Speakers bij versterker vraag.

Pagina: 1
Acties:

• mpsyn
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-01 13:20
Hallo,

Ik heb van de week een versterker bij m'n ouders van zolder mogen halen, een Cambridge Azur 340A (specs).

Gezien het feit dat ik een complete NoNo 8)7 ben op audio gebied heb ik geen idee wat ik met Ohm's, Watt's en dB's aan moet met betrekking tot het kiezen van bijpassende speakers.

Als ik mijn geluid-smaak zou moeten omschrijven zou ik zeggen dat ik van een warm geluid hou wat muziek betreft. Daarnaast ga ik het setje op de tv aansluiten.

Ik weet dat geluid heel persoonlijk is maar kunnen jullie me op weg helpen in die zin dat ik niet iets te groots koop, of te klein, 2 weg, 3 weg, dat soort dingen.

Mvg, Peter

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Wat is je budget?
Hoe groot is de ruimte waar je gaat luisteren?
Heb je een voorkeur voor kleine of juist grote speakers (qua uiterlijk)

Money for nothin' and your chicks for free

• mpsyn
- Mijn budget is tot 250 euro, maar als ik voor 300 - 350 echt iets veel beters kan krijgen spaar ik even door. Mochten beide budgetten voor deze versteker niet toereikend zijn (als in zonde van je geld, koop dan maar een paar pc boxjes bij wijze van spreke) wil ik nog wel verder sparen maar meer dan 500 gaat het niet worden.

- De ruimte is moeilijk te beschrijven, het is een L-vormige kamer. Als het ware twee rechthoeken van 6 bij 3,5 a 4 meter. De ene 'rechthoek' heeft een normale hoogte van plafond, daar waar de andere rechthoek eraan vast zit loopt het dak schuin omhoog waar bij het op het hoogste punt net zo hoog is als 2 verdiepingen. Ik zal de boxen ofwel naar de ene ruimte laten wijzen danwel naar de andere.

- Heb niet echt voorkeur voor klein of groot, hoewel die zuil dingen natuurlijk makkelijker verplaatsbaar zijn (ervan uitgaande dat kleinere worden opgehangen). Wat het oog betrfet wil ik graag iets neutraals hebben, geen uitgesproken kleuren of bling-bling.

Bedankt voor de snelle reactie.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

Als je zegt dat je van "warm geluid" houdt dan komt B&W veel ter sprake. Maar eigenlijk is het lastig te zeggen aangezien termen als "warm" voor iedereen wat anders betekent. Ik zou gewoon eens langs een hifi-zaak gaan en je versterker meenemen. Kan je daar gewoon speakers op de versterker aansluiten en zo meteen zien (horen) hoe ze klinken. Dingen als vermogen hoef je je niet echt zorgen om te maken, idem met impedantie. Er zijn speakers waar je je wel zorgen om kan maken om dat soort waarden, maar dan praat je over speakers van vele duizenden euro's.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Natuurlijk weet je zelf al wat je het beste kunt doen.
Stap een winkel in en ga kijken/luisteren.

Selecteer wat modellen en probeer die dan hier te bespreken.

Money for nothin' and your chicks for free

• mpsyn
Ik moet gaan luisteren, ik weet het. Voor mij als leek is het probleem dat ik in winkel A merk B en C zie, in winkel D zie ik de merken E en F. Al die speakers kan ik eigenlijk niet vergelijken omdat ik niet van de een naar de ander kan overschakelen tijdens hetzelfde nummer. Maar goed, dat is niet anders.

Ik snap dat speakers van 1000 euro beter klinken dan speakers van 100 euro, maar kunnen jullie aangeven in welke prijsrange ik moet gaan kijken om zowel uit de versterker als uit de speakers te halen wat erin zit (beetje zonde anders is mijn gedachte).

Zijn er daarnaast specifieke eigenschappen die zuilen hebben die de boekenplankspeakers niet hebben, en omgekeerd (die ik dan kan meenemen in mijn overweging om me op de een of de ander te richten, het bos aan bomen een beetje uit te dunnen zeg maar) ?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26

lier

MikroTik nerd

Het feit dat je leek bent staat volledig los van het feit of jij in staat bent om speakers uit te zoeken. Je hebt het geluk een hele mooie versterker in je bezit te hebben en mag ervan uit gaan dat "de meeste" speakers geen probleem voor je versterker zijn.

Mijn tip(s):

- laat alles voor wat betreft specificaties varen
- zoek een winkel waar ze Cambridge verkopen en vraag hun wat zij in eerste instantie zouden aanraden in combinatie met jouw versterker
- zorg dat het een winkel is met luister ruimte
- de speakers die in het begin het meest opvallen zijn de speakers die je niet wil })
- zoek een winkel waarmee je kan af spreken dat als je tussen twee of drie speakers twijfelt deze in een weekend een keer thuis kan beoordelen
- luister eens naar een hele dure set (om een soort van referentie te hebben)

Tot slot: Heel veel plezier met het uitzoeken en neem lekker veel muziek mee om een en ander te beoordelen.

En om nog antwoord te geven op je vragen:
mpsyn schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 12:17:
Ik moet gaan luisteren, ik weet het. Voor mij als leek is het probleem dat ik in winkel A merk B en C zie, in winkel D zie ik de merken E en F. Al die speakers kan ik eigenlijk niet vergelijken omdat ik niet van de een naar de ander kan overschakelen tijdens hetzelfde nummer. Maar goed, dat is niet anders.

Ik snap dat speakers van 1000 euro beter klinken dan speakers van 100 euro, maar kunnen jullie aangeven in welke prijsrange ik moet gaan kijken om zowel uit de versterker als uit de speakers te halen wat erin zit (beetje zonde anders is mijn gedachte).

Zijn er daarnaast specifieke eigenschappen die zuilen hebben die de boekenplankspeakers niet hebben, en omgekeerd (die ik dan kan meenemen in mijn overweging om me op de een of de ander te richten, het bos aan bomen een beetje uit te dunnen zeg maar) ?
Beluister de speakers altijd naast elkaar.

Je stelling is niet per definitie juist, de prijs is niet alles zeggend. Ik denk dat een budget van rond de 400 euro een goed uitgangspunt is.

Zuilen zijn groter. ;) Over het algemeen kan een grotere kast lager laag (dus niet meer als in harder) weer geven. Dat houdt niet in dat dat per definitie beter is. Het gaat "in het algemeen" om de kwaliteit (dat wat weergegeven wordt zo goed mogelijk weergegeven wordt) en niet de kwantiteit (zoveel mogelijk weer geven).

[ Voor 44% gewijzigd door lier op 08-10-2010 12:32 . Reden: aanvulling ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mpsyn
Iedereen bedankt voor de snelle reacties, ik kan hier verder mee.
Mochten er nog andere visie's of suggesties zijn, dan hoor ik die graag.

Mvg, Peter

• glmona
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 19:35
Succes met uitzoeken, laat even je resultaten weten ..
Oja, groeten doen we niet op GoT

Verwijderd

- laat alles voor wat betreft specificaties varen
Mee eens, een van de valstrikken die veel onervaren kopers pakt.
- zoek een winkel waar ze Cambridge verkopen en vraag hun wat zij in eerste instantie zouden aanraden in combinatie met jouw versterker
In de 400 euro range het over matchen van luidsprekers met je versterker hebben? Maargoed, dat is de discussie niet.
- zorg dat het een winkel is met luister ruimte
Ik vrees dat er weinig winkels zijn die meer dan 1 boekenplank setje luidsprekers hebben opgesteld met een setprijs onder de 400 euro.
- de speakers die in het begin het meest opvallen zijn de speakers die je niet wil })
Absoluut mee eens! Dit is echter een tip die lastig op te volgen is.
- zoek een winkel waarmee je kan af spreken dat als je tussen twee of drie speakers twijfelt deze in een weekend een keer thuis kan beoordelen
Luidsprekers van 400 euro per paar thuis een aantal dagen proberen? Dat is veel service voor weinig centen, maar dat is natuurlijk winkel-afhankelijk.
Natuurlijk niet altijd mogelijk, maar als je duidelijk maakt dat je tussen enkele modellen twijfelt die niet direct bij elkaar staan is het een luie verkoper die niet even die dingen versjouwt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2010 22:06 ]

• mpsyn
Ik neem van jullie aan dat ik de specs moet laten varen.

Maar, ... kunnen jullie me 'elektrisch' uitleggen waarom de fabrikant in de handleiding aangeeft dat bij gebruik van 1 paar speakers de nominale waarde tussen de 4 en 8ohm moet liggen en bij gebruik van 2 paar de minimale waarde 8 ohm moet zijn (of hoger) ? En waarom dat dan niet nodig is / ik daar geen rekening mee hoef te houden (nogmaals, ik neem het aan ... en vind het "waarom" intressant).

Waarom zijn speakers die het eerst opvallen niet degene die je wilt ?

unquote

quote2
Natuurlijk niet altijd mogelijk, maar als je duidelijk maakt dat je tussen enkele modellen twijfelt die niet direct bij elkaar staan is het een luie verkoper die niet even die dingen versjouwt.
unquote

Dit is en blijft mijn 'grote' probleem. Er zijn vele fabrikanten en je kan ze nooit vergelijken omdat je ze nooit allemaal naast elkaar kan horen. Elke winkel heeft zijn eigen 'lijn'. Tis eigenlijk net als een koffiezetapparaat bij de MM kopen, er staan er 20 op een rij, de mooiste zie je wel, maar welke zet de lekkerste koffie ... beetje jammer dat speakers in een andere prijsrange liggen, je koopt niet zomaar een paar andere, ook al zijn ze maar een paar honderd euro ...

Geen groeten hier ? Ok, maar dan wel een goed weekend (met zon, humor, lekker eten en sex) gewenst.

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:01

DjVe

Hatsaflats!

Wat erg fijne speakers zijn in jou prijsklasse, zijn de Wharfedale Diamond series. De 10.2 en de 10.3 vallen in je budget.

Er zijn inderdaad erg veel merken en types op de markt, die je niet correct met elkaar kan vergelijken. Maar veelal is "het zoeken naar je eigen geluid" een proces van jaren proberen/ruilen/kopen en kost de gemiddelde liefhebber dus best wat centjes :P.

Ik ben begonnen met twee Technics zuilen met een Rotel versterker en zit nu op B&W met Arcam, daar heeft nog best wat tussen gezeten.

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
mpsyn schreef op zaterdag 09 oktober 2010 @ 01:25:
Maar, ... kunnen jullie me 'elektrisch' uitleggen waarom de fabrikant in de handleiding aangeeft dat bij gebruik van 1 paar speakers de nominale waarde tussen de 4 en 8ohm moet liggen en bij gebruik van 2 paar de minimale waarde 8 ohm moet zijn (of hoger) ? En waarom dat dan niet nodig is / ik daar geen rekening mee hoef te houden (nogmaals, ik neem het aan ... en vind het "waarom" intressant).
Wanneer je twee paar boxen aansluit worden deze parallel geschakeld op de eindtrap van de versterker. De impedantie (zeg maar weerstand) van de boxen zoals de versterker het dan merkt ("ziet") gaat dan door de helft. Versterkers houden niet van een te lage impedantie op de uitgangen* en raden meestal iets aan van 4 tot 16 ohm. Twee paar van deze boxen zouden dan echter uitkomen op 2 tot 8 ohm en dat ligt dan te laag. Wil je twee paar boxen aansluiten moet je dus bij 8 beginnen om zo op 4 uit te komen.

*Nou, bovenstaande is 'elektrisch' gezien de reden, echter wil je een versterker echt problemen laten krijgen met de impedanties dan moet je hem wel zo hard zetten dat het allang niet meer leuk is. Niet voor jou, maar ook niet voor de overburen. Daarnaast zitten er in het middensegment geen exotische boxen of versterkers en dus hoef je eigenlijk niet op de impedanties te letten.
Waarom zijn speakers die het eerst opvallen niet degene die je wilt ?
Ik denk dat lier bedoelde dat speakers meestal opvallen doordat ze een sterk afwijkend geluid laten horen. Bijvoorbeeld heel veel bas of juist heel veel hoog. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak, maar het gevaar is dat zulke opvallende speakers op den duur vermoeiend worden of niet geschikt zijn voor alle soorten muziek die je luisterd. Daarom is het veiliger om geen opvallende speaker te nemen, dan zijn er ook geen nadrukkelijk aanwezige kenmerken die later kunnen gaan irriteren.

Maar dit merk je snel genoeg als je gaat luisteren. Echt doen hoor, is ook gewoon leuk om te merken hoeveel verschil er tussen verschillende merken zit. Ik ben eerder eens naar een 'echte' hifi zaak gegaan en heb duidelijk gemaakt dat ik niets kwam kopen maar gewoon benieuwd was naar de verschillen in klank. Dat vond de verkoper geen probleem en hij kwam zelfs naast me zitten in de luisterruimte om bij elk merk een verhaaltje te vertellen over de klankfilosofie van het desbetreffende bedrijf. We hebben daar meer dan een uur gezeten en het was duidelijk dat de verkoper het ook gewoon leuk vond om over te vertellen.
Uiteindelijk heb ik zelf nog even geluisterd, alles nog eens bekeken en ben ik weg gegaan. Niets gekocht maar we hadden allebei een leuke middag gehad.
Ga er gewoon heen op een rustig moment, dus niet op zaterdagmiddag, en ik denk dat ze je met veel plezier inwijden in wat voor velen ook hun hobby is.

[ Voor 35% gewijzigd door simonr op 09-10-2010 18:07 ]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26

lier

MikroTik nerd

Had het niet (veel) beter uit kunnen leggen!

d:)b

Eerst het probleem, dan de oplossing

• mpsyn
Bedankt voor de uitleg, suggesties en tips.

Ik ga zeker rondkijkenluisteren en zal verderop in het jaar mijn bevindingen posten.

d:)b

• mpsyn
Al een beetje geluisterd, elke speakerset met dezelfde songs:

Jamo S 606, S 608 en de C 405: de 606 niet omdat de 608 beter klinkt. Maar de 608 is ook niet mijn keus omdat het geen allround speaker is (betaan die ?). Doet het redelijk goed bij rockmuziek, bij echte 'bas-nummers' klinken ze 'bonkerig', het hoog is niet hoog en het midden is 'geknepen'. Bij voornamelijk vocale song klinken ze erg vlak. De C 405 klinkt voller, helderder vergeleken bij de twee voorgaande maar mist weer bass. Geen Jamo voor mij, niet in dit prijssegment i.i.g.

Wharfedale 10.3: twee-weg systeem wat in mijn oren niet mooi klinkt: dof, geknepen,

Highland Aingel 3203: dit (franse) merk zat in het assortiment van de desbetreffende zaak. Verrassend, vol en helder hoog en midden, klein beetje bass te kort. Het geluid lijkt overal te zijn. Ik ga de 3205 nog luisteren i.v.m. iets meer bass.

Focal JMLab Chorus 714 V: deze speaker ligt buiten mijn budget maar zijn mij laten horen voor het verschil.

Wauw ... maar is wel twee keer zo duur, dus dat mag ook wel ;).
Deze speakers klinken gewoon heel erg mooi. Ik hoorde opeens allerlei 'extra' geluiden in de muziek die de anderen niet weergaven. Het stereobeeld (als dat betekent dat het geluid overal lijkt te zijn / tussen de speakers samenkomt) is iets minder dan die van de highland maar zoooo helder.
Toch zou ik eerder voor de higland kiezen omdat deze speaker 'te echt' klinkt waardoor voor mijn gehoor het 'warme' geluid verloren gaat.

De B&W's werden mij afgeraden i.v.m. de combinatie van mijn versterker.

Ideeën, opmerkingen, suggesties (voor andere merken) ?

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:14

FeaR

In GoT we trust

mpsyn schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:16:
De B&W's werden mij afgeraden i.v.m. de combinatie van mijn versterker.

Ideeën, opmerkingen, suggesties (voor andere merken) ?
Toch gewoon eens naar de B&W luisteren. B&W is inderdaad wat warm qua klank, maar wellicht vind jij dat goed klinken. Dus gewoon alles luisteren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• mpsyn
FeaR1986 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 13:15:
[...]

Toch gewoon eens naar de B&W luisteren. B&W is inderdaad wat warm qua klank, maar wellicht vind jij dat goed klinken. Dus gewoon alles luisteren.
Heb ze geluisterd, in dezelfde prijsrange, de 686 dus, ... en wat een geluid, uit vier (achter elkaar staande) melkpakken qua inhoud (per stuk). Je hoord de kwaliteit, ongelofelijk wat een geluid uit die kleine dingen komt.
Ik ga ze niet kopen, het kan niet anders dan dat bij een kleine kast als deze je 'bepaalde geluidsbeelden' mist. Ik denk dat als ik in een appartement zou wonen deze perfect zouden zijn.

Geluisterd naar de JBL E80, tja, als ik 18 zou zijn en een heleboel geluid wil zou ik deze kopen (no offense).

Geluisterd naar de Infinity Primus 250 (250 - 300 kosten ze per paar), mooi hoog tenzij je het volume open draait (schel), redelijk midden, geen laag.

Gaan luisteren naar de Highland 3205, de grote broer van de 3203 (die ik eerder beschreef), die hetzelfde zou kunnen zijn met iets meer bass, ... niet mooi, net zoals ik de Wharfedale's 10.3 'gewoon niet mooi vond'.

En toen weer de Highland 3203 ... deze ga ik kopen.
Het is geen perfecte speaker.
Stereobeeld is super.
Hoog is mooi, midden is mooi en komt soms bass te kort.
Het laatste is op te lossen door de "Direct" knop op mijn versterker uit te zetten en er met de bass potmeter (zo heette dat vroeger ?) bass bij te draaien (nodig bij stevige rock muziek), maar niet teveel, dan gaan ze 'over hun nek', zo zou ik het beschrijven).

Ik was op zoek naar een allround speaker (voor R&B, Jazz, Opera, klassiek, (stevige) Rock, pOp, maar ook voor Brian Eno, Talking Heads, ouwe Simple MInds, Nick Cave en een heleboel Sing-A-Song writers) maar ben erachter gekomen dat die niet bestaat, niet in de prijsrange van 400 euro per paar.

Ik moet dus concessies doen; die ga ik doen, en dan kan ik de Highland 3203 aanraden, heldere stemmen, fris hoog en redelijk tot mooi midden

Heb uiteraard gezocht, naar recensies, meningen etc over deze (franse) speaker. Weinig te vinden. maar dat maakt niet uit, je eigen gehoor bedriegt je niet, hoe afwijkend die ook zou zijn van 'de rest'.

Greetz , P...

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:22

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

mpsyn schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 10:16:

...

Wauw ... maar is wel twee keer zo duur, dus dat mag ook wel ;).

...
Een beetje winkel adviseert om absoluut niet te gaan luisteren naar speakers (ver) buiten je budget. Ik hoop dat je in ieder geval niet aan het twijfelen bent aan je budget.
En ja, natuurlijk van de andere kant, als je je budget kan oprekken dan heb je wel weer heerlijke speakers te pakken, maar zo ken ik er nog wel eentje... ;)

Ow, en natuurlijk gefeliciteerd met je keuze. Als je ze op je gehoor hebt gekocht dan kan het niet mis gaan toch (hoewel je kamer-akoestiek ook wel veel invloed heeft, maar dat komt vanzelf wel :P)

[ Voor 16% gewijzigd door bartvl op 25-10-2010 22:01 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Pagina: 1