Ik heb Postfix op mijn linux server (Debian 5.0) geïnstalleerd en gebruik Dovecot voor authenticatie, nu heb ik echter bij het verzenden van mails het volgende probleem, ze blijven soms in de mail queue hangen.
In de mail.log krijg ik dan de volgende melding:
postfix/smtp[22001]: EF3F6E652: to=<***>, relay=none, delay=415, delays=395/0.01/20/0, dsn=4.4.3, status=deferred (Host or domain name not found. Name service error for name=*** type=MX: Host not found, try again)
Het gekke is dat soms echter wel werkt, zie hieronder:
postfix/smtpd[5245]: connect from ***[109.**.49.**]
postfix/smtpd[5245]: 1EE58E652: client=**[109.**.49.**], sasl_method=LOGIN, sasl_username=account
postfix/cleanup[5249]: 1EE58E652: message-id=<68ec11dda8f07b8de8ddbadd71134e64@109.**.49.**>
postfix/qmgr[2907]: 1EE58E652: from=<account@***>, size=1290, nrcpt=1 (queue active)
postfix/smtpd[5245]: disconnect from ***[109.**.49.**]
postfix/smtp[5245]: 0B2D6E37B: to=<***>, relay=ASPMX.L.GOOGLE.COM[74.125.77.27]:25, delay=3.5, delays=0.5/0.05/2.4/0.54, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 OK 1286748516 w15si9689026eeh.3)
De enige oplossing is om het hele systeem te rebooten met 'reboot', het opnieuw starten van de postfix en/of dovecot server heeft geen effect. Na een reboot werkt het een tijdje goed (lees: een paar minuten tot een paar uur) en daarna begint het 'Host or domain name not found'-verhaal weer.
Die foutmelding komt schijnbaar heel veel voor want er zijn een heleboel fora waar 'oplossingen' aangedragen worden, echter gaat het bij alle gevallen die ik gezien heb om een permanente foutmelding, niet eentje die tijdelijk op te lossen is met een reboot.
Hieronder de wijzigingen die ik aan de standaardconfiguratie heb gemaakt.
Aan /postfix/main.conf heb ik de volgende regels toegevoegd:
smtpd_sasl_type = dovecot
smtpd_sasl_path = private/auth
smtpd_sasl_auth_enable = yes
smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, permit_sasl_authenticated, reject_unauth_destination
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
In dovecot.conf heb ik de volgende regel gewijzigd:
#disable_plaintext_auth = yes
naar
disable_plaintext_auth = no
En auth default vervangen door:
auth default {
mechanisms = plain login
passdb pam {
}
userdb passwd {
}
socket listen {
client {
path = /var/spool/postfix/private/auth
mode = 0660
user = postfix
group = postfix
}
}
}
auth default2 { .. et cetera
Ik heb geprobeerd om over een andere port te verzenden (ik dacht dat de port misschien geblokt zou worden door de isp) door in postfix/master.cf het volgende aan te passen:
service type private unpriv chroot wakeup maxproc command + args
#smtp inet n - - - - smtpd (# toegevoegd om niet te verzenden over port 25)
26 inet n - n - - smtpd (hele regel toegevoegd)
Daarnaast heb ik de server volledig opnieuw opgezet met enkel de broodnodige packages, zodat er geen conflicten zouden zijn, eerst had ik natuurlijk een volledig gemodificeerde 'fantastische' configuratie, dus ik dacht dat het misschien daar aan lag.. helaas.
Volgens de meeste fora is het een DNS probleem, echter werkt het soms wel, dus ik heb het idee dat dat het niet kan zijn.
Potentiële oplossingen zijn dan ook van harte welkom!
In de mail.log krijg ik dan de volgende melding:
postfix/smtp[22001]: EF3F6E652: to=<***>, relay=none, delay=415, delays=395/0.01/20/0, dsn=4.4.3, status=deferred (Host or domain name not found. Name service error for name=*** type=MX: Host not found, try again)
Het gekke is dat soms echter wel werkt, zie hieronder:
postfix/smtpd[5245]: connect from ***[109.**.49.**]
postfix/smtpd[5245]: 1EE58E652: client=**[109.**.49.**], sasl_method=LOGIN, sasl_username=account
postfix/cleanup[5249]: 1EE58E652: message-id=<68ec11dda8f07b8de8ddbadd71134e64@109.**.49.**>
postfix/qmgr[2907]: 1EE58E652: from=<account@***>, size=1290, nrcpt=1 (queue active)
postfix/smtpd[5245]: disconnect from ***[109.**.49.**]
postfix/smtp[5245]: 0B2D6E37B: to=<***>, relay=ASPMX.L.GOOGLE.COM[74.125.77.27]:25, delay=3.5, delays=0.5/0.05/2.4/0.54, dsn=2.0.0, status=sent (250 2.0.0 OK 1286748516 w15si9689026eeh.3)
De enige oplossing is om het hele systeem te rebooten met 'reboot', het opnieuw starten van de postfix en/of dovecot server heeft geen effect. Na een reboot werkt het een tijdje goed (lees: een paar minuten tot een paar uur) en daarna begint het 'Host or domain name not found'-verhaal weer.
Die foutmelding komt schijnbaar heel veel voor want er zijn een heleboel fora waar 'oplossingen' aangedragen worden, echter gaat het bij alle gevallen die ik gezien heb om een permanente foutmelding, niet eentje die tijdelijk op te lossen is met een reboot.
Hieronder de wijzigingen die ik aan de standaardconfiguratie heb gemaakt.
Aan /postfix/main.conf heb ik de volgende regels toegevoegd:
smtpd_sasl_type = dovecot
smtpd_sasl_path = private/auth
smtpd_sasl_auth_enable = yes
smtpd_recipient_restrictions = permit_mynetworks, permit_sasl_authenticated, reject_unauth_destination
smtpd_sasl_security_options = noanonymous
In dovecot.conf heb ik de volgende regel gewijzigd:
#disable_plaintext_auth = yes
naar
disable_plaintext_auth = no
En auth default vervangen door:
auth default {
mechanisms = plain login
passdb pam {
}
userdb passwd {
}
socket listen {
client {
path = /var/spool/postfix/private/auth
mode = 0660
user = postfix
group = postfix
}
}
}
auth default2 { .. et cetera
Ik heb geprobeerd om over een andere port te verzenden (ik dacht dat de port misschien geblokt zou worden door de isp) door in postfix/master.cf het volgende aan te passen:
service type private unpriv chroot wakeup maxproc command + args
#smtp inet n - - - - smtpd (# toegevoegd om niet te verzenden over port 25)
26 inet n - n - - smtpd (hele regel toegevoegd)
Daarnaast heb ik de server volledig opnieuw opgezet met enkel de broodnodige packages, zodat er geen conflicten zouden zijn, eerst had ik natuurlijk een volledig gemodificeerde 'fantastische' configuratie, dus ik dacht dat het misschien daar aan lag.. helaas.
Volgens de meeste fora is het een DNS probleem, echter werkt het soms wel, dus ik heb het idee dat dat het niet kan zijn.
Potentiële oplossingen zijn dan ook van harte welkom!