• ZNMarc
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-10-2020
Ik ben me dus al een tijdje aan het verdiepen in het overclocken. Ik heb zelf een Asus p5b moederbord en die blijken zeer goed te zijn om mee te overclocken. Alleen ik weet nog niet zeker of ik het snap.

Dus eerst even mijn systeem:
Asus P5B
Intel Q9400
XFX GTS250
Kingston HyperX 4GB DDR2-1066 CL5 kit
OCZ SLI XTC 2GB DDR2-1066 CL5 kit
Samsung Spinpoint T166 500GB SATA2

Ok, nu weten jullie waarmee ik ga overclocken.

Op deze 'pagina' van de BIOS is het meeste te doen volgensmij. De CPU frequency is de FSB en het beste is om die gelijk te laten lopen met de DRAM frequency. Maar aangezien mijn RAM 1066MHz (delen door 2 = 533MHz?), kan ik deze op auto laten staan. Dus wat ik nu eigenlijk dus moet doen is m'n CPU frequency verhogen tot hij instabiel wordt, en daarna m'n VCore iets omhoog bregen tot hij weer stabiel loopt. En dan gaat m'n DRAM frequency automatisch en zonder problemen mee tenzij ik boven de 533MHz kom met m'n CPU frequency.

Dit is wat ik denk dat ik moet doen, ik hoop natuurlijk dat het klopt, maar als het niet zo is mogen jullie me natuurlijk corrigeren.

• crcialballistix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-02-2018
heb je geen jumpers op je mobo voor je ram op een lagere divider te zetten? (nog lager dan in de bios)

ik op myn asrock&asus wel, normaal kun je 5:4 draaien of 1:1 zou ook al goed zijn

Ik heb ook 533mhz DDR2 van ocz en draaien hier op 2.04V @ 18-5-5-5 op 800Mhz, heb ze al tot 2.37V gegeven op 1000+mhz maar boven de 2.1-2.2 zou ik zonder koeling niet gaan.

DRAM FREQ: Zolaag mogelijk? hehe
Mem voltage : +-2.0V
Cpu vcore : + 0.1V (temps?)
Nbvcore: stapje hoger(temps?)

[Voor 75% gewijzigd door crcialballistix op 10-10-2010 16:49]

http://specs.tweak.to/18156

• ZNMarc
crcialballistix schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 16:40:
heb je geen jumpers op je mobo voor je ram op een lagere divider te zetten? (nog lager dan in de bios)

ik op myn asrock&asus wel, normaal kun je 5:4 draaien of 1:1 zou ook al goed zijn
Volgensmij niet, hoe zien die eruit?
Ik heb ook 533mhz DDR2 van ocz en draaien hier op 2.04V @ 18-5-5-5 op 800Mhz, heb ze al tot 2.37V gegeven op 1000+mhz maar boven de 2.1-2.2 zou ik zonder koeling niet gaan.

DRAM FREQ: Zolaag mogelijk? hehe
Mem voltage : +-2.0V
Cpu vcore : + 0.1V (temps?)
Nbvcore: stapje hoger(temps?)
Ik wil vooral m'n CPU overclocken, want die draait nu op 2,6 GHz met een multiplier van 8. Dus een FSB van 333? Dit terwijl m'n RAM veel sneller kan maar ik m'n CPU en RAM het liefst 1:1 heb lopen. Dus die kan ik gewoon op auto laten neem ik aan terwijl ik m'n CPU wel gewoon overclock?

En misschien een domme vraag, maar CPU frequency is toch hetzelfde als FSB?

• crcialballistix
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-02-2018
jep cpu freq = fsb..
en over die jumpers.. laat maar, je hebt die niet nodig, ik had je vraag verkeerd gelezen
1]Welke koeler gebruik je op de processor?
2]Wat zijn je temperaturen? Idle & load

voor je begint..

[Voor 28% gewijzigd door crcialballistix op 10-10-2010 18:40]

http://specs.tweak.to/18156

• ZNMarc
crcialballistix schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 18:38:
jep cpu freq = fsb..
en over die jumpers.. laat maar, je hebt die niet nodig, ik had je vraag verkeerd gelezen
1]Welke koeler gebruik je op de processor?
2]Wat zijn je temperaturen? Idle & load

voor je begint..
1] Ik heb nu nog de stock koeler, maar binnenkort de scythe mugen 2 en ook een antec nine hundred two. Optimale koeling dus.
2] Mijn temps idle zijn nu rond de 40 graden en load 70 tot 80. Ik ga dus pas overclocken als ik mijn nieuwe spullen binnen heb.

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee