Fancontroller / fans aansluiten.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 15:13
Beste tweakers,

Kan een van jullie eens uitleggen hoe ik een fancontroller aansluit en hoe ze werken? ^^
Ik wil namelijk graag een fancontroller op mijn pc zetten. Zodat ik hem beter kan coolen en 's nachts aan kan laten staan en mijn pc zo stil mogelijk kan maken.

Ik wil graag de volgende fancontroller:
Scythe Kaze Master Ace 5.25 inch Zwart.

Ook nog een andere vraag;
Wat zijn de stilste fans? Aangezien ik liever heb dat mijn PC stil is in plaats van overal een disco ^^ Ik dacht aan de Nexus Real silent fans? Want ik denk dat de Scythe Slipstream op de pricewatch niet echt klopt. Aangezien hij een geluidsproductie van 0 dB heeft :p

Owja,
Ik heb een Coolermaster CM690. Ik heb in totaal 6 fan plaatsen waarvan en 3 bezet zijn en waarvan ik er 2 makkelijk kan veranderen.

Kort samengevat:
1. Hoe sluit ik de fancontroller aan.
2. Hoe sluit ik mijn fans erop aan.
3. Wat zijn de meest koelende/stilste fans? (Graag 120 mm's trouwens).

Jules

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robero50
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-07 08:20
heei ik heb wel wat antwoorden

1. je moet de 4pin's aansluiting op je moederbord aansluiten.(ik weet het niet zeker maar probeer dat maar eens)

2.http://www.acousticpc.com...de-rear-view_lite_pic.jpg
kijk daar ff bij
rechts zie dat daar drie pin's aansluitingen daar kan je fan's aansluiten.

hoop dat je hier wat aan hebt
gr rober50 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:16
robero50 schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 19:58:
heei ik heb wel wat antwoorden

1. je moet de 4pin's aansluiting op je moederbord aansluiten.(ik weet het niet zeker maar probeer dat maar eens)

2.http://www.acousticpc.com...de-rear-view_lite_pic.jpg
kijk daar ff bij
rechts zie dat daar drie pin's aansluitingen daar kan je fan's aansluiten.

hoop dat je hier wat aan hebt
gr rober50 :)
  1. Je sluit (tenminste, die waar ik ervaring mee heb) de fans aan op een molex stekkertje op jouw voeding. De aansluiting op het moederbord kan niet genoeg vermogen leveren.
  2. De fans moest ik allemaal aansluiten met een 3 pins stekkertje. Ook zaten er temperatuursensortjes bij, die kon je er gewoon bij / op plaatsen met een stickertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
1 - molex kabel er erbij zit..
2 - verloop kabels die erbij zitten voor 3-4 pin fans naar controller
3 - nexus en scythe beide stil, scythe geloof ik net iets meer lucht..

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
Remmes_NT schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 21:03:
1 - molex kabel er erbij zit..
2 - verloop kabels die erbij zitten voor 3-4 pin fans naar controller
3 - nexus en scythe beide stil, scythe geloof ik net iets meer lucht..
Dus de Scythe slipstream's zijn net zo stil , maar verplaatsen iets meer lucht?

Molex kabeltje zit erbij? Net zoals de verloop kabeltjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Een irritant iets aan deze fancontroller is dat als je fans hebt zonder RPM uitlees support (meestal hebben de fans die dit niet hebben alleen maar de zwarte en rode stroom aansluiting) de fancontroller ze niet herkent of iets in die richting en weigert ze van stroom te voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
Saturnus schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 22:11:
Een irritant iets aan deze fancontroller is dat als je fans hebt zonder RPM uitlees support (meestal hebben de fans die dit niet hebben alleen maar de zwarte en rode stroom aansluiting) de fancontroller ze niet herkent of iets in die richting en weigert ze van stroom te voorzien.
Goed dat je het zegt, weet je toevallig of de Nexus fans dat hebben, of anders de Scythe Slipstreams?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Gewoon even opletten dat de fans 3 of meer draden hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-06 17:31
voor zover ik weet regelt scythe via normale potmeter, dus met of zonder RPM zal het werken
(alleen kan je RPM niet aflezen dan.. :P)
maar fans van tegenwoordig hebben allemaal wel een RPM draad

alles wat je nodig hebt zit bij de controller

[ Voor 9% gewijzigd door [Remmes] op 10-10-2010 00:02 ]

ja, daag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik heb het even nagekeken. De "Kaze Server" varianten werken niet samen met non-RPM fans. De anderen, zoals deze Kaze Master wel. TS zit dus zonder zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07 18:57

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik heb die Kaze Master Ace zelf. Werkt prima met Scythe Slipstreams of Gentle Typhoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JST94
Remmes_NT schreef op zondag 10 oktober 2010 @ 00:01:alles wat je nodig hebt zit bij de controller
Op de fans na ;). Nou, als ik dus even nakijk komt het dus wel goed. Moet dan alleen even kijken of de fan ook een RPM draad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliss
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06-07 16:37

neliss

h00t h00t!

Ik zou je niet aanraden om Nexus Real Silent fans te kopen bij je fancontroller, je hoort ze namelijk niet op maximaal toerental (real silent dus), dus je zal ze altijd op max hebben staan.
Als ik jou was zou ik fans kopen die wat harder kunnen draaien zodat ze goed kunnen koelen op max en je ze niet hoort op min. Ik ben zelf fan van Scythe S-flex vanwege hun kwaliteit en cfm/db verhouding, de sff21f of sff21g bijv. kunnen goed koelen en zijn stil op 5V.

Qua aansluiting op je fan controller zijn alle kabeltjes meegeleverd, een molex stekker voor de voeding en viermaal een verlengkabel voor 3 pins fans. Ook zitten er temp sensor kabeltjes bij, die zijn misschien wel leuk om automatisch je fans te regelen. De kaze master lijkt me een hele goede keus.
Pagina: 1