Toon posts:

RGB leds aansturen in PC kast via USB

Pagina: 1
Acties:

• Ventieldopje
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:28

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik wil graag de standaard blauwe leds in mijn kast vervangen door RGB leds zodat ik zelf de kleur kan bepalen, soort van moodlight idee maargoed dat is niet zo'n probleem, gewoon stukje software ;)

Voordat ik dingetjes aan ga schaffen wil ik graag weten wat ik nou het beste kan gebruiken? In de ideale situatie wil ik een kleine PCB hebben (zelf solderen is geen probleem) die ik via usb aan kan sluiten en eventueel voor de voeding een 4 pins molex (3,3 en 5v). Wat ik wil gaan aan sturen zijn 3 ledjes aan de voorkant van mijn kast en aan de binnenkant van de kast lijkt mij het handigste om een led strip te gebruiken.

Wat raden jullie aan voor een micro processor en componenten en ledjes? Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten bij het zoeken naar componenten?

Alvast bedankt! :)

www.maartendeboer.net
Mijn sig is te klein :+

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Atmega8 + FT232 en je komt een heel eind.
De FT232 is een USB naar RS232 omzetter zodat je een virtuele compoort in je PC krijgt en zo makkelijk daarmee kunt babbelen. Je laat je Atmel de ledjes aansturen et voila :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Sorbo
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 21:42

Sorbo

Uw hulp in huis!

Phas0r schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:57:
Beste medetweakers,

Ik wil graag de standaard blauwe leds in mijn kast vervangen door RGB leds zodat ik zelf de kleur kan bepalen, soort van moodlight idee maargoed dat is niet zo'n probleem, gewoon stukje software ;)

Voordat ik dingetjes aan ga schaffen wil ik graag weten wat ik nou het beste kan gebruiken? In de ideale situatie wil ik een kleine PCB hebben (zelf solderen is geen probleem) die ik via usb aan kan sluiten en eventueel voor de voeding een 4 pins molex (3,3 en 5v). Wat ik wil gaan aan sturen zijn 3 ledjes aan de voorkant van mijn kast en aan de binnenkant van de kast lijkt mij het handigste om een led strip te gebruiken.

Wat raden jullie aan voor een micro processor en componenten en ledjes? Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten bij het zoeken naar componenten?

Alvast bedankt! :)
Heb je de search al gebruikt? Er lopen op GoT meerdere topics over dit onderwerp, met een grote hoeveelheid info.

Anyways, je zult een Arduino bordje nodig hebben met een x aantal PWM outputs. Je hebt per "zone" 3 PWM pins nodig (voor iedere kleur 1), dus afhankelijk van hoeveel zones je in je kast wil hebben (een zal voor een PC wel genoeg zijn) kun je kijken naar bijvoorbeeeld een Duemilanove (6) of Mega (14).

(Wat Atlas hierboven zegt is in feite hetzelfde, hoewel hij het algemener verwoordt. De Arduino bordjes hebben die FT232 en bevatten een Atmega :))

Je kunt qua software kijken naar Amblone, MoMolight, Boblight en andere zaken. Meer uitleg vind je in de overige ambilight/moodlight topics op GoT

[Voor 9% gewijzigd door Sorbo op 08-10-2010 15:05]

• 3xhaas
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 21-09 16:00
Als je zelf handig bent met etsen, (smd-)solderen etc. dan heeft microchip ook leuke microcontrollers.
Zo heeft de PIC24FJ64GBxxx serie een interne oscillator die precies genoeg is voor USB communicatie en meer dan genoeg functies. Ow ja hij is ook nog leverbaar in een DIL versie dacht ik.
Als je niet teveel LED's wilt gaan gebruiken kun je hem ook gelijk voeden uit de USB. Dus dan heb je niet meer nodig dan de MCU, USB-connector, 5V>3V3 regulator(oid) en misschien een paar FET's+ weerstanden voor je LED's. Je kunt de FET's en weerstanden ook vervangen door een LED-controller uiteraard.
Dan heb je voor dat laatste aan 1 IC, 1 weerstand en LED's voldoende.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:08
Een Texas Instruments MSP430 kit kan je inbouwen voor die prijs. En het is vast ook mogelijk om er een stukje software omheen te schrijven dat hij de seriele poort leest. De RS-232 omzetter zit namelijk al On-Board.
Je grootste probleem is denk ik de software op de PC.

[Voor 7% gewijzigd door jeroen3 op 10-10-2010 13:31]

• Sprite_tm
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 15-09 13:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

En als el-cheapo'ste optie kan je een attiny45 pakken en met vUSB net doen alsof het ding USB kan praten. Ow, wacht, dat is zelfs al gedaan :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee