• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 23:27
Ik heb hier een laptop staan: een Clevo M57RU. Daarin zit een 8800m GTX.

Ik heb hem hier staan omdat er sinds kort problemen zijn met het spelen van games op deze laptop. Games geven de melding dat de videokaart niet goed genoeg is.

Als ik kijk in apparaatbeheer, staat er een uitroepteken bij de videokaart: Dit apparaat is gestopt omdat er problemen zijn gerapporteerd (Code43).

Ik heb geprobeerd nieuwe drivers te installeren, drivers te verwijderen en vervolgens weer erop te zetten, etc etc. Maar zonder succes. Het uitroeptekentje blijft staan en games spelen blijft onmogelijk.

Ik begin te twijfelen of hij niet gewoon stuk is, maar dan zou ik toch geen beeld meer moeten krijgen? Want ik heb gewoon beeld, ook in volledige resolutie van 1920*1200...

Ik heb geprobeerd een Ubuntu live cd te starten, maar deze wil niet opstarten. Het ubuntu logo blijft op het scherm staan, zelfs na een half uur wachten.

Wat kan ik nu doen om het op te lossen? Een herinstallatie hou ik liever een beetje als laatste optie.

Laptop draait op Vista 64 bit. Temperatuur is in orde.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Helaas is het inmiddels wel bewezen dat de 8x00 serie (G84, G86 en G92) en alle daarop gebasseerde VGA kaarten (mobile en desktop) erg onbetrouwbaar zijn gebleken als het op levensduur aankomt. Nvidia had op papier een mooie GPU serie de prestaties waren ook netjes, maar door een fabricagefout sterven al deze GPU's een vroege dood. Bij mijn 8400m waren driver problemen ook de voorbode, gevolgd door een zwart scherm met heel dunnen gekleurde horinzontale lijnen. Dit zijn eigenlijk wel de meest voorkomende sympthomen.

Je kunt jouw leverancier er op aan spreken (ook als je officieel geen garantie meer hebt), veel fabrikanten bieden namelijk extra garantie. Overigens heeft het niets met garantie te maken en zou de leverancier ten alle tijden moeten repareren of vergoeden, maar in je recht staan en krijgen zijn twee heel verschillende werelden. ;) Meer info is ook hier te vinden: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Als laatsts poging zou je toch nog een herinstall van de laptop kunnen proberen, maar ik ben toch bang dat je gewoon getroffen bent door het Nvidia debakel. Mocht het er op aan komen en je moet een andere laptop kopen, ga dan opzoek naar een laptop met ATi/AMD GPU, want het is nog helemaal niet zeker dat Nvidia op dit moment zijn produktieproces inmiddels op orde heeft. Gelukkig heeft ATi/AMD dan ook heel mooie alternatieven. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/