Toon posts:

[undervolt] waar wordt dit tegengehouden?

Pagina: 1
Acties:

• mux
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 20:01

mux

99% efficient!

Topicstarter
(don't mind the title, ik wil undervolten, niet underclocken)

Ik ben de afgelopen tijd bezig geweest dit systeempje te undervolten. Hij loopt fanless en doet dat behoorlijk goed, maar ik ben ontevreden met het verbruik van de northbridge. Goed, de config dus:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium Dual-Core E5200€ 43,99€ 43,99
1Mini-box M350€ 0,-€ 0,-
1Intel Desktop Board DG45FC€ 91,92€ 91,92
2Kingston ValueRAM KVR800D2N6/2G€ 34,-€ 68,-
1Mini-box PicoPSU 80€ 28,-€ 28,-
1Intel Postville X25-V SSDSA2M040G2C1 40GB€ 96,-€ 96,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 327,91

Wat ik tot nu toe heb gedaan:
- CPU undervolten naar ~0.88-0.92V (idle/load), op de ATX12V gemeten verbruikt deze nu ~2W idle en 14W full load.
- NB undervolten van 1.25 naar 1.02V, die verbruikt nu iets van 8W idle en 20W full load

Met deze instellingen is de computer rock-solid, 2 dagen OCCT+Furmark zonder fouten.

De CPU zit nu ongeveer wel op z'n limiet, voor wat ik heb gelezen op spcr en hardwareluxx zijn dit prima resultaten. Over de NB echter ben ik minder te spreken; die moet beter kunnen. De northbridge is dus een G45 chipset, op 65nm, op een klokfrequentie van 533-800 MHz (oid), iig niet veel meer. Misschien is het wat kort door de bocht geredeneerd, maar ik verwacht dan toch dat ik hem zou moeten kunnen undervolten tot het niveau van 65nm-cpu's op een vergelijkbare snelheid, toch? Dus dan denk ik aan 0.8-0.9V.

Ik denk dat het probleem bij de Vref van het geheugen ligt. Er zit standaard 1.8V DDR2 op, deze heeft dus een Vref van 0.9V. Stel dat de spanning een beetje inzakt onder gebruik, dan kan de NB al niet meer goed communiceren met het geheugen en crasht het systeem. Mijn theorie is dus dat ik Vref omlaag moet zien te krijgen, en dat ik dan ook de NB op een lagere spanning kan laten lopen.

Mijn eerste (naieve) gedachte was dat ik dan gewoon het geheugen moest undervolten en dat dan automatisch Vref ook wel mee omlaag zou gaan. Maar zodra ik het geheugen ook maar de meest minieme hoeveelheid undervolt is de computer al niet meer stabiel (met memtest). Op 1.6V boot hij niet, op 1.65V boot windows af en toe en op 1.7V crasht hij zodra ik iets geheugen-intensiefs doe. Op 1.75V leek hij stabiel, maar na een paar uurtjes memtest kapte hij er ook zomaar mee. Dit kan dus duidelijk echt niet.

Hoe kan ik nu verder gaan? Wat denken jullie ervan, ligt dit echt aan Vref of iets anders geheugen-gerelateerds, of heb ik het mis en zit de NB echt aan zijn limiet? Want ik vind 1.02V eigenlijk heel veel voor een 65nm-chip, zeker op zo'n lage frequentie (of loopt hij intern hoger ofzo). Bovendien - stel dat ik hem omlaag kan krijgen naar 0.9 of 0.85V, dan scheelt dat onder belasting weer flink wat wattjes die een passief systeem al zo moeilijk wegkrijgt.

disclaimer: ja, dit is een undervolt-topic in een overclock-forum, maar voor zover ik weet zitten de mensen die echt wat weten van timings, spanningen en stromen op dit forum hier en kunnen zij mij het beste helpen.

disclaimer 2: Het is een fanless systeem, en nee, daar ga ik niks aan veranderen ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• rsnubje
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 18:48

rsnubje

Testlabcoördinator

BDO: Rsnubje

low voltage ddr2 kopen?:D

Uplay: Red--Death

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ik denk dus niet dat het aan het geheugen persé ligt, want die chips zouden gemakkelijk op een lagere spanning - iig 1.6V - moeten kunnen draaien. Ik denk dat het elders ligt, maar ik weet niet echt waar ik moet zoeken en hoe ik dat moet bepalen.

• Stofnest
  • Registratie: februari 2003
  • Niet online
Probeer eens de GPU te underclocken.

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:07

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

je moet (denk ik ) je geheugen snelheid allemaal verlagen, je gpu underclocken en alles wat dan ook maar mag communiceren met de northbrige, wanneer deze minder zware taken heeft zal deze dus ook zuiniger worden
Cmiiw

=correct me if i'm wrong

...

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Zoals ik al in de TS zei: mijn doel is niet om een computer zo zuinig mogelijk te maken, mijn doel is om hem zo zuinig mogelijk te maken met behoud van prestaties. Ik ga niet underclocken. En zeker de GPU is iets wat gewoon echt niet langzamer moet, dat is al de zwakste schakel in de computer.

Ik kan wel bijv. proberen de timings wat losser te zetten, dat heeft nagenoeg geen invloed op de prestaties.

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 12:07

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

dan zou je daar inderdaad mee aan de gang moeten gaan, suc6 en probeer alles omtrent de northbrige naar beneden te krijgen wiki naar northbrige linkje van wat de north- en southbrige aanstuurt, ik ga ervan uit dat je dat al wist

...

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
oh damn, nu zie ik dat ik m'n titel helemaal verkeerd heb geschreven 8)7... er staat underclock in ipv undervolt. Anyways, jep, dat wist ik al en ik hoopte hier mensen te vinden die er juist weer wat meer vanaf wisten en mij specifiek wat konden vertellen over de spanningen die deze undervolt beinvloeden.

• InfinityG35
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 16:51
Is het geen optie om een goedkoop en zuinig, low profile 40nm videokaartje te halen?

Dan kan je die Intel graphics uitzetten en ga je er waarschijnlijk gigantisch op vooruit qua media afspelen en performance. Dan kun je de rest van het systeem ook terugclocken omdat de GPU het werk doet.

Ryzen 5 3600, Gigabyte X570 Elite, 32Gb GSkill PC3600C16, Gigabyte GTX1070, Samsung 970 EVO, Seasonic 550 Platinum

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Extreem twijfelachtig om veel redenen. Het zijn allereerst niet de intel graphics die de meeste stroom zuipen, het is de combinatie van geheugencontroller en i/o management die zowel de meeste diespace als - volgens de datasheet - stroom verbruikt. De graphics zitten op iets van 1/3.

De zuinigste geteste kaarten die ik zo in het voorbijgaan zie zijn G 210's (oid) die 6W idle en 20W load doen. Dat is al veel te veel.

• Malantur
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 23:12

Malantur

BBG'er
Heb je al eens geprobeerd om de FSB strap aan te passen in het bios? Dan in combinatie met spanning aanpassen natuurlijk :) Al moet ik toegeven dat dit waarschijnlijk de performance (licht) naar beneden haalt.

Verder misschien ook nog een idee om eens te kijken op welke spanning je geheugen het nog wel doet met je northbridge op volle spanning.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• AlexanderB
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 22:50

AlexanderB

7800 rpm

uberhaupt, g45 (en alle graphics chipsets eigenlijk) zijn gewoon stroomvreters, misschien dat het iets beter word als je de gpu functie van de NB helemaal uit weet te krijgen..?

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Ja, onder load gebruikt de chipset meer dan de processor. Het lullige is dat het een user-PC is dus ik de grafische kern echt niet uit kan zetten.

overigens @Malantur: ik had niet op je gereageerd maar ik ging het wel uitproberen. Vanavond heb ik weer wat tijd.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee