Corrupte pixels aan zijkant en onderkant?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endurance
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-09 21:46
Beste Tweakers,

bij het spelen van GTA San Andreas krijg ik te maken met vreemde pixels aan de rechter zijkant en de onderkant van het scherm. Het zijn een soort statische streepjes van (misschien nog geen) 1 pixel breed, van verschillende kleuren (hoofdzakelijk geel) en ook niet over de gehele zijkant en onderkant van het scherm zichtbaar. Ik zie ze alleen als ik daadwerkelijk in het actieve deel van het spel zit, bij het pauzemenu en dergelijke is het niet zichtbaar.

Bij het spelen van Postal 2 - Share The Pain heb ik hier aanvankelijk ook last van, alleen verdwijnen de lijntjes om het beeld vanzelf na een paar seconden in het spel, dus hier is het probleem minder.

Bij het spelen van Far Cry is het weer iets anders. Daar hangt het af van welke Render-mode ik gebruik. Ik heb hierover op internet slechts één geval gevonden die daar ook last van had, het ging dan meer om een soort gloed van 1 centimeter over de zijkant en onderkant van het scherm, die alleen zichtbaar was bij de Paradise en de Improved Render-modes. Bij Default was niets zichtbaar aan de rand en bij 'Cold' alleen weer die lijntjes... de persoon die dit ook had heeft verschillende drivers en catalysts geprobeerd, die helaas niet tot verbetering hebben geleid, dus ik denk niet dat ik daarmee het probleem kan verhelpen. Bovendien heb ik veel moeite gehad met het vinden van goede drivers en een geschikte catalyst (ben blijven steken bij 5.12), die stabiel werkt voor mijn relatief nieuwe kaart voor dit oude systeem (zie hieronder)

Ik heb er geen last van in windows en dergelijke, alleen tijdens (vooralsnog) deze games, tijdens het spelen.

Via Google en deze website vind ik helaas niets gerelateerds, dus ik hoop dat jullie misschien een idee hebben wat er mis zou kunnen zijn. Ik kan alvast verklappen, het ligt niet aan de voeding of koeling, want dan zou ik toch echt wat meer problemen moeten hebben dan die lijntjes, lijkt mij. De kaart is verder schoon.

Hier mijn specs:

Dell Dimension 8250
Windows XP Pro SP3
2,8 Ghz, 533Mhz FSB
Samsung RDRAM 1 GB PC1066
Sapphire Radeon X850XT (driver weet ik niet precies, zat bij catalyst 5.12 als het goed is)
Scherm: IIyama ProLite 82403WS (24"),
DirectX 9.0c

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen, het is behoorlijk irritant, vooral tijdens San Andreas :P
Ik zal zelf verder nog even wat experimenteren met grafische instellingen (AF en AA enzo...Mipmapfunctie), maar ik betwijfel of ik het daarmee kan verhelpen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Tja, als je een 6 jaar oude computer hebt, met daarop nog de drivers van 6 jaar geleden, vind je het dan gek dat je problemen ondervindt bij het spelen van meer recente games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:38
het zijn dus geen dode pixels, zoals hierboven al word gezegd, het is dus een goed idee om je computer eens te voorzien van de nieuwste drivers en bios en, indien je hardware nog even schoon en stofvrij te maken(misschien wel een temperatuur probleem ?)

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik weet niet of het geheel hetzelfde is/was, maar ik heb in het verleden ook iets gelijkaardig en vreemd gehad. Het was over de bijna gehele breedte/hoogte van het scherm een enkele rij/kolom pixels die verschillende kleuren hadden. Het vreemde was dat indien ik een screenshot nam, die pixels daar niet zichtbaar waren maar als ik me niet vergis daar de screenshot transparant was. Ik had dit indertijd bij het eerste FEAR spel en/of bij een NFS versie (underground1 of zoiets) en alleen daar, andere spellen niet. Kwa hardware was er wel geen overeenkomst, het was op een AMD pc met een nvidia 6800le op een Samsung 710T (17").

Maar wat doet hij als je een screenshot van het spel neemt als het probleem optreed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endurance
@Reepje, ik vind het niet helemaal gek natuurlijk, maar ik heb ongeveer 6 verschillende drivers en catalysts gebruikt, van versie 5.5 (die bij de cd zat) tot de laatste 9 of 10nogwat. En bij allemaal kreeg ik steeds problemen tijdens 3D-applicaties, voornamelijk rare tunnels bij GTA SA en dergelijke, Audiosurf wilde helemaal niet starten...(heb toen nog enorm veel uitgezocht over fastwrite en waarom op de een of andere manier write to AGP altijd uitstaat terwijl het bij de auto-detect functie van catalyst hij juist wel aan staat, maar na reboot van de pc staat ie weer uit...)

@gekke-gerrit: Ik heb gekeken wat voor bios-updates mijn pc allemaal zou kunnen krijgen, maar nergens stond iets gerelateerds met grafische elementen, die relevant waren voor mijn problemen.
Ik was eigenlijk allang blij dat alles uiteindelijk überhaupt werkte zonder problemen, behalve dan die pixelranden...
Het is een tweedehands kaart, dus wellicht heeft het probleem toch te maken met stof of iets dergelijks...wel vind ik het vreemd dat ie het dan bij ieder spel weer anders doet en bij sommige spellen helemaal niet...ik zal het eens checken...wat temperatuur betreft heb ik intensief getest met AtiTool en in combinatie met 3dMark en Far Cry, en de temperatuur is nooit lager dan 37 en nooit hoger dan 70...dus dat zou gewoon prima moeten zijn...niet ideaal, maar verder ook niet problematisch...

@kluyze, ik heb een screenshot gemaakt, en de gewraakte pixels onder en rechts waren als bmp in Paint wel zichtbaar, maar niet zo sterk dan wanneer ik ze in het spel zie, het leek inderdaad ook transparant. Ik heb daarna een paar foto's gemaakt van het scherm waarop de pixels wel heel duidelijk te zien zijn. Ik heb ze in een zip gedaan in onderstaande link:

https://www.yousendit.com/download/ZGJkckhheFhveFB2Wmc9PQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op paint zichtbaar?

in dat geval:
a) RAM van je videokaart stuk
b) driverprobleem

het lijkt mij een slim idee om even een revente driver van http://game.amd.com af te trekken :)
5.12 stamt nog uit de middeleeuwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Endurance
Nou, het lijkt erop dat ik het heb opgelost! De oorzaak is nog niet 100% duidelijk, maar het had volgens mij te maken met het feit dat ik mijn gpu core en mem beide 20mhz had overgeklokt. Ik denk dan peuter ik er nog net iets meer uit, kan vast geen kwaad. En dat ging dus een week of wat goed tot aan een aantal dagen geleden blijkbaar. Anderzijds zou het kunnen liggen aan de Catalyst-functie 'Alternate Pixel Center'. Hoe ik er achter gekomen ben:

Ik zag in san andreas dat de pixellijntjes versprongen van patroon en locatie (wel nog steeds aan de rand), nadat ik in het spel met de frame limiter had gespeeld. Daarnaast constateerde ik dat de beeldverversing heel vaag zichtbaar was. Ik dacht daar moet dus meer achter zitten. Ik heb toen Simcity 4 opgestart, een spel waarbij ik specifiek kon aanvinken of ik via software of hardware de videoversnelling wil doen. Bij software ging het prima, niets aan de hand met het spel. Toen ik echter de hardwareversnelling koos, kreeg ik diezelfde lijntjes weer terug, alleen dit keer bleven ze kort tot soms minutenlang staan op het scherm wanneer ik ging scrollen over het landschap....

Dit leken me dus meer artifacts/tearing dan iets anders, dus toen ben ik met de atitool en de catalyst dingen gaan wijzigen, alles waarover ik vermoeden had dat het er mee te maken kon hebben. Ik heb eerst 'alternate pixel center' uitgezet, toen AF verlaagd en mijn core en mem weer op de standaardsnelheid gezet. Toen ik daarna Simcity en San Andreas ging spelen had ik er geen last meer van. Nadat ik vervolgens AF weer op 16 had gezet, heb ik san andreas opgestart en heb een aantal snelle rondjes op de snelweg gereden, burnouts gemaakt, en dan met frame limiter zowel aan als uit. Helemaal niets te zien. Atitool registreerde over de hele sessie temperaturen tussen de 40 en de 64 graden dus dat was ook goed...

Het ligt dus of aan die alternate pixel center, of aan het feit dat ik had overgeklokt...in het laatste geval zeg ik, banaal maar waar (schaamt zich lichtjes....) :D :P

@darkstone, mijn pc is ook uit de middeleeuwen, plus ik speel spellen van voor 2006, dus wat dat betreft zijn driver-updates niet noodzakelijk lijkt me...maar goed je weet natuurlijk nooit, alleen als ik me bedenk hoeveel moeite het heeft gekost om de kaart uberhaupt goed te laten functioneren met 3D-spellen, ben ik blij dat ik nu iets heb dat stabiel is :P

Toch bedankt voor jullie hulp jongens! :)

UPDATE: het lag niet aan het overclocken. Het kwam puur door de functie 'alternate pixel center'. Ik heb overigens nog een temperatuurcheck gedaan, ook bij het overclocken wordt na intensief gamen de 65 niet gehaald. 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Endurance op 13-10-2010 04:10 ]

Pagina: 1