Hallo iedereen.
Ik ben voor de hobby bezig een cluster te maken van VirtualBox. Ik wil dus VM's kunnen failoveren, niet een cluster van 2 VM's maken.
Ik heb hiervoor een test-desktopje, waar ik even snel een single-node cluster van heb gemaakt. Echter; ik kom er niet uit met rgmanager.
Ik wil iets hebben wat ervoor zorgt dat rgmanager VirtualBox (of eigenlijk VBoxHeadless) als resource gaat zien.
Dit document geeft een redelijk uitgebreide beschrijving van, naar eigen zeggen, alle opties in cluster.conf.
Helaas is er over de <service> en <resource> tag niets anders dan:
Volgens deze site is het wel mogelijk om eigen scripts te schrijven en die door rgmanager te laten gebruiken, maar ik kan nergens vinden hoe dan.
Zoals het hoort, staat er op deze server natuurlijk geen system-config-cluster, luci of ricci (sterker nog, het is een Debian server met redhat-cluster-suite ge'apt-get).
Weet iemand iets van documentatie te vinden hoe ik "eigen" scripts in cluster.conf kan defineren?
Dit is de cluster.conf die ik tot dusver heb verzonnen:
De <fs> tag is eigenlijk een placeholder voor wat er echt moet gaan komen. Het "cluster" werkt wel zoals het hoort; als ik /boot unmount, staat deze in een paar seconde weer gemount.
PS. ik ben op de hoogte van de alternatieven om VM's over te kunnen failen op cluster basis, bijvoorbeeld ganeti, ESX etc. Maar ik wil dit in de toekomst ook voor andere applicaties kunnen gebruiken... Virtualbox is even een "test case".
Ik ben voor de hobby bezig een cluster te maken van VirtualBox. Ik wil dus VM's kunnen failoveren, niet een cluster van 2 VM's maken.
Ik heb hiervoor een test-desktopje, waar ik even snel een single-node cluster van heb gemaakt. Echter; ik kom er niet uit met rgmanager.
Ik wil iets hebben wat ervoor zorgt dat rgmanager VirtualBox (of eigenlijk VBoxHeadless) als resource gaat zien.
Dit document geeft een redelijk uitgebreide beschrijving van, naar eigen zeggen, alle opties in cluster.conf.
Helaas is er over de <service> en <resource> tag niets anders dan:
code:
te vinden...1
| Tag: <rm> The RM block holds resources, failover domains and any number of 'group' (\= resourcegroup) blocks |
Volgens deze site is het wel mogelijk om eigen scripts te schrijven en die door rgmanager te laten gebruiken, maar ik kan nergens vinden hoe dan.
Zoals het hoort, staat er op deze server natuurlijk geen system-config-cluster, luci of ricci (sterker nog, het is een Debian server met redhat-cluster-suite ge'apt-get).
Weet iemand iets van documentatie te vinden hoe ik "eigen" scripts in cluster.conf kan defineren?
Dit is de cluster.conf die ik tot dusver heb verzonnen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
| <?xml version="1.0"?> <cluster name="vboxcluster" config_version="5"> <cman expected_votes="1"> </cman> <fence_daemon post_fail_delay="1" post_join_delay="3" clean_start="0"/> <fencedevices> <fencedevice name="human" agent="fence_manual"/> </fencedevices> <clusternodes> <clusternode name="oread" nodeid="1"> <fence> <method name="fence1"> <device name="human"/> </method> </fence> </clusternode> </clusternodes> <rm> <failoverdomains> <failoverdomain name="vboxdom"> <failoverdomainnode name="oread" priority="1"/> </failoverdomain> </failoverdomains> <resources> <fs device="/dev/sda2" mountpoint="/boot" name="bootmount"/> </resources> <service autostart="1" recovery="restart" domain="vboxdom" name="node1"> <fs ref="bootmount" /> </service> </rm> </cluster> |
De <fs> tag is eigenlijk een placeholder voor wat er echt moet gaan komen. Het "cluster" werkt wel zoals het hoort; als ik /boot unmount, staat deze in een paar seconde weer gemount.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| root@oread:~# clustat -l Cluster Status for vboxcluster @ Thu Oct 7 22:13:47 2010 Member Status: Quorate Member Name ID Status ------ ---- ---- ------ oread 1 Online, Local, rgmanager Service Information ------- ----------- Service Name : service:node1 Current State : started (112) Owner : oread Last Owner : none Last Transition : Thu Oct 7 03:19:16 2010 |
PS. ik ben op de hoogte van de alternatieven om VM's over te kunnen failen op cluster basis, bijvoorbeeld ganeti, ESX etc. Maar ik wil dit in de toekomst ook voor andere applicaties kunnen gebruiken... Virtualbox is even een "test case".
[ Voor 23% gewijzigd door Rainmaker op 08-10-2010 10:44 ]
We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.