DivX bitrate prob

Pagina: 1
Acties:

• Daylights
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-11-2025

Daylights

Look @ the big brain on Brett!

Topicstarter
Als ik een film op fast motion, bitrate 2000 kb/s, 25% smooth en 1 keyframe/s codeer, krijg ik een behoorlijke baggerfilm (veel blokjes) van rond de 715MB (film van 130 min). Dus ik denk: hogere bitrate dan maar. Dus nu op fast motion (er komen veel snelle momenten in de film voor), gelijk maar 6000 kb/s;) en 0% smooth, 1 keyframe/s.
Krijg ik weer een baggerfilm (najah, het valt mee, maar er is geen verbetering:() van rond de 720MB! Hij stelt dus geen hogere bitrate in!:(

Hoe kan dit? Als ik de Vob files af speel vanaf de schijf is het perfekte kwaliteit. Ik gebruik trouwens DivX codec 3.1. De 4.0 alpha is heel traag met coderen, zo'n 2,0 fp/s tegen de 7,5/8,0 fp/s van de 3.1 versie. Ik gebruik de Athlon optimized versie van FalskMpeg voor m'n classic 700@900. Weet iemand hier nog een oorzaak van?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Ook de resolutie veranderd? En je moet kijken welke codec je voor die film nodig hebt, is het een film met snelle scene's dan gebruik je de fast motion; als het meer "photo-a-like" film is met veel stilstaand beeld dan gebruik je de low motion codec.

De bitrate is het aantal kilobit dat per frame wordt opgeslagen; als je dus een gigantische resolutie hebt (720x???) dan heb je weinig rasterdeeltjes per frame (de frame wordt opgedeeld in rastervorm) dit resulteerd in baggerfilm met veel blokjes.
Als je de resolutie verlaagd naar 320xzoveel (moet deelbaar zijn door 16 d8 ik) dan heb je meer rasterdeeltjes per frame en betere kwaliteit.

Croppen is ook heel belangrijk.. knip een stukje in de film zodat er geen zwarte randen overblijven.. Divx vind rechte lijnen en vooral zwarte niet echt zo denderend leuk..

edit:

ik gebruik meestal 1400kb/s, MP3 92kb/s, resolutie is van 360xzoveel. crop een deel in de film en als het een breedbeeld film is dan knip ik links en rechts ook een deel eraf..

Krijg dan een Divx van ongeveer 1,1Gig die ik dan op 2 cd's neergooi

Pvouput live

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Mja, ik gebruik inderdaad een hoge resolutie (720*400 meen ik) in de veronderstelling, hoe hoger de resolutie, hoe beter de kwaliteit. Croppen doe ik zowiezo al, maar ik vind het vreemd dat als ik de bitrate verhoog dat de film niet groter wordt.

Ik ga het eens met 320*'nog wat' proberen.

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-02 11:41

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

High Motion is "sort of" VBR en Low Motion tot op zekere hoogte CBR. Oftewel als de High Motion CODEC vindt dat die niet meer bandbreedte nodig heeft zal ie ook niet meer gebruiken.

De DiVX 3.20 CODEC (.22 is fake) is een gehackte MS versie, de 4.0 is OpenDiVX, dat is een hele andere versie, en niet echt optimized. De laatste kan ook heel andere resultaten geven (quality wise, postief maar ook negatief)

PS. Als je 720x400 gebruikt dan crop je niet echt (veel) de meeste breedbeeld films hebben toch nog wel een paar streepjes zwart links en recht en gebruiken niet de volledige 720 pixels. Echt croppen tot al het zwart weg is dus links/rechts/boven/onder.

Laat maar.. .

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Ah, kijk eens aan. Dat verklaart een hoop:)

Wat zou nou dus de beste resolutie zijn die ik moet gebruiken? 360*'nog wat' of 320*'nog wat'? En dan wel naderhand even croppen natuurlijk;)

Verwijderd

Als je res 720*576 gbruikt kan je het croppen naar 704*320 beeld blijft hetzelfde en gebruikt een stuk minder ruimt maar verandert niks in prestatie daar voor moet je dus je smothness om hoog gooien en gebruik het deinterlace functie setting 20 is voldoende hier door wordt het avi kleiner en de kwalitiet van rapid movement en sceen swithing wordt beter frames per sec maakt absolute niks uit in uiteindlijke grote dus kan je deze ook beter op25 hebben voor beter kwaliteit het bitrate in de divx codec moet je gewoon zetten op 1500 (dit is de gemiddelde bitrate over de hele film dus niet waar hij mee codert >:)

Verwijderd

BTW keyframes nemen heel wat ruimte in beslag dus die kan je beter op 10 zetten inplaats van 1

Verwijderd

Ik neem altijd de low motion codec en dan codeer ik op 400x300 (of 400x225 met 16:9). Op mijn tv kijk ik het dan in 800x600, dat is precies 2 keer zo groot en dan vergroot hij alles ook mooi. Op een bitrate van 800 zien vlammen en actiescenes er zelfs goed uit.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:33
Low motion gebruiken ipv high/fast motion codec.
Is low motion niet goed genoeg, gebruik dan AVIrevolution om een low en high motion te combineren tot 1 (best of both worlds)

Wat betreft dat de keyframes veel ruimte innemen, dat is crap.
Met een keyframe elke 3 secs, ben je op een film van 1.1 GB ongeveer 50 MB aan keyframes kwijt.
veel keyframes = makkelijk scrollen/zoeken in de film, minder problemen met freeze-frame

Ik gebruik nu VKI (3.20 ipv 3.11). Die plakt zelf keyframes in de film op de juiste plekken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Nah, de film wordt inderdaad niet veel groter met 1 keyframe/s en werkt nog wel zo makkelijk.

Ik ga het wel even met low motion/320*'nog wat'/1500 kb/s bitrate proberen, al betwijfel ik of dat wel verstandig is om low motion te gebruiken. Er komen heel veel snelle momenten in de film voor.

Compession control, waar zet ik die op?

• Daylights

Daylights

Topicstarter
Het is gelukt.

Vannacht even laten lopen op 640*272 low motion, 1200 kb/s, 0 smoothness, 2 keyframes/s. Het is nu een mooie film van 1.014 mb. Ik gebruikte eerder ook al low motion, maar om het feit dat dit een film is met veel snelle momenten, dacht ik fast motion te gebruiken.

Bedankt allemaal!:)
Pagina: 1