Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Een tijd geleden (alweer ruim een jaar) heb ik een Seagate Barracuda 7200.11 (750 GB) uit mijn PC moeten halen, omdat hij destijds problemen gaf. Ik gebruikte hem als mijn systeemschijf, en zo af en toe (voornamelijk tijdens intensief gebruik) hoorde ik een mechanische tik van deze schijf komen.

Dat is natuurlijk sowieso al geen goed teken, maar het ging ook nog eens gepaard met het voor korte tijd geheel stilleggen van de PC. De reden daar voor ligt voor de hand, en werd bevestigd door een benchmark die ik draaide met HD Tune. Gelijk met het voorkomen van een tik, viel de leessnelheid terug naar 0.

Destijds ben ik er van uitgegaan dat het aan de leeskop lag, dat deze om onbekende reden terug naar zijn startpositie ging. Ik vermoedde dat het een teken was dat de schijf aan het einde van zijn latijn was, en heb er toen geen werk meer van gemaakt om te onderzoeken of dat echt zo was. Heb een andere schijf gepakt, alles overgezet en de vermoedelijk stukke schijf in de kast gegooid.

Laatst kwam ik hem weer tegen en heb ik hem geïnstalleerd in dit systeem, om te gaan kijken of het probleem nog steeds bestaat. Dat lijkt niet het geval te zijn. Ik heb er inmiddels wat (totaal onbelangrijke) gegevens op staan, waaronder een virtuele harde schijf van een Virtualbox-VM. Die draait daar prima op, wat me deed vermoeden dat het probleem wat ik destijds had wellicht niet aangaf dat de schijf daadwerkelijk stuk (aan het gaan) is.

Toen ben ik wederom met HD Tune gaan kijken hoe de harde schijf zich gedraagt tijdens een benchmark. De resultaten waren in principe prima, maar aan de SMART-waardes viel me wel iets op. Omdat een afbeelding meer zegt dan duizend woorden, zijn hier respectievelijk een benchmark, de SMART-waardes van de schijf en wat algemene informatie:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/yQ17BmXe0PmgZapqpygaZ4IA/full.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KPfRzeNsk4gcOGnWjEFDHywY/full.pngAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/PJJuHyxhpg7JtNkCimLHbBrf/full.png

Mijn voornaamste vraag is naar wat jullie van deze schijf denken, en wat jullie vermoedens zijn wat betreft de tik. Het is natuurlijk sowieso niet normaal, maar kan het veroorzaakt zijn door iets anders dan de schijf? Daarnaast de SMART-waardes, is de reallocated sectors count nou erg hoog, of lees ik de gegevens verkeerd uit?

Wat ik uiteindelijk natuurlijk wil weten, is of ik een verhoogd risico loop op dataverlies als ik deze schijf ga gebruiken. Ik ben slim genoeg om de schijf zo te gaan gebruiken dat ik in principe zonder kan, maar als het echt hopeloos is dan ga ik de moeite niet eens doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:50
Ik denk dat hij stervende is. Hij heeft veel Reallocated Sectors, en dat is iets wat je _NIET_ wilt bij een schijf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237905

ThinkPad hierboven heeft gelijk. Niet meer gebruiken.

Op de engelse wikipedia staan de waardes uitgelegd: Wikipedia: S.M.A.R.T..

Die "reallocated sector count" geeft aan, dat hij slechte stukken heeft vervangen door goede. Als die waarde op '1' staat, dan wil ik het nog wel eens door de vingers zien, maar '1360' geeft meestal aan dat hij stuk aan het gaan is. Bij sommige merken is die waarde iets anders, en dan geeft het niet.

De schijf zou nog best 2 jaar kunnen werken, maar het kunnen ook 2 dagen zijn. Dus is de schijf niet meer betrouwbaar.

Knappe prestatie, zo'n "spin retry count", dat zie ik niet vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:24

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Topicstarter
Hmm ja, weet wat reallocated sectors zijn, maar vond de manier waarop de gegevens werden weergegeven een beetje vaag. Nouja, die schijf gaat weg, weet genoeg. Bedankt!