Toon posts:

Windows serverbeheersoftware

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• fopspeen
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 10-06 19:51
Beste tweakers.

Wij hebben hier in het bedrijf een 20-tal DELL servers staan. En op dit moment hebben we een tool van Dell om deze servers te beheren. Deze tool heet Open Manage. Maar deze tool blijkt niet zo fijn te werken. De software is ontzettend traag, en het blijkt niet te kunnen wat wij ervan hadden verwacht. Ook ben ik op zoek gegaan naar andere tools, maar geen van de tools die ik zocht kon alle dingen doen die ik graag zou willen.

Zo heb ik een MMC gemaakt waar ik bijvoorbeeld de performance en event viewer kon zien.
Wij maken gebruik van desktop beheer d.m.v. Track It (soort ITIL programma). Hier kon ik uitlezen welke software er op de servers geinstalleerd was.

Nu is mijn vraag of iemand van jullie tools weet die onderstaande mogelijkheden zou moeten kunnen.
We hebben een windows server omgeving, variërend tussen W2K3 en W2K8.

- HD controle, en een melding geven als een HD vol loopt
- Bij hardware storingen een smsje versturen (denk aan het crashen, of wegvallen van het netwerk)
- Errors in eventviewer weergeven (eventueel een alert per e-mail)
- Performance weergeven (CPU & RAM verbruik)
- Wat voor software er geinstalleerd is

Zoals ik al zei heb ik meerdere tooltjes gevonden wat een optie kon, maar nog geen die alle opties had. Misschien is deze er niet, en moet ik meerdere tools gebruiken, maar misschien kan iemand me hier adviseren??

• Xiphalon
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 21:53
Oracle GridControl kan het. Maar of je daar gelukkig van wordt is een 2e. Het is nogal een draakpakket om te installeren en de licentie is ook niet echt gratis.

Nagios (met plugins :D ) anders?

[Voor 10% gewijzigd door Xiphalon op 11-10-2010 12:11]

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:16
System Center Essentials 2010 met bijbehorende management packs en je bent klaar voor nog geen 499 :)

A wise man's life is based around fuck you

• fopspeen
Oke, ik heb het Oracle grid control bekeken, en dit is inderdaad erg aan de prijzige kant.
Het mag best wat geld kosten, maar dat is wel erg veel, als ik de prijzen moet geloven.

Nagios is inderdaad een optie, maar ook System Center Essentials ziet er goed uit.

Beide pakketten kunnen ook smsjes versturen? Ik vind hier niets over in de documentatie.
Zodat als ik in het weekend thuis zit, en een server heeft problemen dat ik daar een melding van krijg?

• Turdie
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 23:06
fopspeen schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:27:
Oke, ik heb het Oracle grid control bekeken, en dit is inderdaad erg aan de prijzige kant.
Het mag best wat geld kosten, maar dat is wel erg veel, als ik de prijzen moet geloven.

Nagios is inderdaad een optie, maar ook System Center Essentials ziet er goed uit.

Beide pakketten kunnen ook smsjes versturen? Ik vind hier niets over in de documentatie.
Zodat als ik in het weekend thuis zit, en een server heeft problemen dat ik daar een melding van krijg?
Zie hier:

To send notifications, Essentials 2010 uses a variety of channels, such as command, e-mail, text messaging, and instant messaging. The length and format of the message varies based on the media that receives the notification.

The protocols supported by Essentials 2010 notification can work with a variety of e-mail, instant messaging, and text messaging systems. Essentials 2010 supports sending e-mail through Simple Mail Transfer Protocol (SMTP), as well as Session Initiation Protocol (SIP) and short message service (SMS), which supports the transmission of short text messages to and from mobile phones.

In addition, you can configure a notification to run a command instead of or in addition to sending a notification message. A command can specify a path to an application or script that can perform basic troubleshooting functions for a particular failure.

Notifications Node in Essentials

• fopspeen
Ik heb het inderdaad nog eens allemaal aandachtig doorgelezen,
Dit lijkt inderdaad te brengen wat wij willen.

Ik heb zojuist de RTM 180 dagen trial gedownload, en dan ga ik er maar eens mee testen.
Mocht iemand nog en beter idee hebben, hoor ik dat natuurlijk graag.

Powershell en Shadowman12 bedankt :)

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 23-09 16:33
@ Powershell

Om het beheer wat eenvoudiger te maken ben ik ook tegen System Center Essentials 2010 aangelopen.
Maar wat ik begreep moet je hiervoor ook per device een licentie afnemen, mag ik vragen hoe jij dan aan 499 komt? Voor 20 servers ligt dat naar mijn idee een stuk hoger.

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
x-RaY99 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:13:
@ Powershell

Om het beheer wat eenvoudiger te maken ben ik ook tegen System Center Essentials 2010 aangelopen.
Maar wat ik begreep moet je hiervoor ook per device een licentie afnemen, mag ik vragen hoe jij dan aan 499 komt? Voor 20 servers ligt dat naar mijn idee een stuk hoger.
http://www.microsoft.com/...ce-pricing-licensing.aspx

103 dollar voor de software, 17 dollar per license. Tenzij je de versie met SQL neemt, dan ligt het inderdaad hoger.

• x-RaY99
17 dollar voor de clients (windows XP/Vista/7), niet voor servers, die kost 103 dollar (x 20).
Of lees ik het toch ergens verkeerd?

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• redfoxert
  • Niet online
x-RaY99 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:28:
17 dollar voor de clients (windows XP/Vista/7), niet voor servers, die kost 103 dollar (x 20).
Of lees ik het toch ergens verkeerd?
Inderdaad ... maar echt duidelijk is het niet vind ik :)

Voor echte license vragen en de kosten daarvan kan je beter met Microsoft bellen, die kunnen dat prima vertellen. Of je eigen system integrator of groothandel (IT groothandels hebben vaak een eigen license desk voor dit soort vragen, Copaco bijvoorbeeld).

• x-RaY99
Uiteraard, was enkel benieuwd hoe (en of ik het verkeerd zag) er nu op die 499 was gekomen.
Voor 499 zou het een 'leuke' tool zijn voor mij (met ook ongeveer 20 servers) maar veel duurder niet echt interessant.

Zal straks eens een balletje opgooien bij mijn leverancier.

• leon1e
  • Laatst online: 28-09 14:12
Hier gebruik ik Nagios in combinatie met oma, met een nagios plugin lees ik de oma status uit met als resultaat onderstaande melding. Voor de details log ik dan even in @oma.

Hardware
WARNING 10-14-2010 09:06:08 12d 18h 38m 14s 3/3 Controller 0 (PERC 4/SC) needs attention: Degraded<br/>------ SYSTEM: PowerEdge 1800, SN: D2XBV1J

Ook event viewers, hd ruimte, etc., uitlezen is geen enkel probleem. Installeer daarvoor op de Windows servers de NSClient++, die zijn er in msi package kun je zo uitrollen.

Hoofdreden om voor nagios te kiezen zijn alle verschillende os'en die we hier supporten, Linux, Unix, Mac Os. En de prijs ;)

• CAP-Team
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 23:07

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Wij gebruiken Netcrunch op het werk om het netwerk en alle locaties te monitoren. Als er wat omvalt kun je dat mooi op een kaartje zien en je hoort een melding.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S8 | XBOX One

• Rolfie
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 28-09 14:03
x-RaY99 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:37:
Uiteraard, was enkel benieuwd hoe (en of ik het verkeerd zag) er nu op die 499 was gekomen.
Voor 499 zou het een 'leuke' tool zijn voor mij (met ook ongeveer 20 servers) maar veel duurder niet echt interessant.

Hou er wel rekening mee, dat dit een product is van Microsoft. Alle kennis zit er dus ook in. Foutmeldingen en mogelijke problemen, worden eventueel ook meteen er bij vermeld.
Vaak is het zo dat bij andere tools dat jij de intelligentie moet bouwen. Bv een warning hoeft niet belangrijk te zijn. Maar icm met een andere warning, dan zou je juist wel actie moeten ondernemen. Bij MS zit dit dan meteen ingebakken. Bij andere tools, komt je er achter als het verkeerd gaat.

• Zwelgje
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:16
x-RaY99 schreef op woensdag 13 oktober 2010 @ 11:37:

als kost het je totaal eens 2500 euro, dan nog is het een hele goedkope tool die je gaat helpen om geld te verdienen door de kosten te verlagen van beheerwerkzaamheden

...beetje kortzichtig om alleen maar naar de aanschafprijs te kijken imho :F

A wise man's life is based around fuck you

• --WaaZaa--
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 28-09 13:21
Alles wat je wilt kan prima met Nagios. Alleen het laatste puntje is wat lastiger (installed software), maar zou ook wel moeten kunnen.

prutsert

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee