[Lacie] Tweedehands product na RMA + verzendkosten

Pagina: 1
Acties:

• josjos
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Ik heb een (voor mij zakelijke) NAS schijf ter reparatie aangeboden bij Lacie.
Ik moest het pakket (geen antwoordnummer) verzenden naar Lacie en 2 - 3 weken wachten.
Verder geen probleem, maar wat mij in het verkeerde keelgat is geschoten (inclusief dat de schijf altijd al erg sloom is) is dat ik een tweedehands vervangend exemplaar terug kreeg.
Mijn vragen:
1. Is het verzenden van een RMA altijd voor rekening van de klant?
2. Is het normaal dat ik een ander tweedehands exemplaar terugkrijg? (welliswaar qua krassen iets meer maar met ander serienummer en met een ander verleden).

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 16:51
  1. Je hebt verschillende soorten garanties: carry-in, pick-up & return en on-site. Bij Lacie maken ze dus blijkbaar gebruik van de zogenaamde carry-in garantie, waarbij de eventuele transportkosten inderdaad voor de koper komen.
  2. Dit tweedehands exemplaar zal waarschijnlijk gereviseerd zijn en door de technische support van Lacie voldoende werkend zijn bevonden. Dit gebeurt inderdaad bij meer fabrikanten zoals Sony met hun Playstation 3.
Overigens rest mij nog de vraag of je de schijf uberhaupt bij Lacie hebt gekocht en waarom je niet de leverancier aansprakelijk hebt gesteld? Dit duurt normaliter inderdaad wat langer, maar is wel de gebruikelijke procedure qua garantie.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-01 13:12
Buiten de zichttermijn is het normaal dat je kosten maakt om het op te sturen naar Lacie. Als je het via de winkel had aangemeld had je die kosten niet gehad(tenzij het een webwinkel is, dan heb je die kosten uiteraard ook)
Dat je een 2e hands schijf terugkrijgt lijkt me normaal, jou schijf was toch inmiddels ook 2e hands?

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 18:01
IANAL, maar ik meen dat wanneer je het via de webshop binnen de garantieperiode geregeld had je recht hebt op het product dat je gekocht hebt, of ontbinding van de koop, niet op een vervangend gebruikt product. In dit geval is (al dan niet op verzoek van de webwinkel) de afhandeling rechtstreeks met de fabrikant verlopen. Als de webwinkel heeft gezegd dat dat het traject is dan zou je bij de webwinkel moeten kunnen aankloppen om het oude product terug te krijgen, danwel de koop te ontbinden. Wanneer je op eigen initiatief gekozen hebt om rechtstreeks met de fabrikant de boel af te wikkelen vrees ik dat een vervangend product op deze manier inderdaad geleverd kan worden, alles wat een fabrikant doet is eigenlijk al coulance...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-01 16:51
Je hebt recht op een gerepareerd of vervangend product, er is niet in de wet gespecificeerd of deze nieuw moet zijn.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:41

Wildfire

Joy to the world!

Jammer dat dit zakelijk is, dan gelden andere regelingen dan particulier. Bij particuliere aanschaf kun je namelijk de kosten die je maakt in het kader van het claimen van de garantie op de winkel verhalen, zelfs bv. brandstofkosten ivm het terugbrengen.

(dat dat in de praktijk vaak niet wordt gehonoreerd en je dan eigenlijk een rechtszaak moet beginnen om je recht te halen, tsja da's een ander probleem)

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-01 18:01
alex3305 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 23:27:
Je hebt recht op een gerepareerd of vervangend product, er is niet in de wet gespecificeerd of deze nieuw moet zijn.
Wat volgens mij wel het geval is is dat het dezelfde eigenschappen moet hebben als je van een nieuw product zou verwachten. Dat het dan goedkoper is om een refurbished product te verstrekken: prima. Maar daar tegenover kun je stellen dat je bij dit product niet dezelfde verwachtingen hebt als een nieuw product. Het is dan (aanname) aan de garantie-verlener om aan te tonen dat je wel degelijk dezelfde verwachtingen mag hebben als bij een nieuw product.
In hoeverre is de aankoop als 'zakelijk' terug te vinden? Als dat niet het geval is kun je je gewoon als consument opstellen IMO.

[ Voor 16% gewijzigd door coyote1980 op 12-10-2010 08:05 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• josjos
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19-12-2023
Het kan inderdaad ook verwerkt worden als particuliere aankoop. Vind het alleen zo gek dat ik mijn product terugkrijg en de doos open en hele ander krassen op het product zie als de mijne had.
Ik weet dat mijn NAS onder een product had gestaan wat krast, maar wat zegt mij dat deze NAS niet een paar keer goed gevallen is en dus van binnen al een aardig verleden heeft?
Afbeeldingslocatie: http://img707.imageshack.us/img707/3629/lacie.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door josjos op 12-10-2010 10:11 ]

Verwijderd

deze is idd wel heel erg bekrast. Gewoon lacie ff bellen en melden dat je een erg bekrast product hebt terug gekrege terwijl die van jou bijna niet was bekrast?
Pagina: 1