• lloyds
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 20-11-2010
Mijn oude Dell Inspiron 5100 wilde opeens niet meer Windows opstarten. (Scherm blijft zwart) Via usb kon ik Ubuntu installeren en dat werkt prima.

Het ligt niet aan de harddisk zelf - heb nl. andere harddisks geprobeerd.

Vraag is dus wat er aan de hand kan zijn.
En zou een bios update kunnen helpen? (moet kennelijk middels windows helaas)

• XeNeRgY
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Misschien gewoon je Windows opnieuw installeren of repareren? Grote kans dat Windows dan ook weer op zal starten.

[Voor 40% gewijzigd door XeNeRgY op 10-10-2010 15:20]

• MicGlou
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22:08
Veel te weinig info om er maar ook iets zinnigs over te zeggen...

• lloyds
Helaas, herinstalleren werkt niet. Zodra de win installatie de harddisk probeert te beschrijven geeft deze in een foutmelding aan dat de disk kapot zou zijn.
En dat is dus niet het geval.
Meer info nodig? Zoals?

• rscheper
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 22:08
Hm.. misschien een domme vraag, maar wat krijg je te zien? Wel het logo met de laadbalk van Windows?

Btw, gaat het om XP?

• marcop23
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:30
Heb jij die Ubuntu ook echt geinstalleerd? Of alleen van de USB stick gestart? Ubuntu kan namelijk ook in de Live modus gestart worden, dan start je zonder iets te installeren. En hoogstwaarschijnlijk kan een BIOS update ook gewoon met een externe floppy drive (tegenwoordig ook steeds vaker met een usb stick) direct vanuit het BIOS.

• lloyds
Die Ubuntu heb ik echt geinstalleerd. Bij het opstarten kan ik ubuntu kiezen en deze start normaal.
Als ik echter Windows (XP) kies dan krijg ik een zwart scherm,

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wat gebeurt er als je de bootloader van Ubuntu verwijdert?

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• lloyds
Al voordat ik grub had geinstalleerd kon ik windows niet booten. Dat lijkt me niet anders te zullen zijn. Of denk je toch van wel? (En ifso: hoe doe ik dat?)

• Borromini
  • Registratie: januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Er zijn gevallen bekend waarbij een Linux-bootloader installatie-CD's van Windows in de war brengt. Maar als het daarvoor al niet functioneerde...

Kan je niet Windows booten en op F8 drukken terwijl je windows selecteert, dan krijg je de optie om in Safe Boot mode op te starten. Die is wat guller met info, hopelijk kan je daar iets uit opmaken.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• lloyds
Helaas kan ik dan niet op F8 drukken: het zit namelijk onmiddelijk vast.

• sphere
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 14-09 10:38

sphere

Debian abuser

Hoeveel nut heeft het nog om Windows te willen booten als je ubuntu hebt geinstalleerd? Of had je nog een vrije partitie? Ik zou de disk eruit pulken, in een desktop hangen, data redden en herinstalleren.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• lloyds
Data redden via een desktop? Ik kan de windows data gewoon benaderen via Ubuntu.
Vraag me niet waarom ik windows wil kunnen gebruiken - ik wil het gewoon :)
Bovendien ben ik nieuwsgierig hoe dit kan.

• EoG
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 19-08 20:46

EoG

BOFH

Hoe staat je Sata-Operation ingesteld in de BIOS? Windows installaties willen daar nog wel eens een 0x7B stop op geven :)

• Kompaan
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 30-04 22:44
EoG schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 08:49:
Hoe staat je Sata-Operation ingesteld in de BIOS? Windows installaties willen daar nog wel eens een 0x7B stop op geven :)
Goeie! kan overigens ook een andere BIOS optie zijn waardoor Windows (moeilijk/het niet) doet, bijvoorbeeld ook APIC veranderen na Windows installatie geeft problemen.

• lloyds
Het is een oudere laptop - dus IDE
De bios is nogal oud en heeft weinig opties.
Een flash zou middels windows moeten...
De repair-optie van de windows-cd (via usb omdat de cd-drive niet werkt ook, eerder al defect) geeft kennelijk geen mogelijkheid om de bios flash te draaien.

Iemand nog suggesties?

[Voor 80% gewijzigd door lloyds op 12-10-2010 23:41]

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee