Sony Alpha A55V review

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-09 23:09
Een mooie review, maar ik heb wel een paar vraagjes over een paar dingen. Er zijn een aantal punten waar deze review verschilt met die van dpreview:

Jullie zeggen:
Ook is het in de filmmodus niet mogelijk de continu-autofocus uit te zetten en in de drang naar snelheid is het scherpstellen bij video soms wat te plotseling.
Dpreview zegt:
The autofocus is set to continuous but of course you can focus manually if you wish. If in 'Local' AF mode you can change the AF area while shooting.
Of bedoelen jullie dat je niet af en toe kan autofocussen? Dat is mij niet helemaal duidelijk uit de tekst.

Jullie zeggen:
Mogelijk komt hier in de toekomst verandering in; Sony heeft voor zijn NEX-camera's een firmware-update aangekondigd, waarbij het diafragma bij video-opnames zelf is in te stellen. Het is niet ondenkbaar dat dezelfde functionaliteit ook aan de Alpha A55V en A33 wordt toegevoegd.
Dpreview zegt:
The A55's movie mode lacks manual control over shutter speed and aperture (if you shoot with manual focus you can set the aperture before you start recording)
Het kan dus wel, maar dan zonder AF en op de M-stand.

Jullie zeggen:
Bij deze hoogste burstsnelheid wordt echter alleen vooraf scherpgesteld, niet tijdens de burst.
Dpreview zegt:
To get the maximum 10fps performance, it is necessary to switch to the dedicated setting on the A55's exposure mode dial. In this mode, exposure is automatic. Setting focus set to 'single' mode gains you the ability to shift the aperture/shutter speed settings and adjust ISO but you lose the ability to refocus between shots, making the mode less useful for many applications.
Het is dus wel mogelijk, maar dan moet AF-C ingeschakeld zijn.
Ook heeft de doorzichtige spiegelconstructie als voordeel dat er geen zogeheten black-out optreedt bij het nemen van foto's. In principe zijn subjecten dan beter te volgen, maar volgens een posting in het DPReview-forum wordt het tracken bemoeilijkt doordat de in de zoeker getoonde beelden licht zijn vertraagd, waardoor je achter de feiten aanloopt.
De 10fps-functie is dus helemaal niet getest? Dat vind ik wel jammer, aangezien het wel een van de hoofdpunten van deze camera is. De posting klopt trouwens wel, ik heb gisteren even met de A55V mogen spelen en geprobeerd een vliegtuig te volgen, dat ging erg lastig. En wat zijn subjecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Ik heb je vragen cq opmerkingen doorgegeven aan de reviewer maar kan niet garanderen dat hij snel reageert. Tot die tijd ga ik het stuk niet aanpassen aangezien het om zijn bevindingen versus die van Dpreview gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
We zijn nu een weekje verder. Is er al een reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-07-2024
Er zijn al de nodige aanpassingen geweest en de schrijver zal zo reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Aha, ik zie het inderdaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackTIE
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-09 10:01
PowerUp, sorry voor het late reageren, maar was een weekje weg zonder internettoegang.

Ik zal je punten een voor een behandelen.
1) Ik weet niet of het een bug is of dat het 'by design' is, maar de camera stelt ook continu scherp als de AF-S-stand wordt gekozen. Dat is conceptueel gezien nogal raar te noemen. Natuurlijk kan je handmatig scherpstellen via de MF-stand, maar het is in de videomodus dus niet mogelijk om alleen initieel scherp te stellen en dat daarna de focus ongemoeid wordt gelaten.

2) Dat was mij niet geheel duidelijk en wordt ook niet goed uitgelegd in de handleiding.

3) De continu-af tijdens de 10fps-modus was een grote misser. Dat stond ook gewoon in de handleiding, maar heb dat inderdaad niet zo uitputtend getest als DPReview. Overigens wordt nergens duidelijk of de 10fps een 'focus priority'- of 'speed priority'-modus is. Oftewel of dat bij elke foto eerst wordt gewacht op een focuslock-bevestiging van het af-systeem. Ook bij DPReview blijft dat onduidelijk. Helaas hebben we het A55V-testexemplaar niet meer in ons bezit om dat verder te testen.

4) Het probleem van de vertraging van het zoekerbeeld in de evf of op de lcd hadden leek ons in eerste instantie niet heel groot, maar daar hadden we meer testwerk aan moeten besteden, zo blijkt nu dus naderhand.

[ Voor 26% gewijzigd door blackTIE op 18-10-2010 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Jammer dat de camera inmiddels weer weg is, maar bedankt voor het commentaar en het aanpassen van de review :)
Pagina: 1