[Vista] harde schijf met werkende install overzetten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beleriond
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-05 22:20
Dag Allen,

Ik zit met het volgende. Mijn oude systeem ga ik zeer binnenkort vervangen door een nieuwe, m.u.v. de optische drives en hard disks (deze zijn alle 4 nog relatief nieuw).

Ik vermoed dat niet zomaar mijn huidige harde schijven uit mijn oude PC kan halen en in de nieuwe zetten. Wat ik graag zou willen weten is of ik puur en alleen WinVista-64 opnieuw moet installeren of dat er nog meer bij komt kijken.

Ik hoop nl. dat het alleen bij het her-installeren van WinVista blijft en niet dat ik alle software (Office, Photoshop, etc, etc) ook weer opnieuw moet doen want dan kan ik net zo goed een nieuwe hard disk erin gooien.

Thanks voor de info,
Bel*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27

Bouli

9000 rpm

In principe is een herinstallatie voldoende inc de benodigde drivers, maar een complete herinstallatie met format is natuurlijk altijd beter....kan je niet een back-up draaien van je bestanden of gaat het echt puur om de geïnstalleerde programma's ?

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
Hoewel niet altijd aan te raden is kan 't meestal wel, met eventuele een paar kleine aanpassingen van te voren. Echter zul je hier ws meteen het advies krijgen om je systeem opnieuw te installeren als er maar iets aan je hardware verandert. Post anders even de hardware van beide systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beleriond
Oude systeem:

MoBo: Asus P5K Pro
CPU: E8200 OC'ed @3.21Ghz
RAM: 4Gb (Kingston ValueRAM)
GPU: Asus EAH3850 512Mb
Hard disks: 1x 500Gb Samsung en 1x 1Tb Samsung (niet thuis op dit moment dus heb de precieze gegevens niet bij de hand helaas).

Nieuwe systeem:

MoBo: P7P55D-E
CPU: i5 760
RAM: 4Gb Kingston ValueRAM (nieuw dus DDR3 natuurlijk)
GPU: HD5850 Toxic 1Gb GDDR5 PCIe
Hard disks: wil ik dus overzetten.

Ik hoop dat je hier voldoende aan hebt. In principe heb ik er geen problemen mee om Vista te herinstalleren. Waar ik echter weinig voor voel is om ook alle andere software opnieuw te moeten installeren (Office, Adobe CS, Eudora, World of Warcraft, etc, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:58

job

Probeer het volgende eens:
Maak ten eerste een backup van je oude windows installatie.
Zet eerst alleen die schijf in je nieuwe pc. Start de boel niet op van je hd, maar meteen van de windows vista dvd. Kies daar voor een installatie, de installatie dvd ziet dat er al een windows installatie is en je kan kiezen voor een repair installatie.
Als het goed is wordt dan windows opnieuw geinstalleerd met behoud van data en programma's.
Maar als het mis gaat heb je die backup.

Backup dus niet vergeten, als het misgaat is het jou eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouli
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-04 23:27

Bouli

9000 rpm

Als het alleen om programma's gaat en niet om data, dan zou ik toch kiezen voor een frisse installatie.

K20A daily :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beleriond
@Job: klinkt een logisch plan inderdaad. Denk dat ik dat maar ga proberen.

@Bouli: lastige daarbij is tweeledig: 1) ik weet niet of ik alle software nog heb om terug te installeren; 2) is super time-consuming. Mijn gebruikersdata (mail, documenten, foto's, etc.) staan op een aparte partitie op mijn 500Gb HDD, da's dus minder een probleem.

De 500Gb drive is verdeeld in 4 (uit m'n hoofd) partities. Op C staat natuurlijk Vista en bijv. Office, alle andere software is geïnstalleerd op mijn D-schijf (2e partitie van diezelfde HDD).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:10
Van een Intel P35 naar een P55, dat gaat waarschijnlijk wel goed. Van te voren de laatste Intel storage driver even installeren en even opletten dat de instelling van je s-ata controller op beide borden hetzelfde is, dus IDE of AHCI. Eventueel kun je ook van te voren de ingebouwde Microsoft AHCI driver inschakelen, kun je bijna van elk mainboard met willekeurige ahci s-ata controller booten. Hierna eventuele missende drivers updaten en je kunt vrolijk verder draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17

TheVMaster

Moderator WOS
VOlgens mij volstaat het doen van een sysprep op je oude machine. Als je dan de harddisks overzet zul je via de mini-setup een paar dingen opnieuw moeten instellen en eventueel je applicatie instellingen ben je kwijt, maar de applicaties zijn nog gewoon aanwezig.

Zou alleen wel even je documenten/foto's/video's etc. uit je profiel halen en op een andere partitie zetten...

VOlgende keer wel even je OS in de titel noemen svp :+

[ Voor 8% gewijzigd door TheVMaster op 08-10-2010 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beleriond
@TheVMaster: zal ik doen (OS in titel bedoel ik)...maaruh, hoe bedoel je een sysprep op het oude systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:29
In een gekke bui gebruik de Wizard bestanden en instellingen overzetten wel eens. Dan gaan ook de programma instellingen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met hierboven :)
Is op zich een goeie backup strategie, en in sommige gevallen kun je ook prima zonder dat stukkie software - als je het na twee maanden nog niet teruggeinstalleerd hebt dan kun je er vanuit gaan dat je het eigenlijk niet nodig hebt :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17

TheVMaster

Moderator WOS
Beleriond schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:26:
@TheVMaster: zal ik doen (OS in titel bedoel ik)...maaruh, hoe bedoel je een sysprep op het oude systeem?
:+ Ehh...als je niet weet wat het is, kun je beter de hetgeen doen wat men hierboven roept...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proxx
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 29-05-2024
Hij moet toch de meeste programmas opnieuw installeren omdat hij dadelijk allemaal register key's gaat missen als hij die herinstall doet. en de programmas vaak rare fouten gaan geven.

gewoon bestanden veiligstellen. dan een nieuwe installatie. programmas terug er op en dan de gegevens terug plaatsen lijkt mij het makkelijkst en het best.

Proxx wijzigde deze reactie 31-07-2015 13:37 (1337%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:33
Ooit wel eens gedaan: Schijf gewoon overgezet zonder enig voorwerk. Gevolg; windoes gaat flippen dat een hoop drivers niet kloppen. je gaat windows update op om ze te downloaden en het werkt verbazingwekkend genoeg nog ook.
Zou het niet aanraden ivm prestaties, maar het kan iig wel.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rutix
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09-2024
@Nielson: Dat heeft alleen zin als die raid gaat gebruiken. Anders heb je het niet perse nodig.
@Proxx: Heb ik weinig last van gehad laatste keer. Als een programma opstart dan fixt die vanzelf zijn register entries meestal wel. En de enkele waar dat niet het geval is herinstalleer je even :P.

@Beleriond: Wat maverick hierboven zegt werkt inderdaad. Maar als ik jou was zou ik gewoon het advies van job doen.

Nothing to see here!

Pagina: 1