Toon posts:

Stroom Ontstoring?

Pagina: 1
Acties:

• DamageInc.
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 23-09 08:35
Ik heb denk ik best wel last van een slecht stroomnet.
Geknetter en storing in audio-apparatuur en dat soort dingen...
Ik heb ook een hele nieuwe Plasma-TV die een vreemde hoge frequentie uitslaat,
niet zo hard en ook vooral als er veel wit in het beeld is.

Dezelfde TV zorgt ook voor een vreemd hoog rateltje in een koptelefoon
als ik deze via mijn hi-fi-installatie gebruik en als ik de TV uit zet dan stopt het ook.

En het scherm lijkt ook een lage frequentie te hebben, zeker geen 100 tot 600Hz.
Maar dan weet ik ook niet wat de normale frequenctie van dit scherm is.

Veel zal te maken hebben dat de TV jammer genoeg niet geaard aangesloten kan worden.

Maar ik vroeg me ook af of er speciale ontstorings-apparaten zijn?
Het liefst niet van die dure stekkerdozen van Monster Cable of iets dergelijks,
maar liever iets kleiners waar ik er een aantal voor meerdere plaatsen in huis kan kopen.

Zoals ik trouwens ook een computer en magnetron op hetzelfde stopcontact heb zitten.
Dan wel met de PC en alle apparaten erbij eerst op een aparte overspanningsbeveiligde stekkerdoos.
Maar als de magnetron aan gaat kan ik dat merken op de monitor, dit begint wat licht te knipperen.

Als er speciale ontstoringsapparaten zijn, werken die altijd
en is het altijd beter om ze voor de zekerheid te gebruiken?

(Dit gaat niet specifiek over audio dus, maar meer over algemene electriciteit voor apparaten in huis.
Dus sorry, ik wist niet precies waar ik het moest plaatsen.)

[Voor 6% gewijzigd door DamageInc. op 10-10-2010 01:01]

• centr1no
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 05-06 16:32
Is iemand anders eigenaar van je woning?
Zo ja, laat je huisbaas dan een fatsoenlijk stroomnet aanleggen.
Het is slecht voor je apparaten en nog brandgevaarlijk ook.
Als nee, dan zul je zelf moeten zorgen voor fatsoenlijke bekabeling.

De frequentie van je scherm heeft overigens helemaal niets te maken met je slechte stroomnet.

• Boudewijn
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ga gewoon eens meten ipv speculeren.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

• DamageInc.
centr1no schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:04:
Is iemand anders eigenaar van je woning?
Zo ja, laat je huisbaas dan een fatsoenlijk stroomnet aanleggen.
Het is slecht voor je apparaten en nog brandgevaarlijk ook.
Als nee, dan zul je zelf moeten zorgen voor fatsoenlijke bekabeling.

De frequentie van je scherm heeft overigens helemaal niets te maken met je slechte stroomnet.
Nee, het is een koophuis,

Maar ik weet niet waar ik moet beginnen, want ik weet zo niet wat waar uit komt qua bedrading enzo.

Ik bedoel trouwens ook niet dat het stroomnet beslist wat voor frequentie een scherm heeft.
Maar wel dat de knippering van het scherm veroorzaakt wordt doordat deze niet geaard is.
Ik vind het anders een erg lage verversing, erger dan een CRT-monitor van 75Hz of lager ofzo.

• DamageInc.
Boudewijn schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 13:33:
Ga gewoon eens meten ipv speculeren.
Wat moet ik meten dan?

Ik vraag me ook gewoon af of er specifieke apparaten voor stroomonstoring zijn.
Want het is duidelijk een zootje aan de apparaten te merken.
Zelfs bij apparaten die niet eens geaard kunnen worden.

• 195780
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 14-04-2013
Op verzoek verwijderd

• Camacha
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 03-07-2017

Camacha

Herder of bits.

DamageInc. schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 03:02:
Ik vraag me ook gewoon af of er specifieke apparaten voor stroomonstoring zijn.
Want het is duidelijk een zootje aan de apparaten te merken.
Zelfs bij apparaten die niet eens geaard kunnen worden.
Maar je probeert een oplossing te vinden voor een probleem dat je nog niet eens fatsoenlijk geconstateerd hebt. Je weet nu niet wat de onderliggende reden is van de problemen die jij ondervindt (en die mij ook nog helemaal niet duidelijk zijn trouwens), dus een oplossing zoeken is dan nog niet aan de orde.

Persuader of bytes.

• JvW
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 27-01 14:43

JvW

On my way home...

Je zegt dat e.e.a. niet geaard is aangesloten.... Dat lijkt me de eerste stap. Probeer eens met een geaarde aansluiting (desnoods even via een verlengkabel vanuit een wel geaard stopcontact) alles geaard aan te sluiten. Als dan je ellende weg is weet je wat je te doen staat.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:15
Ik weet dat mijn TV - en waarschijnlijk veel andere TV's ook, en ook het meeste van de andere AV-apparatuur bij mij thuis - niet geaard aangesloten is, en dat ook niet kan aangezien ze een simpele, platte, tweepolige stekker hebben.

Een aardaansluiting is dan ook niet bedoeld om de boel storingsvrij te maken, maar om te voorkomen dat er bij inwendige kortsluiting er spanning op metalen delen van de behuizing komt. Als je apparatuur geen metalen behuizing heeft, dan is een aardaansluiting volgens mij niet nodig.

Als alleen je TV problemen heeft, dan wordt het misschien tijd om de TV te laten repareren. Vooralsnog lees ik alleen maar over TV problemen (hoge pieptoon, ratel in koptelefoon, iets vaags met de verversingsfrequentie). Als andere apparatuur ook problemen heeft, dan zou het aan de 220V kunnen liggen. In dat geval - ook gezien de kennis van zaken - zou ik adviseren om een electricien langs te laten komen om de boel eens door te meten.

• Super®
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22-08-2014
Inderdaad. In principe is heel je audio-"afdeling" niet geaard. De reden is dat het simpelweg niet nodig is en omdat je als je eigenwijs bent en het wel doet bij het verbinden van meerdere apparaten een zogeheten ground-loop maakt.
Dat je TV piept heeft waarschijnlijk te maken met een schakelende voeding die in dat ding is geplaatst. Die willen nog wel eens een beetje piepen. Mijn oude TV deed dat ook. Ik denk dat als het probleem niet erger wordt, je met dure ontstoorders oid weinig/niks wint.
Dat van die ververssnelheid herken ik wel, maar alleen bij de toestellen van Panasonic. Die vind ik persoonlijk wat "onrustig", maar dat verschijnsel vertonen alle Panasonics die ik in mijn handen heb gehad. In de winkel zou je dat ook gezien moeten hebben.
Wat je zou kunnen proberen is om het geluid van je TV niet analoog, maar optisch met je set aan te sluiten. Aangezien je dan geen elektrische verbinding maakt, mag een goedkope voeding/aarding geen problemen opleveren. Zit die ratel dan nog steeds in je set, dan weet ik het niet meer.

Dan moet je aan de slag met elektriciens. Zelf meten wordt denk ik onmogelijk aangezien aardige apparatuur niet te betalen is en omdat je de gemeten resultaten waarschijnlijk niet eens/ zeer moeilijk kan interpreteren.

• vanaalten
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 16:15
Een hele simpele andere test: neem die TV eens mee naar iemand anders en sluit 'm aan. Heb je dezelfde problemen daar ook, dan ligt het dus niet aan de 220V.

Is even wat werk, maar als je de kosten van een electricien & voorrijkosten weet dan wil je dit vast wel eerst even uitproberen.

• Koeitje
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18:27

Koeitje

Back-up tiems now?

DamageInc. schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 01:00:
Dat met die plasma is normaal, dat doen alle plasma's in meer of mindere mate. Sommige zijn echt een stuk erger dan anderen (heb jij toevallig een Samsung?). Bij een aantal LG plasma's kan je het fixen door de schroeven wat strakker aan te draaien.

• Ossi
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 26-09 23:57
DamageInc. schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 01:00:
Zoals al eerder is vermeld is dit een probleem bij veel plasma's.
Wit beeld kost bij een plasma meer stroom dan een zwart beeld, ga je dus naar een film kijken waar veel sneeuw in zit, dan verbruik je meer stroom. Vanwege de prijzenslag moesten de voedingen ook steeds goedkoper worden vandaar de brom/hoog frequente piep.
Dezelfde TV zorgt ook voor een vreemd hoog rateltje in een koptelefoon
als ik deze via mijn hi-fi-installatie gebruik en als ik de TV uit zet dan stopt het ook.
Waarschijnlijk gewoon een slechte koptelefoonversterker in je tv... lijkt mij los te staan van het stroomnet.
En het scherm lijkt ook een lage frequentie te hebben, zeker geen 100 tot 600Hz.
Maar dan weet ik ook niet wat de normale frequenctie van dit scherm is.
Ik zie plasma's vaak ook trillen, 3D tv met shutterglasses zie ik ook flikkeren.
Staat dus ook los van je stroomnet :)
Maar ik vroeg me ook af of er speciale ontstorings-apparaten zijn?
Kijk eens in je omgeving of iemand een UPS heeft, dat zou ook moeten helpen.

Anyway, de meeste problemen die je merkt hoeven dus helemaal geen problemen te zijn.

• franssie
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 18:04

franssie

Save the albatross

Geen plasma TV is de beste oplossing, zelfs het agentschap telecom spreekt erover (en dat doen ze niet snel): http://www.agentschap-tel...ent/De-Staat-van-de-Ether

Dat dat op je audio apparatuur binnenkomt ligt, los van het feit dat plasma's letterlijk stoorzenders zijn, ook aan diezelfde audio apparatuur.

Ontstoren kan je doen door ferriet kernen om (al) je voedingskabels te klikken - te koop bij de betere electronica-onderdelen winkel of je moet een zendamateur in je vriendengroep hebben, die hebben ze meestal wel op vooraad.

Hier meer info en frustratie ;) http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?f=20&t=5773

[Voor 7% gewijzigd door franssie op 12-10-2010 12:25]

Keep Calm, Carry On Een goed Probleem komt nooit alleen | Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Fender Guitar, Gibson Guitar, Goddamn Guitar

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee