Fietsband lek na vervoer op autodrager

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Het is me nu al een aantal keer gebeurd dat de band van mn fiets lek was nadat ik deze heb vervoerd met de auto. Twee keer gebeurde het met mn racefiets en vandaag gebeurde het ook bij mn MTB. Bij mn racefiets was alleen de binnenband lek, maar bij mn MTB zit er ook een enorm gat in de buitenband (zie plaatje: http://img837.imageshack.us/img837/2425/photo2wt.jpg ).

Het is mij alleen nog een beetje een raadsel hoe dit heeft gebeuren. Misschien door de zon teveel verwarmd en geexplodeerd (was vandaag zonnig, maar ook weer niet extreem veel zonnekracht gezien de tijd van het jaar). Of er moet tijdens het rijden een steentje tegenaan zijn gekomen (lijkt me ook sterk, want als dat zo vaak gebeurt zou mn auto ook onder de deuken moeten zitten...). Een andere mogelijkheid is dat de uitlaatgassen de band zo erg verwarmen dat deze explodeert. Maar dan nog, als je rijdt dan waaien die uitlaatgassen toch weg? Bovendien hangt mn fiets niet precies voor de uitlaat, maar een halve meter oid erboven. Het was ook maar een ritje van 30 minuten, vnl. snelweg.
Overigens was de kapotte band wel de band die aan de kant van de uitlaat zat...

Meer mensen dit wel eens meegemaakt? Ik wil dit nl. voorkomen, omdat ik vanwege dit vandaag net weer 2 nieuwe buiten+binnenbanden erop heb gezet en ik mn fiets morgen weer ga vervoeren. Zou zonde zijn als er morgen weer een band kapot gaat....

Verder info: auto is een Alfa Romeo 156 en ik heb zo'n inklapbaar fietsenrekje voor op de trekhaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:26
Kan aan mij liggen, maar linksonder het gat lijkt het wel gerafeld --> geen explosie door hitte dus.

edit: als ik echter het gedeelte naast het gat bekijkt: Dat lijkt wel verbrand?

Is het een idee om met dezelfde fiets te gaan rijden mbv schilderstape?

Dan weet je of het door de hitte komt of niet.

[ Voor 50% gewijzigd door KillaZ op 09-10-2010 21:51 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:47

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Laat anders eens een foto zien van auto + drager + fiets. Zo blijft het gissen.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Pastinakel schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:54:
Laat anders eens een foto zien van auto + drager + fiets. Zo blijft het gissen.
ja, was ik idd morgen al van plan. Zal dan wel even een foto posten (en zelf nog even grondig kijken of ik dan een oorzaak zie :P).
KillaZ schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:50:
edit: als ik echter het gedeelte naast het gat bekijkt: Dat lijkt wel verbrand?

Is het een idee om met dezelfde fiets te gaan rijden mbv schilderstape?

Dan weet je of het door de hitte komt of niet.
zal ik misschien ook even doen ja. Alleen dat het verbrand lijkt is misschien een beetje vertekend, omdat de gehele band er zo uitziet als er geen lucht in zit. Het is een opvouwbare band van vrij licht materiaal (Schwalbe Nobby Nic voor de kenners ;)). Dat kreukelt wat als het niet op spanning staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

hangt band boven/in de buurt / op de uitlaat mischien?

hangt band boven/in de buurt / op de uitlaat mischien?

Toch correct dus, vond het al op smelten lijken

[ Voor 55% gewijzigd door Emmeau op 11-10-2010 22:38 . Reden: TS niet goed gelezen / 2e edit: toch gelijk ]

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:26
Kan de band tijdens het vervoer niet ergens tegen aan schuren ? Dus dat ie door de bewegingen tijdens het rijden kapot schuurt.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
redwing schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:00:
Kan de band tijdens het vervoer niet ergens tegen aan schuren ? Dus dat ie door de bewegingen tijdens het rijden kapot schuurt.
Zet hem wel met een sjorband vast met het wiel tegen een spijl van de fietsendrager. Zou misschien wel een beetje kunnen schuren, maar zo erg dat de band er kapot van gaat lijkt me niet waarschijnlijk (bij een gemiddeld mtb-tochtje worden de banden wel wat zwaarder mishandelt...). Als is het niet uit te sluiten. Zal hier ook even op letten als ik hem weer op de auto zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
redwing schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:00:
Ik wacht ook op de foto-van-fiets-achterop-de-auto voor ik hier een oordel over ga vellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:26
RemcoDelft schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:09:
[...]

Ik wacht ook op de foto-van-fiets-achterop-de-auto voor ik hier een oordel over ga vellen :)
Ik ook, mijn ervaring is alleen wel dat als je een beetje pech hebt en je fiets net verkeerd wind vangt er best onderdelen heel hard kunnen gaan trillen. Maar dat ligt er helemaal aan hoe hij op vast zit/wat voor auto e.d. Ik zou alleen niet weten hoe dan bij de racefiets alleen de binnenband lek raakt. Wat dat betreft is hitte weer wat logischer.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaanBanaan
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Heb ik ook eens gehad, ben dus niet de enige. Interessant. Ook mijn MTB-voorband (Continental Explorer Pro) hing minstens 30 cm boven de uitlaat. Heb overigens niets gehoord onderweg, maar inderdaad, een groot gat en absoluut een hitteprobleem: gesmolten stukjes rubber over een deel van de velg. Echt raar & onlogisch, ik heb namelijk nooit meer als ongeveer 30 sec stilgestaan, maar misschien dat precies die momenten (stoplichten o.i.d.) verantwoordelijk zijn voor een te grote hitteontwikkeling (warmte stijgt natuurlijk op & na een stuk snelweg is de motor goed warm).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wipe-out
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-08-2024

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

Ik heb het ook weleens gehad, zag er precies zo uit als op de foto. Bij mij kwam het door de hitte die uit de uitlaat kwam. Ik heb het opgelost door de afstand tussen band en uitlaat te vergroten door de fiets iets anders te monteren op de fietsendrager.

Bij mij ging de band stuk op de snelweg. Ik hoorde hem "poef" zeggen. Dus zelfs bij een vaartje van 100 tot 120 km/h wordt de warmte blijkbaar niet goed genoeg afgevoerd.

[ Voor 25% gewijzigd door wipe-out op 10-10-2010 06:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Het mysterie is opgelost..... Ik heb de fiets zojuist weer even precies zo geplaatst als gisteren en het blijkt dat ie wel degelijk precies voor de uitlaat hing :X Zie plaatje: http://img808.imageshack.us/img808/4655/img0719i.jpg (mn iPhone heeft helaas geen flitser ;) ).

Heb de fiets daarom opgehangen aan de onderste dwarsbuis, zodat ie hoger hangt, en hij is zojuist heel aangekomen.

Dus moraal van het verhaal is: fiets niet voor de uitlaat hangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pastinakel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 14:47

Pastinakel

Zwammen en kwazoedels

Ja, lijkt me duidelijk. Zal je leren een onschuldige fiets in de hete adem van je Italiaanse bolide te hangen.

Ik kan je niet helpen. De frutsel is warrig en niet knopig. Bovendien heb ik maar één kant | Scrobblernakel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Klassieker, heb ik ook wel 'ns gehad.
Vooral de klap geeft een leuk verassingseffect de 1e keer.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Metalen sheet ofzo ombuigen en om je wiel bevestigen (gaatje erin maken en spanbandje erdoor). Zijpaneel van een oude computerkast ofzo lijkt me daar erg geschikt voor, let ff op dat er geen scherpe randen richting band staan. Warmte kan zo niet op 1 punt invloed uitoefenen: het metaal zal de hitte verspreiden. Ff lekker klussen op een regenachtige zondagmiddag :)

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
noes schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 15:35:
Metalen sheet ofzo ombuigen en om je wiel bevestigen (gaatje erin maken en spanbandje erdoor). Zijpaneel van een oude computerkast ofzo lijkt me daar erg geschikt voor, let ff op dat er geen scherpe randen richting band staan. Warmte kan zo niet op 1 punt invloed uitoefenen: het metaal zal de hitte verspreiden. Ff lekker klussen op een regenachtige zondagmiddag :)
ja, had ook al een idee om er alu-folie omheen te wikkelen ofzo. Al is dat allemaal weer extra gedoe, omdat ik juist zo'n simpel autodragertje heb waarbij het de bedoeling is dat de fiets er zo snel mogelijk op zit. Heb er al noodgedwongen een lichtbalk met kentekenplaat bij gehaald, omdat de politie anders moeilijk gaat doen, maar wel weer extra gedoe is om erop te zetten... En dan ook nog weer een constructie om de banden te beschermen... :F
Maar heb er goede hoop in dat het nu wel opgelost is door de fiets wat hoger te plaatsen... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-05 18:53
Elektrische auto kopen :P maar wel raar dat bij je racer de band niet is gesmolten. Dat ie klapt door de hitte zonder dat de buitenband scheurt is nog wel te verklaren door de hoge druk, maar je zou dan denken dat na verloop van tijd de buitenband ook smelt, tenzij het rubber wat hittebestendiger is ofzo :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wipe-out
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-08-2024

wipe-out

oud icon, geen zin in nieuwe:)

Palomar schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 21:17:
Het mysterie is opgelost..... Ik heb de fiets zojuist weer even precies zo geplaatst als gisteren en het blijkt dat ie wel degelijk precies voor de uitlaat hing :X Zie plaatje: http://img808.imageshack.us/img808/4655/img0719i.jpg (mn iPhone heeft helaas geen flitser ;) ).

Heb de fiets daarom opgehangen aan de onderste dwarsbuis, zodat ie hoger hangt, en hij is zojuist heel aangekomen.

Dus moraal van het verhaal is: fiets niet voor de uitlaat hangen...
Wat je ook kan doen is je fiets omdraaien. Het voorwiel dus aan de rechter kant van de auto in plaats van aan de linker kant. Het achterwiel hangt namelijk een stuk hoger dan het voorwiel. Dat was bij mij de oplossing die het hem deed.
Pagina: 1