[Win7] Externe Harde schijf wordt niet weergegeven

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63813

Topicstarter
Hallo allen,

Ik heb al enkele jaren een externe harde schijf (USB) die het naar behoren doet. Vandaag sloot ik hem echter aan op mijn laptop en werd het welbekende 'wat wilt u doen' veld niet weergegeven en werd de schijf ook niet als driveletter weergegeven. De schijf wordt wel als USB device herkend (hij wordt weergegeven in apparaatbeheer en ik kan hem uitwerpen). De schijf geeft ook aan dat hij voldoende stroom ontvangt (hij is aangesloten middels 2 USB kabels). De harde schijf heeft het eerder wel gedaan op de laptop. De laptop geeft wel de juiste respons wanneer ik bijv. mijn camera via de USB aansluit.

Ik heb de schijf ook op een andere PC geprobeerd. Daar werkt hij naar behoren.

Waar kan het aan liggen dat mijn schijf niet wordt weergegeven? Ik heb het volgende tevergeefs geprobeerd:

• aansluiten in veilige modus
• aansluiten andere pc (dát werkt dus volledig)
• aansluiten op andere USB poorten
• de data-usb kabel aansluiten op de laptop en de voedings-usb kabel aansluiten op de andere pc
• Driver externe HDD verwijderen in windows
• HDD aansluiten voor het booten of na het booten
• Uitwerpen overige schijfstations om letters vrij te maken
• andere data-usb kabel gebruikt.

De laptop draait op win7 64-bit. De andere pc draait op Win XP. (nogmaals: de externe harde schijf heeft het altijd zonder problemen op verschillende Win 7 64-bit pc's gedaan). Verder voor de duidelijkheid: de externe schijf is uiteraard gepartitioneerd en bevat data. De data kan gewoon benaderd worden via de andere PC.

Wie heeft een idee waaraan het kan liggen?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 09-10-2010 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Inmiddels heb ik het probleem half opgelost. Blijkbaar 'herkent' windows 7 de drive als 'G:'. De G-letter is echter inmiddels toegewezen aan een netwerkschijf. Als ik via 'mijn computer' de netwerkschijf benader, zie ik nu de bestanden van de USB schijf.

Wat ik moet doen is dus de netwerkschijfletter aanpassen. Ik kan echter niet vinden hoe ik dit kan doen. Dus bij deze een wijziging van mijn vraag: Hoe pas ik de schijletter van een netwerkschijf aan? (van normale schijven weet ik hoe het werkt, maar bij een netwerkschijf niet!)

Edit: het wijzigen van de driveletter van de externe HDD heeft het probleem opgelost. Als echter iemand weet hoe ik mijn netwerk-letter kan wijzigen, dan zou ik dat - alsnog - op prijs stellen (ik heb mijn netwerkletters graag achteraan)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 63813 op 09-10-2010 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ontkoppelen en opnieuw aanmaken met een driveletter van je voorkeur, of oldskool
net use G: /d /y
net use X: \\wherever\die\share\staat /persistent:yes

dat is wel erg makkelijk terug te vinden met een beetje zoekwerk toch ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik had even de hoop dat Windows mij - net als bij locale schijfstations - een simpele 'rechtermuisklik - wijzig stationletter - OK' procedure zou kunnen verschaffen, zonder dat ik de boel moet ontkoppelen en opnieuw moet aanmaken. Blijkbaar is dat wat teveel gevraagd. Opmerkelijk eigenlijk, aangezien dat me toch niet bijzonder ingewikkeld lijkt in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Daar is een goede reden voor. Denk even niet aan je thuisnetwerkje maar in enterprise termen waar via logonscripts e.d. netwerkschijven aan gebruikers worden aangeboden.
(Netwerkschijven zijn user-gebonden, fysieke disken machine gebonden).

Wat denk je dat er gaat gebeuren als je zomaar willekeurig letters gaat wijzigen terwijl er applicaties van afhankelijk zijn? :)

En zo moeilijk is het bovenstaande toch niet? Één keer een commandprompt opentrekken en wijzigen. Poe poe...is dat teveel gevraagd?

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 09-10-2010 10:29 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:31

DkF

Handig tooltje voor dit soort situaties is de USB Drive Letter Manager.

Hiermee kun je aangeven welke letters juist wel en niet gebruikt mogen worden voor verwisselbare schijven.

http://www.uwe-sieber.de/usbdlm_e.html
Pagina: 1