posts:

[Exchange 2000] - Offline defragmentation -> schijfruimte

Pagina: 1
Acties:

• jimbo123
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 02-09 20:23
Ik heb nog een oude Exchange 2000 server bij een klant staan (ja ik weet het, hij dient vervangen te worden).
Nu is schijfruimte op die server echter een dermate groot probleem dat er nieteens meer geprint kan worden.
Er is nog 1-10mb vrije ruimte en temp directories etc zijn al flink opgeschoond.

Exchange is door de vorige beheerder zo geinstalleerd dat deze op een M-schijf draait welke ruimte haalt uit dezelfde partitie als de C-schijf van de server.

Nu kreeg ik toestemming om een oude mailbox van een ex-medewerker te verwijderen, dit zou 2,5GB ruimte moeten opleveren.

Echter, deze ruimte komt natuurlijk niet meteen beschikbaar.
Exchange blijkt pas te krimpen na een offline defragmentatie, en die heeft 110% van de databasegrootte nodig aan vrije ruimte om dit uit te kunnen voeren.... en ja, die ruimte heb ik dus niet!.. nog niet bijna!

Is er een trucje wat toe te passen is, en wat zijn de risico's?

• nielsl
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 19:21
je kunt de database verplaatsen naar een grotere partitie. wat ik zou doen is het volgende:

- backup maken van Exchange
- Exchange offline halen en verplaatsen naar een andere partitie / schijf
- Offline defragmentatie uitvoeren
- Exchange weer terug verplaatsen naar zn huidige positie
- Met je klant overleggen om het probleem blijvend aan te pakken

hulplijntje

[Voor 9% gewijzigd door nielsl op 11-10-2010 15:07]

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:42
  • USB diskje halen bij de mediamarkt? (Wel USB2.0 in je server hebben)
  • SATA controllertje kopen bij de mediamarkt + een SATAschijfje.
Moet niet zoveel kosten.....En is snel te doen

• jimbo123
Rolfie schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 07:33:
  • USB diskje halen bij de mediamarkt? (Wel USB2.0 in je server hebben)
  • SATA controllertje kopen bij de mediamarkt + een SATAschijfje.
Moet niet zoveel kosten.....En is snel te doen
Nou nee, daar ga ik mijn naam niet aan binden...

De oplossing van Nielsl klinkt wel goed :)

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 18:42
jimbo123 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:15:
[...]

Nou nee, daar ga ik mijn naam niet aan binden...

De oplossing van Nielsl klinkt wel goed :)
En de extra disken zijn alleen voor de offline defrag. Je geeft aan dat de C-schijf vol is. Je roepts niets over nog andere disks in je server, met voldoende ruimte vrij. Maar daar roepje niets over in je Start Topic. Dus ga ik er vanuit dat je niet nog meer disken ter beschikking hebt. Dus dan moet je nog steeds ruikte creeren. Dus USB / SATA tijdelijk. Daar de offline defrag op uitvoeren. En deze daarna natuurlijk weer verwijderen.

Als je dat op een andere disk wel hebt, dan is het nog gemakkelijker verplaats dan gewoon de database O-) .

A

[Voor 36% gewijzigd door Rolfie op 12-10-2010 12:58]

• wilhelmstroker
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 01-05-2012

wilhelmstroker

Space is the Place

Je kan eventueel ook nog How to run Eseutil on a computer without Exchange Server volgen als je een andere machine met genoeg ruimte hebt.

En lees je ook even in over de M: drive trouwens, want wat je in je TS zet klopt niet helemaal..
How to remove the IFS mapping for Drive M in Exchange 2000 Server

• jimbo123
Okay Rolfie, ik dacht al dat je die usb disk er blijvend aan wilde hangen en daar Exchange op draaien... daar was ik niet zo een fan van... maar dan heb ik je verkeerd begrepen :)

Wilhelmstroker, thanks voor de info mbt M-drive

• itlee
  • Registratie: juli 2008
  • Laatst online: 02-08 23:05

itlee

Gas erop!

ik zeg even google gebruiken:
alleen je paden ff goed nakijken.

voordat je onderstaand kan doen eerst externe schijf er aan hangen.
in services even je system attendent stoppen (information store stopt dan ook)

de eseutil tool zoals onderstaand gebruiken in een command prompt.
je M schijf is niks meer dan een soort mapping rechtstreeks in je .edb (exchange database)

regel; je moet gewoon met je vingers uit de m schijf blijven, niks aan veranderen, niks aan weggooien. als je iets moet doen op system manager of AD nivo. die M schijf zorgt meer voor problemen dan oplossingen.

ik weet niet of circular logging aan staat maar als je dat heb gewoon een exchange backup maken en de logs flushen. scheelt ook een hoop. aanvullend kan je dan nog circular logging aanzetten.

maar onderstaand geeft de oplossing op je vraag:

01.18.2009 at 09:08AM PST, ID: 23405517
Goto cmd----> go to the directory where exchange is installed ..for eg;
C:\Program Files\Exchsrvr\bin>eseutil /d "C:\Program Files\Exchsrvr\mdbdata\priv1.edb" /t "X:\Defrag\
tempdfg.edb"

provided in X drive(external hard disk) Defrag folder should be there.....It works....Hope this information was useful
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee