Beste medetweakers;
Ik heb een onzettend frusterend probleem met mijn vertex2 (60gb) ssd
Laat ik bij het begin beginnen:
2 weken geleden ging mijn vertex1 (60gb) kaduuk, diagnose: kapotte controller
Het was nog binnen de garantie, dus ik heb hem RMA gedaan naar Azerty (waar ik hem gekocht heb).
Dezelde dag mail gehad dat ie inderdaad stuk was en dat ik een nieuwe zou krijgen.
Ik heb toen verzocht of ze er een vertex2 van wilde maken, deze was namelijk sneller en maar 1,74 duurder
Uiteraad maakte Azerty daar geen probleem van
Dus ik had een week later de vertex2 in huis:
- bios reset, toen ingebouwd en opgestart
- bios herkende ssd netjes als ide device
... maar uiteraad met een ssd zet je hem op ahci
en toen begon het gezeik:
Fw ssd: 1.11
Fw mobo: F12
De intel controller had grote moeite de ssd te herkennen, pas na 8 sec wordt
de ssd herkend, overigens gepaard met een foutmelding (smart error)
Even snel googlen leverde dit op:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?76177-do-you-own-a-Gigabyte-motherboard-and-have-the-SMART-error-with-FW1.11...look-inside
Blijkt dus dat bijna alle recente gigabyte mobo's last hebben van hetzelfde probleem
Korte samenvatting: de meest recente stable bios (F12) van mn mobo (EX58-UD5) vindt de firmware 1.11 van de vertex2 niet aardig
Oplossing: downgrade tot fw1.10 of upgrade bios naar de beta versie (F13K of F13M=nieuwste beta) welke nog niet op de offciele site staat
Ik heb dus F13M geflash, zonder problemen trouwens. Bios reset en inderdaad, de bios erkende nu direct de ssd, zonder foutmelding (in ahci mode!)
Victory.... not...
Tegen de tijd dat ik m'n windows 7 installatie dvd gevonden had, erkende de intel ahci controller de sdd niet meer
Sterker nog, waar hij eerder de ssd nog wel herkende met een dikke foutmelding, nu blijft de ahci bios gewoon hangen.
Hij geeft wel aan dat er 3 devices zijn (hdd, dvd, Vertex2) maar als hij bij de poort waar de ssd aan zit blijft ie hangen.
Verder geprobeerd:
SSD in een andere pc (ahci mode) -> werkt
SSD gedowngrade naar 1.10 met F12 van mobo -> werkt niet
SSD 1.11 + F12 (dus weer terug naar het begin!!!) -> werkt niet
SSD 1.10 + F13K -> werkt niet
SSD 1.10 + F13M -> werkt niet
SSD 1.11 + F13K -> werkt niet
SSD 1.11 + F13M -> werkt niet
Googlen......
Werkt niet: ahci bios intel controller crasht
Onder ide mode doet ie het wel gewoon en alle andere sata devices herkend hij netjes in ahci
Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand is?
Ik heb een onzettend frusterend probleem met mijn vertex2 (60gb) ssd
Laat ik bij het begin beginnen:
2 weken geleden ging mijn vertex1 (60gb) kaduuk, diagnose: kapotte controller
Het was nog binnen de garantie, dus ik heb hem RMA gedaan naar Azerty (waar ik hem gekocht heb).
Dezelde dag mail gehad dat ie inderdaad stuk was en dat ik een nieuwe zou krijgen.
Ik heb toen verzocht of ze er een vertex2 van wilde maken, deze was namelijk sneller en maar 1,74 duurder
Uiteraad maakte Azerty daar geen probleem van
Dus ik had een week later de vertex2 in huis:
- bios reset, toen ingebouwd en opgestart
- bios herkende ssd netjes als ide device
... maar uiteraad met een ssd zet je hem op ahci
en toen begon het gezeik:

Fw ssd: 1.11
Fw mobo: F12
De intel controller had grote moeite de ssd te herkennen, pas na 8 sec wordt
de ssd herkend, overigens gepaard met een foutmelding (smart error)
Even snel googlen leverde dit op:
http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?76177-do-you-own-a-Gigabyte-motherboard-and-have-the-SMART-error-with-FW1.11...look-inside
Blijkt dus dat bijna alle recente gigabyte mobo's last hebben van hetzelfde probleem
Korte samenvatting: de meest recente stable bios (F12) van mn mobo (EX58-UD5) vindt de firmware 1.11 van de vertex2 niet aardig
Oplossing: downgrade tot fw1.10 of upgrade bios naar de beta versie (F13K of F13M=nieuwste beta) welke nog niet op de offciele site staat
Ik heb dus F13M geflash, zonder problemen trouwens. Bios reset en inderdaad, de bios erkende nu direct de ssd, zonder foutmelding (in ahci mode!)
Victory.... not...
Tegen de tijd dat ik m'n windows 7 installatie dvd gevonden had, erkende de intel ahci controller de sdd niet meer
Sterker nog, waar hij eerder de ssd nog wel herkende met een dikke foutmelding, nu blijft de ahci bios gewoon hangen.
Hij geeft wel aan dat er 3 devices zijn (hdd, dvd, Vertex2) maar als hij bij de poort waar de ssd aan zit blijft ie hangen.
Verder geprobeerd:
SSD in een andere pc (ahci mode) -> werkt
SSD gedowngrade naar 1.10 met F12 van mobo -> werkt niet
SSD 1.11 + F12 (dus weer terug naar het begin!!!) -> werkt niet
SSD 1.10 + F13K -> werkt niet
SSD 1.10 + F13M -> werkt niet
SSD 1.11 + F13K -> werkt niet
SSD 1.11 + F13M -> werkt niet
Googlen......
Werkt niet: ahci bios intel controller crasht
Onder ide mode doet ie het wel gewoon en alle andere sata devices herkend hij netjes in ahci
Heeft er iemand een idee wat hier aan de hand is?