• Speculaasje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:46
Beste Tweakers,

Circa een maand geleden heb ik bij 4Launch een nieuwe pc gekocht bestaande uit de volgende onderdelen:

AMD Phenom II X6 1055T 2.80GHz 6MB AM3 Box
ASRock 870-Extreme3 AMD 870, SATA600, USB3.0
Cooler Master Midi Tower Elite 330 ATX
Cooler Master Voeding Real Power M520
OCZ 2x2GB DDR3 PC10666 CL9.0 Gold AMD
Samsung 1TB SATA300 32MB, HD103SJ
Samsung DVD-/+/RAM SH-S223C
Sapphire Videokaart PCI-e Radeon HD5770 1GB 2xDVI/HDMI/DP

Deze set draaide perfect tot 2 dagen terug. Tijdens het spelen van een potje Medal of Honor "bevroor" mijn pc, zowel beeld als geluid liepen volledig vast en de pc reageerde nergens meer op. Vervolgens heb ik de resetknop ingedrukt en sindsdien geeft mijn beeldscherm de melding "No Signal".

Ik heb mijn kast open gemaakt en de videokaart uit het slot gehaald, er zat een klein beetje stof op, maar niet in een dusdanige hoeveelheid dat dit een grote invloed zou kunnen hebben op de temperatuur.

Vervolgens de videokaart weer terug geplaatst en dit keer via HDMI de pc op mijn TV aangesloten, maar wederom kreeg ik de melding "No Signal".

Mijn moederbord heeft een "Dr. Debugger" functie, deze bleef loopen tussen de codes D1, D3 en C7. Onderstaand een uitleg van deze codes:

D1 - Perform keyboard controller BAT test. Check if waking up from power management suspend state. Save power-on CPUID value in scratch CMOS.
D3 - If memory sizing module not executed, start memory refresh and do memory sizing in Bootblock code. Do additional chipset initialization. Re-enable CACHE. Verify that flat mode is enabled.
C7 - Early CPU Init Exit

Om het OCZ geheugen uit te sluiten heb ik de videokaart uit het PCI-E slot gehaald en ben ik 1 voor 1 de bankjes gaan testen. Op dit moment zit er in de pc 1 bankje geheugen en de videokaart* en geeft de "Dr Debugger" functie alleen nog maar de code 00 aan wat 00 - Passes control to OS Loader (typically INT19h).betekend.

Maar het mocht niet baten, wederom geeft mijn videokaart nog geen beeld door, de koeler van de videokaart draait wel gewoon.

Ik hoop dat jullie nog een suggestie hebben wat het zou kunnen zijn, ik ben bang dat de videokaart is overleden, al is dit toch wel erg snel na 1 maand. Ik heb helaas geen andere PCI-e kaart tot mijn beschikking om mijn videokaart uit te sluiten aangezien mijn vorige desktop een Pentium 4 was met AGP kaart.

Ik hoop jullie hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Alvast bedankt!

@ Terw-Dan: Ik start de pc op met de videokaart

*edit2 Ik ben bang dat de voeding op het punt van overlijden staat in plaats van de videokaart. Gistermiddag starte de pc helemaal niet meer op, de fans sloegen heel kort aan maar vielen daarna ook gelijk weer uit. Alleen wanneer ik de powerknop ingedrukt hield starte hij met veel moeite op, maar vervolgens kon ik alleen de pc uitschakelen door het stroom er af te halen. Op dit moment lijkt de voeding wel genoeg vermogen te geven voor de fans maar bijvoorbeeld de "Dr Debugger" functie op mijn moederbord werkt niet meer.

Voor zover ik weet wordt er geen kortsluiting gemaakt, het lijkt er alleen op dat de voeding gewoon geen genoeg vermogen meer levert om het systeem op te starten. Ik zit alleen nog te twijfelen of ik alleen de voeding zal RMA'en of dat ik ga kijken of ik het gehele systeem door 4Launch kan laten controleren, want ik wil er niet achter komen dat wanneer er een nieuwe voeding in zit dat alsnog andere onderdelen zijn overleden.... maar dat wordt even overleggen met 4Launch.

[Voor 17% gewijzigd door Speculaasje op 10-10-2010 12:20]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Maar je start dus nu zonder videokaart? Dan is 00 een rare debugcode, je zou dan een videoerror moeten krijgen.

• WhizZRinaldo
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23-05 21:05
Terw_Dan schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 15:37:
Maar je start dus nu zonder videokaart? Dan is 00 een rare debugcode, je zou dan een videoerror moeten krijgen.
Doe es vriendelijk
xD Dat gebeurd dus niet. wat dus betekend dat het niet aan de videokaart hoeft te liggen.

[Voor 5% gewijzigd door Ed_L op 09-10-2010 23:50]

Anoniem: 360246

Als je hem een maand geleden hebt gekocht heb je toch nog gewoon garantie?

• cctl01
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:30
Anoniem: 360246 schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 23:33:
Als je hem een maand geleden hebt gekocht heb je toch nog gewoon garantie?
Daarom vraagt hij ook op welk onderdeel de RMA aangevraagd moet worden

• Speculaasje
Heeft iemand nog een idee? Anders neem ik vandaag contact op met 4Launch

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:55

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

al een andere voeding geprobeerd? zoals je zelf al aangeeft in je edit?

...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Ik denk dat het toch je voeding is en ik persoonlijk 520 watt wel aan de krappe kant vind en zeker bij een niet direct A-merk voeding als zo'n Coolermaster. Tuurlijk zal nu wel weer commentaar komen dat 520 ruim voldoende is maar dat blijft denk ik een eeuwige discussie.

Maar als je het niet vertrouwd en alles zeker wil uitsluiten denk ik dat het verstandig is het systeem naar 4launch op te sturen echter zelf zou ik toch eerst die voeding rma sturen. Mocht dit het dan toch niet zijn kan je alsnog voorstellen aan 4launch het hele systeem op te sturen en het hun laten beoordelen.

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

Roel1966 schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:35:
Ik denk dat het toch je voeding is en ik persoonlijk 520 watt wel aan de krappe kant vind en zeker bij een niet direct A-merk voeding als zo'n Coolermaster. Tuurlijk zal nu wel weer commentaar komen dat 520 ruim voldoende is maar dat blijft denk ik een eeuwige discussie.
Begin dan niet met een argument dat weer tot een mogelijke discussie kan leiden.
Maar als je het niet vertrouwd en alles zeker wil uitsluiten denk ik dat het verstandig is het systeem naar 4launch op te sturen echter zelf zou ik toch eerst die voeding rma sturen. Mocht dit het dan toch niet zijn kan je alsnog voorstellen aan 4launch het hele systeem op te sturen en het hun laten beoordelen.
+1

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Blue-Tiger schreef op maandag 11 oktober 2010 @ 16:39:
Begin dan niet met een argument dat weer tot een mogelijke discussie kan leiden.
Haha, tja, ik redeneer nu eenmaal beter beetje bigger en safe zitten qua voeding dan goedkoop uit zijn en naderhand met een defecte voeding te zitten. En ook qua verbruik maakt dit niet uit want een voeding zal nooit meer van het lichtnet weg trekken dat ie daadwerkelijk nodig heeft.

• Speculaasje
De pc leeft weer! Gisteravond een hele avond bezig geweest met het testen van verschillende onderdelen bij een vriend van mij. Uiteindelijk blijkt dat 1 geheugen bankje is overleden dus ik ga dit setje RMA'en.

Ik zit alleen wel met een ander probleem, ik krijg met geen mogelijkheid geluid te horen door mijn headset... Ik heb de drivers opnieuw geinstalleerd, Windows 7 herkent mijn headset wanneer ik hem inplug (zowel front als rear) en stuurt er ook geluid naar toe, maar ik hoor gewoon helemaal niks... Ook heb ik een andere headset ingeplugt maar dat hielp ook niet. Weten jullie wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt!

*edit

Ik heb even Ubuntu gedownload, ook hier heb ik geen geluid, tevens werkt een externe geluidskaart ook niet... (Creative X-Fi Extreme Audio). Kan ik hiermee concluderen dat ik naast het geheugen ook het moederbord moet RMA'en?

[Voor 15% gewijzigd door Speculaasje op 12-10-2010 14:50]

• Speculaasje
*UPDATE*

Ik heb na welgeteld 4 weken eindelijk mijn moederbord teruggekregen van 4Launch....... Het bleek uiteindelijk dat mijn geheugen en mijn onboard geluidskaart stuk was, voor zowel geheugen als moederbord RMA aangevraagd en geaccepteerd, nu heb ik eindelijk mijn moederbord terug alleen nu stuit ik opnieuw op problemen....

Ik heb alle onderdelen aangesloten maar ik krijg geen signaal door volgens zowel mijn TFT scherm als mijn TV.

Een punt dat misschien van belang is dat mijn onderdelen in de tijd dat mijn moederbord weg was hier gewoon op tafel hebben gelegen al die tijd....

Alle fans van zowel de CPU, videokaart als case gaan draaien. Ik krijg geen POST beep te horen, ook loopt de Dr Debugger functie van mijn moederbord niet door allerlei POST checks heen, hij blijft gewoon op 00 staan (wat betekend dat alles goed zou moeten zijn, maar normaal gesproken voert hij eerst allerlei controles uit en geeft hij een beep wanneer het systeem door de POST is.)

Heb jullie enig wat het zou kunnen zijn?

Anoniem: 280545

Als je geen beeld krijgt denk ik toch aan de videokaart gisteren is mijn 4870 ermee gestopt. Probeer eens een andere videokaart als je die hebt.

• Speculaasje
**UPDATE 2**

Het systeem werkt ondertussen! Het bleek uiteindelijk dat ik vergeten was de CPU socket vast te zetten, daarom herkende mijn moederbord waarschijnlijk mijn CPU niet zodat hij niet doorstartte, alsnog bedankt voor de suggesties!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee