Toon posts:

[RAID1] Achteraf schijven mirroren

Pagina: 1
Acties:

• RooN
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:11
Sinds enkele weken hebben we een nieuwe verenigingsserver. Deze heeft de volgende specs:
- Opteron 180 (DC 2,4Ghz)
- 4 GB ECC ram
- Tyan Tomcat K8E (S2865) (zie: http://www.tyan.com/product_board_detail.aspx?pid=85)
- Windows Server 2008 R2 Enterprise
- 2x Samsung HD753LJ 750GB SATA
- 2x WDC WD15 EADS-65P8B1 1,5TB SATA

De Samsungs bevatten OS en een virtual machine. De WDs bevatten data, ftp, foto's, video's, dat soort meuk. Het idee is natuurlijk om deze beide in RAID1 te zetten.

Nu is het alleen zo dat we zijn vergeten de RAID optie vooraf in te schakelen in de BIOS...De tweede Samsung en 2e WD worden dan ook als normale schijven weergeven in Windows (heb ze nu maar even offline gezet...) Ik ben een beetje huiverig om de RAID optie in de BIOS in te schakelen en de RAID1 config te builden, ben bang dat we dan alles kwijt zijn.

Mijn vragen:
- Kan ik de RAID optie in de BIOS inschakelen en de RAID1-config builden zonder onze data kwijt te raken?
óf
- Kan ik beter in Windows een software-matige RAID1-config maken? Iets wat waarschijnlijk wel lukt zonder de data kwijt te raken.

Google geeft wat verwarrende antwoorden. Het is namelijk zo dat niet alleen de RAID config niet gebuild is, de RAID optie staat ook uit in de BIOS. Is toch net weer een andere situatie dan die ik op internet tegenkom. Ook hoor ik liever zekerheden van jullie voordat ik per ongeluk alle verenigingsdata weg mieter :) Ik heb wel redelijk wat ervaring met RAID enzo, maar vind dit toch net iets te risky om zomaar te proberen.

smile an everlasting smile

• Keiichi
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:56
Ik zou er voor de makkelijkheid niet vanuit gaan. Zelfs niet als het wel ondersteund zou worden :)

Ik hoef je niet te vertellen alvorens iets te proberen, backups te maken ;)

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:28
Je hebt kans dat zogauw je de s-ata controller in de bios omschakeld van IDE naar RAID de huidige Windows driver voor je controller niet goed werkt en je een 0x7b BSOD krijgt. Eventuele andere optie is misschien gewoon de software raid van Windows te gebruiken. Moet je ws alleen de schijf omzetten naar dynamisch, maar dit kan (in principe) zonder data verlies (wel backup maken natuurlijk).

• redfoxert
  • Registratie: december 2000
  • Niet online
De volgende stappen kan je hanteren om een BIOS raid te maken:

- Installeer of forceer de installatie van de raid controller drivers zoals die geinstalleerd zouden moeten worden als je BIOS wel op RAID zou staan. (nVidia RAID volgens het plaatje van het Tyan bord).
- Maak van beide source disks een image dmv een imaging tool op een externe harddisk.
- Controlleer je image!!!!!!!!!!!!!!!!! (en maak eventueel nog een extra backup).
- Herconfigureer je BIOS zodat je 2 RAID1 setjes hebt
- Plaats images terug op de nieuwe RAID1 volumes.
- Configureer backups naar de externe harddisk en eventueel naar een online backup provider.

Laatste stap zou ik sowieso doen :)

Je andere optie kan ook, zal verder weinig uitmaken wat betreft de werking. En zoals altijd, RAID is geen backup, in welk RAID level dan ook.

[Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 08-10-2010 12:29]

• RooN
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 21-09 20:11
Bedankt voor de tips! Ik heb zojuist in Windows softwarematig raid ingesteld. Ik kan fysiek niet zo makkelijk bij de server komen dus oplossingen met externe storage gaat even lastig.

Op het moment zijn de schijven aan het syncen, het ziet eruit dat alles goed gaat.

smile an everlasting smile

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee