Verwijderd

Topicstarter
Deze topic is bedoeld om de actualiteiten te volgen en deze te bediscusieren, en dan vooral actualiteiten die betrekking hebben op culturen, beschavingen en macht.

Welke kant deze topic op moet, daar ben ik nog niet echt over uit en hangt af van het succes en het niveau waarop we kunnen discusieren. Maar laten we er in ieder geval met zijn allen voor zorgen dat wanneer er een discussiepunt ontstaat of voorgelegd wordt, dat wij deze eerst behandelen en niet meerdere discussiepunten inbrengen op hetzelfde moment.

Laat ik maar meteen een discussiepunt voorleggen.

Zoals we allemaal weten is op dit moment de Westerse beschaving nog steeds de machtigste beschaving op de wereld. Deze beschaving, die geleid wordt door de supermacht, de Verenigde Staten en in mindere maten de Europese Unie bepalen zo'n beetje alles wat er internationaal te bespreken valt. Echter groeien andere grote machten als bloemkool uit de grond en deze landen zitten niet echt op één lijn met de Westerse beschaving. Hoe zien jullie in de dat dit zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

Zal de Westerse beschaving buigen voor deze andere beschavingen?

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2015 17:45 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 17:25:
. Deze beschaving, die geleid wordt door de supermacht, de Verenigde Staten en in mindere maten de Europese Unie bepalen zo'n beetje alles wat er internationaal te bespreken valt
Eh, ik dacht dat de Verenigde Naties (de VN) zo'n beetje alles bepaalt wat er internationaal te bespreken valt ?

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2010 18:01 ]

• BadRespawn
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-12 04:26
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 17:25:
Echter groeien andere grote machten als bloemkool uit de grond en deze landen zitten niet echt op één lijn met de Westerse beschaving.
Ik wil niet zeggen dat er geen machtsstrijd tussen die nieuwe machten en de gevestigde machten kan ontstaan, maar die zitten voldoende op één lijn dat er innige samenwerking is op het gebied van zgn vrije-markt economie, zie alleen al het grote aantal westerse bedrijven dat hun productie doet in China.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:00:
Eh, ik dacht dat de Verenigde Naties (de VN) zo'n beetje alles bepaalt wat er internationaal te bespreken valt ?
De VN gaat in ieder geval niet of nauwelijks over economie, daarover gaan het IMF, WTO en de Wereld Bank.
En de VN Veiligheidsraad is niet democratisch, een klein aantal grootmachten bepalen wat daar wordt besloten.
http://www.un.org/depts/dhl/resguide/scvote.htm

[ Voor 36% gewijzigd door BadRespawn op 08-10-2010 18:20 ]

Trump II - Project 2025 tracker

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 17:56:
Geen enkele beschaving zal buigen voor de ander, evolueren zullen ze wel allemaal. Eigenlijk bestaat er niet iets zoals een "westerse beschaving" net zo min als er geen "oosterse" bestaat. Wat je wel kunt beschrijven zijn de principes waar verschillende landen op gebouwd zijn en welke de overheid het volk uitdragen. Maar dat is per land, en niet per werelddeel of "beschaving" Dat woord is voor iedereen anders, net zoals iedereen een andere betekenis of gevoel geeft aan "terrorisme" Er is geen definitie aan vast te plakken, alleen losse stukjes die na verloop van tijd veranderen.
De benaming ''westerse beschaving'' is misschien niet helemaal de juiste, omdat dit natuurlijk maar net ervan af hangt waar jij je in de wereld bevindt. Het moge duidelijk zijn, en ik heb ze ook genoemd, dat ik met Westerse beschaving, de Noord-Amerikaanse en Europese beschaving bedoel. Deze beschaving is duidelijk te omschrijven en wijkt erg af van andere beschavingen, zoals de Islamitische- en de Oost-Aziatische beschaving. Maar binnen een beschaving heb je ook nog verschillende culturen die kunnen botsen, maar aangezien de wereld dichter bij elkaar is gekomen, zoeken deze verschillende culturen die veel gemeen hebben elkaar op en vormen beschavingen. Nu gemeenschappelijke culturen minder botsen met elkaar en de wereld dichter bij elkaar is gekomen zien we dat beschavingen meer en vaker botsen nu de macht niet meer bij één beschaving ligt, maar bij meerdere.
Ik als Westerling zal nooit buigen voor een Noorderling, Zuiderling of Oosterling. Maar er van leren en er mee aanpassen(evolueren) zeker wel. Best wel moeilijk om dat juist niet te doen :)
Beschavingen komen en gaan. De normen en waarden waar wij als westerlingen zo trots op zijn en willen overbrengen naar andere beschavingen, kunnen verloren gaan. Dus ik zie zeker niet altijd een beschaving evalueren.
Verwijderd schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:00:
[...]
De VN is een mooi instituut, maar het is hoognodig aan hervorming toe. Adere internationale instituten zoals de IMF en de wereldbank zijn toe aan hervorming. Ik weet niet precies hoe het zit, maar volgens mij is het nog steeds zo dat, en ik kan ze door elkaar halen, dat de voorzitter van de wereldbank een Amerikaan moet wezen en die van het IMF een europeaan. Opkomende grootmachten als China en India claimen dus steeds meer rechten op, die voorheen en nog steeds bij landen van de westerse beschavingen liggen.

Verwijderd

Topicstarter
BadRespawn schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 18:16:
[...]

Ik wil niet zeggen dat er geen machtsstrijd tussen die nieuwe machten en de gevestigde machten kan ontstaan, maar die zitten voldoende op één lijn dat er innige samenwerking is op het gebied van zgn vrije-markt economie, zie alleen al het grote aantal westerse bedrijven dat hun productie doet in China.
Er zal ook niet van de één op de andere dag meteen een oorlog ontstaan, maar het is naief om te denken dat er geen grote problemen tussen beschavingen kunnen plaatsvinde omdat zij samenwerken op economisch gebied.

Er wordt voorspelt en dat kun je nu al duidelijk opmerken dat de Westerse beschaving het meeste zal gaan botsen met de Islamitsische en de Oost-Aziatische beschaving. China bijvoorbeeld is er de laatste paar decenia op economisch en militair gebied erg op vooruit gegaan en zal er alles aan doen om hun positie van een paar eeuwen terug weer terug te krijgen, namelijk die van machtigste speler op het wereldtoneel. Ook de Islamtische wereld botst op vele fronten met het westen, omdat het westen hun normen en waarden daar willen opleggen, desnoods met militaire middelen.

Deze beschavingen zijn rustig aan het bekijken hoe ver zij het Westen kunnen uitdagen, maar er komt een tijd dat het Westen min of meer gelijk is getrokken met de andere beschavingen die ik hierboven noemde en dan ben ik bang dat het Westen toch op internationaal niveau een wat andere houding moet innemen.

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2015 17:45 ]

Pagina: 1