Bassen isoleren

Pagina: 1
Acties:

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-12-2025

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ik heb net een appartement gekocht, 1.5 laags, in Rotjeknor (nofi). Zo'n lekker oud Rotterdams huis in Blijdorp, waar de vloeren van hout zijn en de muren blijkbaar ook. Nu is t feit dat de vloer echt helemaal niks tegenhoudt qua bassen, en mijn onderbuurman wel eens af en toe aanbelt :( . En dan staat de muziek helemaal niet hard. Ik heb gewoon een paar krk rp 6 monitoren die best wel wat bassen genereren op een of andere manier, en ze staan al op een isolerend statief. De bassen hoor je prima op oorafstand (1 m) en tegen de andere kant van de muur (5 meter, bij de anderekant van de muur is de bas echt behoorlijk hard, vandaar dat de buurvrouw naast mij wel eens wil aanbellen :) ). Maargoed, ik wil dan gewoon af en toe een plaatje draaien op normaal geluidsniveau zonder dat er wordt aangebeld. Ik heb al 2 statieven gekocht voor m'n monitoren, maar dat mag niet baten.

Ik ben nu serieus aan het denken om een zwevend open cabinet te bouwen voor m'n dj booth. Ik weet alleen niet precies hoe ik het aan moet pakken, op google vind ik meerendeel fora waar ze op aandringen om niet zo asociaal te doen, maargoed, veel mensen hebben een hobby, en ik wil gewoon 1 of 2 x per week een uurtje loos :).

Ik heb dus nogal een vaag huis met een voor- en achterkamer. Ik gebruik de voorkamer als woonkamer, deze is 4.5 x 7 meter lang. Nu zit ik er aan te denken om 3 meter te isoleren, ( 4.5 x 3 ) en daar een open kabinetje te bouwen.

ff een fotosoep schetsje :

Afbeeldingslocatie: http://www.erikie.nl/lol.jpg

Ik zoek dus eigenlijk ervaringen, bouwmateriaal, tips en truuks voor het isoleren van de bassen, want alleen daar klagen mijn buren om. Ik ga uiteraard verder googlen, maar misschien dat iemand mij kan vertellen of het idee onhaalbaar is, ik beter een andere hobby kan zoeken, of moet verhuizen :(

traktor scratch!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:05
Alhoewel ik niet veel van geluidsisolatie afweet, kwam ik toevallig vanochtend de volgende site tegen, waar dus enkele isolerende stands en materialen opstaan. Misschien dat je daar eens verder kunt kijken of vragen.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ik denk niet dat dat het probleem oplost, want in principe resoneert mijn hele woonkamer mee, te horen aan m'n schuifdeur midden in de kamer en normale deuren & ramen (en dit is niet per definitie bij hoge volume).

hmm. interessant linkje : http://schoondermark.com/gt_8.html

[ Voor 13% gewijzigd door Erikie op 11-10-2010 12:49 ]

traktor scratch!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Ik kwam toevallig bij een wat simpelere zoekopdracht deze tent tegen: merford, zij verkopen o.a. inbouw-geluidsstudio's. Echt goedkoop zijn die dingen niet, maar daar kan je wellicht wat inspiratie op doen, ze hebben het iig over een kamer-in-kamer idee waarbij je de boel zo goed mogelijk ontkoppeld.

[ Voor 15% gewijzigd door ACM op 11-10-2010 12:49 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 08:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Lage tonen genereren een bepaalde luchtdruk, dit kan je niet zo makkelijk opvangen zonder vrij ingrijpende wijzigingen denk ik. Als je een gesloten kamer maakt zullen daarvan de wanden meegaan met de lage tonen en dus zal je het aan de buitenkant toch nog horen. Makkelijkst is een koptelefoon maar kan me voorstellen dat dat niet is wat je zoekt :9

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
FlyEragon schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:50:
Lage tonen genereren een bepaalde luchtdruk, dit kan je niet zo makkelijk opvangen zonder vrij ingrijpende wijzigingen denk ik. Als je een gesloten kamer maakt zullen daarvan de wanden meegaan met de lage tonen en dus zal je het aan de buitenkant toch nog horen. Makkelijkst is een koptelefoon maar kan me voorstellen dat dat niet is wat je zoekt :9
Precies, die tonen gaan overal doorheen, maar ik zit te denken aan een vloertje met polystryeen isolatie met daarbovenop vloerbedekking & laminaat. Vervolgens bij muur A moet ik wat zien te verzinnen dat die gerichte lage tonen niet direct naar de achtermuur doorknallen. hmm, stenen muurtje metsellen? :)

traktor scratch!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
ander huis?

zonder gekheid, maar dit gaat m.i. nooit iets worden

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-01 08:17

FlyEragon

Alien Monkeys

Muurtjes metselen en isolatiemateriaal erin zou best wel kunnen helpen, maar dit zijn best wel ingrijpende maatregelen. Ook moet je dan rekening houden of je vloer dat allemaal wel kan dragen. Bovendien zo een klein kamertje, wil je daar wel inzitten om juist te ontspannen en is het niet nadelig voor de geluidsweergave ? Als het maar een paar uur per week is op niet al te gekke tijdstippen zou ik me er niet zo druk over maken eigenlijk. Iedereen maakt wel is lawaai, soms is er visite, soms zijn er kinderen en soms is het dus muziek..

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Hmm, topic title is niet echt goed gekozen omdat ik het niet compleet wil isoleren. Ik denk dat ik het in het begin gewoon zo probeer : djbooth op polythyeen zachtboard en wat lagen tapijt (60cm x 2m) , en een zwaar tapijt voor muur A hangen zodat de bassen niet reflecteren. De kamer staat overigens nog vrij leeg; er staat nog geen bank of wat dan ook in, puur m'n monitoren en mn draaitafels. Dus t galmt ook nog lekker .

traktor scratch!

Verwijderd

Erikie schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:33:
maargoed, veel mensen hebben een hobby, en ik wil gewoon 1 of 2 x per week een uurtje loos :).
Headset?

• w-dev
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 01-02 18:51
Huur een garagebox ergens waar geen huizen in de buurt staan en daar kun je zonder isolatie op 100% draaien.
Prijstechnisch zou het denk ik ook nog wel uit kunnen tegen een zwevend en ontkoppeld cabinet.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Mja, beatmatchen werkt bij mij nog steeds met koptelefoon en monitors / speakers. Verder gaat zo'n headphone aardig zweten na een kwartiertje. Maargoed, ik snap jullie wel, beter ga ik gewoon verhuizen dus :( . Ik heb overigens niet echt zin om me te verdedigen om bijvoorbeeld met headphone te draaien of afspraken te maken met de buren. Ik vraag gewoon om tips :). En ik heb vaak vrienden over de vloer die gewoon ook ff van een setje willen genieten, en dat gaat gewoon niet echt zonder de bassen volledig te hebben dichtgedraait..

traktor scratch!

• garagaholic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
Is het niet gewoon makkelijker om met de buren af te spreken dat je 1 of 2x per week 'loos' wilt gaan? Als je het niet te debiel doet, kun je denk ik toch wel wat medewerking verwachten van de buren?

Of wil jij op geluidsniveautje laag overvliegende 747 'loos' gaan om 2300? Dan zou ik er inderdaad maar voor zorgen dat je jouw woning geluidsdicht maakt :P.

edit:

Ah, ik zie dat ik iets te laat ben met iets te geven waar je niet om gevraagd hebt :+.

[ Voor 13% gewijzigd door garagaholic op 11-10-2010 14:12 ]

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
garagaholic schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:10:
Is het niet gewoon makkelijker om met de buren af te spreken dat je 1 of 2x per week 'loos' wilt gaan? Als je het niet te debiel doet, kun je denk ik toch wel wat medewerking verwachten van de buren?

Of wil jij op geluidsniveautje laag overvliegende 747 'loos' gaan om 2300? Dan zou ik er inderdaad maar voor zorgen dat je jouw woning geluidsdicht maakt :P.

edit:

Ah, ik zie dat ik iets te laat ben met iets te geven waar je niet om gevraagd hebt :+.
edit:

Ik weet niet precies hoe hard of zacht hij staat, maar

m'n speakers (krk rp6) staan op 0db (signal to noise = 84dB - 95Db)
XTC mengtafel staat op max -20dB (meters komen zo minmogelijk in het rood) <- hier komen ze al klagen

zo hard dus :) . Als je een stem er op afspeelt dan is het iets harder dan normaal

voor een vrijdagavond 21.00 of zaterdag overdag (15.00) tijdens een (stof)zuigbeurt is't vrij prima toch :S

[ Voor 6% gewijzigd door Erikie op 11-10-2010 14:34 ]

traktor scratch!

• bram1984
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16-12-2020
Voor de mensen die het niet snappen: het gaat om een DJ setup.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Ik kan sowieso m'n houten vloer laten volspuiten. ( http://www.easycell.nl/in...geluid&content=instructie ) . Zal niet heel veel helpen tegen contact geluid maar t is een beginnetje (en uitgerekend kost t zo rond de 700 euro) .

traktor scratch!

Verwijderd

Ik woon ook in zo'n fijne gehorige flat, maar ik heb het 'geluk' dat mijn buren zoveel herrie maken dat ik er moeite voor moet doen om er overheen te komen. Ik kan de gesprekken van mijn bovenburen woordelijk verstaan, weliswaar betonnen vloer maar verziekt door slecht gelegd parket.

Ik heb het zelf opgegeven om te zoeken naar een mogelijkheid om contactgeluiden te voorkomen, mijn speakers op spikes of standaards hielp niet. Ik luister meestal maar met een koptelefoon, wil in ieder geval niet dat ze over mij lopen zaniken.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Erikie schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:46:
Hmm, topic title is niet echt goed gekozen omdat ik het niet compleet wil isoleren. Ik denk dat ik het in het begin gewoon zo probeer : djbooth op polythyeen zachtboard en wat lagen tapijt (60cm x 2m) , en een zwaar tapijt voor muur A hangen zodat de bassen niet reflecteren. De kamer staat overigens nog vrij leeg; er staat nog geen bank of wat dan ook in, puur m'n monitoren en mn draaitafels. Dus t galmt ook nog lekker .
Wellicht doe je er goed aan iemand met verstand van zaken er naar te laten kijken... Misschien kom je weg met wat goedkope aanpassingen als basstraps en hier en daar wat extra isolatie. Maar ik betwijfel of zware tapijten voor de muur en wat lagen tapijt op de vloer heel veel aan overmatig basgeluid zal doen.

• BvDorp
  • Laatst online: 23-10-2025
Toevallig ben ik ook naar huizen in R'dam aan het kijken, en loop ik daarbij ook tegen deze typische woningen aan. Vandaar dat ik vorige week me heb verdiept in isolatie. Tip: surf eens een tijdje op klusidee.nl (forum sectie) en vraag eens wat bevriende bouwvakkers/architecten.

Het probleem met de houten vloertjes is, dat er daadwerkelijk niets aan isolatie bestaat, sterker nog, er zijn gewoon gedeelten waar de lucht in verbinding staat. In deze situatie helpen eigenlijk alle andere opties nauwelijks, en moet je dit eerst aanpakken. De vloer vullen (dit kan vanaf je eigen verdieping) dempt zowel lucht (+warmte), contactgeluid en zorgt ervoor dat deze extremen eruit zijn.

Een volgende stap is naar je eigen vloer gaan kijken. Het beste hierin is om echt massa toe te gaan voegen, bijvoorbeeld door een kleine gemetselde laag te laten ontstaan, afhankelijk van het draagvermogen van je vloer. Dit zou contactgeluiden en bassen kunnen dempen.

Los van het voorgaande kun je sowieso je eigen vloer aanpakken door met luchtisolatie te gaan werken. Het meest toegankelijke hiervoor is om te gaan werken met panelen die je strak en dekkend neerlegt, en die bestaan uit massa-lucht-massa. Vanaf 2 centimeter ga je echt isoleren. De randen vul je op met glaswol of andere materialen, zodat je geen luchtgaten laat ontstaan. Kosten hiervoor zijn relatief laag.

Na deze vloer, wil je voorkomen dat contactgeluiden via je eigen vloer overgedragen worden. Daarom moet je je vloer (hout, laminaat?) zodanig leggen dat deze los van de muur komt, een zogenaamde zwevende vloer.

Als laatste kun je eens wat geluidsmetingen doen. Of bereken even de eigenfrequentie van je speakers ten opzichte van de muur waar ze tegenaan resoneren. Deze frequentie wil je dempen, in je voor- of in je eindversterking, omdat daar pas echt de 'kracht' van de bas het huis raakt.

Dit zijn maatregelen die je 'op elkaar kunt stapelen' en die stuk voor stuk beter betaalbaarder zijn dan de room-in-a-room. Wel blijft het zo dat je hoorbaar bent, maar naar wat ik gelezen heb moet je tot 21dB over het hele frequentiebereik kunnen dempen. Best een eind, toch?

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
yes, de extremen zijn volgens mij inderdaad de luchtverbinding en de 'klankkast' van de vloer. Het verstandigst lijkt mij dus om eerst de vloer te vullen, dat is opzich niet eens zo duur, ~ 700 - 800 euro, en dan heb je ook nog eens je vloer geisoleerd tegen de warmte :). Er ligt nu overigens een houte vloer met daarover laminaat. Cement storten zie ik niet zo zitten, daar is de constructie echt te zwak voor denk ik. :) Ik ,of iemand die er verstand van heeft, moet maar eens kijken wat de staat van het hout is. Maar ik dacht eerder aan vloer vullen, dik goedkoop tapijt over de houte vloer, en dan weer mn laminaat terug leggen. En vervolgens het gedeelte van de djbooth op die panelen van massa lucht massa te zetten. Het is nu ook zo dat mn onderbuurman me gewoon hoort praten.. Lekker is dat dan als ik een vrouwtje over de vloer heb :X . Dus ik ga die stappen ondernemen betreft de vloer & mn privacy.

Wat betreft de muur, die nearfield monitorspeakers klinken het best op 0.5m - 2 meter. Echter als ik de muur tegenover de speakers luister dan dreunen die bassen best wel ernstig, ook op laag niveau. En volgens mij reflecteren die bassen optimaal op 4 meter terug de woonkamer in waardoor de hele woonkamer trilt.De breedte van de basspectrum (?!) is ongeveer 3 meter breed, dus ik wil daar een zwevende muur hebben. Maar als ik het goed begrijp werkt een zwaar gordijn dus niet echt, behalve tegen reflectie. Overigens staat de kamer ook geheel leeg, dus ik heb nog geen interieur in de woonkamer staan waardoor het geluid naar mijn idee lekker versterkt. Nou, dat wordt klussen binnenkort ^^

ps, het is idd vrij lastig een huis te vinden met goeie isolatie. Ja in die woontorens / willaminapier of kop van zuid, .. maarja, daar heb ik de centjes niet voor :(

traktor scratch!

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Zie al veel uitgebreide (wel goede!) tips hier staan. Zelf zit ik ook met een hele slechte houten vloer en mijn onderburen konden ook erg veel bassen horen. Nu heb ik het geluk dat dit een "kantoorruimte" betreft, dus van geklaag geen last, maar toch. Wat ik zelf heb gedaan (voornamelijk omdat mijn vloer ook nog eens schots en scheef was) een plaat natuursteen met hoge dichtheid (volgens mij blauwsteen) onder mijn speakers, daarop nog eens vier redelijk poreuze stenen welke normaal voor terrassen bedoeld zijn, de speakers zelf met de meegeleverde carpetspikes erop. Wat ik zelf wou was een effen ondergrond voor de speakers, maar een bijkomend voordeel was dat mijn onderburen geen geluid meer mee kregen en dat ik van alle bass kon genieten. De speakers zijn overigen Klipsch RF7's, deze halen met gemak 40kg per stuk, wellicht dat dat ook wat bijdraagt, maar in ieder geval is dit een erg goedkope oplossing, mits het voor jou net zoveel doet als voor mij. De natuursteen platen heb ik voor €25/stuk gehaald en de poreuze tegels voor €0,68/stuk, als ik me niet vergis, dit alles bij de Hornbach.

Mocht je toch bijna duizend Euro gaan uitgeven aan je vloer, dan is dit wellicht een relatief goedkoop experiment met mogelijk goed resultaat.

...

• BvDorp
Zat net nog wat rond te surfen, en kom hier tegen dat de eigenfrequentie van een houten vloer zo tussen de 10 en 30 Hz ligt, dus echt goed voelbare en zware bassen.

Het volgende is nog net wat interessanter. Je luisterruimte is beperkt tot 4,5 strekkende meter (waarschijnlijk korter, omdat de boxen van de wand af staan?). Dit zorgt ervoor dat maar geluid tot een bepaalde frequentie in de kamer 'past'. Alle geluid met een frequentie die een golflengte van meer dan 4 meter heeft, zal gaan 'boomen', dus heel hard heen en weer resoneren in je kamer. De resonantiefrequentie f = c/λ is geluidssnelheid / maximale lengte staande golf -> komt uit op ongeveer 80 Hz. Alle tonen hieronder zullen opmerkelijk hard gaan 'boomen', met name de halven of kwarten op 20 Hz (he, vloer!) en 40 Hz (wanden waarschijnlijk, deuren, etc.). Lees meer hier.

Oftewel: probeer eens heel hard alle frequenties onder de 100 Hz eruit te halen? In de praktijk houd je vaak nog best aardig geluid onder, de meeste kamersetjes halen deze frequentie al nauwelijks.

Ander experiment is nog om eens de boxen in de lengterichting van je ruimte te plaatsen, en dan zorgen dat ze niet direct tegen de schuivende deuren 'stralen', maar een beetje naar binnen gedraaid zijn.

Ik denk dat je dan echt al een heel eind bent, zeker ook omdat je geen rechte resonanties meer hebt. Probeer dit gewoon eens van goedkoop naar moeilijker. Sowieso die tip met de tegels proberen, en even mijn tip om de boxen anders op te stellen doen, omdat het niets kost. Vervolgens iets van een gordijn in je kamer ophangen (toch wel handig ivm. waarschijnlijk enkel glas?) en dan eens naar de vloer gaan kijken. Volgens mij moet je onder de 1000 euro van je probleem af te helpen zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door BvDorp op 12-10-2010 12:41 ]

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Bedankt voor de link! Erg goed om te weten dat een sinus van 80 Hz 4.3 meter lang is :) .Vanavond maar eens met een sinusgeneratortje spelen en m'n speakers verplaatsen. Helaas heb ik geen goeie equalizer voor monitorspeakers ..

traktor scratch!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Voor zover ik weet moet je bij het berekenen van staande golven de helft van de golflengte nemen, dus dan heb je bij 4,3m een staande golf op 40Hz (en dus ook op 80Hz, 120Hz enz.).

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 12-10-2010 19:27 ]

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:22

mr_petit

opperprutser

Erikie schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 13:43:
Bedankt voor de link! Erg goed om te weten dat een sinus van 80 Hz 4.3 meter lang is :) .Vanavond maar eens met een sinusgeneratortje spelen en m'n speakers verplaatsen. Helaas heb ik geen goeie equalizer voor monitorspeakers ..
Je gaat je geluidisolatie niet extreem veel verbeteren door de tonen die staande golven veroorzaken eruit te filteren (maar het kan je weergave wel verbeteren). Het schuiven met boxen werkt ook niet: lage tonen zijn omnidirectioneel.

Die site van Schoondermark geeft goede tips; er wordt ook aandacht besteed aan eventuele ventilatie.
Wellicht boven je budget, maar merford heeft bestaande oplossingen:
http://shop.merford.nl/za...rlands/geluidsstudio.html

Ze hebben sowieso veel akoestisch isolerende materialen.
Als je zelf een isolerende kamer wilt maken moet je zorgen voor 3 zaken: ontkoppeling (let ook op bij bijv plinten), kierdichtheid en daarbij de benodigde ventilatie.
Isoleren m.b.v. massa kan wel, maar dan moet je zo ontzettend veel toevoegen dat het wellicht gevaarlijk wordt. (denk aan min. 5cm beton)

[ Voor 5% gewijzigd door mr_petit op 12-10-2010 19:41 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• BvDorp
mr_petit schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:39:
[...]

Je gaat je geluidisolatie niet extreem veel verbeteren door de tonen die staande golven veroorzaken eruit te filteren (maar het kan je weergave wel verbeteren). Het schuiven met boxen werkt ook niet: lage tonen zijn omnidirectioneel.

Die site van Schoondermark geeft goede tips; er wordt ook aandacht besteed aan eventuele ventilatie.
Wellicht boven je budget, maar merford heeft bestaande oplossingen:
http://shop.merford.nl/za...rlands/geluidsstudio.html

Ze hebben sowieso veel akoestisch isolerende materialen.
Als je zelf een isolerende kamer wilt maken moet je zorgen voor 3 zaken: ontkoppeling (let ook op bij bijv plinten), kierdichtheid en daarbij de benodigde ventilatie.
Isoleren m.b.v. massa kan wel, maar dan moet je zo ontzettend veel toevoegen dat het wellicht gevaarlijk wordt. (denk aan min. 5cm beton)
Juist, dit vult weer een en ander aan! Voor zover mijn kennis reikt heb je gelijk met wat je zegt over de demping. Denk je dat de maatregelen die in het onderwerp verder voorgesteld worden goed zin hebben?

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
BvDorp schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:38:
Alle geluid met een frequentie die een golflengte van meer dan 4 meter heeft, zal gaan 'boomen', dus heel hard heen en weer resoneren in je kamer.
Is dit hetzelfde als reflecteren? En is dit te absoberen met een zwaar gordijn of eierdozen oid? Ik heb zo'n idee dat dit het grootste probleem is.

traktor scratch!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:04

Stoney3K

Flatsehats!

ACM schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:03:
[...]

Wellicht doe je er goed aan iemand met verstand van zaken er naar te laten kijken... Misschien kom je weg met wat goedkope aanpassingen als basstraps en hier en daar wat extra isolatie. Maar ik betwijfel of zware tapijten voor de muur en wat lagen tapijt op de vloer heel veel aan overmatig basgeluid zal doen.
Basgeluiden zijn heel moeilijk te dempen met dat soort materiaal. Ik heb in mijn flat ook een behoorlijk probleem als het om akoestiek gaat: Het is een oude jaren 50 flat, waar een aantal muren zijn weggebroken (achterste slaapkamer en woonkamer zijn samengevoegd). Wat dus als resultaat heeft dat ik over de volle lengte van het gebouw een galmkast van 10m heb. ;)

Nu ga je laag (en sub) écht moeilijk weg krijgen door allerlei dingen op te hangen. Stap één is voorkomen dat het laag door de contactpunten van je speakers naar buiten komt (met name de benedenburen hebben hier last van), dat kun je doen door je speakers al mechanisch 'los' van de vloer te plaatsen. Simpele oplossing: Zet een grote tegel piepschuim (of beter nog, zacht isolatieschuim) onder je speakers om ze tot op zekere hoogte los te koppelen.

Stap twee is voorkomen dat je ruimte gaat resoneren en je dus drukgolven het raam uit of de gang in stuurt. Er zijn een aantal trucs die je toe kan passen om de 'eigenfrequentie' van je ruimte te vinden, als geluidstechnicus zou ik bijvoorbeeld gelijk naar de RTA grijpen (die zijn er ook als freeware apps!), en met een microfoon op een aantal punten in de ruimte gaan meten.

Alles onder de pakweg 120Hz krijg je met ophangen van gordijnen NIET weg. Daar is maar één oplossing voor, behalve de al voorgestelde studio: Zachter zetten. Leuk is het inderdaad niet, maar laag reflecteert gewoon niet (dat buigt met een golflengte van meters overal omheen) en baant zich dus makkelijk een weg naar buiten. Wat je eventueel kán doen is de ruimte dicht maken en het laag "gecontroleerd" naar buiten proberen te leiden door bv. een raam of luchtkoker.

Voor het mid en het hoog zijn er meer dan genoeg trucs die je kan uithalen. Sinds je het dan over golflengtes van tientallen centimeters tot millimeters hebt, is een beetje goed gordijn een perfecte demper en zullen je wanden ook veel reflecteren. De vraag is of je dat wil: Bij een HT-systeem of muziekinstallatie wil je bijvoorbeeld dat je geluid maar in één richting voortplant, en sinds een bank vaak in de buurt van een muur staat snap je het probleem. Doeken, gordijnen en "akoestische" tegels (schuimtegels) zijn hier je weapons-of-choice om het zoveel mogelijk geluiddood te maken.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:22

mr_petit

opperprutser

Met gordijnen kan je heus wel frequenties lager dan 120hz dempen.
Zorg voor een dik gordijn (velours oid) en hang dit ca. 30-40cm van de muur. Ik denk dat je dan nog wel een alfa van 0,3 oid haalt.
Ook een grote stoffen bank dempt aardig in het laag ;)
Grootste probleem met staande golven is vaak de resonantie tussen vloer en plafond. Groot oppervlak en lastig te dempen (alleen verlaagd plafond).
Overigens zijn dit voornamelijk zaken die die de weergave in de ruimte verbeteren, en nauwelijks iets toevoegen aan de isolatie van de woning. Alle absorptie die je toepast wordt doorgaans gecompenseerd door de volumeknop die verder opengaat. (Qua effectiviteit van isolatie kijk je uiteraard naar hetzelfde geluiddrukniveau)

"man is not truly one, but truly two,"

• rdoorn
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-01 16:37
Ik heb geen verstand van geluid, maar ik heb wel een tip waar je misschien iets mee kan.
Kurk staat bekend om zn geluiddemping, en het is licht genoeg voor je vloer.
Dikke rubber tegels dempen het geluid toch ook? (die dingen zijn bedoeld voor speelplaatsen en bij schommels en zo) Lekker zwaar zodat er iedergeval het medium laag gedempt wordt.
Vloer isolatie lijkt mij altijd goed.
Dikke gordijnen/tapijt dempt natuurlijk wel, en komt de akoestiek ten goede. Maar echt zware bas zal wel moeilijker worden om hiermee te dempen. Maar het laat aan de buren zien dat je er wat aan wilt doen.
Succes.

[ Voor 7% gewijzigd door rdoorn op 13-10-2010 21:39 ]

Ronald van Doorn

• Mattun
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-11-2025
Misschien kun je hier ook nog wat inspiratie weghalen: DVD.nl: bouw van een thuisbioscoop.

• Erikie

Erikie

www.erikie.nl

Topicstarter
Mattun schreef op donderdag 14 oktober 2010 @ 11:39:
Misschien kun je hier ook nog wat inspiratie weghalen: DVD.nl: bouw van een thuisbioscoop.
Zo die gast heeft zeker ff goed uitgepakt :P ongelofeloos.

traktor scratch!

Pagina: 1