Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Wij hebben twee kantoren en ik wil het netwerk gaan centraliseren. We draaien hier Exact (plus E Synergy), Exchange, Autocad en nog enkele andere programma's.

Er zijn ongeveer 6 tot 12 gelijktijdige gebruikers

Ik wil voor het gemak van het onderhoud eigenlijk een terminal server opzetten en wel als volgt:

Server A (Terminal Server)
  • HP Proliant ML370
  • Intel Xeon E5540 / 2.53 GHz ( Quad-Core )
  • 24GB RAM
  • 2 x HP 146GB 10K rpm SFF DP SAS in RAID 1
  • Windows Server 2008 Standard (onderdeel van SBS2008 Premium)
  • 12 TS Cals (heten die nog zo voor 2008?)
  • 12 Office licenties
  • Client van Exect (Globe)
  • Autocad
Server B (Domeincontroller, file server, etc)
  • HP Proliant ML370
  • Intel Xeon E5540 / 2.53 GHz ( Quad-Core )
  • 12GB RAM
  • 5 x HP 146GB 10K rpm SFF DP SAS in RAID 5
  • Windows Small Business Server 2008
  • SQL server
  • IIS voor esynergy
  • Exchange
  • Fileserver
Zoals gezegd wordt er gebruik gemaakt van SBS2008 Premium omdat hier Win Srv 2008 Std wordt meegeleverd welke mooi als TS server ingezet kan worden. Eigenlijk is deze bedoeld voor de SQL server maar, daarom de vraag of deze oplossing technisch en licentie-technisch mogelijk is.

Daarnaast vroeg ik me of of server B niet te veel taken heeft zo.

Vanaf het externe kantoor wordt er verbinding gemaakt met een permanente VPN verbinding (tussen twee drayteks)

Willen jullie hier jullie (opbouwende) kritiek op los laten?

Bedankt!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:10
AutoCAD in een TS omgeving kan tricky zijn. Probeer het eerst eens, wat 3D Hardware ondersteuning zit nog niet in Terminal Servers ( of Remote Dekstop Services zoals het nu heet )

AutoCAD Functie die niet werkt : http://usa.autodesk.com/a...id=10246096&siteID=123112

Hier word zelfs gewag gemaakt van het feit dat het actief geblokeerd word : http://www.cadforums.net/ftopic5548.html

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• Slagroom
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-10-2024
Thanks, iets om zeker rekening mee te houden. Ze spreken wel over het simultaan draaien van twee sessies wat in ons geval voldoende zou moeten zijn.

De snelheid van beeldopbouw zou eventueel opgevangen kunnen worden met Citrix XenApp icm Speedscreen?

En over de opstelling en de andere vragen, kunnen jullie daar je mening eens op loslaten?

Thanks!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18:10
Slagroom schreef op vrijdag 08 oktober 2010 @ 10:32:
Thanks, iets om zeker rekening mee te houden. Ze spreken wel over het simultaan draaien van twee sessies wat in ons geval voldoende zou moeten zijn.

De snelheid van beeldopbouw zou eventueel opgevangen kunnen worden met Citrix XenApp icm Speedscreen?

En over de opstelling en de andere vragen, kunnen jullie daar je mening eens op loslaten?

Thanks!
Als je naar Citrix gaat zijn is er meer ondersteuning. Gebruik je AutoCAD voor 3D of 2D tekeningen? 3D , dan zou ik het eerst toch eens testen. 2D zal wel lukken.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

• ksmedts
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
Windows Server 2008 Standard wordt volgens mij juist meegeleverd omdat de sql server niet samen met exchange op de hoofdserver kan staan of zo iets... helemaal zeker weet ik niet meer hoe het zat maar misschien is dat wel een puntje waar je nog even naar moet kijken.

edit
verhaaltje hierboven klopt niet helemaal, heb weer even opgezocht hoe het zat met die standard editie en vond het volgende:
Q. If I have SBS 2008 Premium Edition, is it mandatory to install SQL Server and Terminal Services in application mode on the second server only, or can it be done on either server?

A.
SQL Server can be installed on either server, but Terminal Services is disabled on SBS Standard.

bron: http://www.microsoft.com/sbs/en/us/faq.aspx

[ Voor 47% gewijzigd door ksmedts op 08-10-2010 11:16 ]

Verwijderd

het gebruik van de sbs-premium licentie om hiermee een terminal server in te richten op de 2e server kan inderdaad. Het gebruik van autocad op een TS zou ik niet aan beginnen, ook niet met citrix. beter zou zijn om voor de gebruikers van autocad dan nog een desktop neer te zetten.

Zelf zou ik de hoeveelheid geheugen die je noemt omdraaien voor beide servers. De sbs met exchange/sql wil graag veeeeeel.... en op een terminal server heb je per gebruiker echt geen 2gb nodig...

• basprofessional
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-11 21:54
Je kunt de standaard licentie gebruiken voor TS maar je mag SQL niet op je SBS server draaien.
Je huidige schets is dus niet mogelijk. Je zou dan SQL op de TS moeten draaien.
Lijkt me niet echt bevorderlijk voor de snelheid omdat beide nogal wat I/O wensen.
Pagina: 1