Toon posts:

Tip31 Transistor aansluiten ?

Pagina: 1
Acties:

• Piet bel
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09-09 18:02

Piet bel

Digital age pioneer

Topicstarter
Hallo,

Afgelopen week zat ik een beetje op internet te browsen en kwam ik het volgende schema tegen;

Dit is een schema, zodat de ledjes 'knipperen' op de beat van de muziek.
Nou wou ik dit schema op het volgende aansluiten:

Maar omdat mn jackplug al in gebruik is, leek het mij dat je inplaats van de jackplug draden, de tip31 Transistor ook wel gewoon op je speakers aan kon sluiten.
Alleen weet ik niet zeker of dat het geval is, vandaar dat ik het hier vraag.
en, als dit kan; waar haal ik dan mijn gnd vandaan?

Is er meer info nodig om deze vraag te beantwoorden, laat het me dan ook fn weten :P

sorry btw voor de 1337 schema's (A)

Techjunk & gadgetfreak

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 15:09

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

AUD > EL

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• 3xhaas
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:48
Je kunt in plaats van de jack plug inderdaad ook de speaker gebruiken.
Verder zou ik nog wel even een weerstand in serie met je LED's plaatsen anders gaan die waarschijnlijk vrij snel stuk.
Ook heb je op zich geen transistor nodig die 3A kan verstoken. Een normale LED verbruikt meestal zo'n 20mA.
De weerstand die je nodig hebt is: R = 12-4*Uled)/Iled , waarbij R de weerstand is, Uled de forward drop voltage (staat in datasheet LED, meestal ergens tussen 1,5 en 2,3V) en Iled de forward current is (staat ook in datasheet).
Als transistor kun je dan een BC546 pakken welke waarschijnlijk een stuk goedkoper (€0,10 ofzo) en beter verkrijgbaar is.

• mad_max234
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zou dit niet rechtstreeks op een speaker aansluiting aansluiten, ken de tip31 niet, maar uit een speaker lijn komt redelijk wat voltage, denk veel meer dan in hoofdtelefoon aansluiting en je dus de boel gaat opblazen. Is puntje wat je even moet uitzoeken.

Denk dat je het beste eerst het signaal kan verzakken en filteren op frequentie(bass, mid, high) die je wilt gebruiken, en dan pas door de versterkende transistor gooien waar de led op zijn aangesloten. En uiteraard weerstand voor de led en transistor.

Je kan de filters variabel maken zodat je het kan instellen.

Edit/

Zie dat de impedantie van hoofdtelefoon ook anders is dan die van de meeste speakers.

[Voor 7% gewijzigd door mad_max234 op 10-10-2010 17:08]

-Andere hobby- -

• Piet bel
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 09-09 18:02

Piet bel

Digital age pioneer

Topicstarter
3xhaas schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 16:24:
Je kunt in plaats van de jack plug inderdaad ook de speaker gebruiken.
Verder zou ik nog wel even een weerstand in serie met je LED's plaatsen anders gaan die waarschijnlijk vrij snel stuk.
Ook heb je op zich geen transistor nodig die 3A kan verstoken. Een normale LED verbruikt meestal zo'n 20mA.
De weerstand die je nodig hebt is: R = 12-4*Uled)/Iled , waarbij R de weerstand is, Uled de forward drop voltage (staat in datasheet LED, meestal ergens tussen 1,5 en 2,3V) en Iled de forward current is (staat ook in datasheet).
Als transistor kun je dan een BC546 pakken welke waarschijnlijk een stuk goedkoper (€0,10 ofzo) en beter verkrijgbaar is.
Hmm, een aantal dingen gaan me iets boven de pet, maar ik kan het grotendeels snappen.
Omdat ik zelf nog nooit van transistors gehoord heb, en ik dit schema tegen kwam leek het me wel handig. een weerstand was ik sowieso al van plan om er tussen te zetten.
Verder, een BC546, doet deze hetzelfde als een Tip31 zou doen?

Techjunk & gadgetfreak

• mad_max234
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-06-2017

mad_max234

AMD Athlon II M320

Zal je in de datasheet moeten kijken wat het verschil is, maar als transistor je al niks zegt dan zal de datasheet je ook niks zeggen. Elke transistor heeft zijn eigen eigenschappen, ze doen wel allemaal het zelfde maar hebben eigenschappen die kunnen verschillen.

Verdiep je eerst in ohm law, dan ga dan kijken wat een transistor, weerstand, condensator is en doet, als je die basis dingen weet kan je langzaam aan simpele circuit beginnen. Is allemaal niet zo lastig als je maar basis weet, basis kennis kan je je binnen enkele uren/dagen eigen maken, je moet er wel even wat tijd insteken.

-Andere hobby- -

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee