Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Blogs programeertalen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Sven_Vdb
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 16-10 08:34
Ik weet niet of het toegestaan is hier een vraag te stellen als deze. Indien niet kan dit topic altijd dicht.
Maar is het geen idee om een algemeen topic aan te maken waarin je verschillende blogs,sites kan vinden over een specifieke programmeertaal?

Ik ben nu veel met .Net bezig en lees daarom graag extra info over .NET
Maar er zijn veel blogs die een tijdje goed draaien en daarna gewoon dood zijn. We zouden zo een lijst kunnen samenstellen met sites met informatieve artikels.

• xehbit
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 27-05 22:22

<script>alert('Hello!)';</script>

• NMe
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 01:07

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

Waarom zou je een blog over een programmeertaal Řberhaupt nuttig vinden? Een taal leer je, en vervolgens kun je ermee werken. Het zijn de technieken die steeds vernieuwen, en die zijn grotendeels taalonafhankelijk. Je noemt zelf ook .NET en dat is ook geen programmeertaal, dat is een framework.

Verder, uit de FAQ: Het algemeen beleid #achteraf

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• Wolfboy
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Zie de FAQ voor wat nuttige links: Programming FAQ - .NET

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• RobIII
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 00:06

RobIII

DT Doktersteam / Moderator Devschuur«

^ Romeinse 3 ja!

:( Had net een hele post waarin ik aangaf dit topic wel oogluikend toe te willen staan onder voorbehoud dat het geen linkdump/opsomtopic moet worden dus dat ik graag bij elke link/blog graag een korte omschrijving zou zien. En daarin had ik ook een hele waslijst aan blogs die ik volg inclusief omschrijving gezet en toen ik bijna klaar was en wat blogtabjes ging sluiten etc heb ik klaarblijkelijk ook de post gesloten en de "undo closed tab" heeft me deze keer niet gered; ik keek tegen een blanco textarea aan.

Anyway; mijn standpunt is daarmee niet veranderd: Ik wil het wel even aankijken. Ikzelf doe een hoop interessante info op via blogs (en twitter ja twitter ja, even de juiste lui followen) en wie weet vindt iemand anders in mijn bloglijstje ook wel een handig of interessant linkje.

I call first dibs on:

Scott Hanselman
Voornamelijk ASP.Net en ASP.Net MVC. Geweldige gast om te zien in presentaties; vooral deze en deze zijn leuk, ook al beheers je de techniek of heb je de kennis al. Je vermaakt je kostelijk om naar die vent te luisteren of kijken.

Joel Spolsky
All-round blogger; niet (erg) taalspecifiek. En hoewel ik 't niet altijd met 'm eens ben schrijft 'ie ook classics als The Absolute Minimum Every Software Developer Absolutely, Positively Must Know About Unicode and Character Sets (No Excuses!), Back to Basics, The Joel Test: 12 Steps to Better Code en The Law of Leaky Abstractions

Paul Irish
jQuery guru, HTML5 evangelist (als ik dat zo even kort door de bocht mag noemen) en wat vingers in de pap bij o.a. Chrome en jQuery.

Alex Papadimoulis
Als je deze niet kent heb je niets te zoeken in de Devschuur. Vooral bekend vanwege het hoge humor/facepalm gehalte en dagelijks een artikeltje (werkdagen) over hoe het niet moet. Pareltjes zijn o.a. What Is Truth?, The Brilant Paula Bean en Web 0.1

Raymond Chen
Deze gast kent ins- en outs van Windows en dan ook nog eens op behoorlijk historisch vlak. Kan vaak "intrigerende" kwesties vanuit dat historisch perspectief heel mooi verklaren en geeft heel vaak mooie kijkjes achter de schermen bij de gedachtegang van sommige zaken die MS neemt waar een willekeurig ander bedrijf niet eens bij stil zou staan.

Ted Dziuba
Soms wat grof gebekt maar schrijft gewoon all-round leuke stukjes

Jon Skeet
DÚ Jon Skeet ja; die bekend is van SO. Vooral .Net/C# artikeltjes die ik wel interessant vind om te lezen.

Jeff Atwood
All-round blogger; niet per-se altijd over code maar meer algemene artikeltjes.

SmashingMag
Voornamelijk gericht op creatief volk dat zich meestal in GFX ophoudt; maar zo nu en dan ook wel leuke artikeltjes over (voornamelijk) frontend zaken en wat minder frequent zelfs wel wat serverside zaken.

Royal Pingdom
Pingdom is een uptime-monitoring-service-dinges. Maar ze bloggen ook erg leuke en interessante algemene(re) web gerelateerde artikeltjes. Zo nu en dan kijk ik eens of er nog nieuwe posts zijn en lees ik me even bij.

Mijn eigen blog
:P

En natuurlijk ons eigen Tino Zijdel
Was gisteren keynote speaker was op de HTML5 game jam :P .
Schrijf gewoon ontzettend interessante stukjes die soms pijnlijk duidelijk een vinger op een zere plek weten leggen maar ook gewoon lekker kritisch en algemeen discussievoer. Vooral frontend en "algemeen web".

Ik zal morgen (zondag) even omschrijvingen er bij editten (want dat is dus wel de bedoeling). Ik heb er net een avondje pokeren op zitten en het is me nu te laat het allemaal nog eens uit te schrijven. En daarbij sluit ik me wel aan bij NMe; ik zie hier liever de "juweeltjes" voorbij komen (de blogs die 't volgen waard zijn) en niet iedere willekeurige blog die je kunt vinden. Ook heb ik liever de Úchte tips als dat we het moeten gaan zoeken in een specifieke hoek als .Net. Een Raymond Chen, Joel Spolsky of Jeff Atwood zijn (IMHO) zeker het volgen waard ook al zijn ze niet .Net (of iets anders) specifiek. Ze brengen je gewoon all-round goede kennis bij. Let ook op dat je het niet altijd met ze eens hoeft te zijn en kritisch moet blijven.

RobIII wijzigde deze reactie 10-10-2010 22:15 (53%)

Mistakes happen. It's the mistakes inside a For Loop that are a real problem - Scott Hanselman.

Over mij

• maui71
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 26-02-2011
quote:
RobIII schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 02:48:
Ik heb er net een avondje pokeren op zitten en het is me nu te laat het allemaal nog eens uit te schrijven.
en gewonnen ? ;)

Nee. Dus hou 't ontopic en Devschuur-waardig; het is hier geen HK en ik ben aardig chagrijnig van 't verliezen dus wees op je hoede :( >:)

RobIII wijzigde deze reactie 10-10-2010 03:00 (23%)

• wackmaniac
  • Laatst online: 16-10 14:50
Voor PHP vind ik PHP Developer handig; is een soort aggregator van een hele berg interessante php-blogs waar zij er een aantal uitpikken. Vooral handig in de RSS-reader wat mij betreft. Miste ook nog de blog van Derick Rethans, die ook een leuke kijk biedt in de internals van PHP, bv op het gebied van Memory Management etc.

Edit: voor HTML-zaken kan ik de blog van Anne van Kesteren wel aanbevelen. Die is momenteel betrokken bij de specificatie van HTML5 en heeft daar interessante blogposts over.

wackmaniac wijzigde deze reactie 10-10-2010 10:55 (21%)
Reden: Anne van Kesteren toegevoegd

Read the code, write the code, be the code!

• EdwinG
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
quote:
wackmaniac schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 10:52:
Voor PHP vind ik PHP Developer handig; is een soort aggregator van een hele berg interessante php-blogs waar zij er een aantal uitpikken.
Deze website heb ik nog niet (bewust) eerder gezien. Ik hoop niet dat het bericht wat bovenaan stond toen ik ging kijken een goed voorbeeld is van het niveau, zowel voor PHP Developer als voor Advanced PHP Tutorial

Een stukje van de betreffende blogpost op Advanced PHP Tutorial:
quote: Advanced PHP Tutorial
3) htmlentities() – This function is very useful for to sanitize the user inputted data. This function converts the special characters to their html entities. Such as, when the user enters the characters like “<” then it will be converted into it’s HTML entities < so that preventing from XSS and SQL injection attack
htmlentities() tegen SQL-injection? En dat noemt zich een advanced tutorial?

Verder: Ze hebben het over handige beveiligingsfuncties, maar komen niet op het idee om prepared statements te gaan gebruiken, hebben het over md5 en sha1, maar niet over de algemenere Hash() functie en zeggen helemaal niets oversalts en Key strengthening.

EdwinG wijzigde deze reactie 10-10-2010 11:59 (13%)
Reden: Meer voorbeelden

Bezoek eens een willekeurige pagina

• Soultaker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:26
quote:
NMe schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 23:46:
Waarom zou je een blog over een programmeertaal Řberhaupt nuttig vinden? Een taal leer je, en vervolgens kun je ermee werken.
Meen je dat serieus? Net als een natuurlijke taal, kun je een programmeertaal leren op zo'n niveau dat je er praktische problemen mee op kunt lossen, maar dan kan het nog jaren duren tot je een taal echt in de puntjes beheerst. Zeg maar het verschil tussen de weg naar het station kunnen vragen, of een roman kunnen schrijven.

Juist als je een beetje met een programmeertaal kunt werken stagneert de vooruitgang, want dan kun je je eigen boontjes doppen zonder noodgedwongen op zoek te gaan naar nieuwe en betere manieren. In die situatie kun je juist van derden veel leren, omdat die je methoden kunnen laten zien waar je zelf nooit aan gedacht had.

Ik vind het een prijzenswaardig streven om je programmeerkennis te willen uitbreiden, dus ik vind het een beetje jammer dat er door moderators in dit topic zo laatdunkend gereageerd wordt op die suggestie.
quote:
Tino hoe?! Nog nooit van gehoord! Oooh, je bedoelt crisp! :P Coole userid heeft die gast trouwens!

PGP public key

• RobIII

RobIII

^ Romeinse 3 ja!

quote:
Soultaker schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 21:14:
Ik vind het een prijzenswaardig streven om je programmeerkennis te willen uitbreiden, dus ik vind het een beetje jammer dat er door moderators in dit topic zo laatdunkend gereageerd wordt op die suggestie.
Ik denk dat of jij, of ik, de post van NMe verkeerd interpreteert. Ik denk dat NMe doelt op 'waarom moet 't alleen voor die ene taal specifiek zijn, je steekt net zo veel dingen op van blogs over andere talen die je op je eigen taal ook misschien wel kunt toepassen'. Althans, zo lees/las ik het.

Mistakes happen. It's the mistakes inside a For Loop that are a real problem - Scott Hanselman.

Over mij

• Soultaker
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:26
╔Ún specifieke programmeertaal hoeft van niemand (de TS had het al over .NET) maar de suggestie dat zo'n weblog per definite nutteloos zou zijn omdat je een "taal leert, en er dan mee kan werken" weerspreek ik. Ik denk dat er in de praktijk Řberhaupt weinig webblogs zijn die zich op ÚÚn specifieke taal richten, maar mochten ze er zijn, dan kan ik me best voorstellen dat je die interessant vindt, als je de taal in kwestie beter wil leren beheersen.

PGP public key

• Cartman!
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cartman!

Stop de sleepwet

quote:
RobIII schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 02:54:
Nee. Dus hou 't ontopic en Devschuur-waardig; het is hier geen HK en ik ben aardig chagrijnig van 't verliezen dus wees op je hoede :( >:)
prutser >:)

Ik vind deze wel interessant:

- http://www.mysqlperformanceblog.com/ de naam geeft t n beetje weg: performance in MySQL. Het boek van deze mannen is ook interessant (O'Reilly High Performance MySQL).

- http://www.stevesouders.com/blog/ Blog van Steve Sounders is wat meer toegespitst op clientside performance, zeer interessant (heeft er ook 2 boeken van bij O'Reilly, High Performance Web Sites en Even Faster Web Sites).

Laat je niet bespioneren door de overheid, teken nu op https://teken.sleepwet.nl/

• glrfndl
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Voor (MS) SQL kan ik de blogs van Paul Randal (heeft jaren in het ms sql server team gezeten) aanraden. Tevens zijn de blogs van zijn vrouw, Kimberly Tripp, ook vaak erg interessant.

http://www.sqlskills.com/blogs/paul/
http://www.sqlskills.com/blogs/kimberly/

Verder Brent Ozar, ook van sqlskills.com, heeft ook een eigen blog:

http://www.brentozar.com/

Als laatste in de ms sql server categorie heb ik nog Adam Machanic.

http://sqlblog.com/blogs/adam_machanic/

Allen zijn MCM's en/of instructeurs voor het MCM programma (Microsoft Certified Master) op SQL server gebied.

Er zijn wel meer blogs die ik af en toe vluchtig doorscan in de browser, maar deze volg ik via RSS, ze zijn ook helemaal niet high-volume en prima te volgen in wat verloren momenten @work bijv. Nadeel is dat er vaak weer zoveel interessante links in staan dat het soms toch nog veel tijd gaat kosten :P

"The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function."

• RobIII

RobIII

^ Romeinse 3 ja!

quote:
Eventually I found the sys.foreign_key_columns table
Goed; ik vel even een oordeel over 1 post (heb nog niet verder gelezen) maar iemand die zichzelf MCM noemt en nog nooit heeft gehoord van sys.foreign_key_columns of sys.neus_effe_rond-tables... hmmm

/edit: na een flinke scroll naar beneden en er even overheen gekeken te hebben blijkt 't toch wel een beetje mee te vallen. Zal 'm (met argwaan) eens even gaan volgen :P

RobIII wijzigde deze reactie 11-10-2010 21:12 (16%)

Over mij

• Sven_Vdb
Zitten al een paar zeer interessante blogs tussen.

En om zelf ook een blog te noemen

http://blogs.msdn.com/b/wriju/ : Deze ben ik nu al 2 weken aan het doorbladeren. Staan interessante artikels tussen.

• ajakkes
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 20:47
Om te voorkomen dat er straks door 101 pagina's gebladerd moet worden voor wat interessante blogs misschien een idee om een Topic Start te onderhouden?

Ik ben best ge´nteresseerd in blogs over dit onderwerp, voor een deel staat er al zoiets in de FAQ van de betreffende programmeertaal, maar dit is een mooie manier om de boel up to date te houden.

Edit:
Het is lunchtijd dus ik had haast: laatste zin afgemaakt.

ajakkes wijzigde deze reactie 12-10-2010 12:04 (33%)

👑

• Sven_Vdb
quote:
ajakkes schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 12:03:
Om te voorkomen dat er straks door 101 pagina's gebladerd moet worden voor wat interessante blogs misschien een idee om een Topic Start te onderhouden?

Ik ben best ge´nteresseerd in blogs over dit onderwerp, voor een deel staat er al zoiets in de FAQ van de betreffende programmeertaal, maar dit is een mooie manier om de boel up to date te houden.

Edit:
Het is lunchtijd dus ik had haast: laatste zin afgemaakt.
Inderdaad zou misschien wel handig zijn om ze allemaal in de TP te steken. Zal mij er vanavond even mee bezig houden. :)

EDIT: Ik wilde net even de TP aanpassen met van die mooie headers. Maar vind niet hoe je dit eigenlijk net moet doen.In veel topics zie je mooie headers. Maar het lukt mij maar niet.
Iemand die meer ervaring hiermee heeft?

Sven_Vdb wijzigde deze reactie 12-10-2010 21:28 (14%)
Reden: Vraagstelling styling TP

• Darkstone
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 26-04-2014

Darkstone

Het kan altijd sneller.

ik zou het niet weten

code:
1
[h1]text hier[/]

je kan natuurlijk ook gewoon op het view knopje klikken: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/view.gif

[/offtopic]

Darkstone wijzigde deze reactie 12-10-2010 23:38 (46%)

'de sheet' -- Dell Latitude E6520, 1080p, i7-2820QM, X25-M 80GB, 16GB, 97Wh
Gezocht: Baan software development, C++, gave software, omgeving Delft.

• NMe
  • Laatst online: 01:07

NMe

Admin Devschuur«

Quia Ego Sic Dico.

quote:
RobIII schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 21:54:
[...]

Ik denk dat of jij, of ik, de post van NMe verkeerd interpreteert. Ik denk dat NMe doelt op 'waarom moet 't alleen voor die ene taal specifiek zijn, je steekt net zo veel dingen op van blogs over andere talen die je op je eigen taal ook misschien wel kunt toepassen'. Althans, zo lees/las ik het.
Jullie lezen het allebei goed, ik doel op beiden. Voor mij persoonlijk is een blog over een programmeertaal echt niet interessant genoeg. Als een blog vertelt over programmeerprincipes, bijvoorbeeld design patterns of iets vergelijkbaars dat in bijna elke taal werkt, dan boeit het me wel. Als ik een blog zie dat je de kneepjes van C++ wil leren, dan lees ik een artikeltje of twee, bedenk me dat ik een kopie van Stroustrup's boek in de kast heb staan, en klik weer verder, bij wijze van spreken.

Wat Soultaker zegt klopt wel deels, maar de echt interessante kneepjes van een taal (de aanloop tot het "schrijven van een roman") haal ik liever uit references en andere boekwerken dan uit een blog.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

• bomberboy
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 15-10 23:49
Heel veel mensen (ikzelf ook) leren veel van te zien hoe andere mensen een probleem aanpakken (al dan niet juist of fout): monkey see, monkey do. Dat kan even goed zijn door anderen fouten zien te maken. Kijk maar naar het slechte programeervoorbeeld topic. Op zich niet zo verschillend van een blog over programeertalen.

Ook om eens iets nieuws te leren (bijvoorbeeld toen generics net in Java ge´ntroduceerd waren) is het wel eens leuk om de experimeteersels van anderen te zien. Ja, er is een officiŰle tutorial en de specificatie, maar ik moet de eerste die iets (goed!) leert enkel en alleen op basis van de specificatie nog tegen komen denk ik.
De bijbel van Stroustrup is eigenlijk een mooi voorbeeld. Perfect als naslagwerk, maar in mijn mening het slechtste boek dat er bestaat om C++ echt mee te leren.
Pagina: 1

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*