• RutgerM
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09-12-2018

RutgerM

exec(rm -rf /*);

Topicstarter
Ik vraag me al een tijdje af hoe mensen zich hier beschermen tegen de "andere kwade" mens als eigen ondernemer.

Uiteraard bestaan hier contracten voor, algemene voorwaarden, je bent verzekerd tegen een aantal zaken, etc.

Nu ben je bijvoorbeeld bij een klant werkzaam waar andere partijen in moeten loggen om wat zaken te bekijken, hoe ga je hier mee om ? Dit kan zijn voor externe software welke een fout betreft, een audit, etc.

Gebruiken jullie hier eigenen in elkaar geflanste contracten of overeenkomsten voor, door jullie huisjurist in elkaar gezet of gebruiken jullie standaarden welke op internet te vinden zijn ?

Er zijn natuurlijk een aantal verschillen in de login sessies. Iemand die zijn pakket weer werkend moet krijgen heeft een andere insteek dan iemand die een audit "wil/moet" doen.

Aangezien ik denk dat hier onderscheid in zit zou ik graag de verschillen en mogelijkheden bespreken in dit topic.

Liever een Kakker in een Asobak dan een Stakker in een Patserbak :D

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Het gaat hier ineens heel specifiek over login sessies en bij gegevens komen? Of bedoel je het meer in het algemeen met getekende documenten?

Ik heb een onderneming met goede algemene voorwaarden. Voor de creatieve sector heeft de BNO namelijk wel een goed document opgesteld. Dat als uitgangspunt, samen met correcte en sluitende formuleringen bij offertes zorgt dat je al veel misvattingen voorkomt.

Over permissies bij database systemen, dat is nu te vaag door je omschreven, daar kan ik je niet 1-2-3 een antwoord op geven.

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 22:29

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Alles wat je onderling als bedrijf met elkaar afspreekt is praktisch bindend, als ondernemer richting particulier mag je alles vastleggen maar als het te bezwarend is voor de particulier is het niet geldig.

Dus als je naar een ander bedrijf regels wil vastleggen, kan je dat gewoon zelf fabriceren, als het simpele regels zijn, maar vaak gaat de wederpartij daar niet mee akkoord en zal je heel wat aan moeten passen in het begin
Wat ik je dan wel aanraad is eerst een lijst moet gaan samenstellen, met wat jou eisen en wensen zijn die in het contract moeten staan, vervolgens moet je kijken naar wat jij wil dat de klant van jou krijgt/als recht heeft als je ingebreke blijft etc.. en dat moet dan netjes in een contract staan.

Persoonlijk vind ik contracten te lang tegenwoordig en is er door bijna niemand meer zonder jurist doorheen te komen, dus zou je wel aanraden het gewoon in overleg proberen samen te stellen met de andere partij voordat je naar die jurist stapt om het uitgebreider en in correct juridische taal te laten vaststellen, want daar betaal je voor.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-05 21:38
RutgerM schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 14:53:
Nu ben je bijvoorbeeld bij een klant werkzaam waar andere partijen in moeten loggen om wat zaken te bekijken, hoe ga je hier mee om ? Dit kan zijn voor externe software welke een fout betreft, een audit, etc.
Ik probeer de vraag nog even helder te krijgen...
Je bedoelt dus: Jij werkt aan een systeem van de klant, waar jij verantwoordelijk voor bent. Toch loggen 'andere partijen dan de klant' in op dat systeem, waarbij ze mogelijk dingen in de soep gooien. Jij wilt niet dat jij hiervoor het verwijt krijgt bij jouw klant. Klopt het zo?

In dat geval zou ik gewoon met jouw klant een afspraak maken over de aansprakelijkheid, en met name dus om die uit te sluiten (voor zover mogelijk). Je doet er dan verder goed aan om alles wat je doet te loggen, zodat bij eventuele problemen je aan kunt tonen dat dit niet komt door jou ondeskundigheid.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-05 15:39

LauPro

Prof Mierenneuke®

Eigenlijk is alles wel gezegd. Zorg ervoor dat je zaken duidelijk formuleert en communiceert. Het beste zou zijn om per dag/week dat je werkt een soort van werkbrief samen te stellen en die dan te laten ondertekenen door je opdrachtgever. Hier kan je dan opmerkingen in maken bijv. wie je allemaal toegang hebt gegeven tot een bepaalde resource.

Mocht er dan achteraf een conflictsituatie ontstaan dan kan je altijd nog terugvallen op die documentatie. Zelf hou ik altijd per project een logboek bij van werkzaamheden en opmerkelijkheden. Ook als advies naar de klant toe tijdens een evaluatie. Ik krijg hier altijd bijzonder veel lof voor dat ik dit doe, want het valt strikt genomen niet onder mijn werkzaamheden.

En wat versta je onder verschillende loginsessies? Ik zou elke onderaannemer een document laten ondertekenen waarin je de verantwoordelijkheden en plichten in opschrijft bij het gebruik van de data. Ook eventuele verplichte overlegmomenten op het moment dat ze gaan sleutelen aan iets dat de zaak kan breken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 16:32
Bij mij vallen alle genoemde zaken (externe software met fout, pakket werkend krijgen, audit doen) allemaal onder het kopje Geheimhouding. Kortweg komt het erop neer dat kennis omtrent de klant, opgedaan tijdens werk voor die klant, alleen maar wordt aangewend ten behoeve van die klant. Of het gaat om businessprocessen, klanten van de klant, of interne strubbelingen, het valt er allemaal onder. Als je wil weten wat voor merk koffiezetter mijn klant heeft krijg je dat ook niet van mij te horen.

Maar meestal heeft de opdrachtgever zo zijn eigen wensen over die clausules. Het enige wat ik dan doe is een eventuele schade- of boeteregeling te beperken.

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-05 02:29

Rhy

Once a nerd; always a geek

Sluit je aan bij een branche organisatie of keurmerk. Dan kan je leunen op de expertise en naamsbekendheid van een groter geheel. Ook sta je dan juridisch sterk bij geschillen, en is veel voorwerk mbt juiste AV al voor je gedaan.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee