'Schone' 9 volt voor gitaareffecten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-07 12:31

JAMF

010 the number of the best

Topicstarter
Probleem:

Ik ben mijn gitaareffecten beter aan het inbouwen in een kistje (was enorme plank met veel loze ruimte)

Nadeel van een kleiner kistje is dat alle adapters er niet in kunnen en ik ook geen zin heb in een verdeelblok met een straat adapters los op de grond.

Mijn oplossing en waarom ie niet werkt

Men neme een laboratorium voeding van 3 amp continue en 5 amp piek stelt het beestje in op 12 volt =
meerdere snoertjes eraan en naar de diverse effecten.
Helaas gaan sommige effecten ruisen en brommen als ze met meerdere op 1 voeding staan. Je zou zeggen een Fuzz die ruist, dat hoort toch - Niet op de manier zoals ik het mooi vindt.

Waar naar op zoek

Een schakeling waar je aan de ene zijde 12 v. = insteekt en aan de andere zijde meerdere 'schone' 12 volt aansluitingen uitkrijgt.

Vraag

Hoe heet dit principe (galvanische scheiding ?? - GINMF (Google is not my friend)
Is dit te koop (als je weet hoe het heet tenminste)
Kun je het eenvoudig maken ? * JAMF kan wel solderen en een gatenprintje bedraden
Kost 't ?

Ze kenne lulle wat ze willen, maar 12 wijven hebben 24 billen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:00

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Wat mij als eerste te binnen schiet is een simpele trafo (zonodig met netfilter) met afvlakking en daarachter een 7812 voor ieder effect. Fysiek is alles dan weliswaar aan elkaar geknoopt via ground, maar ieder effect heeft een eigen stabilisatie. Zal totaal enkele euro's kosten, een 7812 kost 0,60 of zo, daar nog een trafo, brugcel, elco bij en je bent klaar.
Testen met die labvoeding van jou is ook eenvoudig te doen en nog goedkoper natuurlijk, je hebt alleen een koelplaatje en die 7812 nodig.

[ Voor 16% gewijzigd door DeBolle op 10-10-2010 15:00 ]

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sibylle
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07-2023
kun je niet gewoon met condensators alles ontkoppelen?
En anders idd elk kanaal een eigen spanningsregelaar, maar dat lijkt me wel beetje overdreven :D

Ctrl+k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 20:58

BHQ

12 Volt? zijn het DIY bakkies?

Normaal draaien die dingen op 9 volt, met bijv. een OneSpot adapter heb je relatief schone stroom en kan je doorlussen met chainkabeltjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Jarpse schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 15:40:
12 Volt? zijn het DIY bakkies?

Normaal draaien die dingen op 9 volt, met bijv. een OneSpot adapter heb je relatief schone stroom en kan je doorlussen met chainkabeltjes..
Je hebt helemaal gelijk, het gaat om 9 volt: op die voeding zit een schakelaar en die zit al jaren vast op 9 volt, alleen de opdruk geeft aan dat ie ook 12 v kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
Wat DeBolle suggereert gaat waarschijnlijk prima werken, want ik denk dat die effecten niet galvanisch van elkaar gescheiden hoeven te zijn.

Als je wel echt galvanische scheiding wilt kun je bijvoorbeeld 3 trafo's, gelijkrichting etc. nemen of je kunt een DC-DC converter pakken.
Bijvoorbeeld deze tracopower TMA 0512S.
Je hebt hier dan drie van nodig. Deze hebben een scheiding van 1kV, ik dacht dat galvanische scheiding officieel vanaf 4kV(?) was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363102

Om al je pedalen echt 100% brom/ruisvrij te krijgen, zal je toch echt moeten zorgen dat elk pedaal een compleet gescheiden voeding krijgt. Er zijn op conrad en dergelijke genoeg trafotjes te vinden die 2x 9v produceren en dus 2 pedalen op kunnen.

Edit: lees net dat het van 9v dc naar 2x9v dc moet. Mijn inziens lijkt het handiger om gewoon van 230 naar 12/9v te gaan. Er zijn genoeg projectjes op internet te vinden voor zulk soort voedingen.

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 363102 op 10-10-2010 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

the real JAMF schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 16:23:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, het gaat om 9 volt: op die voeding zit een schakelaar en die zit al jaren vast op 9 volt, alleen de opdruk geeft aan dat ie ook 12 v kan
Kijk dan eens naar een OneSpot. Veel pedaaltjes kunnen gewoon aan elkaar gechained worden en voor de 'bokkende' pedaaltjes pak je gewoon een 2e, die dingen nemen toch maar.. een socket in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-07 19:59

mux

99% efficient!

Een galvanische scheiding gaat je geen moer helpen, want waar jij last van hebt is dat de voeding de piekbelasting niet aankan (en dan inzakt naarmate er stroom wordt getrokken, wat in amplitude-vervorming op je signaal resulteert). Je hebt een zwaardere voeding nodig, of als je die niet kunt vinden, aparte voedingen voor je effecten.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Of dat. Thomann heeft iirc eigenmerk spul wat hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 363102

Jarpse schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 17:28:
[...]

Of dat. Thomann heeft iirc eigenmerk spul wat hetzelfde doet.
Nee, dat lijkt wel zo, maar daar zijn de outputs niet van geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Leuk ding, alleen een beetje overkill voor zolderkamer hobby-gebruik

Ga het, denk ik, eens zoeken in de miniatuur adapters (zag op conrad dingetjes die bijna net zo groot zijn als een eurostekker en toch soms 1,5 amp eruit persen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
Jarpse schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 17:01:
[...]

Kijk dan eens naar een OneSpot. Veel pedaaltjes kunnen gewoon aan elkaar gechained worden en voor de 'bokkende' pedaaltjes pak je gewoon een 2e, die dingen nemen toch maar.. een socket in ;)
1spot levert 1700mA voor 20 (!) pedaaltjes
ssj3gohan schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 17:05:
Een galvanische scheiding gaat je geen moer helpen, want waar jij last van hebt is dat de voeding de piekbelasting niet aankan (en dan inzakt naarmate er stroom wordt getrokken, wat in amplitude-vervorming op je signaal resulteert). Je hebt een zwaardere voeding nodig, of als je die niet kunt vinden, aparte voedingen voor je effecten.
Mijn 3 amp voeding is te licht ?? als die 1 spot met 1,7 amp , 20 pedaaltjes kan voeden, zal ik met een 3 amp voeding toch wel een Wah , tubescreamer en multieffectbakje aan kunnen duwen ?

Sibylle schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 15:39:
kun je niet gewoon met condensators alles ontkoppelen?
En anders idd elk kanaal een eigen spanningsregelaar, maar dat lijkt me wel beetje overdreven :D
Condensator ? Parallel of in serie en hoeveel uF ?
Dit lijkt me een goedkope optie om te proberen

[ Voor 28% gewijzigd door JAMF op 10-10-2010 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3xhaas
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09-2024
the real JAMF schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 17:39:
[...]

Leuk ding, alleen een beetje overkill voor zolderkamer hobby-gebruik

Ga het, denk ik, eens zoeken in de miniatuur adapters (zag op conrad dingetjes die bijna net zo groot zijn als een eurostekker en toch soms 1,5 amp eruit persen)
Dat zijn vaak geschakelde voedingen en als die niet helemaal goed zijn dan zul je waarschijnlijk ook niet heel blij met het resultaat zijn.

Meest veilige optie is zoals eerder gemeld 230V>xV trafo gelijkrichten en daarna een voltage regulator.
Ik kan me nog steeds moeilijk voorstellen dat die kanalen echt gescheiden moeten zijn, maar als je dat zeker weet zul je dan drie trafo's moeten gebruiken. (bv 230V>2x9V + 230V>9V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je hebt last van aardlussen, dat probleem ontstaat wanneer je veel pedalen (of andere apparatuur, bij hifi-apparatuur ontstaat het ook wel eens) aan dezelfde voeding hangt en dan ook nog onderling met elkaar verbind met patchkabels. Doordat alle ground-leidingen aan elkaar hangen via de patchkabeltjes en voedingskabels ontstaat aardlussen. De aardlussen pikken als een soort antenne storingen op van het 230V-net en daardoor hoor je dus die 50 Hz brom.

Dat je voeding te zwak is is onzin, een gitaareffect gebruikt hooguit 100 mA.

Kijk hier eens: http://www.geofex.com/Article_Folders/Spyder/spyder.htm
Hierop wordt het hele aardlus-verhaal uitgelegd en er staat ook een oplossing, in dit geval dus door gebruik te maken van meerdere kleine trafo's met daarachter steeds een eigen gelijkrichter, afvlakking en spanningsregelaar. Uiteraard hoef je er niet (zoals in dat artikel) 8 te maken en het is ook niet altijd nodig om elk effect op z'n eigen voeding te zetten. Delays, chorussen etc. kunnen meestal zonder problemen aan dezelfde voeding maar pedalen die met versterking werken (distortion, fuzz, compressors) kan je beter van elkaar scheiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAMF

JAMF

Topicstarter
JER00N schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 19:58:

[knip]

Kijk hier eens: http://www.geofex.com/Article_Folders/Spyder/spyder.htm
Hierop wordt het hele aardlus-verhaal uitgelegd en er staat ook een oplossing, in dit geval dus door gebruik te maken van meerdere kleine trafo's met daarachter steeds een eigen gelijkrichter, afvlakking en spanningsregelaar. Uiteraard hoef je er niet (zoals in dat artikel) 8 te maken en het is ook niet altijd nodig om elk effect op z'n eigen voeding te zetten. Delays, chorussen etc. kunnen meestal zonder problemen aan dezelfde voeding maar pedalen die met versterking werken (distortion, fuzz, compressors) kan je beter van elkaar scheiden.
Ziet er niet al te moeilijk uit, ga eens shoppen bij Conrad of Dil, kijken of het goedkoper is dan een aantal stekkeradapters

Is een computervoeding met een paar 12 v lijnen niet bruikbaar ? (en dan terugzetten naar 9 volt met die 78L9 uit die spyder setup ?

[ Voor 7% gewijzigd door JAMF op 11-10-2010 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-07 05:51
is het gewoon niet makkelijker om in de lengte van je effectenbak een (gesloten) bakje te maken (die van boven open kan) om daar een stekkerblok in te lijmen met de benodigde voedingen? vervolgens laat je daar een powercon ingaan voor de stroom...en klaar

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

Pagina: 1