Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-06 09:49
Ik heb een auto van de zaak, half jaar geleden besloot ik deze niet prive te gebruiken want heb een zeer voordelige eigen auto. Nu ik een vastcontract en salarisverhoging heb gekregen wil ik de zakelijke auto wel graag prive gaan gebruiken. Ik word namelijk gek van telkens mijn auto om te moeten ruilen.

Nu heb ik 2 vragen.
Wat is precies mijn bijtelling (netto per maand)? Naar mijn berekening zou het het volgende moeten zijn.

€ 21.609,00 (Cataloguswaarde KIA) : 100 x 25% = € 5.402,25 (25% v/d Cataloguswaarde) - € 1020 (Totaal eigen bijdrage Werkgever van € 85,00 x 12 maanden) =
€ 4.382,25 : 100 x 33,50% = € 1.468,05 (Totaalbedrag per jaar) : 12 maanden = € 122,33 (Subbedrag wat ik per maand moet betalen voor de auto) +
€ 85,00 (eigen bijdrage Werkgever) = € 207,33 (totaal bedrag per maand)

Hoe kan ik dit zo snel mogelijk omzetten zodat ik de auto daadwerkelijk prive mag gaan rijden?
Mijn baas is nogal laks in dit soort dingen uitzoeken en wat mij betreft heb ik het liever nog vandaag geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Let je er wel op dat als je vandaag besluit je leaseauto privé te gaat rijden (en je komt dit jaar nog boven de 500km) je over het hele jaar de bijtelling moet betalen? Als je verstandig bent wijzig je het privé rijden per 1-1-2011.

Voor de rest klopt je berekening wel (als je % belasting correct is tenminste, dat kan ik niet zien).

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Als je dit halverweg het jaar doet slaat de belastingdienst dit voor heel het jaar aan, tenminste dit heb ik ergens gelezen ( bron niet meer voorhanden )
Verder is het toch gewoon zo dat je moet aantonen dat je de auto prive rijd anders mag je het normale bedrag betalen.
Voor zekerheid even belastingdienst bellen die weten meestal vrij goed hoe het werkt, maar volgens mij is er niets voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Ik kan aantonen dat ik de auto minder als 500KM prive heb gereden (rittenlogs).

Als ik dit dus nu aanvraag bij de belastingdienst, dan berekenen zij de kosten over het hele jaar?

naar mijn weten zit ik trouwens in hoger belasting tarief (42%) dus klopt mijn berekening niet.
met zelfde berekening kom ik dan uit op € 238,- (+/-)

misschien nog extra relevant informatie.
Ben in dienstgetreden op 15-04-2010.
En krijg nu mijn vast contract (ingaande op 15-10-2010).

[ Voor 26% gewijzigd door Vecodo op 11-10-2010 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:04
http://www.belastingdiens...rive_gebruik_auto-07.html
Voorbeeld 3
U hebt van 1 januari tot en met 31 maart (3 maanden) een auto van de werkgever waarvan de catalogusprijs € 20.000 is. Op kalenderjaarbasis rijdt u met deze auto 800 privékilometers. De bijtelling bedraagt, omgerekend naar het kalenderjaar, 25% van € 20.000 = € 5.000. Stel dat u uw loon per maand krijgt. In januari, februari en maart wordt dan 1/12 x 25% x € 20.000 = € 417 bij uw maandloon gerekend. De totale bijtelling is € 1.251.
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:26
Vecodo schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:40:
Ik kan aantonen dat ik de auto minder als 500KM prive heb gereden (rittenlogs).

Als ik dit dus nu aanvraag bij de belastingdienst, dan berekenen zij de kosten over het hele jaar?
naar mijn weten zit ik trouwens in hoger belasting tarief (42%) dus klopt mijn berekening niet.
Als je in dit jaar boven de 500 uit komt moet je voor het hele jaar bijtelling betalen. Ook als je pas de laatste dag van het jaar de 500 haalt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
redwing schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:43:
[...]

Als je in dit jaar boven de 500 uit komt moet je voor het hele jaar bijtelling betalen. Ook als je pas de laatste dag van het jaar de 500 haalt.
dus het heeft totaal geen zin om nu de auto prive te rijden. ik rij binnen de komende 2,5 maand wel meer als 500 km prive. zit er nu al dicht tegen aan.

vind dat een rare regeling.

Kijken ze dan naar het kalanderjaar of naar 1 jaar per ingang van "niet prive gebruik" overeenkomst?

[ Voor 10% gewijzigd door Vecodo op 11-10-2010 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Het is echt per kalenderjaar. Als je tot en met 30-12 niet privé hebt gereden en je rijdt op 31-12 501 km (en je hebt de auto het hele jaar gehad) moet je voor het hele jaar bijtelling betalen. In jou geval dus niet voor het hele jaar, maar vanaf datum in dienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosTM
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:11
Mijn situatie wordt andersom: in 2011 rij ik nog 2 maanden een lease-auto; daarna ga ik een privé-auto rijden.

Dus dan mag ik in 2 maanden bijna 500km privé rijden (met rittenregistratie) en heb ik geen bijtelling...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

JosTM schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:07:
Mijn situatie wordt andersom: in 2011 rij ik nog 2 maanden een lease-auto; daarna ga ik een privé-auto rijden.

Dus dan mag ik in 2 maanden bijna 500km privé rijden (met rittenregistratie) en heb ik geen bijtelling...?
Nee, het is naar rato. Dus je mag maar (500/12 x2) = 83 km prive rijden in die twee maanden.

[ Voor 9% gewijzigd door Gunner op 11-10-2010 13:09 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Lees mijn quote eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
JosTM schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:07:

Dat ligt aan het feit of je daarna nog wel beschikking hebt over de auto, maar dan alleen zakelijk. Als jij na 2 maanden de auto inlevert en een auto koopt hoef je uiteraard niet het hele jaar betalen. ALs jij in januari en februari gewoon bijtelling betaald mag je er onbeperkt privé in rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Als je dat tegen mij hebt, lees dan onderstaande even;
P_de_B schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:12:
[...]

Dat ligt aan het feit of je daarna nog wel beschikking hebt over de auto, maar dan alleen zakelijk. Als jij na 2 maanden de auto inlevert en een auto koopt hoef je uiteraard niet het hele jaar betalen. ALs jij in januari en februari gewoon bijtelling betaald mag je er onbeperkt privé in rijden.
Beetje onduidelijke vraagstelling van JosTM, want hij heeft het over 'mag ik maar 500km prive rijden' doet suggereren dat hij geen bijtelling betaald maar een rittenregistratie bijhoudt (of hij snapt het verschil tussen verschillende constructies met bijbehorende voorwaarden niet)

[ Voor 19% gewijzigd door Gunner op 11-10-2010 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:56
www.raet.nl

bruto netto calculator (kopje zelf uw salaris berekenen), even je cao invullen + je salaris ed en je weet het :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Gunner schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:14:
[...]

Als je dat tegen mij hebt, lees dan onderstaande even;

[...]

Beetje onduidelijke vraagstelling van JosTM, want hij heeft het over 'mag ik maar 500km prive rijden' doet suggereren dat hij geen bijtelling betaald maar een rittenregistratie bijhoudt (of hij snapt het verschil tussen verschillende constructies met bijbehorende voorwaarden niet)
Ja, maar ik doelde op het feit dat je 500 vrije km's per kalenderjaar hebt, ongeacht de periode waarin je beschikking had over de auto.

Als ik een maand een auto lease en ik rij 499km, zit je goed geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

418O2 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:30:
Als ik een maand een auto lease en ik rij 499km, zit je goed geloof ik.
Als jij een auto leased voor een maand en daarvoor heb je een PGA-forumulier ingediend bij de Belastigdienst en je rijdt er in die maand 499 kilometer privé mee, dan heb jij bij controle toch echt een probleem ;)

(je statement is wat kort door de bocht, zoals ik al eerder zei moet je wel volledig zijn. want betaal je in jouw kreet nu wel of geen bijtelling, anyway, die 500km prive is wel naar rato;)
http://belastingdienst.nl...uik_auto-03.html#P45_6015

U hebt van 1 januari tot en met 31 maart (3 maanden) een auto van de werkgever. U rijdt in die periode 100 privékilometers met de auto. Omgerekend naar een heel kalenderjaar zou u 12/3 x 100 = 400 privékilometers in totaal rijden. Omdat u op kalenderjaarbasis dus niet meer dan 500 privékilometers rijdt, hoeft uw werkgever geen bijtelling bij uw loon te tellen.

[ Voor 45% gewijzigd door Gunner op 11-10-2010 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50683

Dit gaat over het hebben van een lease auto over een periode van 3 maanden in het jaar,
TS wil prive gaan rijden in een auto die hij al het hele jaar heeft.

Zou idd maar uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Anoniem: 50683 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:39:
[...]

Dit gaat over het hebben van een lease auto over een periode van 3 maanden in het jaar,
TS wil prive gaan rijden in een auto die hij al het hele jaar heeft.

Zou idd maar uitkijken.
Maar ik heb een rittenstaat dus kan aantonen hoeveel prive KM ik heb gereden over 6 maanden periode.

En wil nu gewoon bijtelling gaan betalen zodat ik vanaf nu prive km mag rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Dat kan dus niet. Die 500 KM is op jaarbasis. (of je moet voor de periode vanaf indiensttreding tot nu ook je bijtelling gaan betalen)

[ Voor 49% gewijzigd door P_de_B op 11-10-2010 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vecodo schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:45:
[...]

Maar ik heb een rittenstaat dus kan aantonen hoeveel prive KM ik heb gereden over 6 maanden periode.

Dat kan dus, zoals enkele malen gezegd, niet. Je kan wijzigingen alleen per kalenderjaar doen. Dus vanaf 1-1-2011 kan je privé rijden (wel de wijziging bij de Belastingdienst doorgeven via hetzelfde PGA-formulier)

[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 11-10-2010 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vecodo schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 13:45:
[...]

Zoals hierboven al uitgelegd is, betaal je dan voor het hele jaar bijtelling.
Het zou anders zijn als je eerder dit jaar nog geen leaseauto van de zaak zou hebben gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Ik begrijp het. Heb zojuist ook contact gehad met de belastingdienst.

Je gaat een "niet prive rijden" overeenkomst aan voor 1 jaar (mijn geval 15 april 2010).
Je zit hier aanvast voor 1 jaar (15 april 2011). Als ik nu een wijzing doorlaat voeren en de "niet prive rijden" overeenkomst laat intrekken en gewoon bijtelling ga betalen maakt dit niks uit voor mijn prive kilometers.
Ik zit dan nog steeds vast aan het limiet van 500KM tot en met april.

Zelfs al zou ik kunnen aantonen dat ik de afgelopen 6 maanden minder heb gereden dan 250 kilometer door middel van ritten registratie maakt dit niks uit.

Moet zeggen dat ik dit zelf een kromme regeling vind, maarja het is blijkbaar niet anders.

[ Voor 5% gewijzigd door Vecodo op 11-10-2010 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Vecodo schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:07:
Ik begrijp het. Heb zojuist ook even contact gehad met de belasting dienst.

Je gaat een "niet prive rijden" overeenkomst aan voor 1 jaar (mijn geval 15 april 2010)
Je zit hier aanvast voor 1 jaar (15 april 2011) Als ik nu een wijzing doorlaat voeren en de "niet prive rijden" overeenkomst laat intrekken en gewoon bijtelling ga betalen maakt dit niks uit voor mijn prive kilometers.
Nou ik weet het niet hoor, maar daar klopt niets van. Het gaat om 'kalenderjaar'. Staat ook levensgroot op de site.

Echt ongelooflijk dat ze daar dit soort informatie geven :F

zie ook: Kalenderjaarbasis

De vertaling van de Van Dale is;
ka´len·der·jaar
het kalenderjaar; de kalenderjaren

1 jaar van 1 januari tot en met 31 december
P_de_B schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:12:
@TS: je moet zelf maar weten hoe je het wilt doen, wil je vanaf nu privé gaan rijden be my guest. Je moet alleen niet zeuren als je een naheffing krijgt.
Ik ben ook geen expert, kan alleen informatie geven op basis van de site en m'n eigen ervaringen. Ontleen hier geen rechten aan.
Telefonische informatie van de belastingdienst moet je echt nooit op afgaan! Dat klopt écht vaak niet.
Ik heb er geen woorden voor dat dit soort basisdingen, want dat is het, al foutief wordt doorgegeven. ;(

[ Voor 58% gewijzigd door Gunner op 11-10-2010 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Telefonische informatie van de belastingdienst moet je echt nooit op afgaan! Dat klopt écht vaak niet.

@TS: je moet zelf maar weten hoe je het wilt doen, wil je vanaf nu privé gaan rijden be my guest. Je moet alleen niet zeuren als je een naheffing krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo

Ja dat is dus mijn punt. het is voor mij helemaal niet relevant om nu te switchen en bijtelling te gaan betalen.

ik betaal nu 0,0 voor die auto. Dat zou betekenen dat ik nu 250 euro in de maand (netto) gaan betalen voor iets waar ik geen profijt van heb. want als ik over die 500km heen ga dan krijg ik alsnog een naheffing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Precies, je moet switchen per 1-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Deze regel is in het leven geroepen om te voorkomen dat mensen maar één maand per jaar (bijvoorbeeld de zomervakantie) wel prive-gebruik maken van de leaseauto en de rest van het jaar niet.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
P_de_B schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:16:
Precies, je moet switchen per 1-1.
Inderdaad, erg vervelend maar het is niet anders.
ZeRoC00L schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:29:
Deze regel is in het leven geroepen om te voorkomen dat mensen maar één maand per jaar (bijvoorbeeld de zomervakantie) wel prive-gebruik maken van de leaseauto en de rest van het jaar niet.
Opzich heb ik daar wel begrip voor, maar in mijn situatie is dat niet zo en dat kan ik ook aantonen.
Het is dan eerlijker als je overstapt op bijtelling (dus prive km mag rijden) dat je dit voor langere tijd aangaat.

[ Voor 57% gewijzigd door Vecodo op 11-10-2010 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-07 23:57

Jeroen V

yadda yadda yadda

Vecodo schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 14:45:
Opzich heb ik daar wel begrip voor, maar in mijn situatie is dat niet zo en dat kan ik ook aantonen.
Het is dan eerlijker als je overstapt op bijtelling (dus prive km mag rijden) dat je dit voor langere tijd aangaat.
Maar wat jij wil klopt ook niet; eerst het maximum aantal kilometers opmaken, en dan pas de bijtelling gaan betalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vecodo
Jeroen V schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:56:
[...]

Maar wat jij wil klopt ook niet; eerst het maximum aantal kilometers opmaken, en dan pas de bijtelling gaan betalen...
Nee, dat is niet waar.

in 12 maanden mag ik 500 KM rijden, 6 maanden dus 250 KM.
hier zit ik onder en kan ik aantonen met ritten registratie. (zit dus onder de 250 km)

Ik had besloten om te wachten op mijn vastcontract en salaris verhoging voordat ik mijn lease auto prive zou gaan gebruiken en dus mijn goedkoper eigen auto de deur uit zou doen.

--edit--
oke had verkeerd gelezen. tja ach misschien heb je daar wel een punt.
Alleen rij ik prive veel meer dan 41 km per maand. en dit is wederom aan te tonen.
(gekochte benzine en verbruik auto)

Ik baal van het auto omruilen (dat is voor mij de grootste irritatie) als ik naar een vriend wil vanuit mijn werk is dit niet mogelijk en dien ik eerst naar huis te gaan om mijn prive auto op te halen. maarja blijkbaar niet de kleine letters gelezen en daarom moet ik nu nog even op de blaren zitten. Zonde, maar is niet anders.

Als ik had geweten dat je niet mocht switchen na een half jaar. had ik meteen gekozen om mijn lease auto ook prive te gebruiken.

Tevens krijg ik een nieuw contract, kan je daar niks mee doen?
Mijn huidige contract loopt van 15-04-2010 t/m 15-10-2010. nu krijg ik een nieuwe arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.

[ Voor 41% gewijzigd door Vecodo op 11-10-2010 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Niet online
Vecodo schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:05:

Tevens krijg ik een nieuw contract, kan je daar niks mee doen?
Mijn huidige contract loopt van 15-04-2010 t/m 15-10-2010. nu krijg ik een nieuwe arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
Nee, nee, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 03-07 13:12

MeltedForest

Lenny-t

Gewoon nog 2,5 maand geduld opbrengen en per 1-1 opgeven dat je de auto privé gaat rijden.

offtopic:
Overigens kan je de fiets ook meteen de deur uit doen, want ik kan uit ervaring melden dat je die nauwelijks meer gebruikt op het moment dat je privé kan rijden :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem Knoops
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-07 17:58
Als je 238,- per maand kwijt bent aan je bijtelling + bijdrage aan de auto (zoals jezelf hierboven vermeldde
EN je komt dit jaar over de 354 km prive heen (12 / 8.5 * 500)
dan krijg je een naheffing van 2023,- (8.5 * 238) voor dit jaar.
Dat is 5,71 euro per km.. Als je op de snelweg zou rijden met 120 km/h betekend dit 11,42 euro per minuut....

Als je dat ervoor over hebt ;)

Je kan switchen tussen prive rijden of niet prive rijden per 1 januari en niet halverwege het jaar. De voorbeelden op de site van de belastingdienst zijn wat dat betrefd erg duidelijk..
Pagina: 1