Toon posts:

Groot verschil mijn salaris en salaris markt, verhoging?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ruffneck82
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 05-04-2011
Ik ben 6 jaar werkzaam bij mijn huidige werkgever en tevens eerste werkgever. Ik ben de organisatie binnen gekomen via een stage. Afgelopen maand is het mij gelukt om na jaren alsnog mijn scriptie te schrijven voor het HBO en daarmee mijn opleiding af te ronden.

Naar aanleiding van wat gesprekken met vrienden ben ik tot de conclusie gekomen dat mijn salarisniveau niet is wat het zou moeten zijn. Ik heb tevens een salarischeck gedaan op intermediar.nl en daar kwam uit naar voren dat ik bijna 30 % onder het niveau zit wat daar wordt aangegeven. Ik vind dit verschil dusdanig groot dat ik hier bij het komende evaluatiegesprek toch melding van wil gaan maken. Ik weet zelf alleen nog niet zo goed hoe ik dit aanpak.

- Is intermediar.nl een betrouwbare bron en kan ik hier naar verwijzen?
- Ik heb nooit eerder een salarisverhoging gevraagd. Kan ik dit als argument gebruiken? (Salarisverhogingen heb ik wel ontvangen maar brachten mij niet tot het genoemde niveau)
- Het verschil is dusdanig groot dat het misschien niet realistich is om het verschil erbij te krijgen. Hoe kan ik dit aanpakken?
- In de vacatures wordt gesproken over zeer goede primaire arbeidsvoorwaarden. Ik neem aan dat ik dit ook kan vertalen naar een zeer goed salaris.

Ik zit dus met een aantal vragen. Ik heb het erg naar mijn zin hier maar ik ben van mening dat ik dus te weinig verdien.

• NeoMe
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 20-09 22:35

NeoMe

#Addict

- ik zou meer bronnen raadplegen ipv alleen intermediar, je hebt verschillende salaris check sites.
- als je nu je hbo diploma hebt dan is dat wel een reden dat je loonsverhoging kunt krijgen
- vraag aan collega's wat ze verdienen en hou ook rekening met 2nd voorwoorden als auto etc.
- je hebt in de loop der tijd genoeg ervaring opgedaan dus ook reden tot verhoging, ben je verder 'onmisbaar' dat wil ook wel eens helpen bij onderhandelingen.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

• Lucky-Shirt
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:51

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

Intermediair is als bron voor je salaris alle behalve betrouwbaar, maar dat is mijn ervaring. De salarissen die ik daar vergeleken heb, waren bij Intermediair allemaal een 30% hoger.

Praat verder niet in procenten, zeker niet als je salaris aan de lage kant is, maar noem een bedrag, 250 euro bruto salaris erbij klinkt niet zo hoog, maar meer als 10% kan je vaak wel vergeten.

Intel i5-2500K, GA-Z68XP-UD3, HD6970, 2x 4GB DDR3 1600, SB X-Fi XA, Samsung 830 Series 128GB, Samsung 24" TFT, Windows 7 64b

• ruffneck82
NeoMe schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 11:58:
- ik zou meer bronnen raadplegen ipv alleen intermediar, je hebt verschillende salaris check sites.
Dat ga ik doen, ik zal tevens even in het topic hier op Tweakers naar informatie vragen.
- als je nu je hbo diploma hebt dan is dat wel een reden dat je loonsverhoging kunt krijgen
Dat vind ik ook. Al ben ik nu niet ineens eens 'beter' sinds dat diploma.
- vraag aan collega's wat ze verdienen en hou ook rekening met 2nd voorwoorden als auto etc.
Dat vind ik zelf erg lastig om te doen. Ik heb het gevoel dat dit not-done is.
- je hebt in de loop der tijd genoeg ervaring opgedaan dus ook reden tot verhoging, ben je verder 'onmisbaar' dat wil ook wel eens helpen bij onderhandelingen.
In principe is niemand onmisbaar denk ik maar ik heb wel genoeg ervaring opgedaan ja.
Lucky-Shirt schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:00:
Intermediair is als bron voor je salaris alle behalve betrouwbaar, maar dat is mijn ervaring. De salarissen die ik daar vergeleken heb, waren bij Intermediair allemaal een 30% hoger.
Dat is goed om te weten. Ik zal zoals aangeven meer sites gebruiken.
Lucky-Shirt schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:00:
Praat verder niet in procenten, zeker niet als je salaris aan de lage kant is, maar noem een bedrag, 250 euro bruto salaris erbij klinkt niet zo hoog, maar meer als 10% kan je vaak wel vergeten.
Dat is een goede tip!

• xxxMaverick
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 20:37
ruffneck82 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 12:25:
[...]

Dat ga ik doen, ik zal tevens even in het topic hier op Tweakers naar informatie vragen.

[...]

Dat vind ik ook. Al ben ik nu niet ineens eens 'beter' sinds dat diploma.

[...]

Dat vind ik zelf erg lastig om te doen. Ik heb het gevoel dat dit not-done is.

[...]

In principe is niemand onmisbaar denk ik maar ik heb wel genoeg ervaring opgedaan ja.

[...]

Dat is goed om te weten. Ik zal zoals aangeven meer sites gebruiken.

[...]

Dat is een goede tip!
als je nu daadwerkelijk je soort functie aangeeft en aangeeft welk salaris je nu verdiend dan kunnen we je ook uitgebreider informeren

• 238498
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 15-08-2014
vragen staat altijd vrij: nee heb je.....
Als je gaat eisen kan je in een andere situatie terecht komen :)

Ik zou het ook zeker altijd over een bedrag hebben en niet over percentages: zet voor jezelf een bedrag waar je tevreden mee bent.

[Voor 38% gewijzigd door 238498 op 11-10-2010 15:38]

• KingTenteehje
  • Registratie: april 2008
  • Laatst online: 22-09 12:47

KingTenteehje

Onia Cause Fiunt

Het vragen van een loonsverhoging in jou situatie kan heel tricky zijn. Jij hebt tijdens je werk een opleiding gedaan, of eigen keuze of aanbod baas. Het is de vraag hoe het vastgelegd staat in jou contract of je baas je loonsverhoging zal geven of niet. Het is namelijk mogelijk dat er afspraken zijn gemaakt dat je de opleiding kon doen maar dat hier geen loonsverhoging aan vast zit. Ik heb hier geen inzicht in en zul jij het beste weten.
Mocht het hierboven vermelde verhaal geen betrekking op jou hebben en heb je op eigen initiatief een opleiding gedaan naast je werk kun je om loonsverhoging vragen. Ik weet ook niet of er een bepaalde grens binnen de organisatie is betreffende het te verkrijgen loon. Het kan ook zijn dat de functie welke je vervult geen HBO diploma vereist en dat je baas niet ziet waarom je loonsverhoging zou krijgen daar het niets toevoegd.
De vraag is in deze gevallen of je naar een doorgroeimogelijkheid kan zoeken binnen de organisatie, welke aansluit bij je huidige niveau. Ik zou mij eerst even orienteren op de zaken zoals ze nu zijn en even reeel bekijken wat de kansen zijn. Als je dit helder hebt kun je ook meteen kijken wat de nieuwe looneis kan zijn.

Fools you are... who say you like to learn from your mistakes... I prefer to learn from the mistakes of others, and avoid the cost of my own. "Otto von Bismarck"

• ruffneck82
KingTenteehje schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:50:
Het vragen van een loonsverhoging in jou situatie kan heel tricky zijn. Jij hebt tijdens je werk een opleiding gedaan, of eigen keuze of aanbod baas. Het is de vraag hoe het vastgelegd staat in jou contract of je baas je loonsverhoging zal geven of niet. Het is namelijk mogelijk dat er afspraken zijn gemaakt dat je de opleiding kon doen maar dat hier geen loonsverhoging aan vast zit. Ik heb hier geen inzicht in en zul jij het beste weten.
Mocht het hierboven vermelde verhaal geen betrekking op jou hebben en heb je op eigen initiatief een opleiding gedaan naast je werk kun je om loonsverhoging vragen. Ik weet ook niet of er een bepaalde grens binnen de organisatie is betreffende het te verkrijgen loon. Het kan ook zijn dat de functie welke je vervult geen HBO diploma vereist en dat je baas niet ziet waarom je loonsverhoging zou krijgen daar het niets toevoegd.
De vraag is in deze gevallen of je naar een doorgroeimogelijkheid kan zoeken binnen de organisatie, welke aansluit bij je huidige niveau. Ik zou mij eerst even orienteren op de zaken zoals ze nu zijn en even reeel bekijken wat de kansen zijn. Als je dit helder hebt kun je ook meteen kijken wat de nieuwe looneis kan zijn.
Ik vind deze situatie inderdaad erg lastig. De door jou geschetste situatie is inderdaad niet van mij op toepassing. Ik weet dat de organisatie zelf niet veel waarde hecht aan diploma's. Het feit dat ik nu een diploma heb is dan ook niet zo zeer de reden dat ik nu een verhoging verwacht. Ik ben immers niet ineens een anders persoon met andere kwaliteiten. Wel meent de organisatie zeer goede primaire arbeidsvoorwaarden te bieden en ik denk dat ik dit mag vertalen naar in ieder salarisindicatie bij andere organisaties met een vergelijkbare functie. Ik heb nooit eerder zelf om een verhoging gevraagd. Toen ik bij de organisatie kwam werken heb ik daar ook geen afspraken over gemaakt (was jong en kwam er via een stage). Hierdoor heb ik dus eigenlijk een groei gemist voor mijn gevoel die er wel had kunnen zijn. Mijn situatie vraag wel eigenlijk om een verhoging. Het feit dat ik de opleiding nog niet afgerond had was altijd een soort van blokkering om dat gesprek nog niet aan te gaan.

Ik zal mijn verzoek zeker koppelen aan het feit dat ik wil doorgroeien. Dat is immers ook mijn streven. Ik weet zelf erg goed wat ik nog wil bereiken.

Ik zit dus erg te worstelen met het probleem hoe ik duidelijk maak dat ik in de afgelopen jaren niet genoeg verhoging heb gekregen waardoor dit gat nu is ontstaan. Het gat lijkt dusdaning groot dat het moeilijk is om nu ineens te overbruggen. Ik werk overigens als software tester.

• xxxMaverick
ruffneck82 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:46:
[...]

Ik werk overigens als software tester.
Ja en nu even compleet: wat is je salaris?

• KillaZ
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 21:26
Als dit de persoon is uit het topic "Wat verdient....?" : 2300

In dat geval: Je kan natuurlijk het er op gooien dat je nu je HBO diploma hebt.
Daarnaast werd in het andere topic al gezegd dat je collega's bij andere werkgevers ruim meer verdienen.

K to the KillaZ

• ruffneck82
xxxMaverick schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:47:
[...]

Ja en nu even compleet: wat is je salaris?
Sorry, ik dacht dat ik dat vermeld had. Het salaris is 2.300 bruto p/m.

• xxxMaverick
ruffneck82 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 17:07:
[...]

Sorry, ik dacht dat ik dat vermeld had. Het salaris is 2.300 bruto p/m.
dan verdiende je dus zeer netjes zonder HBO diploma, nu je er wel 1 hebt is het niet reëel om het gat meteen te dichten. Ik zou je werkgever benaderen met het verhaal dat je nu jezelf verder wilt ontwikkelen en daar gezamelijk een plan voor wil opstellen (pop). Hier kun je ook salaris afspraken in maken.

Overigens zit intermediar er bij mij zo'n 20.000 euro op jaarbasis naast :D

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:38
Meest realistische optie als je dit gat wil dichten is natuurlijk gewoon naar een andere werkgever gaan.

• M a r c o
  • Registratie: april 2006
  • Niet online

M a r c o

are you looking at me?

30% hoger dan je huidige 2300 zeg je. Dat is 3000 euro.
Je hebt wel 6 jaar ervaring, maar hebt aan de andere kant nog maar net je HBO diploma.

3000 lijkt me dan wel aan de ruime kant.
2500-2600 lijkt mij realistisch om naartoe te werken.
Je kunt niet te veel in 1 keer willen natuurlijk.

• zircondan
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 11-07 15:11
Mijn raad, zet even je CV online anoniem en kijk wat voor een aanbieding je krijgt. Dit is tevens een goede indicatie van hoe je nu er voor staat. Tevens mocht het niet lukken met je salarisonderhandeling, kan je alsnog van bedrijf wisselen, mocht je het willen natuurlijk.

Dat je goed verdiende als niet HBO'er zegt niets. Je hebt bijv geen leaseauto en dergelijke. Zoals Marco hierboven zegt, lijkt mij 2500 of 2600 geen irreëel bedrag.

• writser
  • Registratie: mei 2000
  • Nu online
Hielko schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 18:57:
Meest realistische optie als je dit gat wil dichten is natuurlijk gewoon naar een andere werkgever gaan.
Advies van de arbeider pur sang :P

Ik zou in elk geval even met je baas praten. Niet boos worden of zeuren of zielig doen, maar gewoon de feiten even op tafel leggen:

- je doet je werk goed (hoop ik).
- je hebt zes jaar lang niet om salarisverhoging gevraagd.
- je denkt dat je salaris onder de norm ligt en kan daar voorbeelden van geven (zorg dat je 100% zeker weet dat dit klopt. Heb je ook collega's die soortgelijk werk doen?).
- je beseft dat 1000 euro per maand extra niet reeel is maar denkt dat een verhoging de komende jaren redelijk zou zijn.

Ik denk dat daar best over valt te onderhandelen. En als je baas je in je gezicht uitlacht weet je ook meteen waar je aan toe bent :)

Ik zou niet te veel hameren op dat HBO diploma, als je al zes jaar hetzelfde werk doet heeft dan weinig toegevoegde waarde lijkt me.

Maar inderdaad, als je echt denkt dat je significant te weinig verdient is de beste manier om snel meer te verdienen waarschijnlijk een nieuwe baan zoeken. Of dat de juiste keuze is is een afweging die jij zelf moet maken.

[Voor 77% gewijzigd door writser op 11-10-2010 20:51]

Onvoorstelbaar!

• ZeRoC00L
  • Registratie: juli 2000
  • Niet online
Vul ook je gegevens eens in bij De Breed beloningsonderzoek.
Daar krijg je een redelijk goed beeld en vergelijking:
https://onderzoek.debreed.nl/

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:24
ruffneck82 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 11:55:
- Is intermediar.nl een betrouwbare bron en kan ik hier naar verwijzen?
Als dat je enige bron is, dan is het vrij makkelijk af te wimpelen als niet representatief (al of niet terecht).
- Ik heb nooit eerder een salarisverhoging gevraagd. Kan ik dit als argument gebruiken? (Salarisverhogingen heb ik wel ontvangen maar brachten mij niet tot het genoemde niveau)
Dat kun je noemen ja (in combinatie met de hint dat dat nu dan toch wel eens wat meer mag zijn aangezien je ook je HBO-diploma hebt nu). Edit vanwege reactie hiervoor: dat maakt voor dit bedrijf misschien niet zoveel meer uit, maar helpt als het goed is wel als je elders zou solliciteren. Dus als je baas liever wil dat je niet gaat rondkijken...als je dat als "bericht" kunt overbrengen ben je al een heel eind,

Aangezien je nooit 30% ineens zult krijgen, kun je proberen een belofte te krijgen over een traject van verhogingen. Bv. 3x 10% in de komende 3 jaren - is opgeteld 33%.

Schriftelijk zul je dat misschien niet krijgen (wel proberen! als dat in het verslag van een functioneringsgesprek staat des te beter) maar zelfs mondeling: als je baas dat toezegt en er dan bij het volgende gesprek op terugkomt, dan weet je wat je aan 'm hebt. En doet 'ie het gewoon netjes dan mag hij aannemen dat jij daar tevreden mee bent (anders moet je het niet voorstellen). Het probleem is dat als jij nooit de hoogte van je salaris aankaart, je niet de indruk wekt dat je denkt meer te kunnen en willen verdienen. Zes jaar lang nooit zelf vragen om verhogingen werkt dat natuurlijk in de hand. Je kunt dan moeilijk gaan verwachten dat je baas uit eigen beweging met jaarlijkse +15% rondjes van de zaak langskomt...

Zelfs als je baas nu "nee" zegt, heb je op zijn minst het bericht overgebracht dat je doorhebt dat je meer zou kunnen verdienen. Als je baas je niet kwijt wil, zal hij daar iets mee moeten doen.
- Het verschil is dusdanig groot dat het misschien niet realistich is om het verschil erbij te krijgen. Hoe kan ik dit aanpakken?
30% zal altijd tricky zijn, zeker in 1 keer. Eigenlijk de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is rondshoppen en kijken of je elders een aanbod kunt krijgen in de orde van wat je wilt gaan verdienen. Krijg je bij het sturen van enkele serieuze, gerichte sollicitatiebrieven binnen een maand zo 1 of 2 banen aangeboden voor de gewenste 30% meer? Leg het je baas voor en laat hem een tegenvoorstel doen als hij je wil houden. Dan kun je je wel een grote mond veroorloven. Lukt het door de economie of om andere redenen uberhaupt niet om voor een paar gesprekken uitgenodigd te worden? Dan maar beter ff wat kalmer aan...alsnog kun je wel noemen dat je nu HBO-diploma hebt + 6 jaar ervaring en daarom toch wel wat meer verwacht, if nothing else dan heeft je baas dan iig door dat als daar niet aan tegemoet gekomen wordt (zo niet meteen, dan toch op termijn) je wel een keer gaat rondkijken.

Als je voor deze aanpak gaat dan moet je wel daadwerkelijk bereid zijn zo'n aanbod aan te nemen als je huidige baas er niet overheen wil gaan, anders is het ten eerste erg asociaal jegens het bedrijf waar je solliciteert (je verspilt hun tijd terwijl je er eigenlijk niet eens wilt werken) en als je baas enige mensenkennis heeft en je bluf called ben je nog nergens.

Ook is het wel zo aardig om (als je niet per se weg wilt) het eerst met de eerder genoemde aanpak te proberen. Zegt je baas dan pertinent "nee" dan moet hij/zij ook niet raar staan te kijken als je het vervolgens probeert met rondshoppen. Het is voor je baas ook niet bijzonder fijn als het zomaar uit de lucht komt vallen.
- In de vacatures wordt gesproken over zeer goede primaire arbeidsvoorwaarden. Ik neem aan dat ik dit ook kan vertalen naar een zeer goed salaris.
Vacatures zijn niet relevant als je er al werkt. Bovendien kun je uren bakkeleien over wat "zeer goed" is (zoek eens een advertentie die dat niet zegt - ik bedoel maar).

[Voor 29% gewijzigd door Wilke op 11-10-2010 23:47]

PV

• Kalief
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 09-09 16:17
Je salaris kun je beter vergelijken met je collega's. Doen er in jouw organisatie meer mensen soortgelijk werk? Dan is onderling vergelijken mogelijk. Vergelijken met vrienden en Intermediair alleen is onvoldoende.

Doe je dat evaluatiegesprek alleen met je directe (afdelings)chef? Dan zal die zijn/haar budget willen bewaken, waar jouw fte's een deel van zijn. Maar als een verhoging niet bedreigend is voor het budget (of je collega's hebben dezelfde wensen) en een verlies van mensen is wél bedreigend (want verhoging van werkdruk) dan valt je verzoek niet verkeerd.

Je kunt ook eerst naar je HR manager stappen met het verhaal wat je hier opschrijf en wat niet onredelijk is. Vraag wat die ervan vindt, een soort reality check.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Free rider
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 16-09 09:59
ruffneck82 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 11:55:
Onderhandelen.

En verdiep je er echt in. Bedenk wat de belangen van de werkgever zijn, en hoe je er op in kan spelen. Er zijn zeer weinig overeenkomsten worden gesloten waarbij slechts een partij profiteert. Ofwel, de werkgever moet er ook op vooruit gaan. Vraag je af wat hij wil en wat jij kan bieden - bijvoorbeeld, wat zijn de targets van de afdeling en hoe kan jij daar een grotere bijdrage in leveren? Bedenk ook wat de situatie is als je niet tot een overeenkomst komt - als er alternatieven zijn dan heb je een duidelijke minimumeis.

• BlakHawk
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 09-01 11:57
xxxMaverick schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 18:49:
dan verdiende je dus zeer netjes zonder HBO diploma, nu je er wel 1 hebt is het niet reëel om het gat meteen te dichten.
Waarom niet?
Hij heeft tijd en geld geïnvesteerd en daar mag best direct iets tegenover staan, bij een ander zou je het immers direct krijgen...

Als de opleiding door het bedrijf is betaald, vind ik het een ander verhaal, maar dat maak ik niet op uit de topic start.

Youtube: DashcamNL

• ruffneck82
zircondan schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 19:36:
Mijn raad, zet even je CV online anoniem en kijk wat voor een aanbieding je krijgt. Dit is tevens een goede indicatie van hoe je nu er voor staat. Tevens mocht het niet lukken met je salarisonderhandeling, kan je alsnog van bedrijf wisselen, mocht je het willen natuurlijk.

Dat je goed verdiende als niet HBO'er zegt niets. Je hebt bijv geen leaseauto en dergelijke. Zoals Marco hierboven zegt, lijkt mij 2500 of 2600 geen irreëel bedrag.
Ik ga even kijken of ik een CV online kan plaatsen om op die manier informatie te verkrijgen.
writser schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 20:34:
[...]

Advies van de arbeider pur sang :P

Ik zou in elk geval even met je baas praten. Niet boos worden of zeuren of zielig doen, maar gewoon de feiten even op tafel leggen:

- je doet je werk goed (hoop ik).
- je hebt zes jaar lang niet om salarisverhoging gevraagd.
- je denkt dat je salaris onder de norm ligt en kan daar voorbeelden van geven (zorg dat je 100% zeker weet dat dit klopt. Heb je ook collega's die soortgelijk werk doen?).
- je beseft dat 1000 euro per maand extra niet reeel is maar denkt dat een verhoging de komende jaren redelijk zou zijn.

Ik denk dat daar best over valt te onderhandelen. En als je baas je in je gezicht uitlacht weet je ook meteen waar je aan toe bent :)

Ik zou niet te veel hameren op dat HBO diploma, als je al zes jaar hetzelfde werk doet heeft dan weinig toegevoegde waarde lijkt me.

Maar inderdaad, als je echt denkt dat je significant te weinig verdient is de beste manier om snel meer te verdienen waarschijnlijk een nieuwe baan zoeken. Of dat de juiste keuze is is een afweging die jij zelf moet maken.
Ik ga zeker niet boos worden, zielig zijn of zeuren. Ik wil zoals jij het zegt gewoon de feiten op tafel leggen. Daarbij wil ik ook brengen dat ik daar voor wel wat wil doen.
ZeRoC00L schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:06:
Die site kende ik niet. Ik heb dat meteen even gedaan.
Wilke schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:18:
[...]

Dat kun je noemen ja (in combinatie met de hint dat dat nu dan toch wel eens wat meer mag zijn aangezien je ook je HBO-diploma hebt nu). Edit vanwege reactie hiervoor: dat maakt voor dit bedrijf misschien niet zoveel meer uit, maar helpt als het goed is wel als je elders zou solliciteren. Dus als je baas liever wil dat je niet gaat rondkijken...als je dat als "bericht" kunt overbrengen ben je al een heel eind,

Aangezien je nooit 30% ineens zult krijgen, kun je proberen een belofte te krijgen over een traject van verhogingen. Bv. 3x 10% in de komende 3 jaren - is opgeteld 33%.

Schriftelijk zul je dat misschien niet krijgen (wel proberen! als dat in het verslag van een functioneringsgesprek staat des te beter) maar zelfs mondeling: als je baas dat toezegt en er dan bij het volgende gesprek op terugkomt, dan weet je wat je aan 'm hebt. En doet 'ie het gewoon netjes dan mag hij aannemen dat jij daar tevreden mee bent (anders moet je het niet voorstellen). Het probleem is dat als jij nooit de hoogte van je salaris aankaart, je niet de indruk wekt dat je denkt meer te kunnen en willen verdienen. Zes jaar lang nooit zelf vragen om verhogingen werkt dat natuurlijk in de hand. Je kunt dan moeilijk gaan verwachten dat je baas uit eigen beweging met jaarlijkse +15% rondjes van de zaak langskomt...

Zelfs als je baas nu "nee" zegt, heb je op zijn minst het bericht overgebracht dat je doorhebt dat je meer zou kunnen verdienen. Als je baas je niet kwijt wil, zal hij daar iets mee moeten doen.
Ik vind het zelf namelijk ook een probleem om het diploma ineens als argument aan te dragen. Het is wel altijd een drempel geweest om het niet eerder te doen en dat zal ik wel voorzichtig proberen duidelijk te maken.
Wilke schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:18:
30% zal altijd tricky zijn, zeker in 1 keer. Eigenlijk de enige manier om dat voor elkaar te krijgen is rondshoppen en kijken of je elders een aanbod kunt krijgen in de orde van wat je wilt gaan verdienen. Krijg je bij het sturen van enkele serieuze, gerichte sollicitatiebrieven binnen een maand zo 1 of 2 banen aangeboden voor de gewenste 30% meer? Leg het je baas voor en laat hem een tegenvoorstel doen als hij je wil houden. Dan kun je je wel een grote mond veroorloven. Lukt het door de economie of om andere redenen uberhaupt niet om voor een paar gesprekken uitgenodigd te worden? Dan maar beter ff wat kalmer aan...alsnog kun je wel noemen dat je nu HBO-diploma hebt + 6 jaar ervaring en daarom toch wel wat meer verwacht, if nothing else dan heeft je baas dan iig door dat als daar niet aan tegemoet gekomen wordt (zo niet meteen, dan toch op termijn) je wel een keer gaat rondkijken.

Als je voor deze aanpak gaat dan moet je wel daadwerkelijk bereid zijn zo'n aanbod aan te nemen als je huidige baas er niet overheen wil gaan, anders is het ten eerste erg asociaal jegens het bedrijf waar je solliciteert (je verspilt hun tijd terwijl je er eigenlijk niet eens wilt werken) en als je baas enige mensenkennis heeft en je bluf called ben je nog nergens.

Ook is het wel zo aardig om (als je niet per se weg wilt) het eerst met de eerder genoemde aanpak te proberen. Zegt je baas dan pertinent "nee" dan moet hij/zij ook niet raar staan te kijken als je het vervolgens probeert met rondshoppen. Het is voor je baas ook niet bijzonder fijn als het zomaar uit de lucht komt vallen.
Het gesprek is op de korte termijn en ik moet dus even zien hoe dat verloopt. De genoemde aanpak ligt wel voor de hand wanneer de onderhandelingen niet uitpakken zoals ik wil.
Free rider schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 01:38:
[...]

Onderhandelen.

En verdiep je er echt in. Bedenk wat de belangen van de werkgever zijn, en hoe je er op in kan spelen. Er zijn zeer weinig overeenkomsten worden gesloten waarbij slechts een partij profiteert. Ofwel, de werkgever moet er ook op vooruit gaan. Vraag je af wat hij wil en wat jij kan bieden - bijvoorbeeld, wat zijn de targets van de afdeling en hoe kan jij daar een grotere bijdrage in leveren? Bedenk ook wat de situatie is als je niet tot een overeenkomst komt - als er alternatieven zijn dan heb je een duidelijke minimumeis.
Ik verwacht wel dat ik goed ik inspelen hierop en dat ik echt een rol van betekenis kan hebben om bepaalde doelen te halen.
dfrenner schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 08:32:
[...]

Waarom niet?
Hij heeft tijd en geld geïnvesteerd en daar mag best direct iets tegenover staan, bij een ander zou je het immers direct krijgen...

Als de opleiding door het bedrijf is betaald, vind ik het een ander verhaal, maar dat maak ik niet op uit de topic start.
De opleiding is inderdaad gevolgd in mijn vrije tijd en door mij zelf betaald.

• ruffneck82
Ik wil iedereen nog even bedanken voor de reacties tot nu toe.

Ik vind dus, ik moet daar nog even meer bewijs voor verzamelen, dat ik dus echt te kort krijg. Ik besef mij dat dit dus zeer lastig is om in 1 keer te overbruggen. Toch ga ik uitvragen of mijn werkgever die mening ook deelt. Ik denk dat ik een aantal argumenten kan aandragen die dit onderstrepen. Wanneer dit het geval is hoop ik tot een goed compromis te komen. Ik verwacht nog veel bij te kunnen dragen binnen mijn afdeling. Ik ga deze keer ook vragen om meer een ontwikelingsplan op te stellen voor mijzelf.

• ruffneck82
ZeRoC00L schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 21:06:
Deze website laat ongeveer hetzelfde zien als intermediar.nl.

• poing
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
Solliciteren bij een andere werkgever en zien wat het geeft. Als je het waard bent kan je zo 400 a 800 euro extra per maand krijgen met meer voordelen.

Als het niet zo is, dan weet je waar je staat :-)

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 22:24
ruffneck82 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 11:07:
Ik vind het zelf namelijk ook een probleem om het diploma ineens als argument aan te dragen.
Waarom? Je hebt nu 6 jaar ervaring en een diploma. Tenzij je iets doet waar (nu) weinig vraag naar is, ben je daarmee een stuk gewilder dan zonder diploma en zonder werkervaring.

Een HBO IT starterssalaris is zo rond de 2000 euro (+/-100). Je zit daar dus niet heel ver boven, met (inmiddels) ook een diploma en 6 jaar ervaring. Alleen dat al is wel een argument denk ik. Als je cijfers wilt noemen tegen je baas: van 2000 (starterssalaris) naar 2300 in 6 jaar is op jaarbasis 2,4%. Ik ga de gemiddelde inflatie er niet naastleggen maar veel kan het er niet naast zitten. Veel lager was het startersloon 6 jaar terug ook niet, dacht ik.

PV

• ruffneck82
Wilke schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 19:35:
[...]

Waarom? Je hebt nu 6 jaar ervaring en een diploma. Tenzij je iets doet waar (nu) weinig vraag naar is, ben je daarmee een stuk gewilder dan zonder diploma en zonder werkervaring.

Een HBO IT starterssalaris is zo rond de 2000 euro (+/-100). Je zit daar dus niet heel ver boven, met (inmiddels) ook een diploma en 6 jaar ervaring. Alleen dat al is wel een argument denk ik. Als je cijfers wilt noemen tegen je baas: van 2000 (starterssalaris) naar 2300 in 6 jaar is op jaarbasis 2,4%. Ik ga de gemiddelde inflatie er niet naastleggen maar veel kan het er niet naast zitten. Veel lager was het startersloon 6 jaar terug ook niet, dacht ik.
Daar heb jij wel gelijk vind ik. Een salarisstijging van 2,4% per jaar over 6% is niet veel. Thanks.

• xxxMaverick
ruffneck82 schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 21:11:
[...]

Daar heb jij wel gelijk vind ik. Een salarisstijging van 2,4% per jaar over 6% is niet veel. Thanks.
je vergelijkt nu appels met peren. Feit is dat je geen HBO diploma HAD toen je begon. Dat je hem nu wel hebt is mooi, en zeker reden om verder te praten. Ik kan je alleen garanderen dat geen enkele werkgever in 1x dit gaat overbruggen. Nogmaals: kom proactief met een plan voor doorgroei en dan heb je kansen. Anders kan je het vergeten.

Maar ik hoor graag hoe het afloopt

• breekbrood
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 11-09 14:59
Ik herken de beschreven situatie. Ik ben ook zelf gestart op een "te laag" salaris (dit in vergelijking tot studiegenoten, dat is m.i. de meest relevante referentiegroep voor starters).

Dit heb ik na 1,5 jaar bespreekbaar gemaakt omdat salaris volgens mij niet de reden moet zijn om weg te gaan bij je werkgever. Ik heb dit rustig uitgelegd, met referenties naar o.a. intermediair, studiegenoten (hoewel ik daar geen loonstrookjes van had) en anderen. Vergelijk jezelf liever niet met collega's.

Blijf rustig, maak geen verwijten, beschuldig niemand ergens van en blijf redelijk. Mijn advies is: benadruk vooral dat je dit bespreekbaar wilt maken omdat jij denkt dat je salaris niet marktconform is.

Ik heb daarnaast ook aangegeven dat ik het heel jammer zou vinden als salaris op enig moment de doorslag zou geven om voor een andere baan te kiezen. Kijk hiermee goed uit hoe je dit brengt, het was in mijn geval niet bedoeld als dreigement.. (geen verhoging = andere baan). Impliciet doe je dit ook door je CV te plaatsen en aanbiedingen mee te nemen naar je werkgever.

Geef je huidige werkgever ook de tijd om hierover na te denken. Bij mijn werkgever worden salarisverhogingen in het MT beoordeeld (2x per jaar). Je moet dus in zo'n ronde meelopen. Geef je manager / HR hier wel ruimte voor (ga dus niet weg na 3 mnd).

Mijn ervaring (maar goed, dit is alleen van toepassing op mij, mijn manager en binnen mijn bedrijf met eigen HR afdeling) is dat er best uitzonderingen gemaakt kunnen worden.

• ruffneck82
breekbrood schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 11:58:
Ik herken de beschreven situatie. Ik ben ook zelf gestart op een "te laag" salaris (dit in vergelijking tot studiegenoten, dat is m.i. de meest relevante referentiegroep voor starters).

Dit heb ik na 1,5 jaar bespreekbaar gemaakt omdat salaris volgens mij niet de reden moet zijn om weg te gaan bij je werkgever. Ik heb dit rustig uitgelegd, met referenties naar o.a. intermediair, studiegenoten (hoewel ik daar geen loonstrookjes van had) en anderen. Vergelijk jezelf liever niet met collega's.

Blijf rustig, maak geen verwijten, beschuldig niemand ergens van en blijf redelijk. Mijn advies is: benadruk vooral dat je dit bespreekbaar wilt maken omdat jij denkt dat je salaris niet marktconform is.

Ik heb daarnaast ook aangegeven dat ik het heel jammer zou vinden als salaris op enig moment de doorslag zou geven om voor een andere baan te kiezen. Kijk hiermee goed uit hoe je dit brengt, het was in mijn geval niet bedoeld als dreigement.. (geen verhoging = andere baan). Impliciet doe je dit ook door je CV te plaatsen en aanbiedingen mee te nemen naar je werkgever.

Geef je huidige werkgever ook de tijd om hierover na te denken. Bij mijn werkgever worden salarisverhogingen in het MT beoordeeld (2x per jaar). Je moet dus in zo'n ronde meelopen. Geef je manager / HR hier wel ruimte voor (ga dus niet weg na 3 mnd).

Mijn ervaring (maar goed, dit is alleen van toepassing op mij, mijn manager en binnen mijn bedrijf met eigen HR afdeling) is dat er best uitzonderingen gemaakt kunnen worden.
Ik twijfel alleen om naar intermdiar te verwijzen. Waarom is het niet goed om met collega's te vergelijken? Loonstroken van anderen heb ik ook niet, Afgaande op het andere topic hier op tweakers kon ik uit de reacties opmaken dat ik inderdaad niet genoeg verdien. Heb jij gewoon bedragen genoemd?

Waarschijnlijk ben ik dan toch begonnen met een te laag startloon. Ik ben ongeveer 20% gestegen en kom nu dus op 2.300 Euro uit of ik heb niet genoeg stijging gekend of een combinatie van beiden?

• JBrennan
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 15-07 16:44
ruffneck82 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:42:
[...]

Ik twijfel alleen om naar intermdiar te verwijzen. Waarom is het niet goed om met collega's te vergelijken? Loonstroken van anderen heb ik ook niet, Afgaande op het andere topic hier op tweakers kon ik uit de reacties opmaken dat ik inderdaad niet genoeg verdien. Heb jij gewoon bedragen genoemd?

Waarschijnlijk ben ik dan toch begonnen met een te laag startloon. Ik ben ongeveer 20% gestegen en kom nu dus op 2.300 Euro uit of ik heb niet genoeg stijging gekend of een combinatie van beiden?
Omdat collega's tijdens een hoogconjunctuur een hoger salaris hebben bedongen.
Omdat collega's ouder zijn.
Omdat collega's van een overgenomen bedrijf komen waar de salarissen hoger lagen.
Omdat collega's beter kunnen onderhandelen.

• xxxMaverick
ruffneck82 schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 14:42:
[...]

Nu ga je dus dingen lezen die hier niet staan en ook onjuist zijn. Wij geven hier toe dat met een HBO opleiding een hoger salaris mogelijk is (we kennen je prestaties uiteraard niet). Je startloon voor een MBO'er, en je huidige salaris zou met een mbo diploma meer dan netjes zijn. (vervolgens gaat de discussie of dat gat in 1 keer gedicht moet worden maar dat is weer een ander verhaal)

Zorg wel dat je de feiten goed uit elkaar gaat houden anders is het gesprek zowieso gedoemd te mislukken! :X

• ruffneck82
xxxMaverick schreef op vrijdag 15 oktober 2010 @ 16:01:
[...]

Nu ga je dus dingen lezen die hier niet staan en ook onjuist zijn. Wij geven hier toe dat met een HBO opleiding een hoger salaris mogelijk is (we kennen je prestaties uiteraard niet). Je startloon voor een MBO'er, en je huidige salaris zou met een mbo diploma meer dan netjes zijn. (vervolgens gaat de discussie of dat gat in 1 keer gedicht moet worden maar dat is weer een ander verhaal)

Zorg wel dat je de feiten goed uit elkaar gaat houden anders is het gesprek zowieso gedoemd te mislukken! :X
Dankjewel voor deze waarschuwing. Ik ga aankomend weekend alles op een rijtje zetten. Op basis daarvan probeer ik vast te stellen of ik het redelijk vind dat er iets aan gedaan moet worden. Wanneer dit zo is, bepaal ik of en hoe ik dit ga overleggen met mijn werkgever,

Verder blijf ik in de tussentijd openstaan voor tips en opmerkingen. Ik zal jullie uiteraard op de hoogte houden.

• ruffneck82
Het evaluatiegesprek is achter de rug. Men was tevreden over mijn functioneren en mijn salaris is verhoogd met 8,7% (200 Euro). Zij classificeren dit in de klasse goed. Ik heb aangekaart dat ik van mening was dat ik te weinig verdien en dat anderen met mijn ervaring 400-600 meer zouden verdienen. Het tegen-argument dat ik dan wel 6 jaar ervaring heb maar niet 6 jaar een HBO-diploma. Toch werd er indirect gehoor aangegeven doordat men heeft aangegeven dat er over 3/4 maanden een tussentijdse evaluatie voor mij komt waarbij wanneer mijn functioneren weer als goed wordt beoordeeld dat er nog een tweede verhoging van 200 Euro aankomt.

Vooraf wist ik dat dit lastig zou kunenn worden. Ik denk dat wanneer ik niets had gezegd dat verhoging misschien lager was uitgevallen en dat de tussentijdse evaluatie zeker niet was aangekomen. Het heeft dus wel zeker niet gehad denk maar ik ben nog aan het nadenken over hoe tevreden ik ben. Ik zou graag toch een echte goede stap willen maken en dat is binnen dezelfde organisatie gewoon erg lastig in mijn situatie.

• xxxMaverick
ruffneck82 schreef op donderdag 28 oktober 2010 @ 10:48:
Het evaluatiegesprek is achter de rug. Men was tevreden over mijn functioneren en mijn salaris is verhoogd met 8,7% (200 Euro). Zij classificeren dit in de klasse goed. Ik heb aangekaart dat ik van mening was dat ik te weinig verdien en dat anderen met mijn ervaring 400-600 meer zouden verdienen. Het tegen-argument dat ik dan wel 6 jaar ervaring heb maar niet 6 jaar een HBO-diploma.
Goed resultaat dus. Maar wat heb je gezegd toen ze met bovenstaande opmerking kwamen? Deze had je immers kunnen verwachten gezien de reacties hier
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee