• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-11 09:04
Hallo allen,

Ik heb een nogal vreemd probleem hier thuis. De situatie is als volgt. We hebben een Tele2 modem, daarachter een switch, daarachter 3 PC's, twee van m'n huisgenoten en 1 van mij. De modem is DHCP server maar de PCs hebben een static IP, te weten192.168.1.11, ... .12, en ... .13. Wij zijn redelijk actieve gamers (we spelen vooral Modern Warfare 2), en we hebben eigenlijk altijd al gezeik gehad met strict NAT, met zijn 3en een server willen joinen en 1 word eruit geknikkert, ga zo maar door.

Na enkele klikken via Google op deze website terecht gekomen, waarbij ik alle benodigde poorten heb opengezet (UDP 27000 to 27015, UDP 27015 to 27030, TCP 27014 to 27050, UDP 4380, UDP 1500, UDP 3005, UDP 3101, UDP 28960). Bij de enkele poorten (dus geen poortranges) moest ik steeds invullen voor welk IP adres dit dan geld, uiteraard dus 3x de hele reutemeteut toegevoegd voor de 3 aparte PCs. Zie deze 2 screens:

- Per-poort config
- Port-range config

Op alle 3 de PC's zijn de Windows Firewalls compleet uit (Alle 3 Win7 trouwens), geen andere anti virus of wat dan ook (inderdaad lekker open&bloot). Het probleem is nu dat nadat ik deze poorten heb open gezet, voor 2 PC's (jaja, die van mijn huisgenoten) het wel doen (als in; in-game staat het NAT type niet meer op strict maar open, en servers joinen gaat ook makkelijker), maar bij mijn PC nog altijd strict! Ik ben zo ver ik weet alle mogelijkheden afgegaan, maar overal is alles exact hetzelfde geconfigureerd. Zelfs qua hardware configuratie scheelt het niet veel van 1 van m'n huisgenoten.

Iemand een idee?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:21
Je kan een poort maar één keer uitdelen aan een pc of console.
Dus, een poort meerdere malen toekennen aan verschillende pc's werkt niet. Zoals je al opmerkte.

Anoniem: 374603

cornfed99111 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 00:26:
Je kan een poort maar één keer uitdelen aan een pc of console.
Dus, een poort meerdere malen toekennen aan verschillende pc's werkt niet. Zoals je al opmerkte.
Het werkte wel voor 2 PC's maar voor TS zijn PC niet ? Dus blijkbaar kan je wel een poort openen op een intern I.P.

• cornfed99111
Het is niet zo dat elke poort continue gebruikt wordt.
Dan lijkt het zo of het wel werkt bij twee pc's. Maar het feit blijft dat je maar één poort per ip adres kan toewijzen.
Althans bij de Davolink.

• Daffie
cornfed99111 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 00:37:
Het is niet zo dat elke poort continue gebruikt wordt.
Dan lijkt het zo of het wel werkt bij twee pc's. Maar het feit blijft dat je maar één poort per ip adres kan toewijzen.
Althans bij de Davolink.
Dat zou dus betekenen dat als ik 1 internet verbinding heb voor een LAN party van 20 man, dat ik dan gewoon gruwelijk de zak ben? Lijkt me onwaarschijnlijk, en als het echt zo is, is dat gewoon ronduit belachelijk.

• cornfed99111
Nee, die gasten gebruiken fatsoenlijk spul. Daar zie je geen Davolink in de buurt.

• kKaltUu
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10:08

kKaltUu

Profesionele Forumtroll

LiquidSnake1989 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 00:44:
[...]

Dat zou dus betekenen dat als ik 1 internet verbinding heb voor een LAN party van 20 man, dat ik dan gewoon gruwelijk de zak ben? Lijkt me onwaarschijnlijk, en als het echt zo is, is dat gewoon ronduit belachelijk.
Bij een LANparty hoef je niet naar buiten te connecten.

Bovenstaande is mijn post. Lees deze aandachtig, dank u wel voor uw medewerking.

• Daffie
kKaltUu schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 00:48:
[...]

Bij een LANparty hoef je niet naar buiten te connecten.
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat het een vreemd idee is dat als je met een paar gebruikers via dezelfde poort iets moet bereiken, dat dat dan onmogelijk zou zijn.

Off-topic: Om MW2 te spelen moet je toch echt verbinding met steam hebben, ook al maak je een private game.

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 21:50
Ok...hier is je oplossing.

Die Tele2 modem is klote...je kunt er niks op instellen, maar wel een DMZ.
Koop een Linksys router en hang die als enige aan je Tele2 Modem.
Stel DMZ in op je Tele2 modem voor je Linksys router.

Als je dat zo doet, dan hangt je Linksys zeg maar rechtstreeks aan de buitenwereld.

Je PC's hang je vervolgens aan je Linksysrouter.

Voordeel is nu dat je met je Linksys alles kunt instellen.
Zo heb ik het thuis ook:

Internet > Tele2modem > Linksys > Xbox360.

Mijn Xbox 360 heeft met MW2 "Open" NAT.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:16
Als jij een poort openzet op je router zeg je eigenlijk: alle verkeer dat op poort XXX binnenkomt moet doorgezet worden naar poort XXX van intern ip YYY.YYY.YYY.YYY. Dat kan voor 1 IP adres prima maar het wordt nogal lastig (lees: onmogelijk) als je dezelfde poort (het gaat dus om verkeer wat binnenkomt) naar 3 verschillende interne adressen wilt laten forwarden.

Het portforwarding geld alleen voor inkomend verkeer, dus verkeer dat naar jou toe wordt verstuurd. Dit staat los van het verkeer dat jij naar buiten toe stuurt.

...

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-11 15:34
En om daar aan toe te voegen: verkeer dat naar poort X van server AAA gaat, komt bij jou niet op dezelfde poort X weer binnen. Daar wordt een random andere poort voor onderhandeld. Het is dus alleen belangrijk dat je verkeer op de poorten in je post niet uitgaand blokkeert (firewall in router en/of op PC).

• cornfed99111
cornfed99111 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 00:37:
Maar het feit blijft dat je maar één poort per ip adres kan toewijzen.
Althans bij de Davolink.
LiquidSnake1989 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 10:31:
Daar gaat het niet om, het gaat erom dat het een vreemd idee is dat als je met een paar gebruikers via dezelfde poort iets moet bereiken, dat dat dan onmogelijk zou zijn.
Als je goed opgelet had, had je kunnen lezen dat ik het over de Davolink heb.
En niet over andere routers. Dus ik schrijf niet dat het onmogelijk is.

Het is technisch wel mogelijk om een poort aan meerdere ip adressen toe te wijzen, maar niet met de Davolink.

[Voor 31% gewijzigd door cornfed99111 op 08-10-2010 13:27]

• IceM
cornfed99111 schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 13:25:
[...]

[...]

Als je goed opgelet had, had je kunnen lezen dat ik het over de Davolink heb.
En niet over andere routers. Dus ik schrijf niet dat het onmogelijk is.

Het is technisch wel mogelijk om een poort aan meerdere ip adressen toe te wijzen, maar niet met de Davolink.
Dan ben ik heel erg benieuwd hoe jij dat voor je ziet, dezelfde poort naar verschillende ip adressen forwarden. Voorbeeld: 3 systemen die alle drie een webserver runnen. Hoe zie jij het voor je dat een router poort 80 van publiek ip 123.123.123.123 gaat forwarden naar poort 80 van de interne ip adressen 192.168.0.2, 192.168.0.3, 192.168.0.4.

...

• Daffie
toxict schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 10:36:

Stel DMZ in op je Tele2 modem voor je Linksys router.

Als je dat zo doet, dan hangt je Linksys zeg maar rechtstreeks aan de buitenwereld.

Je PC's hang je vervolgens aan je Linksysrouter.

Voordeel is nu dat je met je Linksys alles kunt instellen.
Zo heb ik het thuis ook:

Internet > Tele2modem > Linksys > Xbox360.

Mijn Xbox 360 heeft met MW2 "Open" NAT.
Okay, ik heb het nu zo ingesteld: Modem > Linksys WRT150N > Switch > 3 PC's.
Even ter vergelijking van jouw configuratie; is bij jou de router of het modem DHCP server? Is de modem op de WAN of op de LAN poort van je router aangesloten?

Bij mij is het nl. zo dat ik de DHCP server van de modem niet uit kan zetten, die van de router wel. En zodra ik de modem op de WAN poort aansluit en de PCs (via de switch) op de LAN poort, dan heb ik geen internet. sluit ik de modem via de LAN poort aan, wel.

EDIT: Ter verduidelijking even een tekeningetje gemaakt in Visio: Hier.

[Voor 7% gewijzigd door Daffie op 08-10-2010 15:17. Reden: Link naar plaatje]

• ReenL
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-09 08:51
Let even op dat niet beide routers op hetzelfde ip range draaien.

Dus niet allebei: 192.168.0.x maar eentje 192.168.0.x en de ander 10.0.0.x of iets in die richting.

• Daffie
ReenL schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 15:14:
Let even op dat niet beide routers op hetzelfde ip range draaien.

Dus niet allebei: 192.168.0.x maar eentje 192.168.0.x en de ander 10.0.0.x of iets in die richting.
Erm, dus kijkend naar de tekening die ik gemaakt heb, zou ik in de Linksys router gewoon moeten instellen dattie op 10.0.0.1 moet gaan zitten, en dan de 3 PC's bijvoorbeeld 10.0.0.11, .12 en .13? En de modem dan gewoon op 192.168.1.1 laten zitten?

[Voor 0% gewijzigd door Daffie op 08-10-2010 15:19. Reden: typfout!]

• cornfed99111
IceM schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 14:17:
[...]
Dan ben ik heel erg benieuwd hoe jij dat voor je ziet, dezelfde poort naar verschillende ip adressen forwarden. Voorbeeld: 3 systemen die alle drie een webserver runnen. Hoe zie jij het voor je dat een router poort 80 van publiek ip 123.123.123.123 gaat forwarden naar poort 80 van de interne ip adressen 192.168.0.2, 192.168.0.3, 192.168.0.4.
http://www.cisco.com/web/...sues/ipj_7-3/anatomy.html

• IceM
Ik heb geen tijd om dat hele verhaal te lezen, dus als je het relevante stuk weet te vinden mag je quoten, maar NAT is wat anders als het forwarden van een poort. NAT zet ook poorten open maar doet dat adhv pakketen die eerst van binnen naar buiten gaan vzviw. Als jij meent dat je vast een poort kunt forwarden naar meerdere interne ip adressen dan ben ik heel erg benieuwd hoe NAT dat op gaat lossen (neem als voorbeeld de 3 webservers....).

...

• Sosabowski
  • Laatst online: 22-11 12:20
toxict schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 10:36:

Twee router in een netwerk is natuurlijk nooit de oplossing. Zeg niet dat het niet kan werken maar het is vragen om problemen. Kan zo'n tele 2 modem/router ding niet gewoon als transparante modem functioneren? MAW de router daarachter ontvangt een publiek adres?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 21:50
Sosabowski schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 17:12:
[...]

Twee router in een netwerk is natuurlijk nooit de oplossing. Zeg niet dat het niet kan werken maar het is vragen om problemen. Kan zo'n tele 2 modem/router ding niet gewoon als transparante modem functioneren? MAW de router daarachter ontvangt een publiek adres?
Dan moet je met je Tele2 modem/router kunnen bridgen en dat kan voor zover ik gezien heb niet.
Komt omdat Tele2 met hun custom firmware alle opties eruit gesloopt hebben.

Vandaar dat ik geen van de functies gebruik, behalve DMZ en daar hangt mijn Linksys WRT150N achter.
Die krijgt van de Tele2 Modem een IP adres in de range 192.168.1.x.

Op zijn beurt geeft de Linksys WRT150N ook IP adressen uit op de range 192.168.2.x.
Op de Linksys stel ik alle port forwarding rules etc in en kan ik mijn hele netwerk beheren.

De Linksys heeft een 192.168.1.x adres aan de buitenkant, maar je kunt er alles mee alsof ie een public IP-adres had.
Komt omdat DMZ op de Tele2 alles toestaat en doorlaat naar mijn Linksys

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

• Daffie
Allright, bedankt voor de tips allen, zoals het er uit ziet is het nu goed. De modem mag vrolijk DHCP server spelen en IP adressen uitdelen aan een router die een statisch IP heeft. De router zit vervolgens aan de andere kant op een andere range en is de DHCP server voor de PC's. Nu werkt het wel. Bedankt
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee